С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
2 29 юни 2012, 14:03, 8718 прочитания

Война на сергията

Конфликтът между вестникарските разпространители напомни за проблемите на този пазар

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


Проблемът с разпространението на вестници и списания в България е толкова стар, колкото е и самият издателски пазар. През годините, почти на равни интервали, неведнъж са избухвали скандали заради начина, по който печатни издания стигат до читателите. Толкова открита и свирепа битка, колкото разразилата се през тази седмица, обаче не се беше случвала от много време насам. Последната подобна война се случи през 1996 г., когато тогавашната мутренска групировка СИК се опита да завземе повечето вестникарски сергии в София. 

В края на миналата седмица първият залп отекна от страниците на "24 часа" и "Труд", чиито собственици притежават и разпространителската компания "Стрела". Конкурентите от "Национална агенция разпространение" (близки до собствениците на "Монитор", "Телеграф", "Всеки ден", "Уикенд" и др.) също отговориха на атаката в своите издания 


Какво се случи

Войната избухна миналата събота, когато вестниците "Труд", "24 часа" и "България Днес" липсваха на много места в цялата страна. Те не бяха доставени от мрежата на  "Национална агенция разпространение". Причината беше, че издателите им намалиха рязко тиражите, които дават на разпространителската фирма, с аргумента, че тя е натрупала много големи задължения - взимала е вестници, но след като ги е продала, не е платила за тях. Всичко това се случва на фона на много активно противопоставяне между собствениците на "Труд" и "24 часа" (Огнян Донев и Любомир Павлов) и медиите, свързани с депутата от ДПС Делян Пеевски и косвено с мажоритарния акционер на Корпоративна търговска банка Цветан Василев. Двете групи водят активни бойни действия един срещу друг и повечето предположения бяха, че конфликтът в разпространението е част  от нея. В същото време според хора от този бизнес дистрибуторските фирми около Пеевски (депутатът преди време беше избран за председател на асоциация на разпространителите, която обединяваше контролираните от него фирми) са се опитвали да договорят и по-изгодни отстъпки за изданията на някогашната пресгрупа и са забавили плащания, за да използват това като инструмент за натиск при преговорите.

Ти на мене, аз на тебе



Докато хората недоумяваха защо не намират по сергиите вестниците, които обичайно четат, враждуващите компании "Стрела" и "Национална агенция разпространение" (НАР) излязоха с отворени писма, обвиняващи се взаимно в нелоялна конкуренция.

В обръщение до КЗК, читатели и медии от "Медийна група България холдинг" предупредиха, че "от няколко месеца насам НАР и няколко други разпространителски фирми, които всяка вечер получават десетки хиляди екземпляри на вестниците "Труд" и "24 часа", просто спряха да ги плащат, сякаш са се наговорили помежду си. Взимат вечерта вестниците, но "забравят" да платят".

В петък срещу събота (миналата седмица ) издателите на "Труд" и "24 часа" решават да спрат да дават вестници на НАР, докато дружеството не погаси задълженията си. Към други фирми доставките не са прекратени. "Всички местни фирми бяха поканени да получат необходимите им вестници директно. Например "Варна прес", "Бургас прес","Ди прес" и др", пише в писмото на  "Медийна група България холдинг" . Въпреки това във Варна, Бургас и морските курорти тези два вестника ги няма.

От НАР отговориха: "Агенция Стрела" спря доставките на вестниците "24 часа", "Труд", "168 часа" и "България Днес" за Национална агенция "Разпространение", без каквото и да било предварително уведомление и/или каквато и да било основателна причина. Нещо повече, на страниците на "24 часа" бе публикувано съобщение, съдържащо уронващи доброто име и репутацията на нашата дистрибуторска фирма твърдения, които за пореден път доказват, че притежаваната от Павлов и Донев дистрибуторска фирма "Агенция Стрела" грубо нарушава принципите на добросъвестността и лоялната конкуренция".
В четвъртък, изглежда, ледовете се пропукаха и от "Стрела" обявиха: "Някои от разпространителските фирми от кръга на Делян Пеевски погасиха част от задълженията си към "Агенция Стрела" ЕООД. Гледаме на това като на правилна стъпка за излизане от сегашната кризисна ситуация". В същия ден имаше и среща между двете враждуващи фракции. До редакционното приключване на "Капитал" не стана ясно какво са се споразумели НАР и "Стрела". Нито Любомир Павлов, съсобственик в "Стрела", нито Владимир Гергински, изпълнителен директор на НАР, отговаряха на мобилните си телефони.

От "Медийна група България" чрез отвореното си писмо обявиха, че нещата могат да се решат трайно и справедливо само на базата на писмени договори за доставка на печатни произведения при ясни, публично обявени и равнопоставени условия. "Липсата на такива документи, в които точно да са разписани механизмите за доставка, отчитане и плащания, създава предпоставки за некоректност. А при търговията с вестници некоректността между търговците, освен че носи огромни щети на изправната страна, се отразява пряко върху правото на българските граждани на свобода на словото и на достъп до информация", пише в писмото.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Кампания за тв платформа спечели "Рекламна академия 2020" Кампания за тв платформа спечели "Рекламна академия 2020"

В тазгодишното издание се включиха рекорден брой студенти

18 фев 2020, 1114 прочитания

Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (18 февруари) Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (18 февруари)

Забранена ли е наистина рекламата на хазарт; Новата кампания на "Сердика център"; Unilever спира рекламите за деца на храни и напитки и др.

18 фев 2020, 972 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Маркетинг и реклама"

Всяка седмица най-интересното от света на маркетинга във вашата поща

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
Columbus Media International стъпи на българския пазар

Неин партньор у нас е медиа агенция "Аргент"

Още от Капитал
Пазарът на жилища в София: Силен сезон, с първи епизоди на спадове

Ръст на сделките и застой в средните цени през 2019 г. Купувачите са млади, търсят нови сгради, сделките стават по-бавно и доминират двустайните апартаменти

Хазартна рекламна напаст

Забранената по закон реклама на хазарт е масова - предимно в онлайн сайтове и телевизии и е за милиони

Спаси ме от коронавируса

По-важно е маските да бъдат носени от болните, а не от здравите хора, защото така се ограничава предаването на инфекцията

Вирусът, който смрази света

Епидемията от коронавирус за по-малко от месец запали Китай и уплаши целия свят с пандемия, която не е виждана от десетилетия. Рисковете са много, но и възможностите да бъдат избегнати още са живи и съвсем реални

Кино: "Ирландецът"

Елегия за човека между доброто и злото

Wi-Fi free

Все повече хора искат да преодолеят зависимостта си от технологиите. Бизнесът харесва това

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10