С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
2 29 юни 2012, 14:03, 8696 прочитания

Война на сергията

Конфликтът между вестникарските разпространители напомни за проблемите на този пазар

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


Проблемът с разпространението на вестници и списания в България е толкова стар, колкото е и самият издателски пазар. През годините, почти на равни интервали, неведнъж са избухвали скандали заради начина, по който печатни издания стигат до читателите. Толкова открита и свирепа битка, колкото разразилата се през тази седмица, обаче не се беше случвала от много време насам. Последната подобна война се случи през 1996 г., когато тогавашната мутренска групировка СИК се опита да завземе повечето вестникарски сергии в София. 

В края на миналата седмица първият залп отекна от страниците на "24 часа" и "Труд", чиито собственици притежават и разпространителската компания "Стрела". Конкурентите от "Национална агенция разпространение" (близки до собствениците на "Монитор", "Телеграф", "Всеки ден", "Уикенд" и др.) също отговориха на атаката в своите издания 


Какво се случи

Войната избухна миналата събота, когато вестниците "Труд", "24 часа" и "България Днес" липсваха на много места в цялата страна. Те не бяха доставени от мрежата на  "Национална агенция разпространение". Причината беше, че издателите им намалиха рязко тиражите, които дават на разпространителската фирма, с аргумента, че тя е натрупала много големи задължения - взимала е вестници, но след като ги е продала, не е платила за тях. Всичко това се случва на фона на много активно противопоставяне между собствениците на "Труд" и "24 часа" (Огнян Донев и Любомир Павлов) и медиите, свързани с депутата от ДПС Делян Пеевски и косвено с мажоритарния акционер на Корпоративна търговска банка Цветан Василев. Двете групи водят активни бойни действия един срещу друг и повечето предположения бяха, че конфликтът в разпространението е част  от нея. В същото време според хора от този бизнес дистрибуторските фирми около Пеевски (депутатът преди време беше избран за председател на асоциация на разпространителите, която обединяваше контролираните от него фирми) са се опитвали да договорят и по-изгодни отстъпки за изданията на някогашната пресгрупа и са забавили плащания, за да използват това като инструмент за натиск при преговорите.

Ти на мене, аз на тебе



Докато хората недоумяваха защо не намират по сергиите вестниците, които обичайно четат, враждуващите компании "Стрела" и "Национална агенция разпространение" (НАР) излязоха с отворени писма, обвиняващи се взаимно в нелоялна конкуренция.

В обръщение до КЗК, читатели и медии от "Медийна група България холдинг" предупредиха, че "от няколко месеца насам НАР и няколко други разпространителски фирми, които всяка вечер получават десетки хиляди екземпляри на вестниците "Труд" и "24 часа", просто спряха да ги плащат, сякаш са се наговорили помежду си. Взимат вечерта вестниците, но "забравят" да платят".

В петък срещу събота (миналата седмица ) издателите на "Труд" и "24 часа" решават да спрат да дават вестници на НАР, докато дружеството не погаси задълженията си. Към други фирми доставките не са прекратени. "Всички местни фирми бяха поканени да получат необходимите им вестници директно. Например "Варна прес", "Бургас прес","Ди прес" и др", пише в писмото на  "Медийна група България холдинг" . Въпреки това във Варна, Бургас и морските курорти тези два вестника ги няма.

От НАР отговориха: "Агенция Стрела" спря доставките на вестниците "24 часа", "Труд", "168 часа" и "България Днес" за Национална агенция "Разпространение", без каквото и да било предварително уведомление и/или каквато и да било основателна причина. Нещо повече, на страниците на "24 часа" бе публикувано съобщение, съдържащо уронващи доброто име и репутацията на нашата дистрибуторска фирма твърдения, които за пореден път доказват, че притежаваната от Павлов и Донев дистрибуторска фирма "Агенция Стрела" грубо нарушава принципите на добросъвестността и лоялната конкуренция".
В четвъртък, изглежда, ледовете се пропукаха и от "Стрела" обявиха: "Някои от разпространителските фирми от кръга на Делян Пеевски погасиха част от задълженията си към "Агенция Стрела" ЕООД. Гледаме на това като на правилна стъпка за излизане от сегашната кризисна ситуация". В същия ден имаше и среща между двете враждуващи фракции. До редакционното приключване на "Капитал" не стана ясно какво са се споразумели НАР и "Стрела". Нито Любомир Павлов, съсобственик в "Стрела", нито Владимир Гергински, изпълнителен директор на НАР, отговаряха на мобилните си телефони.

От "Медийна група България" чрез отвореното си писмо обявиха, че нещата могат да се решат трайно и справедливо само на базата на писмени договори за доставка на печатни произведения при ясни, публично обявени и равнопоставени условия. "Липсата на такива документи, в които точно да са разписани механизмите за доставка, отчитане и плащания, създава предпоставки за некоректност. А при търговията с вестници некоректността между търговците, освен че носи огромни щети на изправната страна, се отразява пряко върху правото на българските граждани на свобода на словото и на достъп до информация", пише в писмото.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Мениджър с опит в CNN и Associated Press поема управлението на БНР Мениджър с опит в CNN и Associated Press поема управлението на БНР

СЕМ избра Андон Балтаков за генерален директор на държавното радио в следващите три години

22 яну 2020, 1153 прочитания

По торбичката посрещат 10 По торбичката посрещат

Комуникационната поука от колажите на Красимир Каракачанов с торбичката на Billa

21 яну 2020, 9973 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Маркетинг и реклама"

Всяка седмица най-интересното от света на маркетинга във вашата поща

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
Columbus Media International стъпи на българския пазар

Неин партньор у нас е медиа агенция "Аргент"

Още от Капитал
Два милиарда евро бонус за енергийния преход

България ще получи субсидия от ЕС, за да се справи с последиците от закриването на въглищните централи

Сделките на 2019: Малко, малки, местни

Само три са големите продажби - на БТК, bTV и "Нова тв". Типичната сделка е за хотел, а купувачите са все местни

Критична година за медиите

Предстои промяна на собствеността на eдна от двете най-гледани телевизии - bTV, промяна на медийния закон и избор на нов генерален директор за общественото радио

Защо свърши водата

ВиК дружествата в България дълги години се управляват безотговорно, зад това вероятно стои корупция и некомпетентност на места, затова и се стига до кризи

Кино: "Бомба със закъснител"

Сексизъм, мълчание и опълчване във Fox News

Зеленият път

Как неизползваните жп линии в София може да се превърнат във велоалеи и пешеходни зони

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10