С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
2 20 апр 2012, 16:07, 6157 прочитания

Апостол Пенчев: Телевизията е големият продуцент на пазара

Програмният директор на bTV пред "Капитал"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Защо бяха прекратени отношенията между bTV и Global Vision?

Спорът между bTV и Global Vision е чисто търговски. Той засяга телевизията и две предавания, които са в ериферията на програмната схема. Изобщо не засяга целия пазар. Продуцентът направи нарушения в договора си. Като резултат от тях  "Господари на ефира" и "Пълна лудница" понижиха качеството на съдържанието си през последната година, включително поради неизпълнение на договорните задължения по отношение на лицата на предаването. Факт е, че медията инвестира десетки милиони в продукциите. Заради стремежа на продуцента за по-голяма печалба обаче рейтингите спаднаха трайно и телевизията започна да работи на загуба с тях. Ние поискахме договорът да бъде спазен и изправен. Те поискаха да го прекратят. В крайна сметка предаванията бяха свалени с изричното съгласие на bTV въпреки последвалите опити на продуцента да запази договора с телевизията за двете програми.


В казуса с Global Vision бих казал, че подобно ниво не подхожда на хора, които по някакъв начин формират светогледа на хората през ефира. Поведението на тази компания показва само едно - че тя не би трябвало да продуцират предавания и няма да продуцират за bTV никога повече.

Продуцентите ви обвиняват
в цензура.

Не става дума за никакво налагане на цензура. Продуцентите злоупотребиха с тази дума, за да отклонят вниманието от същинския проблем - че са неудовлетворени финансово след прекратяване на договора им с bTV. В предаванията не се даваше право на отговор и мненията на засегнатите страни бяха цензурирани от редакторите на "Господари на ефира" въпреки настояването на bTV да им се обърне внимание в интерес на обективността. Това е и въпрос на спазване на етичните стандарти от едно предаване, което има претенции да прави разследвания. То трябва да показва всички гледни точки.

Кой ще заеме нишата, която се освобождава в bTV с оттеглянето на Global Vision? С какъв тип продуцент искате да работите оттук нататък?



Много преди тази сделка да започне да се прекратява, аз разполагах с поне 25 проекта на различни продуценти. Те са интересни, ярки и запомнящи се и само чакат да бъдат реализирани. През последните години толкова много компании се появиха на пазара. Аз смятам , че оттук нататък продуцентите ще се борят основно и преди всичко на полето на идеите, защото техническото осъществяване на проектите става все по-евтино, все по-достъпно и в един момент хората, които имат идеи, винаги ще са добре дошли в телевизията.

Какви са особеностите на българския продуцентски пазар?

Телевизията е големият продуцент на пазара, защото ние сме в ролята на студиото. Ние контролираме, финансираме, излъчваме, носим отговорност във всеки един момент от производството на едно предаване. Екипът на телевизията не се занимава просто с програмирането на едни квадратчета. Ние намираме първо идеите. Следим всички международни форуми и след това ги предлагаме.

По-голяма част от продуцентите произвеждат по поръчка на телевизията. Обявяват се конкурси, но те невинаги са видими за външната аудитория. На конкурсите обикновено се канят няколко продуцентски компании и се избира една от тях. bTV e инкубатор за продуценти, защото винаги сме следили развитието на пазара и очакванията на аудиториятa и сме им отговаряли през различни проекти. Идеята за създаване на телевизионното кино е изцяло на bTV. А за реализирането на тази идея наши стратегически партньори бяха продуцентите Димитър Гочев, Димитър Митовски и Росен Цанков. Ние заедно успяхме да формулираме и развием пътя, по който да се развие телевизионното кино.

Има ли случаи, в които продуцентът ви дава идея и вие решавате да я подкрепите?

В повечето случаи телевизията много добре знае от какво се нуждае и какво точно иска да работи. На база на нашите насоки продуцентите могат да разработят нещо, да ни го предложат, ние да го одобрим и то евентуално да излезе в ефир. Естествено има и предавания като "Шоуто на Слави", което си е чисто авторски проект.

Как се разви пазарът на продуцентски услуги?

Ако се фокусираме върху последните десет години, първите пет от последното десетилетие бяха доста слабо развити. Съществуваше "Шоуто на Слави" и още няколко авторски предавания, но реално нищо от големите формати не беше развито. Едва след 2005 г. в България навлязоха първо големите формати, а преди две години навлезе и българското телевизионно кино. Това е реалният пазар. По света картината е следната: около 80% от продукцията е кино и 20% формати.

Ние нямаме никакъв интерес да зависим от чуждестранни компании, които да ни продават техните формати. Желанието на bTV е да развива оригинални български идеи. Да има повече български предавания и тв продукти. В момента не можем да направим толкова оригинални идеи като "България търси талант" и "Гласът на България", които все пак са форматни предавания, но в областта на сериалите нашето желание и политиката, която следваме, е създаване на 100% оригинален продукт. Направено на български, от българи, за българи.

Какви бъдещи тенденции в продуцентския бизнес се очакват?

Не може да се каже, че сериалите в България в момента са в пика си. Сега просто се поставят основите на една добра традиция. Нашият пазар няма как да изостава от тенденцията за създаване на локална продукция, която премина като вълна през последните две години през цяла Централна и Източна Европа. В момента големите чуждестранни компании, които продават готово съдържание, срещат все повече и повече затруднения да продават продукция. Това е така, защото пазарите се преориентират в създаването на местно съдържание. Така е в Централна и Източна Европа, на Балканите и България естествено не прави изключение от тази вълна. Оттук нататък нещата ще се фокусират върху развитието на локалната продукция и продуцентите и телевизиите ще трябва да търсят начини да създават съдържание, за да могат да отговорят на очакванията на аудиторията. Турските сериали постепенно се заместват от български и това ще ни е дългосрочната стратегия. В един момент в праймтайма на българските телевизии най-вероятно ще гледаме само българска продукция.

Как се отразиха на работата ви с продуцентите кризата на пазара и свитите рекламни бюджети?

Кризата можеше да ни повлияе много зле, ако бяхме подходили по консервативния начин. Нашата мисия беше да убедим ръководството на компанията, че компромиси с качеството и съдържанието не може да се правят, защото е криза. Естествено, че заради нея приходите са драстично свити.
Ситуацията изобщо не е същата като преди три години, но истината е, че ние започнахме да инвестираме все повече и повече, защото това са очакванията на аудиторията. Ние никога не сме имали такова разнообразие като това в момента. Имаме четири сериала. В момента се подготвят още пет. Имаме минимум по два формата на сезон. Факт е, че вече много внимателно гледаме проектите, които приемаме. Следим изключително стриктно как се изразходва бюджетът за форматите. Дисциплината е много по-стегната, но е факт, че сега произвеждаме повече, отколкото в периода на пик на икономиката.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

05 ноември 2019
София Ивент Център

Конференция The Future of Retail


Ранна регистрация до 21 октомври.

Как ще изглежда ритейл секторът през следващите 5 години и какви са възможностите за нови пазари пред местните търговци?
Водещи лектори от България и чужбина ще представят своите отговори по време на ежегодния форум на Капитал, посветен на ритейл бизнеса.

Още акценти в програмата:


  • Нови технологии и дигитализация
  • Тенденции в ритейл маркетинга
  • Клиентско поведение и преживяване
  • Устойчива и екологична търговия
  • Синергия между физическите и онлайн магазини
  • Иновации в търговските пространства

Конференция The Future of Retail Запазете билет

Прочетете и това

Най-важните бизнес новини: всяка сутрин и вечер в мобилното приложение "Kапитал PRO" Най-важните бизнес новини: всяка сутрин и вечер в мобилното приложение "Kапитал PRO"

Четете бизнес, икономическа, международна и политическа информация в нов удобен формат на своя телефон

10 окт 2019, 1397 прочитания

СЕМ започна процедура за отстраняване на директора на БНР Светослав Костов 1 СЕМ започна процедура за отстраняване на директора на БНР Светослав Костов

Това е първата стъпка за разрешаване на кризата в БНР, следващата седмица се чака окончателно прекратяване на мандата

9 окт 2019, 1864 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Маркетинг и реклама"

Всяка седмица най-интересното от света на маркетинга във вашата поща

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
25-ият кадър

Какво остава скрито за зрителите от взаимоотношенията между телевизиите и продуцентите

Доктор Ружа и пътят на милиардите

Само до есента на 2016 г. схемата OneCoin е събрала над 3.3 млрд. eвро, а печалбата е над 2 млрд. евро

Борис Бонев: между гражданите и политиката

Единственият непартиен кандидат се бори за гласове с малък бюджет и без подкрепа от партийни структури

Предизборният "Route 66" на арх. Игнатов

Според кандидата на "Демократична България" електронното управление на София ще реши два ключови проблема - с бюрокрацията и с корупцията

Кеч с корупцията

За близо две години съществуване антикорупционната комисия не само не постигна резултати, но и създаде корупция

Кино: "Писма от Антарктида"

Модерна мелодрама за лъжата от любов

Другари срещу "хулигани"

Изложба изследва хомосексуалността в България по време на комунизма