Виж какво дават по радиото
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Виж какво дават по радиото

Виж какво дават по радиото

Новото онлайн радио на БНР "Бин@р" ще покаже на слушателите как изглежда радиото отвътре на младата аудитория

Мария Манолова, Весислава Антонова
6575 прочитания

1.07 млн. лв. са приходите на БНР от реклама за периода 1 януари - 30 юни 2012 г.

"Виж звука", с тази идея Българското национално радио (БНР) ще опита да достигне до най-младата, "изгубена за традиционните медии", аудитория. С тази задача е натоварено новото онлайн базирано радио "Бин@р", което започва да излъчва програмата си от 19 юли. То ще е насочено към аудиторията на възраст 18 - 45 години.

Различното в новата платформа е, че тя ще комбинира аудио-, видео- и текстово съдържание. "Това е интегратор на съдържание, продуцирано от БНР", коментира директорът на "Бин@р" Пауляна Новакова пред "Капитал Daily". По думите й тази платформа е коренно различна от обикновеното интернет радио, което позволява просто да слушаш програмата на живо в интернет. "Платформата "Бин@р" е мултимедийна и интегрира онлайн и офлайн съдържание, предавания в реално време с подкаст", допълни Новакова.

Поглед отвътре

Проектът ще даде възможност на аудиторията да види например как изглежда радиостудиото и кои са хората, които обикновено слушаме в ефир, без да знаем как изглеждат. "Основната цел на тези платформи, които се разработват в последните година-две, е идеята да се достигне до липсващите или мигриращи към интернет аудитории, за да може да им се достави качественото съдържание на обществената медия", коментира Новакова. "Бин@р" е изграден на базата на сходни проекти на други обществени медии в Европа. По думите на Новакова "подобен опит имат радио 3FM в Холандия от миналата година, такива проекти има в Румъния, в Полша".

Още в края на 2009 и началото на 2010 г. BBC Radio 1 преразгледа своята интернет страница и постави фокуса върху богато видеосъдържание и интерактивност на публиката чрез социалните мрежи. "Най-важното, заради което се появяват тези платформи, е възможността да се преодолеят ограниченията на време, пространство и форма. Новите мобилни аудитории искат да слушат, когато, където и както те пожелаят, а не в стандартната времева схема. За това единият от нашите слогани е "Свобода от схемата", категорична е Новакова.

Отвъд ограниченията

Радио "Бин@р" може да помогне на БНР да преодолее и ограничението, което Законът за радио и телевизия налага на медията по отношение на рекламата. Според нормативната уредба националното радио има право на реклама само по шест минути на час. Онлайн пространството, което не е регулирано, не само не съдържа времеви ограничения, но дава много по голяма свобода за различни форми на реклама. Докато се развие като бранд и успее да привлече рекламодатели, проектът ще се реализира с финансиране от бюджета на БНР. 

Освен да привлече вниманието на младата аудитория "Бин@р" има за цел и да популяризира различни радиоформати. "В подкаст съдържанието ще има най-доброто от всички програми на БНР, включително и от регионалните радиостанции. Така могат да станат популярни програми, които иначе могат да бъдат чути само в един определен регион", коментира Новакова. Тя допълни, че платформата ще предлага разнообразно съдържание - "извънстудийна продукция, уебкниги, нови дигитални форми на изкуство. Златният фонд също оживява по нов начин, ще представяме легендарни предавания на БНР", казва директорът на проекта. Уебплатформата ще има седем 24-часови музикални канала, например за джаз, чилаут и инди музика. Благодарение на интегрирането на видео, текст и линкове те ще бъдат като "цялостна енциклопедия на дадения жанр", каза Новакова. Директорът на новото интернет радио допълни, че проектът няма реална конкуренция. "Такива платформи разработват обществени радиостанции. Става въпрос за качествено съдържание, а не просто за слушане на музика", каза тя. 

Не за първи път

Идеята на БНР не е изцяло новаторска. Преди години радио "Витоша" опита да излъчва с картина в интернет популярното токшоу "Тройка на разсъмване". До момента на българския пазар обаче липсват устойчиви модели, в които радиосъдържание се комбинира с видео в интернет. Очевидно в момента целта на БНР е да експериментира с кратки видеомодули и постепенно да увеличава времетраенето им, за да отговори на интереса на аудиторията. Това е допълнителен шанс да се привлече пазарен дял през интернет на иначе спадащия дял на традиционното радио като цяло.

Медийният наблюдател на в. "Култура" Георги Савчев коментира, че анонсът на БНР "публиката ще може сама да надгражда съдържание, да създава плейлисти или да чуе харесвано предаване в избрано време", напомня радикална стъпка в ефира на Лас Вегас отпреди година. Савчев уточни, че през юли 2011 г. в ефир започват да звучат първите в света FM станции, напълно подвластни на социалната мрежа. "Примери от американския радиопазар показват, че слушателите могат да избират във всяка минута от денонощието коя песен да чуят и коя да заличат от плейлистите. Селекцията на "тълпите" се случва чрез специален сайт или чрез безплатно приложение за iPhone", каза Савчев. Според него за България е твърде рано да мислим за ефирна станция, контролирана изцяло чрез социалните мрежи, но ако поне една от декларираните онлайн платформи на БНР успее в тази посока, ще е знак за сериозна промяна и модернизация за общественото българско радио.

1.07 млн. лв. са приходите на БНР от реклама за периода 1 януари - 30 юни 2012 г.

"Виж звука", с тази идея Българското национално радио (БНР) ще опита да достигне до най-младата, "изгубена за традиционните медии", аудитория. С тази задача е натоварено новото онлайн базирано радио "Бин@р", което започва да излъчва програмата си от 19 юли. То ще е насочено към аудиторията на възраст 18 - 45 години.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

5 коментара
  • 1
    birdman avatar :-|
    birdman

    Хубава инициатива само не ми е ясно защо прахосват народни пари да откриват регионално студио на всяка паланка !

  • 2
    ivaylo.simeonov2 avatar :-|
    Ивайло Симеонов

    Това е радио, което неизползва потенциала си на интернет и смартфон технологията. Там ако се влезе през телефон - не можеш да се ориентираш, камоли да свалиш дадено интервю в мп3 формат. Дарик радио е най-доброто, защото влизаш в аудио зоната му и сваляш всичко а имат и мобилни версии. БНР е добро ако нямаш алтернатива. Как да намериш интервюто на Станишев от събота в сайта на БНР - мисия невъзможна.

    Публикувано през m.capital.bg

  • 3
    bestbuy avatar :-(
    За да останат ХОРА в България.

    Хубава работа, ама не беше ли по-добре първо да направят качествено онлайн предване на самото радио, което извън България трудно се слуша. .. Не само това - в покрайнините на България - Странджа, Родопите... може да чуеш всякакв гръцка и турска станция, не и БЪЛГАРСКА! ...

    Но млъкни сърце.....

  • 4
    kirko08 avatar :-|
    kiril petrov

    Георги Савчев не е чувал за Лондонското "Радио Едно"

    Приятели от "капитал" звънете на хора запознати с развитието на радиата като медиа.

    Сега очаквам да откриете внезапно сателитното радио като феномен в САЩ

  • 5
    webprint avatar :-|
    Стратимира

    страхотна идея


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.