С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
7 18 ное 2011, 14:51, 11671 прочитания

Стъпка назад

SBS Broadcasting продаде българските си радиостанции на офшорна компания, свързана с новите съсобственици в "Стандарт" и "Шоу"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Защо?

От 2009 г. приходите на радиостанциите от реклама сериозно спадат. Само от началото на тази година спадът в брутни стойности по данни на Be Media Consultant (ТNS/TV Plan) е около 11% (виж таблицата). В годишния доклад на Асоциацията на рекламните агенции (АРА) за 2010 г. е подчертано, че ако искат да запазят позициите си, радиогрупите трябва да намерят решение на проблема с липсата на ефективен метод за измерване на аудиторията си. Това поне засега не се случва.

Директорът на медия агенция Mindshare Лили Георгиева коментира, че през тази година рекламните инвестиции в радио са намалели най-много в сравнение с останалите медии и години. Ако досега са държали около 10% от целия рекламен пазар, то сега са паднали до 2%. "На практика този пазар го няма, ако съдя по клиентите на нашата агенция", коментира Георгиева. Според нея липсата на данни, които да доказват ефективността на радиорекламата, и фактът, че тв каналите намалиха много цените си от началото на рецесията също влияят на бизнеса. "Телевизията най-бързо реагира на кризата и свали цените си, а това накара редица рекламодатели да пренасочат бюджетите си от други медии към тях. Радиото много късно реагира, чак когато беше загубило част от рекламодателите си и процесът стана необратим", обясни Лили Георгиева.


Явно генералният мениджър Communicorp за България (компанията с най-голямо влияние на радиопазара) Николай Янчовичин разполага с други данни, тъй като твърди: "Радиото е единственият победител в тази тежка криза, защото като процент от целия рекламен пазар в България само то запазва същия пазарен дял вече години наред. Всички останали традиционни медии отбелязват понижение, а пък онлайн рекламата не достигна тази година очакваното повишение."

Реакцията на бизнеса

Мениджърите на радиостанциите не са песимисти след оттеглянето на ProSieben от пазара. "Може би сега е най-удачният момент за други инвеститори да влязат на българския пазар. Едва ли някоя от големите радиогрупи може да бъде придобита от локален инвеститор, тоест не може да се говори за оттегляне на чуждите инвестиции", коментира Николай Янчовичин. Според него се отваря място за такива с повече оптимизъм за бизнеса в страната.



Изпълнителният директор на другата водеща радиокомпания - американската Emmis Bulgaria, Елена Кискинова е на мнение, че не може да се гледа едностранно на решението на някой инвеститор да излезе от пазара. "Често такива решения са свързани не само с местната конюнктура, а са и част от стратегическите планове за развитие на самата компания. Големи международни медийни компании преподреждат портфолиото си и се насочват отново към инвестиции в Западна Европа, където рекламният пазар бележи ръст вече няколко поредни тримесечия", коментира Кискинова.  Тя опроверга слуховете, че и Еmmis също обмисля да се оттегли от България. В сектора все пак вече близо година се коментира, че американската компания търси купувач на FM+, Star FM и Fresh! "Emmis е публично дружество, листвано на фондовата борса в САЩ, и всекидневно получава предложения за развитие на съществуващия си бизнес или за развитието на нови проекти. Към момента компанията е на българския пазар, продължавайки да инвестира в своите медии", обясни Кискинова.

Светлина за радиопазара идва от интереса на френската медийна група  Lagardère. Нейни представители вече са се срещали с членовете на Съвета за електронни медии, за да заявят намерения към радиобизнеса. Компанията е проявила внимание към "Дарик радио". Програмният директор на първото частно национално радио не отрече. "Дарик радио" е навярно единствената медия, която продължава да инвестира в програма, различна от музикалната. Логично на фона на това е френската радиогрупа, която вярва точно в развитието на радиото като медия, базирана на съдържание, да прояви интерес именно към нас", коментира Константин Вълков.

Lagardère
обаче са поставили две важни условия, за да влязат в радиобизнеса. Първото е съществуването на медиашоп, работещ специално за радиото. В региона френският холдинг вече има опит в създаването на подобна организация на румънския пазар. Втората стъпка е изграждане на единна метрика за радиоаудиторията. По това от няколко месеца работи компанията за пийпълметрични изследвания GARB.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Помагаме на хората, марките и бизнеса да разгърнат потенциала си за растеж Помагаме на хората, марките и бизнеса да разгърнат потенциала си за растеж

Вече второ десетилетие Българска Медиа Агенция се радва на растеж и продължава да утвърждава успешно партньорство със своите дългогодишни клиенти

15 дек 2019, 821 прочитания

Агенции на промяната Агенции на промяната

Кои са най-големите комуникационни компании в България и как се променят през последната година

13 дек 2019, 1670 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Маркетинг и реклама"

Всяка седмица най-интересното от света на маркетинга във вашата поща

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
Далеч от нормалното

или как (не) ще се променят бюджетите за маркетинг на рекламодателите през 2012 г.

Още от Капитал
Новите владетели на "Булсатком"

Водещият тв доставчик има нова акционерна структура, в която присъства един от големите инвестиционни фондове - BlackRock

"Светкавична война" увеличи отново парите за партиите

Увеличението на държавната субсидия ще разхлаби финансовата примка за опозицията

В къщата на тайните търгове

In-house възлагането на обществени поръчки у нас се използва по странен начин на ръба на закона и за внушителната сума от над 3 млрд. лв.

Дигиталният фронт на търговската война: Шампанско и данъци

Франция е първата, но не единствената държава, която планира данък върху тех компаниите въпреки заплахите на САЩ от ответни мерки

Кино: "Славни времена"

Романс по френски с пътуване в човешкото време

Пича с фотоапарата

Фотографският проект на актьора Джеф Бриджис

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10