Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

"Имаме такава корпоративна култура – ние просто трябва да сме първи"<br /><br />Дейвид Заслав, президент на Discovery Communications

Откритието на Дейвид

За пет години начело на Discovery Communications Дейвид Заслав увеличи четири пъти печалбата на компанията

Иван Бедров
4618 прочитания

"Имаме такава корпоративна култура – ние просто трябва да сме първи"<br /><br />Дейвид Заслав, президент на Discovery Communications

© Капитал


"Съдържание, съдържание, съдържание" - така президентът на Discovery Communications подрежда трите фактора за успех в медийния бизнес. "За последните няколко години удвоихме разходите за създаване на ново съдържание, инвестирахме в нови формати, нови хора, навлязохме в нови територии. Резултатът ли? Вижте отчетите", уверено отговаря Дейвид Заслав. А отчетите са любимото четиво на акционерите, особено през последните години, защото им напомнят, че дивидентът им е нараснал в пъти, откакто компанията се управлява от Заслав. Срещнах го по време на т.нар. Upfront в Ню Йорк - годишното представяне на резултатите на компанията и проектите й за новия сезон. Той отдели почти час за среща с няколко журналисти, за да обясни модела на развитие на Discovery Communications. 

Поглед от Мериленд

Преди пет години Дейвид Заслав напуска NBC Universal, където вече се е записал в корпоративната история с приноса си към създаването на бизнес каналите CNBC и MSNBC. Заменя работното място в Манхатан с далеч по-спокойния Силвър спринг, щата Мериленд, сателитно градче на столицата Вашингтон, където е централата на Discovery Communications. По това време компанията разчита основно на американския пазар, по света участва в множество съдружия и не притежава изцяло бизнеса си, технологиите драматично променят традиционния телевизионен пазар, а до началото на кризата остава една година.

Компанията започва да изкупува дяловете на съдружниците си по света и продължава да навлиза на нови пазари, а Дейвид Заслав я подготвя за качване на борсата NASDAQ. А когато идва кризата и конкурентите започват да намаляват разходите за създаване на съдържание, човекът в най-високия офис в Мериленд отбелязва разликата: няма друга световна медийна компания, която да създава сама 100% от програмите, които излъчва. "Ние създаваме качествено съдържание, което пък привлича точно публиката, нужна на рекламодателите. Независимо кой как гледа – платена кабелна телевизия, безплатна ефирна, от мултиплексите, от интернет, няма значение. Хората гледат нашите програми. Това ни върна вярата, че отново сме в играта. Наистина беше вълнуващо", така си спомня Дейвид Заслав момента, в който конкурентното предимство на компанията вече е станало очевадно. Удвоените инвестиции в производство на съдържание са логичното продължение. През миналата 2011 г. те вече са над 1 млрд. долара.

Ах, тази криза

"По време на рецесията тук, в САЩ, за нас се оказа изключително важно, че вече имахме по един канал в Топ 10 и при мъжете, и при жените – това са Discovery Channel и TLC. Това ни поставяше в удобна позиция пред всички рекламодатели", спомня си онези години президентът на Discovery Communications. Кризата се оказва в женски род. Буквално. "Когато рецесията удари Съединените щати, финансовите и петролните компании се оттеглиха като рекламодатели, а те търсеха мъжка публика. Тогава на нас ни остана женският канал TLC. И какво направи кризата – жените започнаха да гледат повече телевизия, ние им предложихме още по-качествени програми и каналът успя да привлече повече реклама отпреди. Така ние не спряхме да растем дори и по време на рецесията."

Това променя образа на Discovery като компания, която предлага забавление предимно за мъже. Опитният Дейвид Заслав естествено надушва нова бизнес възможност в тази промяна и решава да мултиплицира успеха на TLC на световния пазар. "И сега, 18 месеца по-късно, TLC вече се гледа в повече от 100 милиона домове по света, в над 170 държави. Този канал прави сериозни пари за нас. Оказа се, че тези готварски рецепти се гледат в целия свят", с доволна усмивка констатира Заслав. Всъщност не са само готварски програми – мода, дизайн, сватби, разводи, децата, дома... стереотипът работи. Когато TLC прави пробива в Америка през 2009 г., компанията удвоява печалбата си в сравнение с предходната. Същото става и две години по-късно след световния пробив на канала – през 2011 г. печалбата отново е удвоена спрямо 2010 г.

Технологии ли? Дайте ги насам

Когато сериозна част от живота се пренася в интернет, Discovery Communications инвестира огромни суми в традиционното разпространение. Увеличава платените си кабелни абонати в Латинска Америка, в някои страни в Европа пък преминава към безплатни цифрови канали чрез т.нар. мултиплекси. Звучи старомодно, а опитите за разпространение онлайн все още остават незначителни – партньорството с Netflix (платена платформа за гледане на съдържание онлайн) засега е само експеримент. "Следим какво се случва, получаваме страшно много изследвания. Знам, че все повече и повече хора са онлайн, но все още не съм видял данни, които да показват, че традиционните канали на разпространение ни носят по-малко приходи. Дори напротив. Докато това е така, ние ще продължим по същия начин", обяснява спокойно Дейвид Заслав. Основната дума в неговия отговор отново е съдържание. "Ние притежаваме всичките си програми. Можем буквално за часове да пуснем нов канал, да променим съществуващ канал, да започнем да предлагаме съдържание в интернет, по телефона, където си изберете. Ние притежаваме съдържанието, където и да решите да го гледате, пак ние ще ви го доставим. Това ни прави различни от останалите."

Не само собствеността върху съдържанието дава предимство. Компанията следва принципа "Глобален бизнес на местни основи" - 98% от служителите във всичките 38 офиса по света са местни хора. Така започналата преди 10 години като местен представител за продажба на реклама в Полша Каша Кийли днес управлява бизнеса на компанията в 105 държави в Централна и Източна Европа, Близкия изток и Африка. Тя е от Варшава (виж интервюто с нея).Историческите факти също опровергават това измамно спокойствие на фона на променящия се свят. Discovery Communications е първа при цифровата телевизия в САЩ, пуска първия изцяло HD канал, а днес притежава първия изцяло 3D канал съвместно със Sony IMAX. "Имаме такава корпоративна култура – ние просто трябва да сме първи", обяснява рекламно Дейвид Заслав. И понеже днес компанията има огромно произвоство на собствено съдържание, Заслав демонстративно не се интересува как ще изглежда технологично телевизията утре. Той само чака да види накъде ще тръгне светът. И след това ще му продаде своето съдържание по новия начин.


2 коментара
  • 1
    chichi01 avatar :-P
    Чичи (Ice Man's fan)

    А сега прочетете статията "25-ият кадър".
    Открийте разликите!

  • 2
    m_style avatar :-?
    m_style

    Това страхотно интервю трябваше да стои в рубриката "Предприемач". За да се изяснява още по-точно какво означава предприемач, предлагам да се направи и нещо като рубрика "Антипредприемач", например рубрика "Мрънкач" или за по-смилаемо - "Назначен бизнесмен".


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK