С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
8 4 май 2012, 15:25, 8235 прочитания

Колко е трудно да бъдеш свободен

Пет неща, които трябва да знаете за местната преса в България

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Кръговете на влияние

Корпоративният и дори политическият натиск върху по-малките медии може не е уникален за България. Това, което прави ситуацията в местната преса тук по-особена, са тесните приятелски връзки между влиятелните хора, както и ролята на медиите в тези отношения. "Дори не мога да кажа кой с кого действа. Те всички са оплетени", казва ми една регионална журналистка, когато я питам как е разпределено влиянието в града й. Емблематичен е казусът "Пловдив". Във втория по големина град в България дълги години имаше само един местен всекидневник – "Марица" (за сравнение, дори във Враца те са два, което също може да изглежда странно). Журналисти от Пловдив обичат да разказват митове за уменията на неговите издатели да използват влиянието си, за да държат потенциалните конкуренти далеч от пазара. "Марица" е и един от примерите за много успешно регионално издание, което в силните си години има тираж, по-голям от повечето софийски вестници. От 2008 г . в Пловдив излиза и вестник "Новият глас". Той се издава от Георги Гергов - също влиятелен бизнесмен и областен шеф на БСП, който едва

Ще стане ли фактор "Нова българска медийна група"


Концентрацията на медиите всъщност е типичен феномен за страни в преход. В този смисъл чисто икономическите усилия на ВАЦ преди и по-скоро популистичните опити на "Нова медийна група" днес да окрупнят пазара не са нещо невиждано. Издателската къща все още не е започнала експанзия в малките градове. Това по-скоро е свързано с липса на желание, защото придобиването на нискотиражен местен вестник за групата би било толкова лесно, колкото купуване на хляб и сирене от магазина. "Нова медийна група" официално издава само великотърновския вестник "Борба". Неофициално има влияние в бургаския "Черноморски фар" и интерес в придобиването на най-големия регионален вестник в България – пловдивската "Марица". Ако последното се случи, групата, притежавана от майката на Делян Пеевски, ще стане фактор на и без това разкъсвания от зависимости пазар на местната преса.

Изключенията

"Умишлено избягваме коментарните рубрики, защото това предполага да вземеш страна", казва ми главният редактор на средноголям регионален вестник, който успява да оцелее икономически и да е независим. Това идва, първо, от факта, че в града има реален бизнес, който търси публичност. Към това прибавяме и позицията да не се приема позиция. Така като медиа опитваш да не дразниш влиятелните хора в града и разчиташ те да не те закачат обратно. Съвсем друг е въпросът дали такъв тип независима журналистика въобще има смисъл за читателите.



И още един факт: от 2004 г. насам България постоянно отстъпва в класацията за "Свобода на словото" на неправителствените "Репортери без граница" и Freedom House. В публикувания преди дни годишен индекс - 2012, за свободата на медиите на Freedom House България е на 78 място заедно с Унгария в категорията частично свободни медии, като отстъпва от 76 място според индекс 2011 (за 2010 г.). А лошото е, че тази вече трайна тенденция се превръща в нещо нормално.

* Веселин Димитров е зам. главен редактор на Forbes - България
Текстът е част от проекта на "Отворено общество" - "Повече плурализъм по време на криза".
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Мениджър с опит в CNN и Associated Press поема управлението на БНР Мениджър с опит в CNN и Associated Press поема управлението на БНР

СЕМ избра Андон Балтаков за генерален директор на държавното радио в следващите три години

22 яну 2020, 1240 прочитания

По торбичката посрещат 10 По торбичката посрещат

Комуникационната поука от колажите на Красимир Каракачанов с торбичката на Billa

21 яну 2020, 10116 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Маркетинг и реклама"

Всяка седмица най-интересното от света на маркетинга във вашата поща

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
Натискът над медиите става и чрез юридически инструменти

Александър Кашъмов, ръководител на правния екип на "Програма Достъп до информация"

Още от Капитал
Първи борсов тест за 2020

Интересът към предложените 14% от акциите на "Телелинк" в края на януари, ще е показателен за апетита на инвеститорите

Критична година за медиите

Предстои промяна на собствеността на eдна от двете най-гледани телевизии - bTV, промяна на медийния закон и избор на нов генерален директор за общественото радио

Скритите мащаби на водната криза

Водният режим в Перник е най-строгият от години насам, но това далеч не е единственото място, където има подобен проблем

Защо свърши водата

ВиК дружествата в България дълги години се управляват безотговорно, зад това вероятно стои корупция и некомпетентност на места, затова и се стига до кризи

Яж, снимай и споделяй

Изложбата Feast For The Eyes в Лондон проследява историята на фотографията на храна

Кино: "Бомба със закъснител"

Сексизъм, мълчание и опълчване във Fox News

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10