С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
6 17 фев 2012, 16:39, 7463 прочитания

Две е по-малко от едно

Вместо да решават проблемите на пазара, два издателски съюза ги увеличават

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Минало незабравимо

До неотдавна в България имаше само един Съюз на българските издатели (СИБ), в който членуваха повечето големи собственици на вестници и списания (национални и регионални). Той бе създаден преди повече от десет години с основната цел да защити интересите на печатните медии в страната. Организацията трябваше да работи за изграждане на лоялна конкуренция между играчите на пазара, както и да защитава професионалните и етичните стандарти в професията.

Представените в СИБ медии отразяваха адекватно състоянието на вестникарския пазар за периода преди бума на жълтата преса. Това беше и една от организациите, които участваха активно в създаването на етичен кодекс на българските медии. Създадена бе и комисия, която да съблюдава спазването му. Въпросната система за саморегулация обаче сега обхваща малка част от вестникарския пазар.


В СИБ неведнъж е имало напрежение. Въпреки всичко различните издатели досега винаги се намирали начини то да бъде преодоляно. В края на миналата година обаче разногласията в съюза станаха прекалено големи. Представителите на няколко издания заявиха официално, че напускат организацията в знак на протест срещу избора на Любомир Павлов за негов председател. От организацията излязоха издателите на "Стандарт", "Тема", "Банкер", "Земя", "Новинар" и дългогодишният председател Тошо Тошев (сега главен редактор на "Преса"). Това беше логичен финал на конфликтите между издателските групи, които ескалираха през последната година. Сериозен аргумент за създаването на съюза вероятно е и че той ще е удобен за легитимацията на депутата от ДПС Делян Пеевски. Новата организация и нейните членове ще му послужат за удобно алиби - позиция, която официално да показва, че той е фактор на вестникарския пазар.

Причината да се появи новата организация всъщност е, че СИБ не успя да изпълни една от най-важните си функции - да спре вестникарските войни. В периода преди създаването му подобни медийни престрелки бяха сравнително чести и доста цветни. Скандалите между издателите обаче носят много и дългосрочни негативи за цялата медийна индустрия. Те сриват доверието на читателите във вестниците като достоверен източник на информация. Резултатът е, че в момента печатните издания се възприемат повече като инструменти за реализиране на личните интереси на собствениците им. Съюзът на издателите трябваше да бъде инструмент за това, враждуващите да седнат в една стая и да разрешават противоречията си по пътя на дипломацията. Тази формула обаче може да е успешна, само ако има една подобна организация. Създаването на новия съюз може и да излекува нараненото его на едни, да даде така търсената легитимност на други, но вестникарският бизнес по-скоро ще е големият губещ.


  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Могат ли БНТ и БНР да останат без реклама 1 Могат ли БНТ и БНР да останат без реклама

Това е едно от ключовите предложения за промени в Законът за радиото и телевизията, които сектора обсъжда

21 фев 2020, 2568 прочитания

Кампания за тв платформа спечели "Рекламна академия 2020" Кампания за тв платформа спечели "Рекламна академия 2020"

В тазгодишното издание се включиха рекорден брой студенти

18 фев 2020, 2590 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Маркетинг и реклама"

Всяка седмица най-интересното от света на маркетинга във вашата поща

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
Учреден е втори съюз на издателите

В новото сдружение са поканени да участват представители на електронните медии и рекламната индустрия

Още от Капитал
10 мита за еврото

Не, цените няма да се вдигат, курсът на лева няма да се променя и още няколко отговора на най-популярните заблуди за влизането в еврозоната

Нов цигарен връх

Rothmans е на път да стане най-търсената марка на пазара

Да се учиш да можеш да се отучиш

Главният изпълнителен директор на "А1 България" Александър Димитров пред "Капитал"

Могат ли БНТ и БНР да останат без реклама

Това е едно от ключовите предложения за промени в Законът за радиото и телевизията, които сектора обсъжда

Имало едно време в "Червената къща"

Какво се случи в "Червената къща" и какво е бъдещето на сградата с дълга история на "Любен Каравелов" 15

Нова книга: "Математика на живот и смърт" от Кит Йейтс

Истории за ключовата роля на математиката от съдебната зала до медицината и изборите ни в живота

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10