С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
2 20 апр 2012, 15:15, 4541 прочитания

Откритието на Дейвид

За пет години начело на Discovery Communications Дейвид Заслав увеличи четири пъти печалбата на компанията

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
"Съдържание, съдържание, съдържание" - така президентът на Discovery Communications подрежда трите фактора за успех в медийния бизнес. "За последните няколко години удвоихме разходите за създаване на ново съдържание, инвестирахме в нови формати, нови хора, навлязохме в нови територии. Резултатът ли? Вижте отчетите", уверено отговаря Дейвид Заслав. А отчетите са любимото четиво на акционерите, особено през последните години, защото им напомнят, че дивидентът им е нараснал в пъти, откакто компанията се управлява от Заслав. Срещнах го по време на т.нар. Upfront в Ню Йорк - годишното представяне на резултатите на компанията и проектите й за новия сезон. Той отдели почти час за среща с няколко журналисти, за да обясни модела на развитие на Discovery Communications. 

Поглед от Мериленд

Преди пет години Дейвид Заслав напуска NBC Universal, където вече се е записал в корпоративната история с приноса си към създаването на бизнес каналите CNBC и MSNBC. Заменя работното място в Манхатан с далеч по-спокойния Силвър спринг, щата Мериленд, сателитно градче на столицата Вашингтон, където е централата на Discovery Communications. По това време компанията разчита основно на американския пазар, по света участва в множество съдружия и не притежава изцяло бизнеса си, технологиите драматично променят традиционния телевизионен пазар, а до началото на кризата остава една година.


Компанията започва да изкупува дяловете на съдружниците си по света и продължава да навлиза на нови пазари, а Дейвид Заслав я подготвя за качване на борсата NASDAQ. А когато идва кризата и конкурентите започват да намаляват разходите за създаване на съдържание, човекът в най-високия офис в Мериленд отбелязва разликата: няма друга световна медийна компания, която да създава сама 100% от програмите, които излъчва. "Ние създаваме качествено съдържание, което пък привлича точно публиката, нужна на рекламодателите. Независимо кой как гледа – платена кабелна телевизия, безплатна ефирна, от мултиплексите, от интернет, няма значение. Хората гледат нашите програми. Това ни върна вярата, че отново сме в играта. Наистина беше вълнуващо", така си спомня Дейвид Заслав момента, в който конкурентното предимство на компанията вече е станало очевадно. Удвоените инвестиции в производство на съдържание са логичното продължение. През миналата 2011 г. те вече са над 1 млрд. долара.

Ах, тази криза

"По време на рецесията тук, в САЩ, за нас се оказа изключително важно, че вече имахме по един канал в Топ 10 и при мъжете, и при жените – това са Discovery Channel и TLC. Това ни поставяше в удобна позиция пред всички рекламодатели", спомня си онези години президентът на Discovery Communications. Кризата се оказва в женски род. Буквално. "Когато рецесията удари Съединените щати, финансовите и петролните компании се оттеглиха като рекламодатели, а те търсеха мъжка публика. Тогава на нас ни остана женският канал TLC. И какво направи кризата – жените започнаха да гледат повече телевизия, ние им предложихме още по-качествени програми и каналът успя да привлече повече реклама отпреди. Така ние не спряхме да растем дори и по време на рецесията."



Това променя образа на Discovery като компания, която предлага забавление предимно за мъже. Опитният Дейвид Заслав естествено надушва нова бизнес възможност в тази промяна и решава да мултиплицира успеха на TLC на световния пазар. "И сега, 18 месеца по-късно, TLC вече се гледа в повече от 100 милиона домове по света, в над 170 държави. Този канал прави сериозни пари за нас. Оказа се, че тези готварски рецепти се гледат в целия свят", с доволна усмивка констатира Заслав. Всъщност не са само готварски програми – мода, дизайн, сватби, разводи, децата, дома... стереотипът работи. Когато TLC прави пробива в Америка през 2009 г., компанията удвоява печалбата си в сравнение с предходната. Същото става и две години по-късно след световния пробив на канала – през 2011 г. печалбата отново е удвоена спрямо 2010 г.

Технологии ли? Дайте ги насам

Когато сериозна част от живота се пренася в интернет, Discovery Communications инвестира огромни суми в традиционното разпространение. Увеличава платените си кабелни абонати в Латинска Америка, в някои страни в Европа пък преминава към безплатни цифрови канали чрез т.нар. мултиплекси. Звучи старомодно, а опитите за разпространение онлайн все още остават незначителни – партньорството с Netflix (платена платформа за гледане на съдържание онлайн) засега е само експеримент. "Следим какво се случва, получаваме страшно много изследвания. Знам, че все повече и повече хора са онлайн, но все още не съм видял данни, които да показват, че традиционните канали на разпространение ни носят по-малко приходи. Дори напротив. Докато това е така, ние ще продължим по същия начин", обяснява спокойно Дейвид Заслав. Основната дума в неговия отговор отново е съдържание. "Ние притежаваме всичките си програми. Можем буквално за часове да пуснем нов канал, да променим съществуващ канал, да започнем да предлагаме съдържание в интернет, по телефона, където си изберете. Ние притежаваме съдържанието, където и да решите да го гледате, пак ние ще ви го доставим. Това ни прави различни от останалите."

Не само собствеността върху съдържанието дава предимство. Компанията следва принципа "Глобален бизнес на местни основи" - 98% от служителите във всичките 38 офиса по света са местни хора. Така започналата преди 10 години като местен представител за продажба на реклама в Полша Каша Кийли днес управлява бизнеса на компанията в 105 държави в Централна и Източна Европа, Близкия изток и Африка. Тя е от Варшава (виж интервюто с нея).Историческите факти също опровергават това измамно спокойствие на фона на променящия се свят. Discovery Communications е първа при цифровата телевизия в САЩ, пуска първия изцяло HD канал, а днес притежава първия изцяло 3D канал съвместно със Sony IMAX. "Имаме такава корпоративна култура – ние просто трябва да сме първи", обяснява рекламно Дейвид Заслав. И понеже днес компанията има огромно произвоство на собствено съдържание, Заслав демонстративно не се интересува как ще изглежда технологично телевизията утре. Той само чака да види накъде ще тръгне светът. И след това ще му продаде своето съдържание по новия начин.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Критична година за медиите 1 Критична година за медиите

Предстои промяна на собствеността на eдна от двете най-гледани телевизии - bTV, промяна на медийния закон и избор на нов генерален директор за общественото радио

17 яну 2020, 3270 прочитания

Без вода няма индустрия Без вода няма индустрия

Промишленото водоснабдяване засега е осигурено на повечето места в страната, но за някои компании има притеснения

17 яну 2020, 1734 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Маркетинг и реклама"

Всяка седмица най-интересното от света на маркетинга във вашата поща

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
Апостол Пенчев: Телевизията е големият продуцент на пазара

Програмният директор на bTV пред "Капитал"

Още от Капитал
Първи борсов тест за 2020

Интересът към предложените 14% от акциите на "Телелинк" в края на януари, ще е показателен за апетита на инвеститорите

Най-печелившите взаимни фондове за 2019 г.

Българските инвестиционни схеми реализираха много успешна година, а чуждите борси са основният източник на печалби

По Scala-та на добрия вкус

Как домашните рецепти за сладки и соленки на Калина Иванова се превърнаха в продукти за масовия пазар

Поредното шоу на Ревизоро

Кариерата на новия министър на околната среда и водите в различните управления се движи между бутафория и лобистки поправки

Яж, снимай и споделяй

Изложбата Feast For The Eyes в Лондон проследява историята на фотографията на храна

20 въпроса: арх. Анета Василева

Част от платформата за архитектурна критика и публицистика WhАТА

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10