Въпреки че за трета поредна година тежкият ботуш на кризата силно затиска рекламните бюджети, телевизията е медията, която видимо най-малко се поддава на тежестта му. Тя продължава да е най-предпочитана от големите рекламодатели.
Това личи и от данните на Be Media Consultant, според които през 2011 г. инвестициите в телевизионна реклама бележат ръст от 10%. Мониторингът показва още, че вложенията на 50-те най-големи рекламодатели са нараснали с общо 15%. Топ 10 на компаниите с най-големи бюджети остава почти непроменен през последните три години: участници са телекомите и бързооборотните гиганти. Размествания обаче има във втората част на класацията и те очертават някои тенденции. Има цели сектори като фармацевтичния например, които се изкачват в класацията за направени рекламни вложения. Не липсват и примери на по-малки рекламодатели, изцяло отпаднали от топ 50 (виж по-долу).
Важно е да се отбележи, че данните на Be Media Consultant са изчислени на базата на брутни обеми и не отчитат отстъпките, които компаниите успяват да договорят с телевизиите (нито пък комисионите на рекламните агенции) и които правят тв рекламата толкова атрактивна и предпочитана. В сумите не са включени и рекламите на игри, лотарии, тв канали и радиостанции, вестници, списания, издателска дейност, благотворителни организации, социологически и рекламни агенции. Всичко това показва, че за ръст по-скоро не може да се говори, а пазарът е запазил нивата си от предходната, 2010, година.
Големите 10
Бързооборотният гигант Procter & Gamble оглавява класацията на най-големите рекламодатели за 2011 г., макар че е с почти непроменен бюджет в сравнение с предходната година. Причината е спадът от 19% в инвестициите на миналогодишния водещ Nestle България. Мария Христова–Швец, директор "Комуникации" в компанията, коментира, че понижението е реално и се дължи на стратегията им за приоритизиране и фокусиране на вложенията. Тя допълва, че "се разработват и предлагат различни алтернативни форми на реклама, развиват се крос-медия платформи, които дават нови възможности за разширяване на аудиторията", които компанията следи.
През 2011 г. списъкът на десетте компании с най-големи инвестиции в тв реклама остава непроменен. В него влизат трите мобилни оператора - Vivacom (с ръст от 24% спрямо 2010 г.), Globul (с ръст от 18%) и MTel (със спад от 4%). Международните гиганти L’Oreal (3-то място), Крафт Фуудс (5-о място), Henkel (7-мо място) и Coca Cola Co. (10-о място) също са в групата, а единствената българска компания продължава да бъде "Фикосота Синтез" с бюджет от 16 млн. лв. (и спад от 19% спрямо 2010 г.)
Отличници във втората част на списъка
Представянето на Billa България (с ръст от 742% на похарчените средства за тв реклама спрямо 2010 г.), както и конкурента й Lidl (с ръст от 361%) са сред най-открояващите се след 10-а позиция в класацията. Впечатляващото увеличение на бюджета на немския дискаунтър се дължи на факта, че навлезе на българския пазар едва през ноември 2010 г. и логично инвестициите им за 2011 г. са значително по-големи. Маркетинг мениджърът на Billa България Майя Шарабова потвърди, че компанията е увеличила рекламния си бюджет за телевизия "в пъти в сравнение с предходни години." До скоро веригата магазини е използвала телевизионната реклама кампанийно и е инвестирала около 5% от рекламния си бюджет в този комуникационен канал. С навлизането на конкурентни компании обаче рекламната им стратегия се е променила коренно и много по-голям дял от бюджетите е насочен именно към телевизия.
Единствената компания за спиртни алкохолни напитки в топ 50 - Винпром "Пещера", е увеличила инвестициите си със 102% (от 2.7 млн. лв. през 2010 г. до 5.6 млн. лв. през 2011 г.). Причината можем да търсим в засилената комуникация на четири бранда, които въобще не са били рекламирани през 2010 г. - Ouzo Paralia, Кайлъшка гроздова ракия, Flirt Tease и виното "Домейн Пещера". Според данните на Be Media Consultant трите пивоварни компании, които традиционно попадат сред топ тв рекламодателите - "Загорка" АД (16-о място), "Каменица" АД (29-о място) и Carlsberg (31-во място), също са инвестирали повече в телевизия през 2011 г. (съответно с 42%, 13% и 39%).
Кабелният оператор blizoo отчита 210% ръст на рекламните инвестиции в телевизия през 2011 г. Причината за това обаче е заложена още в предходната година. Тогава двете кабелни компании "КейбълТел" и "Евроком" се обединиха под новата марка blizoo. Процесът продължи до края на 2010 г., а през 2011 г. новият бранд инвестира сериозен бюджет в медийни и немедийни активности, за да се наложи. Blizoo предприе стратегия през тв реклама да информира потребителите на практика за всеки нов пакет и услуга. Което е логична стъпка предвид желанието на компанията да се конкурира като услуги с Vivacom, компания с четири пъти по-голям бюджет за телевизионна реклама. "Ние считаме тв рекламата за един от по-ефективните методи на реклама и затова насочваме по-голямата част от рекламните ни послания към тази среда", коментира директорът "Стратегии и маркетинг" на blizoo Васил Щонов. Той поясни, че компанията не предвижда големи промени в рекламния си микс или в активността си през 2012 г.
Стабилно нагоре
Въпреки че нямат представител в първите десет, фармацевтичните компании са с най-добри резултати и най-стабилен ръст сред рекламодателите през 2011 г. Бюджетът за тв реклама на GlaxoSmithKline, позната най-вече с лекарствени средства без рецепта като Coldrex, Cetebe и Panadol, е нараснал с впечатляващите 273% през последните 12 месеца, изкачвайки компанията от 51-ва до 14-а позиция. Този ръст вероятно се дължи на рекламните кампании на ваксини като Twinrix (срещу хепатит А и В), които компанията е провела през 2011 г. след промяната на законодателството за рекламиране на ваксини. Salvis Pharma, дистрибутор на лекарствата без рецепта на Sandoz (част от Novartis), е увеличила вложенията си в телевизионна реклама с 232%. Останалите фармацевтични компании в списъка също бележат ръст - Bayer (64%), EU Pharmacia (59%), Actavis (20%), Berlin-Chemie (14%). Това не е учудващо предвид факта, че фармацевтичният пазар по данни на IMS Health е нараснал с 12.4% през 2012 г. (и 9% през 2010 г.). Като цяло инвестициите в тв реклама за продуктовата група на лекарствените средства се е удвоила през последните две години - от близо 21 млн. лв. през 2009 г. до почти 35 млн. лв. през 2011 г.
На резервната скамейка
Почти 20% са компаниите, които през изминалата година са изпаднали от топ 50 на най-големите рекламодатели. Сред деветте компании са производителите на храни и напитки Inter Snack (чипсове и ядки, 17-о място през 2010 г.), Storck (захарни изделия като Toffifee и бонбоните Merci, от 25-о място през 2010 г.), "Нова трейд" (соковете Derby и енергийните напитки Pit Bull, от 25-о място), както и вносителите SofStok (Lavazza, Twinnings, Martini, Водка Русский Стандарт и др.). От класацията изпадат и веригите магазини за техника Multirama (40-и през 2010 г.) и Техномаркет Европа (45-и през 2010 г.), както и производителят на бойлери Tesy LTD (44), производителят на почистващи и перилни препарати Hayat (35) и магазините за детски дрехи и играчки E.Оn Entertainment (29).
Влиянието на телевизията и фактът, че е масов канал, който гарантира достъп до широка аудитория, кара компаниите да инвестират голяма част от бюджетите си именно там. Другата причина е убедеността им, че телевизията е канал, който е измерим и дава ясна представа до колко потребители е стигнало посланието им. Най-привлекателни за рекламодателите обаче остават мегаотстъпките и пакетните предложения на големите телевизии. Те ще са и това, което ще движи пазара и през 2012 г.


Въпреки че за трета поредна година тежкият ботуш на кризата силно затиска рекламните бюджети, телевизията е медията, която видимо най-малко се поддава на тежестта му. Тя продължава да е най-предпочитана от големите рекламодатели.
Това личи и от данните на Be Media Consultant, според които през 2011 г. инвестициите в телевизионна реклама бележат ръст от 10%. Мониторингът показва още, че вложенията на 50-те най-големи рекламодатели са нараснали с общо 15%. Топ 10 на компаниите с най-големи бюджети остава почти непроменен през последните три години: участници са телекомите и бързооборотните гиганти. Размествания обаче има във втората част на класацията и те очертават някои тенденции. Има цели сектори като фармацевтичния например, които се изкачват в класацията за направени рекламни вложения. Не липсват и примери на по-малки рекламодатели, изцяло отпаднали от топ 50 (виж по-долу).
7 коментара
Нормално е да има някакъв спад в рекламите - на тази криза хората започнаха да се ограничават и да купуват най-нужното... Съответно и гигантите като Нестле регистрират спад в продажбите, което не означава, че качеството им е спаднало, напротив! :)
Свито потребление=свити печалби=намалени суми за реклама (те са процент от печалбата).
и=печалби на фармацевтичната *афия.
...........сектори като фармацевтичния например, които се изкачват в класацията за направени рекламни вложения..........
Свито потребление=лишения=болест
Ееее, голямо следене следят Капитал тия реклами. Голям праз, че намалели! Ако ги махнат съвсем - най-добре.
От 20 до 22 часа на всеки 30 мин. предаване има по 5-10 мин реклама. Никак не са намалели да Ви кажа!
До коментар [#3] от "maddrum":
Намаляха. Доста.
Ако ги няма нали разбираш, че и медиите разни няма да ги има.
Ще останат само тези с "външно" финансиране, а от тях ползата е нулева.
Разбира се всеки от нас се дразни от рекламите.
Много любопитно как уж при общия спад на пазара, как пък Бтв постигат увеличение на нетните си приходи от над 30млн$. Тези двете жени, мениджъри реклама на Нова и Фокс, които се изказваха в предишната подобна статия, трябва да се замислят как се правят нещата, а не да се правдават с общото състояние и т.н. Спад, спад - вярно, че го има, но да постигнеш такъв ръст на приходите при това положение или си доста кадърен (а това за Бтв не може да се твърди), или конкурентите ти са особено зле. Честито на печелившите!
Много любопитно как уж при общия спад на пазара, как пък Бтв постигат увеличение на нетните си приходи от над 30млн$. Тези двете жени, мениджъри реклама на Нова и Фокс, които се изказваха в предишната подобна статия, трябва да се замислят как се правят нещата, а не да се правдават с общото състояние и т.н. Спад, спад - вярно, че го има, но да постигнеш такъв ръст на приходите при това положение или си доста кадърен (а това за Бтв не може да се твърди), или конкурентите ти са особено зле. Честито на печелившите!
Официално публикуваните нетни приходи на БТВ:
html
http://www.cetv-net.com/en/press-center/news/351.s