БНТ изпреварва bTV, но за кратко
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

БНТ изпреварва bTV, но за кратко

shutterstock

БНТ изпреварва bTV, но за кратко

Европейското първенство по футбол увеличи рейтинга и пазарния дял на държавната телевизия

Весислава Антонова
7858 прочитания

shutterstock

© shutterstock


Тази година в портфолиото на БНТ има няколко важни спортни събития. Това са европейското първенство по футбол, олимпийските игри в Лондон, световната лига по волейбол и волейболният предолимпийски квалификационен турнир в София. Да не говорим пък за мачовете от Лига Европа, където фаворит за спечелването беше "Манчестър юнайтед" с Димитър Бербатов (купата спечели обаче "Атлетико" (Мадрид) и мачовете от А група. Тези събития стават интересни за рекламодателите, когато генерират голяма аудитория. Европейското първенство по футбол, което в момента се провежда в Полша и Украйна, е добър шанс за БНТ освен да привлече повече зрители пред екрана, но и да изкуши рекламодателите и да им продаде успешно рекламното си време.

Рейтингът подскочи

След старта на европейското първенство по футбол БНТ се радва на добра гледаемост - рейтингът, както и пазарният дял на БНТ е три пъти по-висок от обичайния в съответните часови пояси през времето преди първенството. Мачът Испания - Италия е най-гледаният от излъчените през уикенда. В 20:40 часа за аудитория All4+ (всички зрители над 4-годишна възраст - бел.ред) футболната среща отчита рейтинг  12.2%, като е гледана от 851 хил. зрители, в същото време рейтингът на bTV е 10.8%, а на "Нова тв" - 2.7%. Подобна бе картината и през 2008, когато първенството се излъчваше от  кабелната телевизия "Диема". Тогава тя бе на второ място по гледаемост, след националната bTV. Победата на Германия над Португалия в 22:10 часа по БНТ в събота е привлякла 746 000 зрители с рейтинг от 10.7%, в същото време bTV са постигнали 5.8%, а "Нова тв" – 3.1%.

Оспорваната среща между отборите на Ирландия и Хърватия вчера отбелязва своят пик в 23:10 часа с рейтинг от 8.3% и аудитория от 580 хиляди зрители, за bTV рейтингът е 5%, а за "Нова тв" – 1.5%. Съботната среща между отборите на Холандия и Дания отбелязва своя пик на гледаемост в 20:25 ч. с рейтинг 10.3% и достигна до 719 000 зрители, в същото време bTV имат рейтинг 5.8%, а "Нова тв" – 2.8%.

Директорът на медия агенцията Mindshare Лили Георгиева потвърди: "От началото на първенството рейтингът и пазарният дял на БНТ се е увеличил, умножен по три, но това според мен е краткосрочен ефект за един месец. При тези резултати националната телевизия е взела от дела на "Нова тв" и ТВ7, които са основно с градска аудитория и е логично тя да е гледала футбол. Все пак bTV си запазва лидерската позиция като цяло. Сигурна съм обаче, че БНТ ще повиши още гледаемостта си за финалите."

Маркетинг политика

От дирекция "Маркетинг и реклама" в БНТ, коментираха лаконично, че основната им стратегия за европейското първенство по футбол е "Да си възвърнем част от лидерските позиции на пазара". Преди старта на първенството търговска дирекция на медията предложи на рекламодателите пакети в различни ценови диапазон – от 350 000 до 10 000 лв. Заедно с рекламните пакети за EURO 2012 телевизията предлага и различни възможности за онлайн реклама. От БНТ коментираха, че до този момент "запълняемостта на рекламното време за EURO 2012 е много добра – около 80%". С оглед на факта, че футболното първенство стартира преди броени дни, оттам очакват това число още да се увеличи. Прогнозата за рекламните приходи от европейското първенство е оптимистична по преценка на маркетинг отдела на телевизията. "Нашите очаквания са за приходи над 2 млн. лв.", коментираха пред "Капитал Daily" от БНТ. Заради търговската тайна при подписване на договора за излъчване на европейското футболно първенството БНТ не обяви колко е инвестирала в правата за излъчване.

Преди кризата отпреди три години да се развихри, БНТ успяваше да си върне инвестициите в правата на световните футболни първенства. Особено добър финансов резултат БНТ имаше на Евро 2004 в Португалия (бел. ред. - когато за последен път игра България). Резултатът от тази година ще е ясен в края на месеца.

В последния момент

Европейското първенство по футбол предоставя съдържание и аудитория, която е ценна за голяма част от рекламодателите. Затова активна маркетинг политика от страна на БНТ е повече от задължителна. Най-ценното е, че срещите се излъчват в праймтайм и че на практика няма "слаби" мачове, а БНТ покачва чувствително рейтинга и пазарния си дял в периода на първенството. Независимо от реакцията на пазара очевидно БНТ е оптимист, че е привлякла достатъчно рекламодатели, така че да гарантира здравословна среда за един от ценните си програмни продукти в сезона -  EURO 2012.

Тази година в портфолиото на БНТ има няколко важни спортни събития. Това са европейското първенство по футбол, олимпийските игри в Лондон, световната лига по волейбол и волейболният предолимпийски квалификационен турнир в София. Да не говорим пък за мачовете от Лига Европа, където фаворит за спечелването беше "Манчестър юнайтед" с Димитър Бербатов (купата спечели обаче "Атлетико" (Мадрид) и мачовете от А група. Тези събития стават интересни за рекламодателите, когато генерират голяма аудитория. Европейското първенство по футбол, което в момента се провежда в Полша и Украйна, е добър шанс за БНТ освен да привлече повече зрители пред екрана, но и да изкуши рекламодателите и да им продаде успешно рекламното си време.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

18 коментара
  • 1
    idrazil avatar :-|
    dinko

    От известно време с изненада забелязвам, че новините на БНТ са много по обективни и информативни от тези на БТВ, може би защото не търсят '''човешкото лице" да стимулират психологичèска реакция, а по скоро представят фактите обективно и с повечè гледни точки.

    Но БНТ трябва да си размърдат задниците и да провеждат по интересна маркетинг политика и да привличàт по интересни продукции, все още има един соц привкус в програмата.

  • 2
    pavlin_nikolchev avatar :-|
    Павлин

    За новините съм напълно съгласен. В момента и новините и сутрешния блок на БНТ са най-добрите, според мен. Това което купуват като документалистика от ВВС е също добро. Имат все повече добри попадения и във филмовата си програма. Просто трябва да се откажат от тъпите шоупрограми, които определено не им се получават.

  • 3
    macphisto avatar :-|
    Macphisto

    За соц. привкуса - може и да има нещо вярно, но още по-вярно е, че БНТ е осезаемо по-обективна, по-качествена и по-смислена телевизия от БТВ. БТВ наистина се занимават основно със сеир и таргетът им очевидно се състои от бабички и хора с по-локални нужди от информация. Замислете се какъв обем от новините на БТВ обръщат внимание на междунардоната политика и какъв е този обем при БНТ. Масовото разочарование от БНТ идва и от глупавите сериали и риалити с формати, чрез които обаче още привличат по-задръстената аудитория.

  • 4
    plamenss avatar :-|
    plamenss

    Аз незнам бтв кой ги гледа всъщност?!

  • 5
    meg.barutchieva avatar :-|
    Meglena

    Някой още вярва ли им на тези рейтинги? Ама моля ви! БТВ има изкуствено висок рейтинг и на моменти това адски си личи. Да не говорим, че когато Булсатком (който обхваща 30% от телевизорите) спря излъчването на БТВ за цял ден, рейтингът на БТВ даже си надмина стойностите от други дни. Смях!

  • 6
    rosko1306 avatar :-|
    rosko1306

    [quote#1:"UK graduate"] все още има един соц привкус в програмата. [/quote]
    А какви коментатори имат - да ти призлее...... Има напредък в БНТ, просто са ми твърде патетични и не мога да го изтърпя. Но е факт, че не ближат толкова много

  • 7
    noahshi avatar :-|
    johnatan-livingston

    [quote#1:"UK graduate"]От известно време с изненада забелязвам, че новините на БНТ са много по обективни и информативни от тези на БТВ, може би защото не търсят '''човешкото лице" да стимулират психологичèска реакция, а по скоро представят фактите обективно и с повечè гледни точки. [/quote]

    :) от много време гледам само новините на БНТ + сутрешния им блок (когато изобщо гледам ТВ). Публицистичните им предавания също да яки - Панорама, Референдум, Студени следи и др.

    Единствено от тях искам да разкарат Петър Василев като коментатор на каквото и да било събитие. Изключително дразнеща фигура

  • 8
    hellwitch avatar :-|
    hellwitch

    До коментар [#5] от "Meglena":

    Не се излагай с тъпи изказвания.
    БТВ е ефирна телевизия и при спиране на кабелен цифров оператор единствено ефорни телевизии могат да се гледат. Т.е. е логично на БТВ и БНТ да им се е качил рейтинга при такъв срив.

    Иначе и в рейтингите не виждам нищо нереално. Максималните са по 10% , което си е и реалното положение.

  • 9
    hellwitch avatar :-|
    hellwitch

    До коментар [#6] от "rosko1306":

    О да. Просто са ... ама какво да очакваме като баскетболисти(Алипиев и Манченко) коментират футбол. Виж НБА си го коментират идеално.

    Мацките дето са ги взели са ок - забавляват публиката с изказвания за "схеми" и т.н. :)

  • 10
    contxt avatar :-|
    conTXT

    Ех, БНТ, БНТ...
    Няма читав маркетинг в тази медия и това е. Напълниха рекламното време около европейското с цел да правят краткосрочни обороти, но досега не видях една читава реклама на другите им предавания именно в най-гледаните рекламни паузи. Ако бяха частна медия щяха да се сетят и да се опитат да инвестират повече в реклама на собствената си продукция. Да си направят стратегически анализ какво искат и какво има смисъл да бъде рекламирано - дали сериал, дали публицистика, дали предавания от праймтайм или от дневната програма, дали слотове от делничните или почивните дни и да заинтригуват зрителите с прилично послание и техническо изпълнение на спотовете. Но сякаш няма кой да се сети... А има какво да се рекламира - БунтАрт и Ние и градът са готини предавания, но никой от потенциалната им аудитория не ги е чувал, а това е новото лице на обществената медия и в този си ракурс е далеч по-симпатично от това на конкурентите.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK