С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
12 16 дек 2011, 12:48, 15095 прочитания

Пет медийни тенденции на 2011

Най-важните процеси на пазара, които ще продължат и догодина

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация



Ако направите бърз преглед на случващото се в медийното поле през годината, картината сигурно няма да ви вдъхнови. Там се открояват няколко съществени момента, повечето от които с отрицателен знак. Кризата преобърна ценностната система на медийния бизнес и това не остана незабелязано. Доверието в електронните и хартиените издания падна толкова стремглаво надолу, колкото и бюджетите им. От медиите или чувахме полуистини, или избирахме да бягаме от действителност през сериалите. Избрахме няколко отчетливи тенденции в медиите, които си заслужава да следим и през следващата година.

Началото на края


Диагнозата за свободната и независима журналистика в България не е особено благоприятна. Особено в контекста на преминалите местни и президентски избори. Вместо продавачи на новини някои булевардни издания се превърнаха по-скоро в търговци на влияние. Манипулативната журналистика получи своята хранителна среда по време кризата и така достигна кулминацията си на последните избори, установявайки властта си над пазара. Много медии фалшифицираха информацията, така както политиците оставиха съмнението, че изборите са изфабрикувани. Сериозните медии, които произвеждат качествена разследващата журналистика, бяха по-скоро изтикани в ъгъла.
"На медийния терен се появи явление, което е аналогично на търговията с гласове. Това е прякото купуване на влияние по време на избори. Говорим за сива медийна икономика, която търгува с послания", коментира след изборите медийният специалист и преподавател Орлин Спасов. Той се позова на резултатите от анализите, базирани върху данни на Лабораторията за медиен мониторинг към фондация "Медийна демокрация" (ФМД), и обясни това явление със задълбочаващата се икономическа зависимост на медиите, породена от кризата и свиването на рекламните приходи.
"Медиите са силно манипулирани и концентрирани в ръцете на малцина. Репортери и редактори взимат подкупи, за да представят пропагандата като статии или да не публикуват това, което спонсорите им не одобряват. Корупцията в медиите очевидно ограничава способността им да служат като обществен глас." Цитатът е от доклад, изпратен през 2009 г. от бившия посланик на САЩ в България Нанси Макълдауни и публикуван в Wikileaks. Този коментар е напълно релевантен и за тази година. Това най-вероятно ще е тенденция и за в бъдеще.
Острият дефицит на свобода в българската журналистика е ясен знак, че редакциите са силно зависими от икономически и политически лостове. Така се положиха основите за развитие на т.нар. нови медии, от типа на Wikileaks. Дали медии е точната дума за тях е спорен въпрос, но е факт, че този алтернативен канал за информация засегна и България, като предостави нецензурирани и нефилтрирани документи. Разкритията им обрисуваха една  различна картина за познанието на другите за нас. Българската журналистика и тази година беше категоризирана от Freedom House като частично свободна. Уви, тази негативна тенденция, която със сигурност ще се запази през 2012 г., надали ще се обърне в полза на гражданското общество в България в близкото бъдеще. Освен ако преди следващите избори в медийния закон не бъдат направени промени, чиято цел ще бъде защитаването на независимата журналистика по време на политически кампании.


  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Какво прави една реклама ефективна Какво прави една реклама ефективна

Николай Караджов, Светослава Диновска и Радомир Иванов от агенцията Saatchi&Saatchi Sofia, пред "Капитал"

6 дек 2019, 910 прочитания

Този път има силна конкуренция за директор на БНР 2 Този път има силна конкуренция за директор на БНР

Седем кандидати са подали документи в конкурса за предсрочния избор, след като СЕМ отстрани Светослав Костов след шумен скандал

5 дек 2019, 1961 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Маркетинг и реклама"

Всяка седмица най-интересното от света на маркетинга във вашата поща

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
Хайтек хайку*

Или кои са най-характерните потребители в българската Twitter общност

Още от Капитал
Спас Русев: Увеличихме стойността на Vivacom от 750 млн. до 1.3 млрд. евро

Планирам други инвестиции в България след приключване на сделката за БТК

Криворазбраната категоризация на AirBnB

Валери Симеонов и Менда Стоянова предложиха първо категоризация, а после само регистрация на апартаментите в платформите

Винаги с Америка, винаги с Русия

Посещението на Бойко Борисов в САЩ показа как правителството разбира баланса между Вашингтон и Москва

Нов кмет, нова такса смет

Една от основателните причини за ръста на местните данъци и такси е увеличената цена за депониране, кои са другите

Звуковата терапия на Стейси Кент

What a Wonderful World: певицата за нуждата да имаме споделени преживявания в кризисно време

Камион желание

Отново за мобилните кухни, уличната храна и къде да я опитаме този месец

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10