Тази година в портфолиото на БНТ има няколко важни спортни събития. Това са европейското първенство по футбол, олимпийските игри в Лондон, световната лига по волейбол и волейболният предолимпийски квалификационен турнир в София. Да не говорим пък за мачовете от Лига Европа, където фаворит за спечелването беше "Манчестър юнайтед" с Димитър Бербатов (купата спечели обаче "Атлетико" (Мадрид) и мачовете от А група. Тези събития стават интересни за рекламодателите, когато генерират голяма аудитория. Европейското първенство по футбол, което в момента се провежда в Полша и Украйна, е добър шанс за БНТ освен да привлече повече зрители пред екрана, но и да изкуши рекламодателите и да им продаде успешно рекламното си време.
Рейтингът подскочи
След старта на европейското първенство по футбол БНТ се радва на добра гледаемост - рейтингът, както и пазарният дял на БНТ е три пъти по-висок от обичайния в съответните часови пояси през времето преди първенството. Мачът Испания - Италия е най-гледаният от излъчените през уикенда. В 20:40 часа за аудитория All4+ (всички зрители над 4-годишна възраст - бел.ред) футболната среща отчита рейтинг 12.2%, като е гледана от 851 хил. зрители, в същото време рейтингът на bTV е 10.8%, а на "Нова тв" - 2.7%. Подобна бе картината и през 2008, когато първенството се излъчваше от кабелната телевизия "Диема". Тогава тя бе на второ място по гледаемост, след националната bTV. Победата на Германия над Португалия в 22:10 часа по БНТ в събота е привлякла 746 000 зрители с рейтинг от 10.7%, в същото време bTV са постигнали 5.8%, а "Нова тв" – 3.1%.
Оспорваната среща между отборите на Ирландия и Хърватия вчера отбелязва своят пик в 23:10 часа с рейтинг от 8.3% и аудитория от 580 хиляди зрители, за bTV рейтингът е 5%, а за "Нова тв" – 1.5%. Съботната среща между отборите на Холандия и Дания отбелязва своя пик на гледаемост в 20:25 ч. с рейтинг 10.3% и достигна до 719 000 зрители, в същото време bTV имат рейтинг 5.8%, а "Нова тв" – 2.8%.
Директорът на медия агенцията Mindshare Лили Георгиева потвърди: "От началото на първенството рейтингът и пазарният дял на БНТ се е увеличил, умножен по три, но това според мен е краткосрочен ефект за един месец. При тези резултати националната телевизия е взела от дела на "Нова тв" и ТВ7, които са основно с градска аудитория и е логично тя да е гледала футбол. Все пак bTV си запазва лидерската позиция като цяло. Сигурна съм обаче, че БНТ ще повиши още гледаемостта си за финалите."
Маркетинг политика
От дирекция "Маркетинг и реклама" в БНТ, коментираха лаконично, че основната им стратегия за европейското първенство по футбол е "Да си възвърнем част от лидерските позиции на пазара". Преди старта на първенството търговска дирекция на медията предложи на рекламодателите пакети в различни ценови диапазон – от 350 000 до 10 000 лв. Заедно с рекламните пакети за EURO 2012 телевизията предлага и различни възможности за онлайн реклама. От БНТ коментираха, че до този момент "запълняемостта на рекламното време за EURO 2012 е много добра – около 80%". С оглед на факта, че футболното първенство стартира преди броени дни, оттам очакват това число още да се увеличи. Прогнозата за рекламните приходи от европейското първенство е оптимистична по преценка на маркетинг отдела на телевизията. "Нашите очаквания са за приходи над 2 млн. лв.", коментираха пред "Капитал Daily" от БНТ. Заради търговската тайна при подписване на договора за излъчване на европейското футболно първенството БНТ не обяви колко е инвестирала в правата за излъчване.
Преди кризата отпреди три години да се развихри, БНТ успяваше да си върне инвестициите в правата на световните футболни първенства. Особено добър финансов резултат БНТ имаше на Евро 2004 в Португалия (бел. ред. - когато за последен път игра България). Резултатът от тази година ще е ясен в края на месеца.
В последния момент
Европейското първенство по футбол предоставя съдържание и аудитория, която е ценна за голяма част от рекламодателите. Затова активна маркетинг политика от страна на БНТ е повече от задължителна. Най-ценното е, че срещите се излъчват в праймтайм и че на практика няма "слаби" мачове, а БНТ покачва чувствително рейтинга и пазарния си дял в периода на първенството. Независимо от реакцията на пазара очевидно БНТ е оптимист, че е привлякла достатъчно рекламодатели, така че да гарантира здравословна среда за един от ценните си програмни продукти в сезона - EURO 2012.
Тази година в портфолиото на БНТ има няколко важни спортни събития. Това са европейското първенство по футбол, олимпийските игри в Лондон, световната лига по волейбол и волейболният предолимпийски квалификационен турнир в София. Да не говорим пък за мачовете от Лига Европа, където фаворит за спечелването беше "Манчестър юнайтед" с Димитър Бербатов (купата спечели обаче "Атлетико" (Мадрид) и мачовете от А група. Тези събития стават интересни за рекламодателите, когато генерират голяма аудитория. Европейското първенство по футбол, което в момента се провежда в Полша и Украйна, е добър шанс за БНТ освен да привлече повече зрители пред екрана, но и да изкуши рекламодателите и да им продаде успешно рекламното си време.
18 коментара
От известно време с изненада забелязвам, че новините на БНТ са много по обективни и информативни от тези на БТВ, може би защото не търсят '''човешкото лице" да стимулират психологичèска реакция, а по скоро представят фактите обективно и с повечè гледни точки.
Но БНТ трябва да си размърдат задниците и да провеждат по интересна маркетинг политика и да привличàт по интересни продукции, все още има един соц привкус в програмата.
За новините съм напълно съгласен. В момента и новините и сутрешния блок на БНТ са най-добрите, според мен. Това което купуват като документалистика от ВВС е също добро. Имат все повече добри попадения и във филмовата си програма. Просто трябва да се откажат от тъпите шоупрограми, които определено не им се получават.
За соц. привкуса - може и да има нещо вярно, но още по-вярно е, че БНТ е осезаемо по-обективна, по-качествена и по-смислена телевизия от БТВ. БТВ наистина се занимават основно със сеир и таргетът им очевидно се състои от бабички и хора с по-локални нужди от информация. Замислете се какъв обем от новините на БТВ обръщат внимание на междунардоната политика и какъв е този обем при БНТ. Масовото разочарование от БНТ идва и от глупавите сериали и риалити с формати, чрез които обаче още привличат по-задръстената аудитория.
Аз незнам бтв кой ги гледа всъщност?!
Някой още вярва ли им на тези рейтинги? Ама моля ви! БТВ има изкуствено висок рейтинг и на моменти това адски си личи. Да не говорим, че когато Булсатком (който обхваща 30% от телевизорите) спря излъчването на БТВ за цял ден, рейтингът на БТВ даже си надмина стойностите от други дни. Смях!
[quote#1:"UK graduate"] все още има един соц привкус в програмата. [/quote]
А какви коментатори имат - да ти призлее...... Има напредък в БНТ, просто са ми твърде патетични и не мога да го изтърпя. Но е факт, че не ближат толкова много
[quote#1:"UK graduate"]От известно време с изненада забелязвам, че новините на БНТ са много по обективни и информативни от тези на БТВ, може би защото не търсят '''човешкото лице" да стимулират психологичèска реакция, а по скоро представят фактите обективно и с повечè гледни точки. [/quote]
:) от много време гледам само новините на БНТ + сутрешния им блок (когато изобщо гледам ТВ). Публицистичните им предавания също да яки - Панорама, Референдум, Студени следи и др.
Единствено от тях искам да разкарат Петър Василев като коментатор на каквото и да било събитие. Изключително дразнеща фигура
До коментар [#5] от "Meglena":
Не се излагай с тъпи изказвания.
БТВ е ефирна телевизия и при спиране на кабелен цифров оператор единствено ефорни телевизии могат да се гледат. Т.е. е логично на БТВ и БНТ да им се е качил рейтинга при такъв срив.
Иначе и в рейтингите не виждам нищо нереално. Максималните са по 10% , което си е и реалното положение.
До коментар [#6] от "rosko1306":
О да. Просто са ... ама какво да очакваме като баскетболисти(Алипиев и Манченко) коментират футбол. Виж НБА си го коментират идеално.
Мацките дето са ги взели са ок - забавляват публиката с изказвания за "схеми" и т.н. :)
Ех, БНТ, БНТ...
Няма читав маркетинг в тази медия и това е. Напълниха рекламното време около европейското с цел да правят краткосрочни обороти, но досега не видях една читава реклама на другите им предавания именно в най-гледаните рекламни паузи. Ако бяха частна медия щяха да се сетят и да се опитат да инвестират повече в реклама на собствената си продукция. Да си направят стратегически анализ какво искат и какво има смисъл да бъде рекламирано - дали сериал, дали публицистика, дали предавания от праймтайм или от дневната програма, дали слотове от делничните или почивните дни и да заинтригуват зрителите с прилично послание и техническо изпълнение на спотовете. Но сякаш няма кой да се сети... А има какво да се рекламира - БунтАрт и Ние и градът са готини предавания, но никой от потенциалната им аудитория не ги е чувал, а това е новото лице на обществената медия и в този си ракурс е далеч по-симпатично от това на конкурентите.