Отвъд правилата
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Отвъд правилата

Отвъд правилата

СЕМ подготвя нови указания за тълкуване на скритата реклама и продуктовото позициониране

Мария Манолова
7620 прочитания

© ЦВЕТЕЛИНА БЕЛУТОВА


Съветът за електронни медии (СЕМ) предлага нови указания за тълкуване на Закона за радиото и телевизията (ЗРТ), които са фокусирани върху скритата реклама и продуктовото позициониране. Председателят на регулаторния орган Георги Лозанов представи документа по време на дискусията "Образът на бизнеса в електронните медии", част от Осмата световна среща на българските медии, която приключи в неделя в Букурещ. Указанията са насочени към мониторинговия отдел на СЕМ и имат за цел да улеснят отчитането на скрита реклама и продуктово позициониране в медийното съдържание.

Ефектът от правилата ще е повече свобода за медиите да съобщават и в новините имена на компаниите, когато това е важно зрителите да бъдат информирани. В момента това не се случва и често събития се коментират от хора, които се представят само с името си, докато компанията, от чието име говорят остава анонимна. 

"Достъпът на бизнеса, неговите марки и продукти до електронните медии попада в две територии: търговско слово и друго слово. Ако той попада на територията на търговското слово, това е механизъм за възпроизводство на капитала, който медиите предоставят, и това е свързано с много определени търговски отношения", обясни Георги Лозанов. По думите му обаче най-съществен остава въпросъта: "На какво основание можеш да попаднеш в другото слово и един път ако попаднеш (имаш основание за това, произвел си събитие, добра новина) - как да попаднеш в другото слово, така че то да не се превърне в търговско слово", каза Лозанов.

Колко е трудно да градиш марка

Според представителите на български компании, които участваха в дискусията, е изключително трудно да се гради марка в България. По тяхно мнение част от проблема е в това, че компаниите са почти невидими в медиите. Управителят на "Тед-Бед" Елин Тодоров например коментира:  "Могат да се дадат много примери за позитивни новини в българския бизнес. Има българска фирма, която извършва климатизацията и ВиК на хотел в центъра на Лондон, собственост на английския кралски двор." Той допълва: "Има много позитивни новини, но ако те не стигат до българина, няма как да се помогне на бизнеса да излезе от рамките на България." Според мениджъра на "Интеграл" Светлан Данев, който също взе участие във форума: "Трябва да се намери пресечна точка между това фирмите да предоставят съдържание, което е полезно за обществото, а медиите да припознаят и да намерят подходящ начин да го представят." Представените в Букурещ правила предвиждат да се разреши споменаването на служебната позиция и компанията на участници в телевизионни предавания, което досега беше забранено. Според Георги Лозанов пояснението е нужно, тъй като продуценти изразяват притеснения, че законът често става причина за автоцензура от страна на телевизиите. "Имаме много ясна и принципна вътрешна политика да даваме видимост на търговски марки в "bTV Новините" и актуалните предавания само в случай че тази информация е от обществен интерес във връзка с информационното отразяване и засяга значителен брой зрители. В противен случай смятаме, че новините биха загубили основната си функция - да информират хората за това, което е наистина важно за тях и има реално отражение върху живота им", коментираха пред "Капитал Daily" от bTV. 

СЕМ ще следи за честотата на споменаване на конкретни марки, демонстрацията на положително отношение, липсата на плурализъм при представянето им, както и посочването на координати за връзка. При констатацията на подобни нарушения компаниите ще подлежат на санкция според ЗРТ. "Често медиите се оправдават с това, че те не са заплатили, но това не е достатъчно условие. Възнаграждение и друго заплащане не са задължителен елемент, който трябва да е установен, за да е налице скрито търговско съобщение", коментира още Лозанов.

Отговорността за скритата реклама

Според представените от Лозанов указания медията носи отговорност да не допуска възможност за скрита реклама и скрито позициониране на продукти. Документът предвижда още договорите между рекламодатели, продуценти и доставчици на медийни услуги да гарантират "редакционната независимост за излъчване на търговски съобщения". С въведена през 2010 г. промяна в ЗРТ се разрешава продуктовото позициониране, но според представения на медийната среща указателен текст на СЕМ то не може да "насърчава пряко закупуването и наемането на продукти, стоки и услуги". Забранено е тяхното необосновано изтъкване и съобщаването на техни положителни свойства, а "позиционирането трябва да е драматургично обосновано",  поясни още Лозанов.

"Този проект за документ е скеле, около което постепенно и чрез дебати ще се натрупа отговорност - докъде наистина информираме за нещо, което бизнесът е извършил и е в полза на аудиторията да й бъде съобщено, и докъде възпроизвеждаме капитала, който стои зад този бизнес", допълни председателят на СЕМ. Според него е важно тези принципи да се превърнат в професионално съзнание на медийната гилдия и бизнеса.

Темата отдавна е важна за медии, продуценти рекламодатели и рекламни агенции. Инициатор на представения от Лозанов документ обаче е Асоциацията на телевизионните продуценти (АТП). Текстът е писан в продължение на три месеца и предстои днес да бъде качен на уебсайта на Съвета за електронни медии, а в следващия един месец ще подлежи на отворена дискусия и гласуване в СЕМ. "Ние бяхме проактивната страна и обърнахме внимание на регулатора, че имаме нужда от по-ясно тълкувателни решения. Имаме нужда от методически указания как регулаторът чете закона, за да знаем какво да правим", поясни телевизионният продуцент Мартин Захариев по време на дискусията в Букурещ.

Съветът за електронни медии (СЕМ) предлага нови указания за тълкуване на Закона за радиото и телевизията (ЗРТ), които са фокусирани върху скритата реклама и продуктовото позициониране. Председателят на регулаторния орган Георги Лозанов представи документа по време на дискусията "Образът на бизнеса в електронните медии", част от Осмата световна среща на българските медии, която приключи в неделя в Букурещ. Указанията са насочени към мониторинговия отдел на СЕМ и имат за цел да улеснят отчитането на скрита реклама и продуктово позициониране в медийното съдържание.

Ефектът от правилата ще е повече свобода за медиите да съобщават и в новините имена на компаниите, когато това е важно зрителите да бъдат информирани. В момента това не се случва и често събития се коментират от хора, които се представят само с името си, докато компанията, от чието име говорят остава анонимна. 


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

7 коментара
  • 1
    penkagk avatar :-|
    penkagk

    Ако се прави информативно - чудесно!
    Понякога се питам защо, когато се съобщава за нарушение, например, не се казва името на фирмата...

  • 2
    vasil69 avatar :-|
    Васик

    Благодаря на медиите, че са ми спестили името на фирма, която прави ВиК на хотел в Лондон. Сигурно ще доживея остатъка на живота си и без тази информация.

  • 3
    borabora54 avatar :-P
    borabora54

    СЕМ вместо да се занимава с "броя на космите в хобота на слона"... да направи нещо за безобразното прекъсване на филмите от потоците реклама. Сякаш с някакво садистично наслаждение телевизионните редактори избират ключовите моменти във филма за да вкарат тъпите си рекламни блокове. Лично за мен, това е нарушаване целостта на художественото произведение и подлежи на сериозна санкция, ако не и на забрана. Изобщо не ме интересува телевизиите откъде щели да се издържат...

  • 4
    salinarka avatar :-?
    salinarka

    СЕМ да се закрие. Няма един специалист от неговия състав! Лозанов - специалист по нищо! А какво работи Ана Хаджиева? Сладкодумна гостенка на всяка политическа трапеза!

  • 5
    vladimiryosifov avatar :-?
    Владимир Йосифов

    СЕМ трябва да глоби българските национални телевизии за мълчанието им през нощта !!!
    Това е отвратително . Между двата силни труса телевизии показваха на запис новини от предишни дни.Това показа, че в националните телевизии няма дежурен екип или ако има дежурни са пияни . Няма как да са не са събудени при труса .
    http://vladimirproperty.com/index.php?option=com_hotproperty&task=view&id=2187&Itemid=99999999

  • 6
    rafi_ avatar :-|
    rafi

    [quote#3:"borabora54"]Изобщо не ме интересува телевизиите откъде щели да се издържат... [/quote]

    До коментар [#3] от "borabora54":

    А ти готов ли си да даваш по примерно 20-30лв. на месец за издръжка на Независима (в идеалния случай) Обществена Телевизия? Ако не си готов да плащаш за съдържание, тогава рекламодателите ще го правят от твое име и ще ти пускат реклами. Знаеш другите варианти. Сори :)

  • 7
    alexalexandrov avatar :-|
    alexalexandrov

    Крайно време беше да се направи тази промяна. Разбирам, че ограничаването в споменаването на марки е имало някаква благородна цел, да защити потребителите, но днес по-скоро изкривява информационния поток.

    Все пак в наше време много от новините се генерират от компании. В чуждестранни медии не съм виждал някой да казва например "Стив Джобс, мениджър на ... компютърна фирма". Споменава си се Епъл. Или Стивън Елоп, представител на телеком фирма (Нокиа). При нас това стига до крайности.

    Има цели сектори, като телекомуникациите, компютрите, автомобилите, в които новините просто биват създавани от компании. И в това няма нищо лошо. Лично аз предпочитам, да ми спестяват имената на политиците, чалга певачките и другите измислени шоу звезди. Техните имена не ми носят никаква стойност. Но предпочитам да знам, коя компания е пуснала ново финансово мобилно приложение или лека кола със система за автоматично спиране, при опасност от сблъсък.

    Не става въпрос, че фирмата ще се изрекламира, ако й се каже името. Става въпрос, че зрителите реално не научават цялата информация, ако бъде скрито това име. Стои половинчато и тъпо.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK