Aegis вече предлага медийни услуги в България
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Aegis вече предлага медийни услуги в България

Изпълнителният директор на Aegis Media за България, Румъния и Турция Хартмут Рийстер е оптимист за равитието на българския рекламен пазар.

Aegis вече предлага медийни услуги в България

Шестата по големина комуникационна група в света идва с надеждата, че инвестиците в реклама ще растат

Мария Манолова
7325 прочитания

Изпълнителният директор на Aegis Media за България, Румъния и Турция Хартмут Рийстер е оптимист за равитието на българския рекламен пазар.

© Цветелина Белутова


Рекламният бизнес се съвзема. Tова послание се чете между редовете на финансовите резултати на най-големите световни рекламни групи, които отчитат ръст между 5 и 7 процента през 2011 г. А шестата по големина сред тях - Aegis Media, чиито приходи са нараснали с 14.5% през първата половина на 2011 г. в сравнение със същия период на 2010 г., тази седмица влиза официално на българския пазар. Местната медия агенция "Маркетинг комуникации" вече ще се нарича "Карат България" и ще бъде част от глобалната мрежа на групата Aegis.

Въпреки обезпокоителните, а и често липсващи данни за реалното състояние на рекламния пазар в България изпълнителният директор на Aegis Media за България, Румъния и Турция Хартмут Рийстер е твърд оптимист. Той предвижда, че през 2012 г. вложенията в реклама ще пораснат с 5%. И вярва, че сега е най-доброто време за Aegis да влязат в страната, защото след пет години цените далеч няма да са толкова изгодни. Мария Грашнова, която поема поста изпълнителен директор на "Кapaт България", казва, че подкрепата на световната мрежа дава ноу-хау и сигурност, от която местните агенции се нуждаят.

Защо влизат

Рийстер няма притеснения относно големината, състоянието или потенциала на пазара в България. Той обясни навлизането на Carat със стратегията за глобално проникване на компанията. "Трябва да съществуваме във всяка държава по света, защото нашите клиенти също са във всяка държава. А ние трябва да им предложим едни и същи услуги, процеси и продукти като в най-големите пазари", коментира той пред "Капитал". На практика Aegis от години работи в партньорство с "Маркетинг комуникации". През 2011 г. обаче международната група продаде звеното за маркетинг проучвания Synovate, а като свой приоритет обяви развитието на медия и дигиталните си звена. Това доведе и до 25 нови сделки за придобивания на различни пазари, като българската сделка вероятно е част от тази поредица.

Според представителите на Aegis Media големите рекламни холдинги като WPP вече присъстват на българския пазар и доколкото изобщо може да се очаква раздвижване или консолидация, тя би могла да бъде в медийните звена на тези компании. Според Хартмут Рийстер обаче развитието на медия агенциите ще се отрази най-вече на по-малките играчи. "Много дейности, които в момента се възлагат на външни дигитални агенции, ще се поемат от вътрешни отдели в медия агенциите", предвижда той. "Видяхме подобно нещо на някои пазари като Турция - определени бизнес модели се разпаднаха, защото медия агенциите сами поеха тези дейности. Мисля, че някои малки местни специализирани компании може да изчезнат или да бъдат купени от големите мрежи", допълни той. Според Мария Грашнова пък може да се очаква навлизане на нови агенции за изследване на интернет или телевизионната аудитория.

Възможности за ръст

Според изпълнителния директор за региона на пазари като България, Румъния и адриатическите държави предстои навлизането на нови рекламодатели и все още има сериозен потенциал за растеж. "На пазари като Австрия и Швейцария не очакваме ръст, а в България със сигурност", коментира Рийстер. Въпреки че големите световни компании вече са тук, той предвижда навлизането на нови средно големи бизнеси. И допълва, че пазарът е в "бебешка фаза" на развитието например на онлайн и мобилната реклама. "Но страни като вашата ще достигнат останалите много бързо, защото международните компании изискват услуги с по-високо качество. А и техническите възможности ще се развиват все по-стремително и вие ще се адаптирате бързо", коментира Хартмут Рийстер.

На този етап обаче България не може да се мери със съседите си, признава Рийстер. "Турция е много напреднала в дигиталния маркетинг. Там нещата също дойдоха по-късно, но навлязоха с пълна скорост. Те пуснаха 3G мрежа едва преди 3 години, бяха 128-ата страна в света, но за първите 3 месеца спечелиха 5 милиона потребители. Турция е четвърта по потребление на Facebook в света и трета по използване на Windows Messenger", смята той. Изпълнителният директор за България, Румъния и Турция допълни, че в момента Aegis организира обучения, в които служители от турския клон на компанията споделят опита с българските си колеги. Според него развитието на медия агенциите в България може би донякъде се доближава до това в Румъния, но дигиталните криейтив агенции и мобилният маркетинг са по-добре развити там.

Грашнова и Рийстер дефинират 2012 като преходна година за "Карат България" и определят целите си не в конкретни финансови резултати и процеси, а като успешно интегриране в глобалната мрежа. Агенцията запазва в портфолиото си клиенти като Nokia, Panasonic, Mattel, Adidas, "Тимбарк България". General Motors, която от години работи с "Маркетинг комуникации", също остава в "Карат България", след като наскоро групата Carat е спечелила конкурс за глобално обслужване на автомобилния производител. Kraft Foods е първият рекламодател, който агенцията е спечелила под новата собственост.

За изграждане на стратегията си за България Aegis Media разчита на познанията на "Маркетинг комуникации" за местния пазар. Изпълнителният директор на "Карат България" Мария Грашнова отчита, че в последната година в България бюджетите за телевизионна реклама са се увеличили, тези за преса са намалели и са били пренасочени към интернет, а инвестициите в радио са запазили нивото от предходната година. Според нея местните рекламодатели имат "някаква идея за това какво самите те четат и какво биха чели техните целеви групи, а същото важи и за радио. Международните клиенти обаче искат да видят конкретни числа". Макар че би следвало липсата на одит на тиражите или мониторинг на радиоаудиторията да е проблем за глобалния медиен холдинг, Хартмут Рийстер коментира, че това е просто реалност на пазара, а групата се сблъсква с подобни ситуации и в много други държави.

"На много пазари в момента дискусията е относно стойността на дигиталните, а не толкова на печатните медии или радиото. Тези медии - списания, радио, кино, ще стават все по-нишови", коментира Рийстер. Той прогнозира, че телевизията ще е единствената традиционна медия, която ще продължи да бележи ръст. Според него е важно не само да се въведат метрики за преса и радио, но и онлайн и мобилните комуникационни канали трябва да се измерват по-прецизно и надеждно. "На по-развитите пазари на издателите им се налага да инвестират много в дигиталните канали. Да осигурят място на вестниците и списанията си в дигиталния поток от информация, в мобилните устройства", допълва Рийстер.

Освен в дигиталния маркетинг Aegis Media инвестира сериозно и в проучването на потребителското мнение. Предстои "Карат България" да проведе дълбочинно изследване сред 4000 души, което се нарича CCS - Consumer Connection System ("Система за връзка с клиентите" - бел. ред.) и се провежда по методология на международната група. "Това е нещо, което Aegis прави на почти всички пазари. Ние ще сме първите, които ще направят подобно нещо в България, което ни дава огромно преимущество пред останалите агенции", твърди Рийстер. Според него този инструмент е "много по-задълбочен от [конкурентния] TGI. То е за потребителите, тяхното поведение, потребителското изживяване, сегментирането на аудиторията. Можем да изследваме продукти, марки, медии, което дори не е включено в TGI", поясни той. Мария Грашнова уточни, че заради огромните си мащаби проучването ще бъде изпълнено с помощта на подизпълнител - "Market Links България".

Рекламният бизнес се съвзема. Tова послание се чете между редовете на финансовите резултати на най-големите световни рекламни групи, които отчитат ръст между 5 и 7 процента през 2011 г. А шестата по големина сред тях - Aegis Media, чиито приходи са нараснали с 14.5% през първата половина на 2011 г. в сравнение със същия период на 2010 г., тази седмица влиза официално на българския пазар. Местната медия агенция "Маркетинг комуникации" вече ще се нарича "Карат България" и ще бъде част от глобалната мрежа на групата Aegis.

Въпреки обезпокоителните, а и често липсващи данни за реалното състояние на рекламния пазар в България изпълнителният директор на Aegis Media за България, Румъния и Турция Хартмут Рийстер е твърд оптимист. Той предвижда, че през 2012 г. вложенията в реклама ще пораснат с 5%. И вярва, че сега е най-доброто време за Aegis да влязат в страната, защото след пет години цените далеч няма да са толкова изгодни. Мария Грашнова, която поема поста изпълнителен директор на "Кapaт България", казва, че подкрепата на световната мрежа дава ноу-хау и сигурност, от която местните агенции се нуждаят.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

3 коментара
  • 2
    rouri avatar :-P
    rouri

    Много шум за нищо. Пак някой идва с големите си очаквания и обещания и пак ще следват разочарования. Може да се поразместят пластовете на рекламния пазар и някои лелички, свикнали да се понаместват тук-там без грам креативност и познания, да се пообъркат, но дотам. А и с този подизпълнител като Market Links, не вярвам резултатите от тооолкова революционното им проучване да са реалистични и полезни.

  • evpetra

    До коментар [#1] от "savov_d.a.":

    ". .е как пишат усмифки младите не знам. имат си някакви техни тайни. на тебе момиче колко ти е пенсията, а."

    Не само "усмифки" не знаете как се пишат, Вие изобщо не знаете да пишете! Как изобщо Ви е хрумнало да се упражнявате в публична реч! Аман от неграмотници, които и една мисъл не могат да вържат!...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK