С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
54 20 апр 2012, 16:11, 27934 прочитания

25-ият кадър

Какво остава скрито за зрителите от взаимоотношенията между телевизиите и продуцентите

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


Няма друг бизнес като шоубизнеса. Затова и скандалите, които избухват от време на време в кухните на телевизиите, са по-шумни от бенда в "Шоуто на Слави" и по-помпозни от костюмите във "Великолепната шесторка". Когато споровете между телевизии и продуценти се пренесат под светлините на прожекторите, засенчват драмата на "Листопад". От хола на зрителя това изглежда, меко казано, странно. Но сложният танц, в който са оплетени двете страни, всъщност се играе в името на публиката. Защото, когато тя се забавлява, те правят пари.

Публичният спор от миналата седмица между създателите на "Господари на ефира" и "Пълна лудница" Global Vision и bTV ни накара отново да погледнем към продуцентите и телевизиите. Да разкажем повече за този доста интересен пазар, откъде идва напрежението между двете страни и как то се отразява на зрителите.


В момента продуцентският бизнес в България живее в нещо като подреден по собствени правила хаос. Ролята на продуцента не е ясна, защото, от една страна, той се води независим и отговаря за предаването, от друга обаче, има много случаи, в които телевизията плаща почти цялата продукция и избира продуцента по-скоро като изпълнител. Утвърдените в други държави модели тук не могат да се развият заради твърде тесния и ограничен пазар - телевизиите, които могат да си позволят да плащат за големи външни продукции, са само четири - БНТ, "Нова тв", bTV и TV7. По-малките играчи на пазара по-рядко заделят бюджети за предавания, направени извън медията. За телевизиите се конкурират все повече на брой продуцентски къщи, които имат ограничени собствени средства, за да реализират идеите си. Правата за големите телевизионни формати по-често се държат от телевизиите. Те в много случаи осигуряват и техниката, с която продуцентите снимат предаванията. В крайна сметка правилата се диктуват от телевизиите, а продуцентите в повечето случаи гледат просто да запазят мястото си на пазара, дори и с цената на своята свобода и независимост. А пък външен пазар въобще няма, защото българските телевизии и продуценти купуват, но не продават собствени проекти. Дори и да има примери за това, те все още са малко, за да ги наречем тенденция.

Потърпевш от всичко това в крайна сметка е зрителят. Еднообразието на телевизионните формати (миналата година избирахме между X Factor по "Нова тв" и "Гласът на България" по bTV), малкото инвестиции в собствена продукция (има цели незаети ниши като детските предавания например) и повтарянето на холивудски филми (някой още да не е гледал първата част на Хари Потър?) всъщност са резултат от сложните отношения между продуценти и телевизии, подплатени с последиците от кризата на рекламния пазар. Телевизиите логично предпочитат по-евтините варианти за запълване на програмата. От годишния отчет за 2010 г. на най-голямата телевизия bTV например се вижда, че медията е инвестирала 24.5 млн. лв. за външни продукции, което е с 4.5 млн. лв. по-малко в сравнение с 2009 г. (в графиката вляво можете да намерите кои са основните играчи на пазара, с техните проекти, приходи и печалба).

Как идеята стига до ефира


Продуцентите имат два основни варианта - да инвестират сами в развитието на своята идея и да предложат разработения продукт на местния и в добрите случаи на чужди пазари или да осъществят своя проект (или този на телевизията) със средства на медията. В България обикновено се стига до втория вариант. Телевизията иска да направи криминален сериал например, събира офертите от няколко продуценти и си избира най-добрата за нея. В осъществяването на самата идея участват и двете страни - медията често дава голямата част от финансирането, както и техника, и студиа за снимките. Продуцентът пък организира цялата работа по проекта, избира и развива лицата на предаването, отговаря и за съдържанието. Заради по-силната си в момента позиция обаче условията се определят изцяло от телевизиите. Те държат например в повечето случаи правата за предаванията и така се застраховат срещу загуба на рейтингов продукт. Ако се върнем на актуалния спор между Global Vision и bTV, в случая "Господари на ефира" е лицензно шоу на продуцентите и те могат да го предложат на друга телевизия. "България търси талант" обаче е собственост на телевизията и тя просто може да смени продуцента с друг. На развитите пазари продуцентите инвестират собствени средства, за да произведат продуктите си, а след това продават правата им на различни купувачи.



Тук приходите на продуцентите идват от медията, която им плаща за продукта, обикновено твърда сума. Имат евентуално премии за надвишаване на определен рейтинг. Разходите им са за производство (техника, човешки ресурси и т.н.), за лиценз за форматните предавания и външни права за музика например. Рекламните приходи са изцяло за телевизията. Както и тези от продуктовото позициониране в повечето случаи.

"Ние си мислим, че сме истински продуценти и трябва да сме много свободни, телевизиите си мислят, че сме изпълнителни продуценти. Оттам идва напрежението", коментира Никола Тупарев, управител на продуцентска компания Old School Productions. Според него на всички пазари има различни модели, но "нашият е компилация от всичко лошо от всички пазари".

"Телевизията е големият продуцент на пазара, защото ние сме в ролята на студиото - ние контролираме, финансираме, излъчваме, носим отговорност", коментира за "Капитал" програмният директор на bTV Апостол Пенчев (интервю с него можете да прочетете тук). По думите му екипът на телевизията намира идеите, като следи всички международни форуми и след това ги предлага на продуценти.

"В България телевизията е примадоната, която продуцентът трябва да сваля", описва ситуацията Красимир Ванков, изпълнителен директор Hidalgo New Productions. Според него продуцентът може и да измисли предаване, да е купил формат, но телевизията си има собствено планиране. За големите си проекти тя кани определени продуценти, а другите чакат разпределението на малкото останал бюджет. "Позицията ти е като спам в мейла, така се чувствам - аз като продуцент съм непоискано търговско предложение", допълва Ванков.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

05 ноември 2019
София Ивент Център

Конференция The Future of Retail


Ранна регистрация до 21 октомври.

Как ще изглежда ритейл секторът през следващите 5 години и какви са възможностите за нови пазари пред местните търговци?
Водещи лектори от България и чужбина ще представят своите отговори по време на ежегодния форум на Капитал, посветен на ритейл бизнеса.

Още акценти в програмата:


  • Нови технологии и дигитализация
  • Тенденции в ритейл маркетинга
  • Клиентско поведение и преживяване
  • Устойчива и екологична търговия
  • Синергия между физическите и онлайн магазини
  • Иновации в търговските пространства

Конференция The Future of Retail Запазете билет

Прочетете и това

Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (15 октомври) Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (15 октомври)

СЕМ започна процедура за отстраняване на директора на БНР Светослав Костов; Колко инвестират партиите в политическа реклама за местните избори; Interpartners основа група от агенции на Балканите; TikTok забрани политически реклами в платформата си и др.

15 окт 2019, 335 прочитания

Най-важните бизнес новини: всяка сутрин и вечер в мобилното приложение "Kапитал PRO" Най-важните бизнес новини: всяка сутрин и вечер в мобилното приложение "Kапитал PRO"

Четете бизнес, икономическа, международна и политическа информация в нов удобен формат на своя телефон

10 окт 2019, 1431 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Маркетинг и реклама"

Всяка седмица най-интересното от света на маркетинга във вашата поща

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
Дойдохме в България, за да останем

За нас страната ви е приоритет за бъдещ растеж, казва Каша Кийли, управляващ директор на Discovery Networks за Централна и Източна Европа, Близкия изток и Африка

Ново време за "Славянска беседа"

Двама френски предприемачи са купили 2 хил кв. м за близо 3 млн. евро, за да направят офиси и споделено простраство

Сметка за основни операции - струва ли си

Всеки, който ползва рядко банкови услуги, може да се възползва от опцията, но и не само той

Фандъкова, когато не е кмет

Желанието на настоящата кметица е да се еманципира от ГЕРБ и да спечели на своя страна "умните и красивите"

Музей или СПА

Предизборната кампания повдигна въпроса за забравеното северно крило на Централната баня, за което се водят спорове от години

Надежда за "Ирина"

Режисьорката Надежда Косева преплита темите за женската сила и клаустрофобията на малкия град в новия си филм

Изкуство на ръба

"Фриндж" в Единбург е най-големият фестивал на изкуствата в света