GARB разработи нов метод за измерване на преса и радио

Пазaрът разчита, че това може да върне доверието на рекламодателите в тях

Бюлетин Маркетинг и реклама Маркетинг и реклама

Получавайте най-важното и интересно от маркетинга: новини, рекламни кампании, обяви за работа

За повече от 20 години, откакто има пазар на частни медии, собствениците и рекламодателите знаят сравнително малко за навиците на читатели и слушатели. Кои са най-лоялните, какво четат и слушат, как и колко - това са все въпроси, чиито отговори са оставали някак мъгляви. Пазарът отдавна търси формула за качествени и достоверни изследвания за аудиторията на радио- и печатни медии.

От около половин година пийпълметричната агенция GARB (GfK Aidience Research Bulgaria), която следи предпочитанията на телевизионната публика, разработва и тества система за измерването на читателския и слушателския интерес. Тя е аналогична на системата за пийпълметрия* и изисква хората да отговарят на въпроси за потреблението си през мобилен телефон. Изграден е и софтуер, който събира и обработва всекидневните данни, а също и клиентски софтуер за анализ на данните.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    lemster avatar :-P
    Lemmy Kilmister
    • + 11

    Ха, забавление на терена! Я да поразсъждаваме:
    Определено сериозна инвестиция от страна на ГАРБ - с каквато и отстъпка да са закупили въпросните 1000 телефона. А в случая говорим за СМАРТфони - способни да качат въпросния софтуер за анкетиране, вероятно с екран не по-малък от 3.2 инча - най-евтиния вариант за който се сещам е ХТЦ Уйлдфайър С, с цена при оператора, който ползваме като корпоративен клиент от около 290 лева (при вкл. интернет пакет за 24 месеца). Да предположим, че ГАРБ за 1000 са успяли да вземат цена от около 60-80 лева на парче. Отделно НЕОГРАНИЧЕН интернет пакет за всеки (в момента на същия оператор най-ниската цена за корпоративен клиент е 8 лв. на месец). Какво се получава - около 70 000 лв. първоначална инвестиция само в апаратите и по около 8000 лв. на месец само за интернета на панела.
    допускаме че самият софтуер (Андроид или Епълски) за телефоните ГАРБ са си го изработили сами и напълно безплатно - нещо като волнонаемен съботен труд за доброто на фирмата.
    След въпросните 6 месеца (поставени като условие за натрупване на материал от проучванията та "системата да стане по-надеждна по сегменти" - по маркетинг директора на Тойота) ГАРБ ще са похарчили само за телефони и нет минимум 120 000 лева. Не е лошо - ентусиазма си го бива...

    Какъв ще е резултата от тази инвестиция? Да поразсъждаваме и тук:
    1. В световен мащаб 10% от ползваният интернет е мобилен - ще рече ползва се през мобилни устройства. Нека го осъзнаем - едва една десета от позваният интернет в света се ползва през мобилни устройства.
    2. В България - по данни от края на 2011 година - 50% от населението ползва интернет. А мобилен интернет пък ползват 5% от АБОНАТИТЕ на мобилните оператори (абонати са около 80% от населението над 15 годишна възраст).

    защо броя тези цифри? по две причини:
    1. питам се - за каква точно част от населението на страната във възрастов диапазон 15-54 години (таргета на този панел) ще бъде представително проучването за медийна активност, което разчита като респонденти в него да се включат хора, за които стимул ще са "предплатени карти за мобилен интернет"; един относително тарикатски смартфон (изискващ обаче и определени умения и желание да си служиш с него, в това число с тъчскрийн - не са много хората, падащи си по такива джаджи в момента). Пак повтарям - едва 5% от абонатите на мобилните оператори към края на 2011 г. ползват мобилен интернет, да предположим, че до сега те са се удвоили и са достигнали 10% - нещо близко до световната тенденция.

    2. Какъв точно тип читателска активност ще отразява този тип "особена" в своето отношение към мобините джаджи и мобилния интернет извадка? и свързано с този въпрос:
    3. Как точно ще се измени посоката на въпросната читателска активност на този тип "особена " извадка от момента, когато тя разполага с безплатна умна джаджа, неограничен пакет за интернет и телефон с приличен браузър воещ до интернет версиите на печатни издания за секунди....

    Със сигурност Икономедия може да е спокойна за резултатите от такъв панел ;) Но ако съм на мястото на Кока Кола България, Нестле или ОББ (хеле пък недай Боже - ДСК) не бих си планирал рекламата в печатни и радио медии разчитайки на този панел. Дори и верно да съществува. Дори и след 6 месеца на натрупвания...

    и те така :)

    Нередност?
  • 2
    powerman avatar :-|
    Красимир Ръджов
    • + 3

    Дрън, дрън ярина.

    Поредната стъкмистика на ГАРБ!

    Нередност?
Нов коментар