Валери Борисов: Отлагане на цифровизацията може да има само с промени в закона
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Валери Борисов: Отлагане на цифровизацията може да има само с промени в закона

Валери Борисов

Валери Борисов: Отлагане на цифровизацията може да има само с промени в закона

Заместник-министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията пред Капитал Daily

Весислава Антонова
6479 прочитания

Валери Борисов

© ЦВЕТЕЛИНА БЕЛУТОВА


Визитка:

Валери Борисов е заместник-министър на транспорта, информационните технологии и съобщенията. Преди да заеме този пост, е бил директор на дирекция "Електронно управление" в същото министерство. Завършил е Висшия машинно-електротехнически институт, специалност "Електрически машини".

Процесът на прехода от аналогово към цифрово излъчване в България от години е обрасъл с много проблеми, икономически и политически интереси. Работата по дигитализацията върви трудно и под строгия надзор на ЕК. В момента страната ни се намира във втора фаза на наказателна процедура от еврокомисията за начина, по който са проведени конкурсите за цифровите мултиплекси. Коментар по тези теми потърсихме от министър Борисов.

На какъв етап са разговорите на българското правителство с ЕК по отношение на започналата наказателна процедура?

- Имаме изпратено така нареченото мотивирано становище от ЕК, на което трябва да отговорим като държава. Срокът за отговор е краят на този месец. Колегите ми в сектор "Съобщения" работят активно съвместно с експерти от Комисията за регулиране на съобщенията (КРС), за да подготвим едно наистина мотивирано становище пред Брюксел. Кръгът от въпроси, на които трябва да отговорим, е свързан със Закона за електронните съобщения и третия конкурс за изграждане на мрежа – мултиплекс оператор (въпросите са за обществения мултиплекс оператор, който ще разпространява програмите на БНТ и БНР, бел. ред.). Надявам се да отговорим ясно и категорично.

Има ли опасност за нова наказатална процедура срещу България заради обществения мултиплекс? Вече имате писмо с въпроси от ЕК и за този

конкурс.

- Теоретично наказателна процедура винаги може да се образува, защото ние си мислим, че даваме най-доброто от себе си, за да подготвим материалите и отговорите по най-добрия начин, но няма гаранция, че в този процес ние наистина можем да го постигнем и колегите от Брюксел ще ги удовлетвори това, което сме написали. На въпроса има ли реална опасност от наказателна процедура, ако кажа не, ще ви излъжа. В крайна сметка преценката е на хората от ЕК. Даваме всичко от себе си, за да се опитаме да ги убедим, че работим. Променихме закона, приехме плана за преход, ще обявим конкурс за седма мрежа, т.е. ще има и трети конкурс.

Как ще коментирате изказването, че заради интернет базираната телевизия цифровизацията на излъчването се обезсмисля?

- Интернет базираната телевизия е една от технологиите, защо да акцентираме върху нея. Какво ще правим със сателитните телевизии, с кабелните? Колко струва едното, второто, третото? В този процес на преход към цифрово излъчване ние се фокусираме върху хората, които нямат възможност да си купят телевизор с цифров тунер. У нас не знам колко са. По данни на Министерството на труда и социалната политика, хората които получават енергийни помощи, ако вземем това като база, са около 200 хил. души. Какво да направим с тези хора? Да ги изолираме ли от 1 септември 2013 г., да нямат възможност да гледат телевизия? Ясно е, че бизнесът няма интерес, затова държавата се намесва и подпомага тези хора. Същото е и с широколентовия достъп до интернет. България е в първата петица в света по широколентов достъп до интернет в градовете, но на едно от последните места в ЕС в слабо населените райони. Затова държавата инвестира в тези райони, за да не бъдат изолирани хората, живеещи в тях.

Има ли България останал кредит на доверие пред ЕК, за да иска ново отлагане на цифровизацията, така както поиска вицепремиерът и министър на финансите Симеон Дянков?  

- Не искам да коментирам думите на вицепремиер. Ще ви кажа следното. Цифровизацията и срокът за нейното случване са разписани в последните изменения на Закона за електронните съобщения (ЗЕС). Според този закон крайният срок за изключване на аналоговите предаватели е първи септември 2013 година. Дотолкова, доколкото законът е задължителен за всички, това е нашата дата. Ако някой инициира промени в ЗЕС в посока отлагане на датата първи септември, ние, разбира се, ще се съобразим с това. Дали сме готови? Искам да ви уверя, че екипът на транспортното министерство заедно с колегите от Министерството на отбраната работим много активно в посока освобождаване на честотния спектър, в момента зает от тях. Той е необходим, за да стартира вторият мултиплекс (той включва трите мрежи от втората фаза на цифровизацията, прехвърлени преди месец на неизвестната компания HD Media Services Ltd, бел. ред.) и да започне конкурсната процедура за трети.

Как според вас може да се разреши казусът с тези 260 млн. лв., които военните искат, за да освободят честоти? Защо сумата е толкова висока?

- Сумата за цифровизацията категорично не е толкова голяма. По официални документи на Министерството на отбраната тя е около 120-130 млн. лв. МО има да извърши много конкретна работа по освобождаване на честотите, но сумата за освобождаване на спектъра, необходим за цифровото телевизионно излъчване, в никакъв случай не е 260 млн. лв. Парите не са необходими утре накуп, това е много важно да се отбележи. Съгласен съм, че сумата от 260 млн. лв. е стряскаща.

Има ли нужда от конкурс за седми мултиплекс? Рокадите постфактум не променят нарушенията.

- Едно от нещата, в които сега се опитваме да убедим Брюксел с нашите отговори на мотивираното им становище, е, че на този пазар има конкуренция и ще има реална такава. Ние сме окуражавани много настоятелно от колегите от Брюксел да създадем условия за реална конкуренция на пазара. В тази посока е и една от препоръките на ЕК, максимално бързо да се обяви конкурсът за третия мултиплекс, или седмата мрежа за цифрово излъчване. Водим разговори с КРС, защото те са отговорната институция, която трябва да обяви такава конкурсна процедура.

Може ли да се обяви тази процедура, при положение че още не сте се споразумели с Министерството на отбраната?

- Какво да се разбираме? Ние сме единомишленици с военното министерство. Заедно с тях знаем, че трябва да се освободят едни честоти. А нещата са прости, за да се освободят честотите, трябват пари. Процедурата за седмия мултиплекс може да започне паралелно с този относително труден процес по осигуряване на финансовите средства за началото на освобождаването на честотите. Т.е. не е нужно да се бави обявяването на конкурса. Може би в следващите три–четири месеца ще имаме такава процедура.

Рокадите постфактум не променят нарушенията, които ЕК констатира. Седми мултиплекс не беше в плановете на държавата.

- Каквото е било в началото на процеса на цифровизация, вече е минало и не можем да го върнем. Откакто аз съм се потопил в тази материя, от най-различни страни чувам - "имаше нередности, предрешени конкурси", но, от друга страна, нещата са следвали много строго буквата на закона, който е бил актуален към момента на провеждането на процедурите. Аз нямам основанието да упреквам когото и да било. Ние полагаме изключително големи усилия с експертите в министерството по такъв начин да подготвим всички документи, че абсолютно аргументирано да убедим ЕК за това, че държавата, правителството предприема всички необходими стъпки, за да осигури реална конкуренция на този пазар, защото това е най-притеснителното - да не би нещата да са предрешени и да няма реална конкуренция на пазара. Напротив, опитваме се точно това да осигурим, за да могат в крайна сметка и телевизиите да се качат на мултиплексите и да използват едни нормални пазарни условия.

Не ви ли притеснява фактът, че нищо не се знае за компанията HD Media Services Ltd, на която бяха прехвърлени лицензите за трите цифрови мрежи на "Хану про"? Много е непрозрачно всичко около това прехвърляне.  

- Със сигурност нито ние, нито колегите ни от КРС можем да се намесваме в чисто търговски отношения, каквито, предполагам, са тези, свързани с прехвърлянето на дейността от "Хану про" на новата компания. Това, което аз знам, е, че зад новата компания се крият сериозни финансови средства, което дава известна доза увереност, че ако те бъдат използвани в посока развитие на мрежата и инвестиции в нови технологии, това е гаранция за всички нас като крайни потребители за получаване на една абсолютно качествена услуга. Няма нищо особено в ситуацията - фирма А продава нещо на фирма Б. Ролята на регулатора в случая е да види дали в този процес на продажба, на прехвърляне са спазени всички законови изисквания за това. Нашата роля е с всички механизми на гражданското общество, медиите например, да контролираме крайния резултат от този процес. За мен като потребител е важно аз накрая да получа една висококачествена услуга на добра цена.

Защо тогава доминира усещането, че много тесни интереси са взели тотален превес над цифровизацията и грубо са изместили принципите на честната конкуренция и обществения интерес?

- Не съм съгласен с това. В плана за преход от аналогово към цифрово излъчване, който Министерският съвет прие миналата сряда, държавата много ясно е показала как ще подпомогне най-слабите социални слоеве в процеса на цифровизация. В плана е записано, че социално слабите (а кои са те ще каже Министерството на труда и социалната политика) ще получат подкрепа от държавата чрез субсидиране на крайните устройства за приемане на цифров ефирен сигнал. На МТИТС са отпуснати целеви средства от 17.5 млн. лв. за две неща. Едното е за информационна кампания. За нея са предвидени 10 млн. лв. Тръжната документация за провеждане на процедурата е готова и предполагам, че до края на месеца министерството ще бъде в състояние да обяви процедура по Закона за обществените поръчки за тази кампания. Тя е изключително важна и на нея възлагаме сериозни надежди, защото българските граждани трябва да бъдат добре информирани за целия процес и това какво им предстои да се случи. Втората част от сумата 7.5 млн. лв. е за купуване на крайните устройства на социално слабите.

Визитка:

Валери Борисов е заместник-министър на транспорта, информационните технологии и съобщенията. Преди да заеме този пост, е бил директор на дирекция "Електронно управление" в същото министерство. Завършил е Висшия машинно-електротехнически институт, специалност "Електрически машини".

Процесът на прехода от аналогово към цифрово излъчване в България от години е обрасъл с много проблеми, икономически и политически интереси. Работата по дигитализацията върви трудно и под строгия надзор на ЕК. В момента страната ни се намира във втора фаза на наказателна процедура от еврокомисията за начина, по който са проведени конкурсите за цифровите мултиплекси. Коментар по тези теми потърсихме от министър Борисов.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    objective avatar :-|
    objective

    На вниманието на г-н Валери Борисов:

    Както вече персонално съм изразявал пред Правителството и пред Вас своите съображения, би следвало (без да влизате в противоречие с препоръките на ЕС !) да проявите разумна сдържаност във финансирането на този проект. Както Ви е известно, докато България се накани да я внедри, технологията DVB-T за наземно цифрово ТВ радиоразпръскване започна все повече морално да остарява. За по-слабо урбанизираните райони вече се наложи като най-перспективна сателитната цифрова телевизия от типа Direct-to-Home satellite broadcasting. В същото време в силно урбанизираните райони с ускорени темпове се налага още по–перспективната интерактивна IP ТВ цифрова технология, внедрена вече и у нас от редица национални телекомуникационни оператори, като МТЕЛ, ВИВАКОМ, Вестител и т.н. Още сега те предлагат управление (гледане, спиране, извозване напред/назад, запис и т.н) в желано от клиента време на предавания от над 150 ТВ канала със стандартна резолюция и над 25 ТВ канала с висока резолюция, както ползване на архивирани ТВ филми и програми, на YouTube, Skype и ред други Интернет услуги ! Тъй че въпреки „Европейската директива“ с гръмкото име „цифровизация“ наливането тепърва на значителни финансови средства и прахосването за целта на ценен национален честотен ресурс представлява по същество раздуване на един безнадеждно изчерпан балон ! За мен като специалист при тези обстоятелства за нашата страна е рентабилно едно компромисно решение за внедряване на наземно цифрово ТВ радиоразпръскване, а именно – реализиране на минимален брой DVB-T мултиплекси за осигуряване преди всичко на социално слабата аудитория с основните национални по обхват ТВ канали.
    Бих искал да бъда да бъда разбран правилно. Несъмнено и у нас би трябвало да бъде използвана алтернативата за DVB-T цифрово наземно ТВ радиоразпръскване. То ще задоволява нуждите от "безплатно" приемане на ТВ канали (адресирано преди всичко към социално слабата аудиторията), макар в много от Европейски страни тази услуга въобще да не е "безплатна" за потребителите. Но съгласете се, че през второто десетилетие на 21 век е вече крайно неуместно да се наливат прекомерно много средства в една морално остаряла и неперспективна (в смисъл на ІТ конвергентност и интерактивност) технология. Здравият разум изисква да се ограничим в поддържане на онзи минимум от DVB-T мултиплекси, който ще осигури разпространение само на държавните и на най-гледаните ТВ канали с национален обхват.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK