С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
7 6 мар 2012, 21:30, 8686 прочитания

Дигитално жужене в ефира

Какво се крие зад оповестения от транспортното министерство план за телевизионна цифровизация

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


Компании и медии

БТВ медиа груп ЕАД - bTV и bTV Action
"Нова броудкастинг груп" АД - "Нова тв"
"ТВ седем" ЕАД - TV 7
"България он ер" - Bulgaria On Air
"Дарик радио" АД - "Дарик радио" като и регистрираната преди година телевизия към радиогрупата DRT
"Балкан българска телевизия" ЕАД - BB
Телевизионният пазар отдавана чака държавата да заяви ясни правила, по които да се случи преходът от аналогово към цифрово излъчване. Публикуваният преди дни на сайта на Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията (МТИТС) план за въвеждане на цифровото тв излъчване обаче не хвърля много светлина, а само показва, че по пътя ще има сложни и тежки разговори.

Документът трябваше да е готов още през миналата година, но държавата и институциите, ангажирани с изготвянето му, го публикуват едва тази седмица. Планът, който регламентира основните правила на цифровия преход, е в работна си версия и по него оттук нататък телевизионните и мултиплекс операторите, както и отделните институции ще могат да правят препоръки и да преговарят за промени. Поне на това се надяват голяма част от участниците на пазара.


Засега едно е ясно. Съгласно Закона за електронните съобщения датата за преустановяване на ефирното аналогово телевизионно излъчване в България и преминаването към цифрово е 1 септември 2013 г., а осъществяването на кампанията по информиране на населението следва да продължи най-малко до 30 ноември 2013 г. Остава да се проследи с какви средства и как това ще се случи.

Акцентите в плана

По план до първи март 2013 г. до 95% от българските граждани трябва да могат да приемат в цифров формат програмите на търговските телевизии с национален обхват. В текста е посочен и списъкът на програмите, които по право ще бъдат излъчвани цифрово от собственика на първия мултиплекс оператор. Става дума за общо седем програми на пет медийни компании. По правило една мултиплекс платформа обаче може да излъчва между седем и десет програми. Играчите на пазара изразиха увереност, че списъкът в крайния си вариант ще се увеличи.



Каналите, които първи ще преминат към цифрово излъчване, са от групата на bTV, "Нова" и др. (виж карето). Това право им се гарантира от Закона за радиото и телевизията, тъй като те би трябвало да са доказали, че програмите им достигат до 50% от всички телевизионни зрители. Според правилата телевизиите първо подават документи за регистрация за разпространение на програмата по цифров път в СЕМ и чак след това могат да упражнят правото си на задължително разпространение в цифров формат. "Списъкът с телевизиите периодично се ревизира. Тези телевизии са попаднали в списъка на основание на това, че са имали аналогово излъчване и понеже при прехода то им се отнема, сега те един вид се обезщетяват, като получават правото за задължително цифрово разпространение", поясни председателят на Съвета за електронни медии Георги Лозанов.

Преди да се стигне до публикувания в началото на седмицата план за прехода към цифрово излъчване, на пазара течеше сложен процес на съгласуване на правилата, по които всичко ще се случи. В него участваха всички заинтересовани страни. Най-потърпевши от крайния вариант на текста засега остават телевизиите. На този етап никой не гарантира на каналите как е планирана мрежата, което да покаже на практика до колко души всъщност ще достигат програмите им. А за зрителите проблемът остава колко от тях действително ще приемат основните тв канали, разпространявани по цифров път. В сектора се коментира, че до 40% от зрителите могат да останат лишени от телевизия.

Какво мисли бизнесът

Планът предвижда кратък преход към цифрово излъчване от максимум шест месеца, като през този период се изключва аналоговото излъчване в отделни зони, без да е ясно дали населението има готовност за изключването на аналоговия сигнал.

Директорът на правния отдел в bTV Media Group Анна Горанова обясни пред "Капитал", че срокът 1 септември 2013 г. е въведен с изменение на Закона за електронните съобщения, прието от парламента между коледните и новогодишните празници на 29.12.2011 г. "Датата не е обсъждана с индустрията, нито е потърсено мнението ни относно последиците от този срок за нашата аудитория. Не са поставени каквито и да е разумни условия, след изпълнението на които да бъде преустановено аналоговото излъчване", каза Горанова. Юристът на bTV е категоричен, че в проекта за план, публикуван за обществено обсъждане, "позицията на националните ефирни търговски телевизионни оператори не беше отразена".

В същата посока е и мнението на члена на борда на директорите на "Нова тв" Силва Зурлева. Тя също е участвала в работните групи по обсъждане на детайлите в плана и по мнението й разговорите са вървели трудно и има много неща от исканията на каналите, които не фигурират в сегашния вариант на плана. По повод списъка с телевизиите, които първи ще преминат към цифрово излъчване, Зурлева каза: "Нова тв" няма да позволи да бъде ощетена и ще включи поне още една програма в списъка на разпространяваните по първия мултиплекс."

Играчите на пазара изразяват и опасения, че мрежите за разпространение на цифрова телевизия, собственост на спечелилите конкурсите за мултиплекси, не са напълно изградени. Така пускането на програми в незавършена мрежа би компрометирало услугата още в нейното начало и би довело до лоши бизнес резултати.

Проблеми ще възникнат и при формиране на таксите, които каналите ще плащат на мултиплекс оператора за това, че разпространява програмите им. Навлизането в тази проблематика изисква много време и вникване, но телевизиите и тук имат съмнение, че могат да са ощетени.
Искам да получавам маркетинг бюлетина
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

ГЕРБ вкара още един свой човек в СЕМ 2 ГЕРБ вкара още един свой човек в СЕМ

След избора на Галина Георгиева през следващите пет години управляващите ще имат пълно мнозинство в медийния регулатор

17 юли 2019, 1383 прочитания

Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (16 юли) Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (16 юли)

Първо решение на Кошлуков - да назначи конкурента си Сашо Йовков за директор спорт; United Partners спечели награда в международния конкурс IPRA Golden World Awards 2019; WPP продава мажоритарен дял в Kantar; Лейди Гага лансира козметичен бранд в партньорство с Amazon и др.

16 юли 2019, 1478 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Кой спечели конкурса за стипендии на ARC Academy

Петимата финалисти ще получат 50% от стипендията за магистърската програма "Реклама и бранд мениджмънт"

"Кариерен кошер" привлича обратно българите с опит и образование от чужбина

Събитието на 4 септември се очаква да събере над 1500 висококвалифицирани кандидати

"Юбер България" помага на студенти за първата им среща с работодатели

Компанията организира две лекции преди кариерния форум във Факултета по математика и информатика на СУ "Св. Климент Охридски"

Да си изградиш професия

В Института по строителство на Santa Fe College са едни от най-перспективните специалности във Флорида

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
Twitter се заиграва с интерактивните приложения

Платформата за микроблогинг планира да предложи нови възможности за маркетинг на компаниите, които рекламират през нея

Откриване, закриване и нови въпросителни около "Исторически парк"

Дружеството зад парка официално смени собствеността си, а сред акционерите изплуват познати имена

Ерата на онлайн списанията

Вицепрезидентът "Mаркетинг, разработки и анализи" в медийната група Condé Nast Стефани Фрийд пред "Капитал"

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

Индексите на борсата започнаха седмицата с ръст

"Стара планина холд" реализира най-голям ръст след съобщението за дивидент

Sympathy for the Writer

Биляна Курташева за книгата си, посветена на неподозираните връзки между различни произведения, периоди и личности

Тарантино и другите

По-интересните заглавия от ваканционния афиш