С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
7 13 юли 2012, 15:31, 7193 прочитания

Шанс за цифров рестарт

Дигитализацията на телевизионното излъчване в шест въпроса и отговора

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация

Илюстрация



Изказването на Дянков е първият сигнал от ГЕРБ срещу скандалния модел на цифровизация
1. Какво стана тази седмица?

В сряда правителството най-накрая прие официално план за прехода от аналогово към цифрово телевизионно излъчване, но парадоксално от това не следва, че процесът ще се случи. Финансовият министър Симеон Дянков заяви, че бюджетът не може да си позволи предвидената сума от близо 300 млн. лева. 
 
2. Какво означава това?

Така в момента има план, но не и парите той да се осъществи. Това на пръв поглед изглежда лошо, защото цифровизацията се блокира. От друга гледна точка обаче процесът в момента е толкова опорочен, че спирането му по финансови причини може да стане повод за неговото преразглеждане. Ако той бъде организиран по нормален начин, това ще позволи дигитализацията на ефира да се случи за по-малко пари и по честен начин. Това от своя страна ще направи възможно да се усетят всички положителни страни на този доста сериозен преход - в ефира да се появи по-голяма конкуренция, с всички произтичащи от това последствия за зрителите и рекламодателите. Именно възможността за пренареждане на силите в ефира прави процеса толкова важен за всички. Реалната конкуренция на телевизионни програми ще доведе до по-голямо разнообразие на гледни точки, а евентуалното разбиване на господстващото положение на рекламния пазар ще бъде оздравително за цялата икономика. Сегашният модел на цифровизация (изработен почти панически в последните месеци на тройната коалиция) не обещава да се случи нещо подобно. Той предполага запазване на статуквото в ефира плюс създаването на монопол в разпространението на цифровия сигнал. Накратко, голяма част от телевизиите пак биха останали в сферата на влияние на близки до властта олигарси и много далече от нормалния, конкурентен пазар.

Финансовото вето обаче не означава, че процесът на цифровизация ще бъде променен към добро. Дянков беше категоричен, че правителството ще иска от Брюксел отново да удължи срока за преминаване към ефирно цифрово излъчване заради липсата на средства и личното му мнение, че от това няма много смисъл. Часове по-късно Ивайло Московски обясни, че за следващата година ще бъде осигурено финансиране за поетапно въвеждане на цифровизацията. Накратко, в правителството изглежда, че има две гледни точки и засега не е ясно коя ще вземе превес. 

В становището си до правителството Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията (МТИТС) продължава да твърди, че към момента не е налице достатъчно основание преходът към ефирно цифрово излъчване да се отлага. Според транспортното министерство, ако все пак това се случи, България ще е в неизгодна позиция от гледна точка на международната координация и конкуренция спрямо съседните държави, които работят усилено по приключване на прехода, включително Румъния и Сърбия.

3. Защо Дянков направи това изказване?



Според вицепремиера и министър на финансите Симеон Дянков в момента цифровизацията не е по силите на бюджета и държавата възнамерява да поиска отлагане на прехода към цифрово излъчване пред Европейската комисия. Мнението си вицепремиерът Дянков изрази минути след заседанието на кабинета, на който бе приет планът за прехода към дигитално излъчване в страната.

Дянков обясни, че средствата, които поне първоначално са поискани, изглеждат огромни – около 300 млн. лв. За такава сума настоява Министерството на отбраната, за да освободи заети от нея честоти за две-три години. "Отсега казвам, че такива пари държавният бюджет няма и не възнамерявам да дам", категоричен бе Дянков. Той обяви, че е възложил на министъра на транспорта Ивайло Московски да провери как стои въпросът в други страни от Европейския съюз, които също като България имат ангажимент да прекратят аналоговото излъчване до 1 септември 2013 г.

Според Симеон Дянков има и други страни, които се бавят заради свитите си в момента бюджети. "Ако е възможно, ние трябва да искаме отлагане на тази процедура. Не е по силите на бюджета, не съм убеден, че дори е смислено толкова стотици милиони да се дават за тази процедура, при положение че междувременно технологиите напредват доста и може би след няколко години цифровизацията въобще няма да е и смислено нещо да се направи", коментира той.
Искам да получавам маркетинг бюлетина
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

ГЕРБ вкара още един свой човек в СЕМ 2 ГЕРБ вкара още един свой човек в СЕМ

След избора на Галина Георгиева през следващите пет години управляващите ще имат пълно мнозинство в медийния регулатор

17 юли 2019, 1029 прочитания

Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (16 юли) Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (16 юли)

Първо решение на Кошлуков - да назначи конкурента си Сашо Йовков за директор спорт; United Partners спечели награда в международния конкурс IPRA Golden World Awards 2019; WPP продава мажоритарен дял в Kantar; Лейди Гага лансира козметичен бранд в партньорство с Amazon и др.

16 юли 2019, 1328 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Кой спечели конкурса за стипендии на ARC Academy

Петимата финалисти ще получат 50% от стипендията за магистърската програма "Реклама и бранд мениджмънт"

"Кариерен кошер" привлича обратно българите с опит и образование от чужбина

Събитието на 4 септември се очаква да събере над 1500 висококвалифицирани кандидати

"Юбер България" помага на студенти за първата им среща с работодатели

Компанията организира две лекции преди кариерния форум във Факултета по математика и информатика на СУ "Св. Климент Охридски"

Да си изградиш професия

В Института по строителство на Santa Fe College са едни от най-перспективните специалности във Флорида

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
Виж какво дават по радиото

Новото онлайн радио на БНР "Бин@р" ще покаже на слушателите как изглежда радиото отвътре на младата аудитория

Откриване, закриване и нови въпросителни около "Исторически парк"

Дружеството зад парка официално смени собствеността си, а сред акционерите изплуват познати имена

Защо се срина морският туризъм

Сезонът се движи с намаление от 20%, а туристическото министерство закъснява с мерките за следващото лято

"Съгласие" купи животозастрахователния портфейл на "Дженерали" (коригирана)

Сделката е сключена в началото на декември, след като италианската компания обяви, че в България ще се съсредоточи само върху общото застраховане

Миролио продаде дела си в "Булгартабак" за 26.6 млн. лв.

През фондовата борса бяха прехвърлени 7.22% от капитала, които отговарят точно на дела на италианския бизнесмен

Sympathy for the Writer

Биляна Курташева за книгата си, посветена на неподозираните връзки между различни произведения, периоди и личности

I like to move it, move it

В света на Ingress - GPS базираната игра от създателите на Pokemon Go, която подтиква към движение и социални контакти