Телевизионно роене
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Телевизионно роене

Телевизионно роене

Идващата цифровизация развива мултиканалните стратегии на каналите

Весислава Антонова
7119 прочитания

© shutterstock


Преди само няколко години животът не беше толкова сложен, а телевизионният ефир изглеждаше лесен за разбиране. Имаше държавната телевизия и два частни национални канала. Сега положението е доста по-различно. Само под бранда на bTV вече има четири кабелни канала освен телевизията майка. Подобно е положението с Nova, дори държавната БНТ има вече три програми. Основната причина за това е, че големите телевизии се готвят за прехода към цифрово излъчване. Той ще позволи в ефира да се излъчват много повече канали и най-големите играчи на пазара - bTV, Nova и БНТ, вече имат резервирано право да излъчват по няколко програми. Това е причината те да фокусират усилията си в развитието на мултиканални платформи.

Създаването на портфолио от много специализирани телевизионни канали дава ценна възможност на големите медийни компании да формират възможно най-ефективния микс за комуникация и да привлекат различни лоялни аудитории. "Комбинацията между национална ефирна телевизия и нишови канали гарантира, от една страна, възможно най-широко покритие, но от друга, прецизно таргетиране на аудиторията в по-малките канали", обяснява изпълнителният директор на "Нова броудкастинг груп" Светлана Василева. Според нея след дигитализацията профилираните телевизии ще стъпят на по-широка основа и по този начин ще разширят обхвата си, което само може да бъде от полза за телевизиите и клиентите им.

Как влияе и как променя рекламните политики на медиите мултиканалната платформа? Успяват ли медиите да я използват ефективно пред рекламодателите? Мнението на управляващия директор на медия агенция Initiative Media Club Катерина Буюклиева е, че медиите изостават в рекламните политики. "Каналите се впускат в създаване на творчески продукт за даден рекламодател, не мислят през ефективност на предлаганите формати. Пренебрегват работата на маркетинг екипите, на рекламните и медия агенциите. Не аргументират офертите си с очакван резултат, а цялата им енергия отива в "креативност и иновации". Посока, в която си заслужава телевизиите да помислят.

Кой, как, какво...

Световната тенденция е нишовите канали бавно да отнемат зрителска аудитория от големите мрежи. В повечето случаи те са притежавани от големи медийни компании, така че това често е преразпределение на зрителите вътре в самите компании. bTV и "Нова" имат по няколко нишови канала в своята група и така наречената им мултиканална стратегия ще продължава да се развива.

Двете частни ефирни телевизии започнаха да разработват платформите си от нишови канали още преди няколко години. Тази промяна в поведението на големите телевизионни канали се появи, когато индивидуалният модел на гледане на телевизия и забавление започна да се налага все повече за сметка на семейния.

"От самото начало целта ни е да предлагаме богата палитра от жанрове чрез мрежа от качествени български нишови канали под бранда bTV. Традиционно зрителите изразяват най-голямо предпочитание към жанровете комедия и кино, именно затова стартирахме с bTV Comedy и bTV Cinema", коментираха от bTV. Две години след старта на каналите най-актуалното проучване на МБМД ги поставя в топ 3 на най-гледаните нишови канали, а данните на GARB показват, че bTV Comedy понякога е предпочитана и пред национални телевизии. Като естествено продължение на стратегията през 2011 г. първата частна национална телевизия разви bTV Action, насочен към динамичната и по-градска аудитория, с ексклузивни български продукции и спортни събития, а от края на януари вече предлага самостоятелен канал и на най-лоялната тв аудитория – жените, bTV Lady. В проучванията, които медията прави, съвсем отчетливо се откроява желанието на женската аудитория да гледа канал, който предлага на едно място цялото разнообразие от любимите им жанрове и програми.

Конкурентите на bTV "Нова тв" разчитат на успехите на каналите Diema, натрупани през годините. Изпълнителният директор на "Нова броудкастинг груп" Светлана Василева е категорична, че успехът на мултиканалната платформа на телевизията се дължи на ясното им профилиране. "Нова" е основният национален ефирен канал, който е насочен към възможно най-широка аудитория с широк набор от собствени продукции. Diema е канал, ориентиран към мъжката аудитория, който предлага качествен английски футбол и най-доброто от екшън филмите и сериали. Diema Family пък е канал, ориентиран към женската аудитория. "Той следва интереса на масовата аудитория към турските сериали и предлага набор от такива филми. Освен тях има латиноамерикански и немски сериали и филми с романтична насоченост", обяснява Василева. "Кино Нова" е филмовият канал, където всеки ден се излъчват топ сериали като "От местопрестъплението" и качествени филми от най-големите американски студиа. "Развитието на каналите на групата най-общо казано ще върви в посока обогатяване на съдържанието в рамките на вече утвърдените им профили", категорична е Светлана Василева.

"Нова броудкастинг груп" както повечето медийни компании полага усилия в налагането на иновативни подходи в развитието на медийната група онлайн. Компанията разработи и разви уебплатформата Nova Play. На нея зрителите имат предимство да гледат филми и предавания безплатно, когато и където пожелаят. За да популяризира програмите си и да има пряк контакт с лоялната си аудитория, "Нова" създава интернет сайтове на по-знаковите си и големи продукции, като Х Factor например. Този подход се използва и от другите големи тв канали - bTV, БНТ, TV7. "Интеграцията на телевизията със социалните мрежи е стандарт в работата ни. Х Factor събра рекордните 90 000 фенове във Facebook. Промо сайтът на предстоящия сериал по "Нова тв" "Отплата" е част от уникалния нестандартен подход за представянето на шоуто. За любителите на футбола предаваме на живо мачове от Висшата лига на Англия и купата на страната на сайта на "Нова Спорт", уточни Светлана Василева.

Засега TV7 е най-пасивна в налагането на мултиканална платформа и инвестира най-много усилия за развитие на програмата на основния канал. БНТ също полага старание да развива многоканална платформа с допълнителните канали БНТ 2 и БНТ World. Телевизията започна излъчване на предаването "Животът и други неща" - едно от първите, които общува с аудиторията в реално време не само през канала на традиционната медия - телевизията, но и по-непосредствено през twitter. През специално създадения канал в социалната мрежа публиката на сутрешното съботно предаване може да задава на водещите и гостите в студиото теми и въпроси в реално време.

Отвъд екрана

Телевизионната индустрия много се промени през последните няколко години. Тя се разраства не само в посока предавания, сезони и нишови канали, но и в посока употребата на други медийни платформи като интернет. Броят на зрителите онлайн и чрез мобилния телефон все повече расте, но в близките няколко години това няма да доведе до значителен отлив от традиционната телевизия. Телевизорът все още е най-достъпното средство за забавление и информация, с най-качествената картина. Конкуренцията в интернет е много по-голяма, но за основните тв канали допълнително предимство е ексклузивното качествено видеосъдържание, което предлагат, както и силата на бранда.

"Всички са наясно, че съдържанието, което създават, има повече от една възможност да достигне до тези, които се интересуват от него. Независимо дали става дума за новини, спорт, развлечение и т.н.", коментира тенденцията управляващия директор на медия агенция Initiative Media Club Катерина Буюклиева. Според нея подходите по изграждане на мултиканална платформа са различни и в много случаи българските компании все още действат на принципа проба - грешка.

Телевизията и интернет все повече се допълват. В почти всяко предаване, дори и през рекламните клипове аудиторията често е насочвана към страници в глобалната мрежа. А в същото време интернет ни информира за всички нови предавания, нови сезони на сериали и т.н. В момента двете технологии телевизия и интернет живеят съвместно допълвайки се, но според много световни анализатори е въпрос на време, когато те ще се слеят. Добрите страни на това са пълното персонализиране на съдържанието, или с други думи възможността да гледаме каквото и когато искаме. И този факт все повече ще влияе на маркетинговите политики на медиите.

Преди само няколко години животът не беше толкова сложен, а телевизионният ефир изглеждаше лесен за разбиране. Имаше държавната телевизия и два частни национални канала. Сега положението е доста по-различно. Само под бранда на bTV вече има четири кабелни канала освен телевизията майка. Подобно е положението с Nova, дори държавната БНТ има вече три програми. Основната причина за това е, че големите телевизии се готвят за прехода към цифрово излъчване. Той ще позволи в ефира да се излъчват много повече канали и най-големите играчи на пазара - bTV, Nova и БНТ, вече имат резервирано право да излъчват по няколко програми. Това е причината те да фокусират усилията си в развитието на мултиканални платформи.

Създаването на портфолио от много специализирани телевизионни канали дава ценна възможност на големите медийни компании да формират възможно най-ефективния микс за комуникация и да привлекат различни лоялни аудитории. "Комбинацията между национална ефирна телевизия и нишови канали гарантира, от една страна, възможно най-широко покритие, но от друга, прецизно таргетиране на аудиторията в по-малките канали", обяснява изпълнителният директор на "Нова броудкастинг груп" Светлана Василева. Според нея след дигитализацията профилираните телевизии ще стъпят на по-широка основа и по този начин ще разширят обхвата си, което само може да бъде от полза за телевизиите и клиентите им.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

3 коментара
  • 1
    rouri avatar :-P
    rouri

    Съдържанието на статията не кореспондира с нейното заглавие. Доста повърхностно разгръщане на вече коментирана по този начин тема и с мнения, които не ти казват нищо ново. Е така за пълнеж. А тези от медийните агенции да вземат те да направят телевизия като толкова разбират от това.

  • 2
    jabba avatar :-|
    Ivo Filipov

    офф, ермалък тиви с купените рейтинги, и мултиселската им програма... за какво качество говорите? у тая тиливизя има само от селото за селото!

  • 3
    topsy avatar :-P
    ЙЪН РАЙТ

    До коментар [#2] от "jabba":

    + 1 !!!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK