С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
1 16 мар 2012, 16:05, 6709 прочитания

Негово величество банерът

Какво (не) се случи на пазара на онлайн реклама през 2011 г.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация



Расте, но не знаем как и с колко. Така можем да обобщим оценките за пазара на онлайн реклама в България за 2011 г. Четири процента е ръстът, който Interactive Advertising Bureau (ИАБ) - България, отчете на годишния форум на местната дигитална индустрия. Тези резултати обаче не включват рекламата във Facebook и Google. За нея всъщност липсват каквито и да е било данни, а вероятно това е най-динамично развиващият се сегмент на онлайн вложенията.  

Според проведеното от Ipsos България изследване брутният обем на инвестициите в интернет реклама в България за 2011 г. е 42.5 млн. лв. (в сравнение с 40.8 млн. през 2010 г.). Данните се отнасят за приходите на уебсайтове, търговски онлайн услуги, доставчици на имейл услуги и други компании, които продават реклама в интернет, и са изчислени на база официалните им рекламни тарифи. Представените стойности не включват бартерите и отстъпките, които получават рекламодателите. В проучването за 2011 г. са участвали 20 компании, които продават онлайн рекламно пространство - както членове на IAB България, така и външни компании, поканени от асоциацията.


И ако по света дигиталната реклама е най-бързо растящият и обещаващ сегмент в маркетинга, то 4-процентното повишение на инвестициите на този пазар в България за 2011 г. е по-скоро притеснително. "Очаквах ръстът да е около 10% и нагоре", коментира пред "Капитал" търговският директор на "Инвестор.БГ" Лазар Малаков. За сравнение - отчетеният от ИАБ растеж за 2010 г. спрямо 2009 г. е 26%.

Какво липсва

Едно от възможните обяснения е фактът, че изследването не обхваща всички компании, които продават рекламно пространство в интернет. "Цифрите са субективни не само поради разликата в отстъпките, но и вследствие на представителността на резултатите от проучването (участниците не представляват 100% от пазара на дигитална реклама)", коментираха от "Нова Броудкастинг груп". Според изпълнителния директор на Httpool Венцислав Костов, някои по-малки компании, които не са включени в проучването, са имали голям ръст през изминалата година. От ИАБ България обаче подчертаха, че изследването от 2011 г. обхваща с 35% повече от онлайн рекламното пространство в сравнение с проучването от предходната година.



Според данните на организацията огромният дял от приходите от онлайн реклама през 2011 г. (82%) се пада на дисплей рекламата (банери, брандирания и т.н.). В останалите видове интернет реклама са били вложени почти пренебрежими суми - в обяви и справочници (9% от общия пазар), реклама "на клик" (6%) и "други" (3%). Така разпределението на инвестициите през изминалата година привидно е същото като през 2010 г. Тази картина обаче едва ли изобщо се доближава до реалността именно защото в дела на рекламата "на клик" не са включени инвестициите в реклама във Facebook и Google.

"Има ръст в реалните инвестиции в интернет реклама и той се дължи на увеличаването на вложенията  във Facebook и за съжаление по-малки ръстове в бюджетите за българските онлайн медии", коментира пред "Капитал" мениджърът дигитални проекти в рекламна агенция Ogilvy Кристин Стоянов. Венцислав Костов от Httpool също отбелязва, че липсата на статистика за CPC - cost per click ("цена на клик") рекламата изкривява данните за пазара. Според него ръстът на вложенията в реклама във Facebook и Google през последната година вероятно е "огромен," а като цяло увеличението на пазара на интернет реклама е 15 - 20%.

Според Кристин Стоянов от Ogilvy причината за популярността на CPC рекламата, макар и ръстът й да не е отчетен в статистиката на ИАБ, е в стратегията на двата интернет гиганта. "Facebook направиха повече подобрения в рекламните си продукти за последната година и половина, отколкото повечето български сайтове през последните пет години. Ако българските медии искат да видят по-висок ръст, трябва по-бързо да подобряват рекламните си продукти. Основният проблем е, че има прекалено много онлайн медии, които в очите на рекламодателите правят едно и също нещо", обобщи Стоянов.

Макар изчислени на база брутни приходи, данните на ИАБ - България, все пак дават възможност за оценка тежестта на онлайн рекламата в общия медия микс. Интернет се нарежда на трето място сред комуникационните канали след телевизия (с вложения от 682 млн. лв. за 2011 г.) и преса (инвестиции от 122 млн. лв. за 2011 г.). По-ниски от приходите от онлайн реклама са тези от външна реклама (близо 28 млн. лв.) и радио (почти 15 млн. лв. през 2011 г.). Данните за останалите канали са на Be Media Consultant и също отчитат брутните инвестиции.

ИАБ - България, представиха и списък с най-големите рекламодатели в интернет за 2011 г. Той обаче е съставен на база индекси, а не на конкретни суми. Така бюджетът на компанията с най-големи вложения, която и през 2011 г. е "Мобилтел", се приема за 100%, а инвестициите на всеки следващ се изчисляват като процент от тази сума. В топ 10 на рекламодателите попадат още Raiffeisen Bank (43.8%), Unicredit Bulbank (29.2%), General Motors (25.3%), Банка ДСК (21.1%), Bet-at-Home (20.8%), Nokia (18.3%), Vivacom (14.6%) и Eurobank EFG (10.3%).

Класацията на най-големите рекламодатели в интернет не крие особени изненади и не се отличава драстично нито от предходното изследване, нито от картината на инвестициите в останалите канали. Финансовите услуги са най-рекламираният сектор в интернет, като в топ 50 на рекламодателите попадат 12 банки. Автомобилните производители, уебсайтовете за залагания и мобилните оператори също инвестират активно в интернет реклама. Впечатление прави присъствието на публичния сектор, което от ИАБ - България, отдават на провелите се през 2011 г. местни и президентски избори.  
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Агенцията ExpandX и Wness TV започват да предлагат съвместна услуга Агенцията ExpandX и Wness TV започват да предлагат съвместна услуга

През Goldies media group двете компании ще работят върху създаването на видеопродукции

14 ное 2019, 1128 прочитания

ЕК одобри KKR да купи германския издател Axel Springer ЕК одобри KKR да купи германския издател Axel Springer

Според комисията новата структура на компанията няма да доведе до промени на пазара

13 ное 2019, 1068 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Маркетинг и реклама"

Всяка седмица най-интересното от света на маркетинга във вашата поща

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
Щатските вестници губят по 10 долара на всеки един, спечелен онлайн

Приходите от печатни реклами на новинарската индустрия продължават да се сриват, а онлайн печалбите не могат да ги компенсират

Още от Капитал
Да копаеш дъното за Доган

Държавата изненадващо отпусна 220 млн. лв. за драгиране на плавателния канал в пристанище Варна. Съмненията са, че пристанището на Ахмед Доган ще е основният печеливш, а държавните терминали ще трябва да го догонват

Омраза за двойна употреба

На фона на практиката обвинението срещу природозащитника Тома Белев изпъква като политическо

"Шах!" със зенитни ракети

Разполагането на руски противовъздушни комплекси С-400 в Сърбия би било тежък удар по сигурността на България и НАТО

Климатично северно сияние

Как Финландия ще стане въглеродно неутрална до 2035 г.

20 въпроса: Христо Христозов

"Практиката показва, че бързите решения имат висока цена и рядко са устойчиви"

Календар и домашно кино

По-интересните събития от уикенда и седмицата

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10