С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
6 17 фев 2012, 16:39, 7447 прочитания

Две е по-малко от едно

Вместо да решават проблемите на пазара, два издателски съюза ги увеличават

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


Трудностите по принцип би трябвало да сплотяват хората в общности. На обраслия с проблеми и притиснат от икономическата криза български вестникарски пазар обаче обединението, изглежда, не е ценност. По всичко личи, че бизнесът е по-разединен от всякога. След броени дни демаркационната линия на пазара ще бъде институционализирана - ще бъде учреден втори съюз на издателите. 

Две е повече от едно, но...


След като оглави вестник "Преса", бившият главен редактор на "Труд" и ескпредседател на Съюза на издателите в България (СИБ) Тошо Тошев не закъсня да обяви и създаването и на нов вестникарски съюз. Алтернативен на този, който той доскоро оглавяваше. Противно на очакванията обаче той не зае председателското място в новото сдружение. Организацията оглави Валери Запрянов. Тошев остава  сред учредителите. С този ход бившият главен редактор на "Труд" минава от другата страна на барикадата и застава срещу доскорошните си работодатели - бизнесмените Любомир Павлов и Огнян Донев. В инициативния комитет освен Тошо Тошев ("Обединени свободни медии") влизат още, Делян Пеевски ("Нова българска медийна група"), Тодор Батков ("Стандарт нюз"), Димитър Друмев ("Санома Блясък България"), Светлана Шаренкова (издател на в. "Земя") и Валери Запрянов ("Обединени свободни медии" и главен редактор на сп. "Тема"). Всички те отправиха покана към останалите издатели на вестници и списания да станат членове на новата медийна организация, която се учреди в петък след редакционното приключване на "Капитал".

Амбицията на създателите е да обединят не просто собствениците на печатни издания, а крупните играчи в медийния бизнес по принцип. Затова покани за членство са изпратени и до Асоциацията на рекламните агенции (оглавявана от съсобственика на bTV Красимир Гергов) и Асоциацията на радио- и телевизионните оператори (АБРО). И двете организации потвърдиха, че са получили покани да се присъединят към новосформиращия се съюз. Те обаче уточниха, че само управителните съвети и общото събрание на сдруженията могат да решат дали да участват. За момента обаче поне АБРО (асоциацията обединява почти всички частни радио- и телевизионни оператори) гледа положително на бъдещо членство.

Очаква се в новото формирование да участва и Съюзът на вестникарите и разпространителите на печатни изделия (СВРПИ), чийто председател е депутатът от ДПС Делян Пеевски. Организацията бе създадена през февруари 2010 г. и в нея влязоха 14 фирми. За почти всички от тях - издателски и дистрибуторски компании, има подозрения, че по един или друг начин са под контрола на организираната медийна група, ръководена от Пеевски.



Учредителите на новото сдружение твърдят, че целите му са "да решава професионалните проблеми и предизвикателствата пред печатните медии, които са твърде големи, за да може всяко отделно издание да ги решава само. Това е причината за създаването на много по-широко представен издателски съюз, който да привлече за участие и други организации, които имат пряко отношение към медийната дейност".

Според инициаторите на българския медиен съюз и в момента в България на практика съществуват две издателски организации. След отказа на съда да впише промените в ръководството на СИБ в края на миналата година дейността му реално е блокирана. "Издателите, които напуснаха в знак на протест срещу избора на Любомир Павлов за председател, предпочитат да насочат енергията си към създаване на нов, действащ съюз, вместо да я посветят на съдебни спорове", гласеше откритото писмо до медиите.

Тошо Тошев отказа да направи предварителен коментар, преди новият съюз да бъде учреден. Изпълнителният директор на "Санома Блясък България" Димитър Друмев каза за "Капитал", че независимо че ще участва в новия съюз, не смята да напуска стария. "Искам да участвам във всички форуми, които са загрижени за състоянието и бъдещето на пазара. Освен това учредителите изявиха желание за одитиране на тиражите, за което ние винаги сме настоявали", коментира Друмев. И допълни, че пазарът има нужда от действащ съюз, тъй като работата на стария е на практика замразена. Относно участието на "Нова българска медийна група", той коментира, че "тъй като издателската компания е фактор на пазара и без нея нищо не става, не е вариант тя да бъде игнорирана от съюза".

Председателя на СИБ Любомир Павлов и съсобственик в "Медийна група България" емоционално коментира, че "новото обединение ще е съюз на болните амбиции на Делян Пеевски, който иска да контролира... даже по-точно това ще е съюз на Пеевски и агенти на Държавна сигурност". Според него не е вярно, че "Нова българска медийна група" не са били допускани да станат членове на СИБ. "Съюзът е на всички сериозни медии, само че "Нова медийна група" не спазиха условието. Всеки, който иска да стане член на СИБ, трябва първо да подпише етичния кодекс на българските медии, а те не пожелаха. Кодексът е важен, защото подписването му означава, че поемаш ангажимент пред обществото да не лъжеш през страниците на медиите си", каза Любомир Павлов. Той направи уточнението, че тази седмица Апелативният съд е отменил забраната за вписването му като председател на съюза и съвсем скоро СИБ ще продължи да работи нормално.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Глътка надежда за БНР 1 Глътка надежда за БНР

Изненадващо медийният регулатор реши да даде шанс на Андон Балтаков, който има опит в доказани медийни компании като "Асошиейтед прес" и CNN.

24 яну 2020, 600 прочитания

Реклама за слушане Реклама за слушане

Чрез подкаст рекламите компаниите могат да достигнат до нишова аудитория, фокусирана върху съдържанието.

24 яну 2020, 485 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Маркетинг и реклама"

Всяка седмица най-интересното от света на маркетинга във вашата поща

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
Учреден е втори съюз на издателите

В новото сдружение са поканени да участват представители на електронните медии и рекламната индустрия

Още от Капитал
Свинското: скъпо и дефицитно

Чумата по свинете в Азия вдигна световните цени, създаде дефицит и проблемите заразиха и България

Ryanair става Buzz в София

Нискотарифната компания планира реорганизация и ребрандиране на част от поделенията си под марката Buzz. Сред тях е това в Полша, което ще поеме управлението на София

Пътеводител на кандидат-програмиста

Какво е добре да се знае за академиите, които предлагат подобни обучения

Възраждането на "Пирогов"

В болницата бяха открити нови клиники и приходите я нареждат на първо място в София

Кино: "18% сиво"

През Европа към себе си със стил и чувство

Ален де Ботон, писател, философ, основател на The School of Life: Ние сме любов и мрак

Ботон за емоционалната интелигентност, стоицизма и деструктивното в човешкия вид пред "Капитал"

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10