На заден ход
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

На заден ход

На заден ход

Рекламният пазар продължава да се свива. Само инвестициите в интернет рекламата растат

Мария Манолова
7054 прочитания

© Надежда Чипева


Ръстът на рекламния пазар в България е привиден. Нетният му обем се е свил с 6% през 2011 г., стана ясно от годишния форум на Българската асоциация на комуникационните агенции (доскоро Асоциацията на рекламните агенции). От организацията очакват през 2012 г. инвестициите все пак да нараснат с 3 до 4%. По-оптимистична оценка получава единствено онлайн рекламата, която се очаква да порасне с до 8%.

Според изнесените вчера данни през 2011 г. единствено инвестициите в интернет реклама се се увеличили в сравнение с предходната година - с 11.4% (при отчетени 15% ръст по брутни данни). През 2011 г. за този канал са били отделени 8% от медиа микса, като за пръв път интернет е задминал радиото по инвестирани рекламни бюджети, твърдят от БАКА. Управителят на медиа агенция "Пиеро 97" Иво Цеков определи 2011 г. като "годината на Facebook на нашия пазар". Той коментира, че е възможно инвестициите във Facebook и Google да са достигнали 10 млн. лв., с което интернет да се нарежда на трето място в медиа микса след телевизия и преса. Презентираните данни са част от годишния доклад на БАКА.

Пазарът в числа

В брутна стойност рекламният пазар (телевизия, преса, интернет, радио, външна реклама) за 2011 г. е почти един милиард лева. Телевизията остава с най-голям дял и над 700 млн. лева брутни приходи. Приходите в пресата (вестници и списания) са над 150 млн. лева (бруто), радиото отчита над 72 млн. лева, а външната реклама - 70 млн. лева.

Реалната картина на медийния бизнес обаче дават нетните приходи от реклама, които по традиция са между поне 30 и 40% надолу от обявената брутна сума и не включват, бонусите, отстъпките и нерегламентираните договорки между рекламодателите и медиите.

Надолу, надолу

Най-големи понижения на приходите са отчетени в радио (-7.2% на база нетни приходи) и външната реклама (-21%), като данните за първия сектор са прогнозни и силно усложняват анализирането му, признаха за поредна година от БАКА. Според Иво Цеков спадът при външната реклама пък се дължи на "безконтролното и търговски необосновано раздаване на бонусни локации" и антипазарно поведение от страна на някои аутдор медии. Честа практика е продажбата на външна реклама на цени под себестойността й.

С 4.7% са се свили нетните бюджети за телевизионна реклама, казаха още от БАКА. Това цифра противоречи на мониторинговите данни на Be Media Consultant, които отчитат ръст от 8.4% в телевизионния рекламен пазар. "Тенденцията за повече реклама срещу по-малки бюджети продължава с пълна сила", коментира Иво Цеков. Той обясни разминаването в нетните и брутните данни с предлагането на дъмпингови тарифи, извънтарифни бонуси и отстъпки от страна на медиите. 

Реалният спад на рекламните инвестиции в преса за изминалата година е 3.6% и почти съвпада със засеченото чрез мониторинг свиване от 4%. Иво Цеков обаче уточни, че вестниците бележат ръст от 5% спрямо 2010 г. Инвестираните в списания рекламни бюджети обаче са намалели с 15%, на което се дължи и отрицателната осреднена стойност. От рекламната асоциация прогнозират, че през 2012 г. пазарът ще порасне с 3-4%. Като основна причина за това председателят на БАКА Красимир Гергов изтъкна няколко предстоящи големи обществени поръчки, както и Европейското първенство по футбол.

Източник: Be Media Consultant

Ръстът на рекламния пазар в България е привиден. Нетният му обем се е свил с 6% през 2011 г., стана ясно от годишния форум на Българската асоциация на комуникационните агенции (доскоро Асоциацията на рекламните агенции). От организацията очакват през 2012 г. инвестициите все пак да нараснат с 3 до 4%. По-оптимистична оценка получава единствено онлайн рекламата, която се очаква да порасне с до 8%.

Според изнесените вчера данни през 2011 г. единствено инвестициите в интернет реклама се се увеличили в сравнение с предходната година - с 11.4% (при отчетени 15% ръст по брутни данни). През 2011 г. за този канал са били отделени 8% от медиа микса, като за пръв път интернет е задминал радиото по инвестирани рекламни бюджети, твърдят от БАКА. Управителят на медиа агенция "Пиеро 97" Иво Цеков определи 2011 г. като "годината на Facebook на нашия пазар". Той коментира, че е възможно инвестициите във Facebook и Google да са достигнали 10 млн. лв., с което интернет да се нарежда на трето място в медиа микса след телевизия и преса. Презентираните данни са част от годишния доклад на БАКА.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

5 коментара
  • 1
    cipisec avatar :-|
    cipisec

    Към автора: Иво Цеков каза, че 10М са инвестициите в Гугъл и Фейсбук, не само във Фейсбук. Има разлика

  • 2
    mariaman avatar :-|
    Мария Манолова

    Изслушах записа и сте прав. Текстът вече е коригиран.
    Хубав ден,
    Мария

  • 3
    bpm avatar :-P
    bpm_inmymind

    До коментар [#2] от "Мария Манолова":

    Това коментиращите 1 статия да поправят автора говори много за медиата :)

  • 4
    flakes avatar :-|
    P.

    Е, хайде сега, грешки се допускат.

  • 5
    pradinski avatar :-|
    pradinski

    Пълна каша е с тези анализи на рекламния пазар.Прави се мониторинг на рекламата в медиите на база няколко наблюдавани медии, изчисленията се извършват на база базови цени, и наистина никой не знае какви са другите подробности- отстъпки, бартери и др. Например- рекламата е фактурирана, осъществена, но неплатена. След време такава фактура се "отписва". Или рекламата е за бартер- почивки, събития, автомобили- тук кашата е още по- голяма.

    Интересно е кога може да се направи одит на рекламния пазар по счетоводни документи на медиите и другите играчи с рекламни площи. Това ще даде много по- реална представа. Особено лесно това може да стане за телевизионната реклама- медиите там са краен брой. Същото може да се случи и за радиата- и там има списък на лицензираните оператори.

    За вестниците, списанията и външната реклама- може да се постигне удовлетворителен резултат ако се обработят резултатите на водещите отново.

    И остава интернет рекламата. Като за нея е важно да се даде определение какво влиза в тази категория- да се отделят само средствата, които са за реклама, спонсорство, промоция и други рекламни форми, и да не смесват с други парични потоци които циркулират в Интернет.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK