Рекламен автогол

Браншът започва да осъзнава, че свиването на пазара вече не се дължи само на кризата

Бюлетин Маркетинг и реклама Маркетинг и реклама

Получавайте най-важното и интересно от маркетинга: новини, рекламни кампании, обяви за работа

Рекламният пазар губи мача с кризата няколко поредни години. И то, все с презумпцията (или удобното оправдание), че тя просто е по-силният играч. На дневен ред обаче вече е въпросът доколко индустрията сама е виновна за състоянието си. И дали лошите практики, към които привикна, за да оцелее в тежките времена, не й вкарват автогол след автогол. 

Изнесените през тази седмица данни за нетните рекламни инвестиции през 2011 г. от Българската асоциация на комуникационните агенции (БАКА) (преди АРА) ни водят към отговорите. Според официалните данни за пазара, които измерва маркетинговата агенция Be Media Consultant на базата на тарифите на медиите, в брутни обеми той е пораснал с 4,5%. Подготвеният от медия агенция "Пиеро 97" доклад показа друго. Реалните нетни вложения във всички комуникационни канали са намалели с общо 6%. Най-впечатляващ е спадът във външна реклама, където са били инвестирани с 21% по-малки бюджети в сравнение с 2010 г. Инвестициите в радиореклама са намалели със 7.2%, в телевизия - с 4.7%, а в преса - с 3.6%. Единствено пазарът на онлайн реклама е нараснал с 11.4%. Обемът му обаче остава сравнително малък и не може да компенсира мрака в общата картина.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
5 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    rouri avatar :-P
    rouri
    • - 1
    • + 13

    За радиостанциите на Гергов може и да са 1 лев рекламата, та и пари трябва да дават, за да рекламират в тях. Радиата на Бтв са техния провал в групата им. Не зная защо още се мъчат - може би, за да се бият в гърдите, че са най-голямата медийна група и да има къде да си предлагат безплатните излъчвания, барем някой се излъже.
    А за безсилието в търговската си политика и безценицата на Нова тв, вече всички знаят. Ето как и някои медия директори вече открито говорят за това, осъзнавайки, че поставят лоялните и големи рекламодатели в неравностойно положение спрямо някакви фирми-еднодневки, които вече си позволяват да купуват тв реклама.

    Нередност?
  • 2
    istani123 avatar :-|
    Станислав
    • - 1
    • + 25

    Никой не е по-голям от пазара! Цените на рекламата падат, защото са изкуствено надути и инвестицията в реклама не носи очакваната възвращаемост на рекламодателите. Това е свързано и ниската покупвателна способност да потребители.

    Българските медии искат да имат цени като в Западна Европа, но забравят, че потребителите нямат подобен висок годишен доход.

    Ако има медии, които продават реклама под себестойност си е техен проблем, който трябва да ги накарат да бъдат по предприемчиви и да подобрят организацията и да си намалят разходите или просто да фалират.



    Нередност?
  • 3
    shwarzspeht avatar :-P
    Клюводървец
    • - 1
    • + 1

    ПОДКРЕПЯМ 2!!!!!!!

    Нередност?
  • 4
    amotera avatar :-|
    amotera
    • - 1

    Спадът от рекламните приходи в телевизионната реклама е обоснован безспорно от кризата ! Колапсът на Телекомите задържайки пазарни позиции единствено със сваляне на цените ще задълбочи този процес ! Тоталното компрометиране на филмовото съдържание ще затрие всякакъв опит за легална ОТТ платформа в България . Оттук ръководството на Войо по добре да се ориентира към спиране на пиратските сайтове , както и да разшири филмовия си продукт с Мейджърско съдържание , защото Видео он деманд с БГ серияли не се прави ! Тогава ще има истинска алтернатива за ,, Забавление по всяко време ,, , а и рекламата ще намери своя апогей в непрекъснато увеличаващите се проценти в прираст от инвестиции в реклама в онлайн продуктите !

    Нередност?
  • 5
    amotera avatar :-|
    amotera
    • + 1

    Като допълнение към горното :
    Много е смешно и не професионално да се рекламират филми в лицензионен прозорец на видео по поръчка с обложки от ДВД -та! От Войо има да се учат още дълго ! Интересно какво би казала нюмедиа дивизията на Уорнър за подобен рекламен анонс на два различни лицензионни прозорци ?
    Забавлението по всяко време с един мейджър не става ! Замунда и Арена са все още за предпочитане !

    Нередност?
Нов коментар