Big Brother се завръща

shutterstock

Big Brother се завръща

"Нова тв" сключи договор с продуцента Endemol за два нови сезона на риалити формата

Весислава Антонова
14184 прочитания

shutterstock

© shutterstock


Холандската продуцентска компания Endemol, която е прочута с развлекателните риалити формати, подписа договор за излъчването на два нови сезона на Big Brother с "Нова тв". Официалната информация е публикувана на сайта на компанията. "Нова броудкастинг груп" също потвърди. От телевизията уточниха, че периодът, в който ще бъде излъчена продукцията по "Нова тв", все още не е определен. "Сделката е част от стратегията на телевизията за планиране на програмното си съдържание в дългосрочен план. Big Brother продължава да бъде актуална и успешна продукция по света и вярваме, че и в България има потенциал за надграждане и постигане на добри резултати", коментираха от "Нова тв" пред "Капитал Daily".

Защо точно този формат

Опитът на "Нова" да посегне точно към този риалити формат има своето обяснение и дава повод за анализ. За последно Big Brother бе излъчен през 2010 г. по "Нова тв" в семеен вариант. Тогава това бе осмият сезон на предаването, ако броим специалните издания Vip Brother. Вглеждане по-детайлно в данните на TNS/TV Plan (сега Be media Consultant), агенцията, която мери рейтинга и пазарния дял на телевизиите, показва, че по време на излъчване на риалити шоуто телевизията е удвоявала пазарния си дял така, както при никое друго предаване досега. Не е пресилено да се каже, че именно Big Brother постави по стабилно на телевизионната карта "Нова тв" и я направи по-устойчива на конкуренцията на bTV. "Анализът от предходните години показва, че Big Brother помогна на "Нова тв" да стабилизира позициите си на пазар през първите няколко сезона на предаването", коментира медия директора на Carat - България, Мария Миланова.

Последните две-три години "Нова" трудно устоява на пазарната конкуренция и делът й от аудитория се сви от 38 до 24% по данни от докладите на собственика, скандинавската MTG. Въпреки че остава втора по гледаемост. Опитите да пробие с музикални формати и сериали се оказваха не особено успешни, ако ги сравним с резултата на конкурента им bTV.

По-изгоден формат

Въпреки противоречивите оценки на риалити шоуто Big Brother форматът е много по-изгоден финансово и носи бърза възвращаемост на инвестицията. Последният сезон на предаването през 2010 струваше на "Нова тв" близо 3 млн. лв., като едва 10% от тази сума е лицензионната такса (300 хил. лв.). От бизнеса коментираха, че един епизод е близо 30 хил. лв. В сравнение с модата на тв сериалите, където един епизод е близо 120 хил. лв. Big Brother може да се окаже разумна инвестиция стига да знаеш как да я използваш, така че да ти служи.

"Big Brother освен уникално предаване е и много силен маркетинг продукт, заради който телевизиите в България започнаха да обръщат внимание на PR кампаниите си и да търсят нови и нови начини за реклама. В силните му години "Нова" можеше да се похвали не само с високите си резултати като рейтинг и пазарен дял, но и с постоянното говорене за медията, нещо което много липсва в момента на телевизията", коментира управителят на Refresh PR и човекът, който работи за популяризирането на  на предаването пет сезона, Ради Георгиев. Според него при правилен подход връщането на Big Brother може да бъде изцяло положително решение и да върне старата слава на "Нова", дори и зрители, които спряха да я гледат.

Рекламен интерес

Медия директорът на Carat - България, Мария Миланова коментира, че появата на Big Brother е интересна и рекламодателите биха проявили интерес към формата. "Важно е обаче каква ще е реализацията на риалити шоуто. Телевизията не може да разчита, че хората са го забравили, защото така или иначе през последните сезони форматът се беше изхабил. Сега му трябва новаторски подход", категорична е Миланова. 

По време на последния за България сезон на Big Brother през 2010 "Нова тв" отчиташе дни, в които каналът се е гледал от близо 2.5 млн. зрители. Риалити форматът бе с пазарен дял 37.7% сред най-активната аудитория на възраст 18 - 49 и 31.4% сред аудиторията на възраст 4+ в национален мащаб. Това е и едно от малкото предавания, при старта на които прехвърчаха искри между "Нова" и bTV кой канал е бил гледан от повече зрители. Почти всички сезони на формата бяха направени от продуцента Нико Тупарев и екипа му. С изключение на един сезон, когато риалити шоуто бе дело на SIA и Димитър Митовски. Продуцентският пазар отново ще се оживи и ще започне конкуренция кой да прави Big Brother.

Ритане по кокалчетата

При старта на осмия сезон на Big Brother "Нова" се похвали, че риалити шоуто е постигнало по-добър резултат - 38.6% пазарен дял, срещу предаването "България търси талант" - 35.8%, излъчено по конкурентната bTV, и 46% пазарен дял срещу "bTV Новините" - 29.4%, за аудиторията на възраст 18 - 49. Първата частна национална телевизия bTV опроверга информацията за рейтинга и пазарния дял на "Нова". По по данни на TNS/TV Plan рейтингът на bTV е по-висок от този на "Нова тв". Данните са за часовия пояс 20:00 - 23:30 ч. и са за аудиторията с възраст над 4+. През този период рейтингът на bTV е бил 17.3%, а пазарният дял на канала е бил 44%, или с други думи, праймтаймът (най-гледаното тв време, от 19 - 22 часа)  на bTV е бил гледан от 1.250 млн. зрители. По същото време (20 - 23.30 ч.) рейтингът на "Нова тв" е 12%, а пазарният дял е 31%, т.е. каналът е бил гледан от общо 880 хил. зрители.

През 2010 за последно данни от една и съща агенция се разчитаха по различен начин от двата тв канала. И всеки ги тълкува в собствена полза.

Още през 2008 г., когато риалити форматът се правеше от екипът на SIA и продуцента Димитър Митовски, той бе категоричен пред "Капитал", че "пряката конкуренция на Big Brother не е конкретен формат, а bTV. Нека не забравяме, че тя е по-гледана от "Нова тв". Вече е изграден навик у зрителите да пускат този канал". Затова е трудно отсега да изчисляваме дали и колко ще спечели "Нова" от завръщането на Big Brther. Не бива да омаловажаваме и факта, че телевизията се отказа от риалити шоуто, след като преупотреби формата и настрои аудиторията срещу него заради падналото качество на съдържанието.

"По-скоро съм изненадана от това решение.  Моето мнение е, че "модата" на Big Brother отмина. Смятам, че зрителите биха били заинтригувани от нещо качествено ново, различно и по-позитивно. В същото време, разбира се, много рекламодатели биха били изкушени от product placement-а в предаването", коментира маркетинг директора на Toyota Balkans S.A. Невена Цекова.

Факт е обаче, че откакто "Нова тв" купи правата за риалити формата, екипът на медиата е свикнал той да е нещо като локомотива, който да дърпа напред зрителския интерес, и да привлича рекламодатели за канала. Шоуто е носило на медията стабилен зрителски интерес и добри рекламни приходи, но аудиторията се променя, интересите и модата в тв програмите също. Откакто масовият български зрител се влюби в сериалите, риалити форматите трудно могат да догонят високите им рейтинги. "Нова" няма как да пренебрегне този факт. Който и продуцент да избере тв каналът да реализира формата, ще му трябва много изобретателност, за да задържи зрителите пред телевизорите. Дали това ще се случи обаче е рано да се каже.

Холандската продуцентска компания Endemol, която е прочута с развлекателните риалити формати, подписа договор за излъчването на два нови сезона на Big Brother с "Нова тв". Официалната информация е публикувана на сайта на компанията. "Нова броудкастинг груп" също потвърди. От телевизията уточниха, че периодът, в който ще бъде излъчена продукцията по "Нова тв", все още не е определен. "Сделката е част от стратегията на телевизията за планиране на програмното си съдържание в дългосрочен план. Big Brother продължава да бъде актуална и успешна продукция по света и вярваме, че и в България има потенциал за надграждане и постигане на добри резултати", коментираха от "Нова тв" пред "Капитал Daily".


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

Влезте в профила си

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Маркетинг и реклама

Получавайте най-важното и интересно от маркетинга: новини, рекламни кампании, обяви за работа


12 коментара
  • 1
    bigman avatar :-P
    BGman1

    Пак ще има да надничат под чаршафите...

  • 2
    aussie avatar :-|
    aussie

    Аз пък мисля че с времето хората започват да гледат по-малко телевизия. Да не говорим че на една шепа народ са се нароили 20-30 канала на български и всеки се чуди какви ли не по-големи и по-големи глупости да показва.

  • 3
    novohodonosor avatar :-|
    Ченкете

    До коментар [#2] от "aussie":

    И в тея 20-30 канала се въртолят 20-30 омръзнали на всички зурли!

  • 4
    petar_333 avatar :-|
    petar_333

    И пак едни и същи действащи лица!

  • mahito

    Съгласна съм, че трябва да се спре с гледането на телевизия. Не знам на кой още му се гледат шоута от типа на Биг Брадър, макар че може би е една идея по-добре от турски сериал, все пак не е особено интересно и занимателно шоу

  • 6
    followed avatar :-(
    followed

    Хайде, нямаше нужда, и без това опростачването и лумпенизирането на целокупния народ е тотално....

  • 7
    077888888888 avatar :-P
    077888888888

    Аз съм един от тези дето от години не гледат българска ТВ.

  • 8
    tinky_winky avatar :-|
    tinky_winky

    нова порция душевна храна за матряла

  • 9
    kirko08 avatar :-|
    kiril petrov

    ураааа! тоя път ще се плющат наред щото това е единствения начин да се постигне гледаемост.

    Почва кастинг за фотогенични труженички ...

  • 10
    savov_d.a. avatar :-|
    savov_d.a.

    Холандска.. НЕ!
    ай си одат да снимат брадърите ни при тех си.
    енд де мол


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход