На бавни обороти
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

На бавни обороти

Shutterstock

На бавни обороти

Привидно приходите на телевизиите от реклама растат, но надеждата е за стабилизиране на пазара

Мария Манолова
5411 прочитания

Shutterstock

© Shutterstock


Двигателят на рекламната индустрия работи на бавни, но стабилни обороти. Според мониторинговите данни на Be Media Consultant инвестициите в телевизионна реклама са нараснали с над 17% за първата половина на 2012 г. и са на обща стойност 378 млн. лв.

Изследването на Be Media Consultant отчита брутните инвестиции на рекламодателите на база официалните тарифи на телевизиите и не отразява точно реалната стойност на пазара. Сумите не включват отстъпките за количество, бонусите, комисионите на рекламните агенции и бартерните договори. Не се отчитат и рекламите на игри, лотарии, тв канали и радиостанции, издателска дейност, благотворителни организации, социологически и рекламни агенции. Въпреки това обаче числата очертават основните тенденции, които движат рекламния пазар. 

"Първото полугодие на 2012 г. е положително за телевизията. Има съществен ръст в излъчената реклама спрямо 2011 г., който в голяма степен се дължи на промоциите на водещите телевизии през януари и февруари", коментира пред "Капитал Daily" директорът връзки с клиенти в медия агенция Media S SMV Александър Гагов. Агенцията обслужва някои от най-големите рекламодатели в телевизия като Procter&Gamble и GlaxoSmithKline. Гагов допълни още, че ръстът в отчетените брутни рекламни инвестиции не е съизмерим с реалната им нетна стойност. "Имаме индикации за леко повишение на инвестициите в телевизия като основна част от общите рекламни инвестиции. Това е в резултат както на по-стабилната икономическа обстановка, така и на политиката по продажби на водещите телевизии", каза Гагов. Според Люба Апостолова, медия директор в HutsJWT (чийто клиент е най-големият рекламодател в телевизия - Nestle), пък "реално увеличение в нетните бюджети за телевизия при повечето рекламодатели няма или е в рамките на до 10%". Тя допълни, че в сравнение с първото полугодие на 2011 г. клиентите харчат по-смело и има признаци, че пазарът вече се отърсва от шока на кризата. "Рязкото намаление на цените на тв реклама, което приятно изненада клиентите преди две години, вече е напълно забравено, въпреки че тарифите едва ли скоро ще стигнат до високите нива от началото на 2010 г.", каза още Апостолова.

Ефектът от европейското по футбол

Въпреки общия ръст на пазара няколко канала отбелязват осезаем спад на приходите от реклама за първата половина на 2012 г. Най-сериозно намаление личи в резултатите на "Евроком", която има спад на рекламните приходи от почти 60%, както и на музикалната Planeta TV, която е привлякла близо 47% по-малко рекламни инвестиции, отколкото за първото шестмесечие на 2011 г. Спад отбелязват и два от каналите на bTV Media Group - bTV Cinema (-40.6% спрямо същия период на 2011г.) и bTV Comedy (-11.9%). Така с крехък оптимизъм каналите са съсредоточили усилията си в есенните схеми и с нагласата, че новите им проекти ще изкушат повече рекламодателите.

Двигателят на рекламната индустрия работи на бавни, но стабилни обороти. Според мониторинговите данни на Be Media Consultant инвестициите в телевизионна реклама са нараснали с над 17% за първата половина на 2012 г. и са на обща стойност 378 млн. лв.

Изследването на Be Media Consultant отчита брутните инвестиции на рекламодателите на база официалните тарифи на телевизиите и не отразява точно реалната стойност на пазара. Сумите не включват отстъпките за количество, бонусите, комисионите на рекламните агенции и бартерните договори. Не се отчитат и рекламите на игри, лотарии, тв канали и радиостанции, издателска дейност, благотворителни организации, социологически и рекламни агенции. Въпреки това обаче числата очертават основните тенденции, които движат рекламния пазар. 


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

3 коментара
  • 1
    kardinalat avatar :-P
    kardinalat

    Хайде без смешки. Къде го видяха това повишение на тарифите :-)

  • 2
    ivaylo.simeonov2 avatar :-|
    Ивайло Симеонов

    Това е заради надписаните рейтинги на турската телевизия и заради недостатъчният маркетинг на Българската национална телевизия. Няма как БНТ да не е на първо място.

    Публикувано през m.capital.bg

  • 3
    svetkalo avatar :-|
    svetkalo

    Преди да генерализирате за стопяващата се разлика между БМГ и МТГ, погледнете с колко се е увеличила средната грос цена на излъчване в МТГ каналите в мониторинга и тогава ще видите, че това всъщност е "кух" напредък...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK