С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
3 2 дек 2011, 16:08, 10722 прочитания

Виж кой гледа

Коректността на данните за гледаемостта на телевизиите също е под въпрос

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


Българските рекламодатели са единодушни, че тв рекламата остава най-удобният канал да похарчат маркетинговите си бюджети. Над 80% от населението прекарва голяма част от времето си пред малкия екран и това се потвърждава от данните на анализаторите от GfK и на Market Test TGI - България.

И тъй като отделят голямата част от парите си за телевизия, компаниите закономерно изискват прецизна информацията за това колко точно и какви хора гледат предаванията на различните канали. В България мониторинг върху гледаемостта на предаванията (т.нар. пийпълметрия) от около година предлага GfK Audience Research Bulgaria (GARB). Преди това пазарът беше раздвоен - данните за зрителския интерес идваха от компаниите TNS/TV Plan и GARB.


Тази пийпълметрична "шизофрения" дълго време пораждаше напрежение в сектора. Често се наблюдаваха сериозни различия в рейтингите, освен това двете агенции прилагаха две различни системи и методи на работа. Това принуждаваше рекламните агенции да купуват данните и на двете компании, за да са сигурни, че планират правилно бюджетите си. На нормалните и добре развити рекламни пазари обикновено действа една пийпълметрична система, защото на данните се гледа като на своеобразна "валута".

С днешна дата този основен проблем на българския пазар вече е преодолян. От януари пазарът работи само с данните на GARB, след като компанията придоби TV Plan. Последва процес по синхронизиране между методиките на TNS/TV Plan и GARB. Това отне известно време и на практика новата система функционира от три месеца.

И днес обаче остават и съмнения за достоверността на данните. Основните ефирни телевизии и рекламната индустрия са единодушни, че трябва да бъде направена проверка на системата мереща тв аудиторията. За да се върне доверието, е необходим независим одит, защото такъв не е правен от 2006 г



Как работи системата

От bTV коментираха, че за да има по-добра услуга от страна на GARB, работата не трябва да се ограничава с направеното дотук. "Динамиката в социо-демографските и технологичните процеси, промяната в стила на живот на българина и редица други фактори, свързани с телевизионната гледаемост, налагат постоянни усилия от страна на доставчика за поддържането и обновяването на система, която да дава точно отражение на реалността", обясниха от медиата. Според ръководството на канала новият доставчик се стреми да надгради и подобри състоянието на пийпълметричния панел в сравнение с предходния. "Осигурени са някои важни функционалности като възможност за измерване на дигитални домакинства, по-добър баланс на ниво извадка, като например е изравнен делът на младите зрители в панела спрямо дела на тази група в национален мащаб", коментираха от bTV.

Людмил Караджов, ръководител "Анализи" в "Нова броудкастинг груп" (собственикът на "Нова тв" и каналите "Диема"), също смята, че "като размер и структура настоящият панел изглежда, че изпълнява основните критерии. Има обаче още едно много важно условие, за да сме в състояние да наречем един панел представителен – да е спазено условието за случаен подбор на домакинствата, които участват в него. На база на предоставената от GARB информация за методологията на изграждане на новия панел няма как да преценим дали това условие е спазено", коментира Караджов.

На няколкото проведени срещи на Техническата комисия към Комитета на потребителите на пипълметрични данни за телевизионна аудитория (КППДТА) нееднократно е изразено съмнение именно по този въпрос.

За да илюстрира колко важно е спазването на условието за случайност, Людмил Караджов дава следния пример: "Имате два панела, с общо 1400 домакинства (за всяко от които имате подробна информация относно зрителските навици и предпочитания), от които вие трябва да изберете 1000, за да формирате новия панел. Очевидно част от домакинствата ще отпаднат, въпросът е обаче дали при избора на тези домакинства, техните настоящи зрителски предпочитания няма да бъдат взети предвид."

От БНТ също коментираха, че все още стоят много въпроси по отношение представителността на телевизионната аудитория в пийпълметричния панел, опериран от GARB, методологията на извадката, структурата на панела и т.н. "Не считаме, че тя към момента отразява обективно гледаемостта на телезизиите, но мислим, че се полагат усилия за нейното подобряване", казаха за "Капитал" от БНТ.

Изпълнителният директор на ТВ7 Евелина Колева също смята, че пийпълметричната система е в процес на доусъвършенстване и проверка.

Българската асоциация на рекламодателите (БАР), уточни, че системата не може и не бива да служи само на определена част от индустрията – било то рекламодатели, медии или агенции. В този смисъл потребителският комитет, който е съставен от трите страни на индустрията – рекламодатели, агенции и медии, работи по развитието на системата в съвместното сътрудничество с доставчика на данни. "Всички промени и подобрения са съгласувани с всички страни - участнички в процеса", казаха от БАР.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Мениджър с опит в CNN и Associated Press поема управлението на БНР Мениджър с опит в CNN и Associated Press поема управлението на БНР

СЕМ избра Андон Балтаков за генерален директор на държавното радио в следващите три години

22 яну 2020, 1229 прочитания

По торбичката посрещат 10 По торбичката посрещат

Комуникационната поука от колажите на Красимир Каракачанов с торбичката на Billa

21 яну 2020, 10104 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Маркетинг и реклама"

Всяка седмица най-интересното от света на маркетинга във вашата поща

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
Медиите очакват лоша 2012 г.

Рекламодателите сключват по-краткосрочни договори и намаляват бюджетите си

Още от Капитал
Каратисти в текстилна фабрика

"Албена" продаде бившия завод за памучни прежди "България 29". Купувачът "РС Билд" ползва за целта 9.5 млн. евро кредит от ЦКБ

Първи борсов тест за 2020

Интересът към предложените 14% от акциите на "Телелинк" в края на януари, ще е показателен за апетита на инвеститорите

Скритите мащаби на водната криза

Водният режим в Перник е най-строгият от години насам, но това далеч не е единственото място, където има подобен проблем

Защо свърши водата

ВиК дружествата в България дълги години се управляват безотговорно, зад това вероятно стои корупция и некомпетентност на места, затова и се стига до кризи

Всичко се връща, Руши също

Рушен Видинлиев за новите си роли и преоткритата страст към музиката

20 въпроса: арх. Анета Василева

Част от платформата за архитектурна критика и публицистика WhАТА

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10