Социални мрежи с бизнес цел
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Социални мрежи с бизнес цел

Shutterstock

Социални мрежи с бизнес цел

73% от българите са във Facebook всеки ден и някои малки бизнеси вече използват това

Мария Манолова
16938 прочитания

Shutterstock

© Shutterstock


"Малък, хубав, полезен и скъп", така определя един посетител пазара на ул. "Граф Игнатиев" в социалната мрежа Foursquare. Над 170 души са отбелязали общо 420 присъствия на мястото, оставили са три препоръки и са качили три снимки. "Кметът" е посетил пазара 13 пъти или поне за толкова е споделил с другите потребители на мрежата. Идеята, че продавачите на плодове и зеленчуци могат да извлекат бизнес полза от посетителите на социалната мрежа, обаче засега изглежда много далечна.

На пазара на труда в България вероятно няма твърде голям глад за позиции от типа "специалист по онлайн общности" или "мениджър социални мрежи". По данни, цитирани от Huffington Post, увеличението в броя на такъв вид обяви за работа в САЩ е между 75% и 94% от 2010 г. насам, а само един кариерен уебсайт публикува по 10 хил. такива на месец. Заради разликата в тяхната големина и в скоростта на развитие на двата пазара, тези цифри няма как да носят прекалено много оптимизъм тук.

Съдейки по най-новото изследване на онлайн навиците на българските потребители обаче, културата на потребление може би е достигнала "критичната маса", която ще доведе до все по-бързото развитие на дигиталния маркетинг.

Според Digitribe Report, изследване на дигиталното звено на Publicis MARC Group, 75% от градското население на възраст 20 - 64 години използва интернет редовно. Малко над 20% влизат в мрежата през смартфони; 85% от всички участници в изследването са регистрирани в социалните мрежи, като близо 74% от тях влизат във Facebook всеки ден. Средният брой на харесваните от даден потребител "корпоративни" страници е 9. 75 на сто от посетителите казват, че търсят информация за продукта или компанията на техния Facebook профил, а 58% търсят мнението на други потребители.

Встрани от рекламните агенции, които се състезават за маркетинг бюджетите на големите клиенти, убеждавайки ги, че са намерили най-добрия начин да "ангажират" потребителите на социалните мрежи и да ги "въвлекат в разговор" за дадена марка, има много малки бизнеси, за които социалните мрежи имат съвсем практическо отражение върху продажбите. Общото между тези бизнеси е, че нямат рекламен бюджет и не използват други комуникационни канали освен интернет. Единственият ресурс, който инвестират, са собствените време и умения. Опитват се да не спамят излишно, а да пускат само полезна информация, свързана с техния продукт. Дори сами донякъде са изненадани от интереса на потребителите, а като най-ценна полза от социалните мрежи определят обратната връзка, която използват, за да подобрят бизнес моделите си.

На онлайн картата

"Ако го нямаше Facebook, моят бизнес сигурно нямаше да същестува." Така Наталия Атанасова определя важността на социалната мрежа. Тя е собственик за магазина за дрехи втора употреба Sedgwick, който още преди откриването на търговската площ на ул. "Мальовица" №2 е имал 2 хил. почитатели във Facebook. Магазинът няма уебстраница и присъства само в тази социална мрежа. "Аз продавам дрехи. Ако пишех поезия, Twitter щеше да ми е полезен", допълва собственичката, изтъквайки колко важна за нейния бизнес е възможността да качва снимки. "От самото начало комуникираме всичко, което правим, изцяло чрез интернет", разказва един от собствениците на "+това" - Йоана Велева. Заведението е отворено от миналата есен и от самото начало има уебсайт, а собствениците са избрали да фокусират вниманието си в социалните мрежи върху Facebook, защото така могат да достигнат до най-голям брой потребители. Феновете им засега са малко над 4200.

Антония и Любомир Чонос, които създават бар Kanaal, са решили да поддържат акаунти в няколко социални мрежи. "Имаме Twitter и през него сме почти толкова активни, колкото и във Facebook. Там стигаме до други хора и общуваме на по-различно ниво", коментира Антония. "При нас има нужда от специални усилия, за да се привлекат клиенти, защото сме встрани от утъпканите пътеки на забавление в центъра. Малко по малко започнаха да научават за нас, но не от това, че минават по улицата и виждат табела, а по други канали, като Foursquare например", допълва тя. "Локацията" на тяхното заведение в социалната мрежа първоначално е създадена от посетител, а собствениците преминават специална процедура, за да докажат, че е тяхна. Така вече "притежават" мястото и могат да използват всички опции за маркетинг, които социалната мрежа предлага, като например специалните промоции за посетителите.

How to на социалните мрежи

Всеки от бизнесите е изработил собствена стратегия за присъствие в социалните мрежи. "За нас не е самоцел да имаме харесвания на страницата ни във Facebook", разказва Антония Чонос. "Не сме я промотирали по никакъв начин освен един-два пъти през личните си профили. Беше оставена да си се развива сама и да набира популярност без никаква помощ от наша страна", разказва един от собствениците на Kanaal. За няколко месеца профилът събира 887 фенове, а 149 души са отбелязали във Facebook, че са посетили бара. Те, както и другите малки бизнеси, забелязват, че след събитие броят на харесванията нараства рязко, докато през останалото време набират фенове по-плавно. "Има пикове покрай конкретни по-мащабни събития. Миналия месец участвахме като обект на Sofia Design Week и около него се създаде интерес", разказва Йоана Велева от "+това". Според Наталия Атанасова "в началото тръгва бавно, но до колкото повече хора стигаш, до толкова повече имаш потенциална възможност да стигнеш". Тя допълва, че най-важното е да генерираш интересно за твоите почитатели съдържание.

Именно върху съдържанието се фокусират бизнесите, които имат успешно присъствие онлайн. "Не искаме да сме спамъри. Не искаме да публикуваме музикални клипчета с "Добро утро, приятели" или "Петък е, хайде всички на коктейли", коментира Антония Чонос. Според Йоана Велева за поддържането на страницата на "+това" няма специална стратегия. "Много държим, когато правим събитие, да го персонализираме чрез фигурата на човека, който се изявява. Много е важно да не са анонимни нещата", разказва тя. Другите неща, за които внимават, са визията на публикациите и това да не пускат по повече от два-три поста на ден. Сами правят снимки и постери за събития. В екипа имат нужните умения в графичния дизайн, но създаването на съдържание все пак им коства време. Наталия Атанасова също сама снима дрехите в Sedwick и ги качва на страницата си във Facebook два-три пъти на седмица. "Качвам снимки на наши клиенти, много обичам да правя портрети на хора", разказва тя.

За собствениците на Kanaal не е важно да публикуват съдържание постоянно. "Не харесвам Facebook като инструмент, в който да влагаш съдържание, той е само носител", казва Антония Чонос. За това планира да пише текстове в уебсайта на заведението (за бирите, които предлагат, събитията в бара и района, в който се намират) и да публикуват линкове към тях в социалните мрежи.

Изкуството да си във Facebook

"Понякога сме разменяли над 10 съобщения с някого за нещо много оперативно или очевидно. Но щом си обявил, че си готов да отговаряш, трябва интензивно да го следиш", разказва Йоана Велкова. Страницата на "+това" стои отворена по цял ден и се проверява във всяка свободна минута, а поне веднъж дневно се проверяват всички начини за комуникация със заведението, за да се отговори на всеки. "Неглижираш ли комуникацията, тя губи своя ефект", коментира Йоана. "На ден ми отнема може би 2 часа", пък разказва Светлана Апостолова, която е собственик на магазина за ръчно изработени натурални сапуни с биосертифицирани съставки Freen, и допълва, че често времето не й стига, за да бъде достатъчно активна. "За да не пишеш само усмивчици и да публикуваш клипчета, а стойностна информация, която носи конкретна стойност за хората и полза за бизнеса, се изисква ресурс," казва Антония Чонос. Тя признава, че понякога заради оперативната дейност на заведението изостава с дигиталната активност. "Трябва да комуникираш с настроение и желание, да си добър и търпелив с хората. Те наистина не обичат да четат, може да те питат 10 пъти едно и също нещо, но трябва да им отговориш", обобщава собственичката на Sedgwick Наталия Атанасова.

Ефектът на мрежата

За собствениците на малък бизнес ефектът от комуникацията в социалните мрежи е очевиден. "Има пряка зависимост между моята фен страница и продажбите в магазина. Когато кача снимка във Facebook, това моментално се отразява на продажбите", разказва Наталия Анатасова. Заведенията пък задължително промотират събитията си по този начин. "Вече сме налучкали психологията на това колко по-рано трябва да се обяви едно събитие, за да се забележи, но да не се забрави", твърди Йоана Велева. В "+това" се ориентират за посещаемостта на дадено събитие по потвържденията в интернет. "Около 80% от хората, които са потвърдили, че ще посетят едно събитие, идват", казва Велева. "Когато правим платени работилници, се рекламираме изцяло чрез интернет, така набираме участниците и там ефектът е 100% видим", допълва тя. Заведението има 4200 почитатели, а статистиката в социалната мрежа сочи, че 60% от тях четат всяка публикация на профила им. "Сещате ли се въобще за друг начин за промотиране на събития в момента? Допреди 5 години се раздаваха флайъри, вместо да поканиш 1000 души във Facebook, раздаваш 5000 флайъра по местата. Дори не знам дали сега се правят флайъри", коментира Любомир Чонос.

"Хубавото на Facebook е, че разпространява идеите на хората в естествени кръгове. Няма как до мен да достигне нещо, което въобще не ме интересува", смята Наталия Атанасова, чийто бизнес е започнал именно с група приятели във Facebook. Светлана Апостолова пък определя обратната връзка на клиентите като най-ценна за нейната компания. "Колкото повече разбираш за клиентите си, толкова по-добър ставаш в това, което правиш. Хората сами казват какво им харесва и какво не", е мнението и на Наталия Атанасова. "Събираш около себе си хора, които сами те намират, защото те харесват. Останалото е реклама, а мисля, че всички сме се уморили от това - от рекламите по телевизията и от билбордовете на Славейков", допълва тя. "Според мен някои от бизнесите не са наясно, че такова нещо е възможно. Едно място съществува във Foursquare, всички се чекират, но практически собствениците дори не предполагат каква възможност им дава това", коментират собствениците на Kanaal.

"Малък, хубав, полезен и скъп", така определя един посетител пазара на ул. "Граф Игнатиев" в социалната мрежа Foursquare. Над 170 души са отбелязали общо 420 присъствия на мястото, оставили са три препоръки и са качили три снимки. "Кметът" е посетил пазара 13 пъти или поне за толкова е споделил с другите потребители на мрежата. Идеята, че продавачите на плодове и зеленчуци могат да извлекат бизнес полза от посетителите на социалната мрежа, обаче засега изглежда много далечна.

На пазара на труда в България вероятно няма твърде голям глад за позиции от типа "специалист по онлайн общности" или "мениджър социални мрежи". По данни, цитирани от Huffington Post, увеличението в броя на такъв вид обяви за работа в САЩ е между 75% и 94% от 2010 г. насам, а само един кариерен уебсайт публикува по 10 хил. такива на месец. Заради разликата в тяхната големина и в скоростта на развитие на двата пазара, тези цифри няма как да носят прекалено много оптимизъм тук.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

13 коментара
  • 1
    bestbuy avatar :-?
    За да останат ХОРА в България.

    Американците са луди на тази тема - "социал нетуъркинг" :) Дори аз съм пряко ангажиран в сферата и мога да кажа, че отделяме десетки хиляди за промоции и софтуери за Онлайн наблюдения..

  • 2
    ivaylo.simeonov2 avatar :-|
    Ивайло Симеонов

    В България има и по ефективни начини за реклама, поради занижено законодателство. Например: директен маркетинг.

    Публикувано през m.capital.bg

  • 3
    a_lizzard avatar :-|
    a_lizzard

    Аз пък нямам профил във Facebook и не мисля да си правя....

  • 4
    sagacious avatar :-P
    Eternal Barabarian

    До коментар [#3] от "a_lizzard":
    Е и! Да не би социалните мрежи да се ограничават с Facebook?
    Има достатъчно потребители в други социални мрежи, а да не говорим, че има и хитреци, които, въпреки че не харесват Facebook имат профил там, и го използват по най-добрия начин.

  • 5
    nefertiti_egipt avatar :-|
    Нефертити

    Малко лицемерно е онлайн мнението на клиентите ...

  • 6
    petranica avatar :-|
    petranica

    Еми феса се наложи. Ама не е толкова лесен добрия маркетинг там.

  • 7
    dearleader avatar :-P
    JR Ewing

    Който няма поне 500 фолоуърс, няма право да пише за сошъл мидия. :)

  • 8
    janasp avatar :-|
    janasp

    Napylno podvejdashto podzaglavie. Malko nad polovinata ot bylgarite imat dostyp do internet izobshto!

    Публикувано през m.capital.bg

  • 9
    awake avatar :-?
    Fergurina

    "Хубавото на Facebook е, че разпространява идеите на хората в естествени кръгове. Няма как до мен да достигне нещо, което въобще не ме интересува"

    Аз спях да използвам Facebook именно защото 90% от информацията, която достигаше до мен, изобщо не ме интересуваше.

  • 10
    alexalexandrov avatar :-P
    alexalexandrov

    Социалните мрежи действително са алтернатива за малките фирми, които нямат голям бюджет.

    Обаче искам да обърна внимание, че това да се развиваш във фейса, не значи, да нямаш свой сайт. Да разчиташ само на фейсбук страница на фирмата си е огромна грешка. Така отглеждаш своите домати в чужда градина. Само един репорт на злонамерен потребител или една промяна в правилата на Фейсбук са достатъчни да ти сринат бизнеса.

    Собственият сайт си е задължителен, а от там вече надграждай с фейсбук.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK