Смяна на бизнес модела
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Смяна на бизнес модела

Смяна на бизнес модела

Дъщерните продуцентски компании на големите телевизии могат да пренаредят продуцентския пазар

Весислава Антонова
7047 прочитания

© Антония Тилева


Докато "Господари на ефира" се завръщаха в "Нова тв", други две новини в медийния сектор тази седмица всъщност заслужават по-голямо внимание. Особено от страна на независимите продуценти, на които съвсем скоро може да се наложи да преосмислят бизнес модела си.

От тази седмица и "Нова тв" официално има собствена продуцентска компания - унгарската Paprika latino, също като конкурентната bTV има Media Pro и работи с нея вече повече от година и половина. Това е ясен знак, че ще настъпят промени в работата на местните продуценти, на които ще им е все по-трудно да запазят стабилността на цените в бранша, и ще намалеят проектите, за които те работят. Втората новина е, че MediaPro стъпва на пазара на телевизионна реклама.

Нов, но познат играч в нишата

Шведската компания MTG (Modern Times Group), която е собственик на "Нова тв", придоби мажоритарен дял от продуцентската компания Paprika Latino. Компанията е позната вече на нашия пазар през проектите, които реализира за "Нова тв" - музикалният формат X Factor и риалити предаванията "Черешката на тортата" и "Фермер търси жена".

Paprika Latino е основана през 2004 г. и има офиси в 7 страни. Развива дейност в България, Румъния, Унгария, Словакия, Словения и Сърбия. На глобално ниво Paprika има споразумение за партньорство с Fremantle Media за пазарите, на които оперира. Това може да означава, че ще успее да се пребори за правата за някой от форматите на британските продуценти (сред които са Music Idol, X-Factor, Got Talent, MasterChef и The Apprentice). В момента Paprika разработва нискобюджетно продуцентско звено в Сърбия, както и в Коста Рика с цел реализация на формати като Survivor. В Paprika работят общо 60 души във всички територии, а за различните нужди на студиото са на разположение над 150 фрилансъра.

Преди повече от година първо bTV започна да работи със собствена продуцентска компания - MediaPro Entertainment, а сега по този път тръгва и "Нова тв". Това няма как да не доведе до промени на пазара на продуцентски услуги. След сделката пазарът със сигурност ще е още по-конкурентен, а възможностите за независимите продуценти ще се свият. Очаква се тв каналите да работят с предимство с дъщерните си продуцентски компании. Една от причините е, че печалбата остава вътре в групата, а за сметка на това се свиват разходите за външни продуценти.

Изпълнителният директор на "Нова" Светлана Василева коментира пред "Капитал Daily", че "сделката няма да се отрази значително на партньорството на телевизията с българските продуцентски къщи. Ще продължим да организираме конкурси за различни формати, както сме правили досега". Според нея в скоро време едва ли ще има съществени промени на пазара на продуцентските услуги. "За нас са важни новаторският подход и качеството на продукта, независимо дали зад него стои българска или чуждестранна компания", категорична е Василева.

Продуцентите засега също са оптимисти. Според тях е добре конкуренцията да е между повече външни продуценти, които свободно да могат да се движат между телевизиите, а който работи добре и качествено, той ще печели проекти. Според независимия продуцент Борислав Чучков ("Тилт", "Ние и градът" и др.) "телевизиите няма да се откажат да работят с продуцентите, защото креативността е по-важна от парите, а независимите компании често са по-добри в идейните проекти". Той допълни, че "монополът не е полезен за нито един бизнес".

Рекламна конкуренция

Основните приходи на независимите продуценти идват предимно по две направления: производство на рекламни клипове и работа по големи телевизионни проекти - филми и предавания. Малцина са онези, които си позволяват да инвестират в авторските права за собствени или лицензни оригинални предавания.

Освен като изпълнителни продуценти по големи телевизионни проекти независимите компании от години разчитат на приходи от производството на рекламни клипове. Водещи в това са SIA, Global Vision и др. В това поле тази седмица се появи още един нов конкурент. Продуцентската  компания MediaPro Entertainment включи нова марка в портфолиото си - MediaPro Adventure. Новото дружество навлиза на пазара за производство и продуциране на рекламни клипове за телевизия и интернет. 

Маркетинг директорът на MediaPro Entertainment Лора Дичева коментира, че още със стъпването си на пазара в края на 2010 г. освен телевизионни продукции MediaPro започва да развива продуцирането на реклами. "След като само за една година имаме реализирани над 35 рекламни клипа, и то в партньорство с едни от най-големите рекламни агенции на пазара, развитието на бизнеса и инвестициите в тази посока дойдоха съвсем логично", каза тя пред "Капитал".

В България новият бранд MediaPro Adventure разполага със студиата на Mediro Entertainment в София, както и с цялостния ресурс и съоръжения на MediaPro Studios в Румъния. BUFTЕА e най-големият филмов комплекс в региона с 19 напълно оборудвани студиа и над 400 декара площ и се намира само на пет часа път от София.

Изпълнителният директор на MediaPro Entertainment Мирослав Янев обясни, че амбициите на MediaPro включват постигането на висок пазарен дял и в производството на тв продукция и на рекламни клипове, "но без компромиси по отношение на качеството и не на всяка цена". Той твърди, че за него е много важно "основните действащи фигури на този пазар да осъзнаят, че в лицето на компанията могат да виждат освен конкуренция и възможност за съвместна изработка на мащабни проекти".

Янев обясни, че фирмата разработва и предложения специално насочени към малките и средните рекламодатели, които все още живеят с чувството, че телевизионната реклама е прекалено скъпа и недостъпна. "Предимството на нашата компания е, че дори и да попаднем в ситуация, в която клиентът ни за реклама по никакъв начин не може да си позволи спот реклама, можем да му предложим подходящо продуктово позициониране и той отново да види марката си на малкия екран", обясни изпълнителният диктор на MediaPro.

Рекламните обеми обаче през последните 2-3 години се свиха изключително много. Това засегна всички сектори, включително и производството на реклами. Затова останалите продуценти няма как да виждат в MediaPro Adventure партньор, а само конкурент. "Не смятаме и за в бъдеще да създаваме напрежение в и без това свиващия се пазар. Това би противоречало на нашата стратегия за изработка на висококачествена продукция", контрира притесненията на останалите продуценти Мирослав Янев.

Цените за заснемане на рекламен клип варират между 25 000 и 100 000 лв. в зависимост от сложността и участниците в рекламата.

В момента MediaPro работи с агенциите DDB, McCann Erickson, Leo Burnett и "Страта", като са снимали клипове за част от клиенти им.

Големите проблеми за българските независими продуцентски компании са в две посоки. Едната е тенденцията частните телевизии да си създадат собствени продуцентски къщи, чрез които да реализират продукцията, която им е необходима. Това им дава възможност да затворят цикъла клиент  - купувач и задържат целия приход от производство и реклама вътре в медията.

Другата тенденция е работата с чужди продуцентски компании, което възстановява силната позиция на телевизиите, че могат да заменят известните големи български продуцентски компании. Третият проблем може да дойде от преразпределянето на работата върху рекламни клипове, която е ценна освен с приходите и с възможността на продуцентите да стоят близо до бизнеса и да го привличат да прави продуктово позициониране в сериалите.

Докато "Господари на ефира" се завръщаха в "Нова тв", други две новини в медийния сектор тази седмица всъщност заслужават по-голямо внимание. Особено от страна на независимите продуценти, на които съвсем скоро може да се наложи да преосмислят бизнес модела си.

От тази седмица и "Нова тв" официално има собствена продуцентска компания - унгарската Paprika latino, също като конкурентната bTV има Media Pro и работи с нея вече повече от година и половина. Това е ясен знак, че ще настъпят промени в работата на местните продуценти, на които ще им е все по-трудно да запазят стабилността на цените в бранша, и ще намалеят проектите, за които те работят. Втората новина е, че MediaPro стъпва на пазара на телевизионна реклама.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

6 коментара
  • 1
    qtaka avatar :-|
    Pipilot

    Това е напълно логичен ход от страна на споменатите медии, тъй като досега плащаха нереално високи цени на продуцентските къщи. Ще се нормализират цените, ще се повиши конкуренцията, което би могло да повиши качеството на идеите. Големите телевизии със сигурност ще навлязат много по-силно в производството на реклама, защото ще могат да предлагат отстъпки за рекламно време на рекламодатели, които използват услугите на техните продуцентски къщи.

  • 2
    dragoslava avatar :-P
    Dragoslava

    Чудесна карикатура, ще изядат всичко, без остатък.

  • Ariman

    Лоша новина за телевизионните зрители, колкото са останали и за необвързаните продуценти. Не че и те правят някакви прекрасни предавания и клипове, но сега вече промивката на мозъка ще е пълна.

  • 4
    epoc avatar :-|
    epoc

    До коментар [#1] от "Pipilot":

    В България свалянето на цените обикновено води не до повишаване на качеството на идеите, а до налагане на една и съща простотия навсякъде с мотива "ми то там стана добре"....

  • 5
    qtaka avatar :-|
    Pipilot

    До коментар [#4] от "epoc":

    За съжаление, не мога да не се съглася :-)

  • 6
    aisajder avatar :-P
    aisajder

    .. аз пък не гледам телевизия..


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK