Игра на нерви
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Игра на нерви

shutterstock

Игра на нерви

Blizoo махна от пакетите си каналите на Discovery

Весислава Антонова
16479 прочитания

shutterstock

© shutterstock


Абонатите на кабелния оператор Blizoo загубиха достъпа си до предаванията на Discovery, след като операторът спря договора си с медийната група и премахна Discovery Channel, Animal Planet, TLC, Discovery Science, Discovery World, ID: Investigation Discovery от своите платформи. Каналите на Discovery Networks продължават да са достъпни чрез други кабелни, IPTV и сателитни оператори, сред които Bulsatcom, Vivacom, Net 1, Mtel, Megalan или MSAT. Това съобщиха от медийната компания, според която търговските отношения са прекратени неправомерно.

По информация от секторно проучване, поръчано от един от големите оператори, към края на 2011 г. при разпространението на телевизия най-голям е сателитният оператор "Булсатком" с 35% от абонатите, следван от кабелния оператор Blizoo с 18.5%, БТК - с 5.1%, СКАТ с - 3.1%, "Опти спринт" - с 2.6%, и М Sat -  с 1.9%.

Дуелът

Маркетинг директорът на Blizoo Васил Щонов коментира пред "Капитал Daily", че поводът за прекратяване излъчването на каналите на Discovery е в това, че те са се опитали да им наложат изключително неизгодни финансови условия, които са неравностойни спрямо другите оператори на пазара. "Поради липсата на равнопоставеност Blizoo на практика спонсорира другите оператори, които използват непазарни и в противоречие със закона методи при формиране на пакетите си. По този начин Discovery ни налагат няколко пъти по-високи цени на реален абонат. Това според нас не е равнопоставеност на пазара", коментира още Щонов.

От Blizoo коментираха, че всички пазарни проучвания през последните 3-4 години показват, че 75-85% от домакинствата в България ползват платена кабелна телевизия. "Това означава, че в България има 0.7 милиона пирати или неплащащи домакинства за тв услуга. Именно това са домакинствата, които blizoo спонсорира, като обявява реалния брой абонати", обясниха от кабелния оператор.

Медийната група Discovery не е променяла условията по договора си с blizoo, коментира Влад Тудосие, регионален мениджър за Югоизточна Европа в Discovery Networks. В съобщение до медиите компанията се извинява на зрителите си, че са жертва на спора и допълва, че поради реакцията на разочарованите клиенти е създала специална интернет страница – www.discoverybg.com. В нея абонатите на Blizoo могат да намерят информация как да подадат оплакване към доставчика си и какви действия биха могли да предприемат, за да продължат да гледат каналите на Discovery.

Проблемът

Основен проблем във взаимоотношенията между телевизионните оператори и платформените оператори (кабелни, сателитни, IPTV) е подценяването на ролята на телевизионното съдържание, смятат от bTV Media Group. "Създателите на телевизионна програма имат интерес да я разпространяват към максимален брой зрители, но от своя страна платформите за пренос инвестират много нисък процент от приходите си в съдържание", казаха още от bTV.

От медията открояват три фактора, които изострят проблемите между телевизии и разпространителите на съдържание. Първият е укриване на абонати (финансовите условия при разпространението на телевизионните програми имат пряко отношение към броя на абонатите). Вторият е непрекъсната ценова война между по-големите платформени оператори в стремежа за все по-висок пазарен дял. Последният е и причината за допълнителен натиск върху производителите на телевизионно съдържание по отношение на цената. Третият проблем според bTV е, че "в същото време цените на правата за най-стойностните световни програми/събития се увеличават непрекъснато". Преговорите са продължителни и трудни и често третират не цената на даден канал, а това дали въобще този канал ще види бял свят, заявиха в заключение bTV Media Group.

"Нова броудкастинг груп" пък коментираха, че са доволни от взаимоотношенията си с платформените оператори, включително Blizoo. "Подкрепяме ги в развитието на нови услуги за техните потребители - например създаването на HD канали като Nova PL HD и Viasat Explorer HD, както и услуги по заявка като Nova Play", коментираха от "Нова тв"

Потребителите

Пакетите към потребителите на кабелна телевизия се формират на базата на брой канали. Операторът има право по всяко време да сменя програмната схема и да заменя едни канали с други. Това се прави на базата на това колко желан е един канал от зрителите. "Discovery безспорно е желан канал, но ние считаме, че качеството на съдържанието, което предлагат през последните години, не съответства на цената, особено при липсата на желание от страна на Discovery да наложи едни и същи условия за всички участници на пазара", коментира Васил Щонов от Blizoo. Освен да гледат през интернет, зрителите нямат друг полезен ход засега.

Директорът на асоциация "Активни потребители" Богомил Николов обясни, че при срочните договори (каквито са на кабелните, мобилните оператори и др.) потребителите винаги имат проблем. "Като асоциация ние неведнъж сме настоявали да има таван на обезпечението, което потребителят плаща към доставчика на услуги, когато решат предсрочно да прекратят договора си", коментира Николов. Такава е практиката в много европейски страни. "Едно от предложенията ни е било т.нар. глоба за прекратен предсрочно договор да е между 20 и 50 лв. А не абонатите да плащат девет месеца например за услуга, която не ползват, защото са си позволили "лукса" предсрочно да си анулират договора, защото са недоволни от услугата", коментира още Николов. Според него срочните договори нарушават конкуренцията, а оттам и правото на свободен избор да се откажеш от услугата, при положение че не си доволен от нея. Така е с абонатите на кабелните оператори. Те подписват договор за година и половина и са принудени да останат там точно толкова дори и да са недоволни, защото няма изгода да плащаш скъпи неустойки. Остава надеждата Blizoo и Discovery да се разберат скоро.

Абонатите на кабелния оператор Blizoo загубиха достъпа си до предаванията на Discovery, след като операторът спря договора си с медийната група и премахна Discovery Channel, Animal Planet, TLC, Discovery Science, Discovery World, ID: Investigation Discovery от своите платформи. Каналите на Discovery Networks продължават да са достъпни чрез други кабелни, IPTV и сателитни оператори, сред които Bulsatcom, Vivacom, Net 1, Mtel, Megalan или MSAT. Това съобщиха от медийната компания, според която търговските отношения са прекратени неправомерно.

По информация от секторно проучване, поръчано от един от големите оператори, към края на 2011 г. при разпространението на телевизия най-голям е сателитният оператор "Булсатком" с 35% от абонатите, следван от кабелния оператор Blizoo с 18.5%, БТК - с 5.1%, СКАТ с - 3.1%, "Опти спринт" - с 2.6%, и М Sat -  с 1.9%.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

24 коментара
  • 1
    kvisko avatar :-|
    kvisko

    "Discovery безспорно е желан канал, но ние считаме, че качеството на съдържанието, което предлагат през последните години, не съответства на цената, особено при липсата на желание от страна на Discovery да наложи едни и същи условия за всички участници на пазара", коментира Васил Щонов от Blizoo.

    По тази логика, би трябвало и кабелните оператори, на чело с Blizoo, да наложат едни и същи цени за всички потребители. Щонов говори глупости на търкалета.... Сигурно от страна на Blizoo е имало "ние сме големи", "мислете му ако не смъкнете цената".... или нещо от сорта.
    А качеството на съдържанието на каналите на Discovery Networks е стократно по-добро от разните турско балкански сериалчета които вървят по цял ден по нашите красиви телевизии...

  • 2
    yerdna avatar :-|
    Crux

    Това е вторият опит на Blizoo да спрат излъчването на Discovery. Как пък все на тях им вдигат цените, а всички останали оператори никога не са имали проблем? Да не говорим , че още преди години спряха излъчването на каналите на VIASAT, защото и те били твърде скъпи???
    Ситуацията е ясна - Blizoo са поискали от Discovery да намалят цените и когато онези са отказали, Blizoo са ги спрели.
    В същото време от Blizoo ми съобщиха, че не мога да си прекратя предсрочно договора, защото в него било записано, че могат да сменят излъчваните програми по всяко време. Все едно няма значение дали са пуснали Discovery или ТВ Армения.

  • 3
    greenhrast avatar :-|
    greenhrast

    от къде пък се намеси бТВ не разбрах в казуса с Дисковери

    Публикувано през m.capital.bg

  • 4
    nogica avatar :-|
    nogica

    хюмнета,прекратих с тях договора чакам цифровизацията тогава ще се разбере кой какво гледа,кой е голям, кой е малък и дали ми се гледа лекарство за дрисък по време на вечеря,фатме гюл сериал или откровенно порно реалити

  • 5
    ivanski12 avatar :-?
    Ivanski

    Проблема на близуто, е че искат да играят по правилата на играта, ама другите не щат. След като Булсатком, най-много абонати от всички, а плащат най-малко....

  • 6
    vassilun avatar :-|
    vassilun

    До коментар [#2] от "Crux":

    Раводът с Близу ми отне почти 9 месеца, но все пак успях! :) И другите са същите "дренки", но децата без телевизия не могат (досадни стават, не че гледат повече от час дневно)! Аз телевизия не гледам от години и хич не ми липсва!

  • 7
    duini avatar :-(
    duini

    "От Blizoo коментираха, че всички пазарни проучвания през последните 3-4 години показват, че 75-85% от домакинствата в България ползват платена кабелна телевизия. "Това означава, че в България има 0.7 милиона пирати или неплащащи домакинства за тв услуга. Именно това са домакинствата, които blizoo спонсорира, като обявява реалния брой абонати", обясниха от кабелния оператор."

    След като не съм абонат на кабелна телевизия съм пират, така ли?

  • 8
    geordgeo avatar :-|
    geordgeo

    Дреме ми за Близу, сигурен съм, че нещата не са баш така, както разправя шефът им. В къщи бабата имаше проблем с техния интернет, и с качеството на програмите (калпав приемник) и сега се чуди как да се отърве от договора.
    А Дискавъри е за предпочитане (аз го гледам почти винаги, когато имам време) пред всичката останала боза, която може да достигне и до 100 канала на оператор...

  • 9
    dreamboxer avatar :-|
    hypercube

    Discovery безспорно е желан канал, но ние считаме, че качеството на съдържанието, което предлагат през последните години, не съответства на цената,

    Не ми харесват Близу по принцип, но в случая са прави. Дискавъри сътвори страхотна цигания с нарязването на предаванията на малки парчета и опаковането с големи рекламни блокове. В този си формат в момента е НЕГЛЕДАЕМО. Не знам кой има време да гледа 40 мин предаване 1:30 мин - толкова идва с рекламите. - нека да ги спрат току виж им дошъл акъла в главата че в България и Румъния не сме аборигени.

  • 10
    geordgeo avatar :-|
    geordgeo

    До коментар [#9] от "dreamboxer":

    И все пак Дискавъри е за предпочитане пред останалите канални бози, щото както всички виждаме и на тях не им липсват реклами като време - на всеки 15 мин някой ме залива с (почти) непотребни продукти.
    Всичко е въпрос на личен избор, нали така...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK