Цифров проблем
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Цифров проблем

Цифров проблем

Рекламата на мултиплексите се оказа апетитна, но непосилна цел за повечето български агенции

Весислава АНТОНОВА
5090 прочитания

Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) е образувала производство по жалба срещу изискванията в поръчката за популяризиране на цифровизацията на ефира срещу 10 млн. лв. Това е станало в началото на седмицата. Комисията има едноседмичен срок да се произнесе дали процедурата да бъде замразена, или да продължи въпреки протеста. Сигналът е подаден от "Грейн адвертайзинг", собственост на Мартин Батков. PR агенцията е една от компаниите, закупили конкурсни книжа с намерение да участва в състезанието.

Поръчката за популяризиране на прехода от аналогово към цифрово излъчване бе обявена от Министерство на транспорта, информационните технологии и съобщенията (МТИТС) на 30 юли. Срокът, до който кандидатите могат да подават документи в министерството, не е изтекъл. Той е до 10 септември. Офертите на кандидатите ще бъдат отворени на следващия ден.

Критерии като за избрани

Внимателен прочит на конкурсните книжа показва, че до участие в конкурса се допускат кандидати с оборот за последните 3 години от над 30 млн. лв. Другото условие е 25 млн. лв. от приходите през последните три години да са само от дейност, сходна с предмета на поръчката. Това изискване важи, ако участва консорциум от компании. Високите критерии предполагат именно участие на група от компании в реализация на поръчката. Опасението на потенциални участници в конкурса обаче е, че тези изисквания се покриват от 1-2 български агенции и по този начин се нарушава конкуренцията. Такъв е и мотивът, с който "Грейн адвертайзинг" подава жалбата до КЗК. "Ако не бъдат улеснени критериите и не се освободи поръчката, така че да могат да участват повече компании, едва ли има смисъл да се включваме в конкурса", коментира пред "Капитал Daily" управителят и собственик на "Грейн адвертайзинг" Мартин Батков.

На пазара и сред останалите играчи се коментира, че вероятно и този конкурс е с предварително известен победител. От транспортното министерство не пожелаха да кажат колко компании до момента са си купили документи за участие в конкурса за популяризиране на дигиталния преход. От ведомството уточниха само, че "условията на конкурса са такива, че да бъде спазен стриктно Законът за обществените поръчки". "Капитал Daily" се свърза с няколко PR агенции, които може да са сред евентуалните участници в конкурса, но те обясниха, че все още обмислят дали да кандидатстват. Притеснението е, че тежестта в оценяването пада основно върху техническата оферта на кандидата (60%), а 40% са предложената цена, а това означава, че има предпоставки за по-голяма субективност при избора. За участие в голяма поръчка като тази всеки кандидат ще трябва да инвестира между 15 и 20 хил. лв., за да подготви оферта, коментират играчи на пазара.

Реклама на частен монопол

Конкурсът за популяризиране на дигитализацията по документи е с прогнозна цена 8 333 333.33 млн. лв. без ДДС, т.е. 10 млн. с данъка. За кампанията са предвидени 10 млн. лв. от бюджета каза преди близо месец зам.-министърът на транспортното министерство Валери Борисов пред "Капитал Daily". "На МТИТС са отпуснати целеви средства на стойност 17.5 млн. лв. за две неща. Едното е за информационна кампания. За нея е предвидена по-голямата сума. Втората част от 7.5 млн. лв. е за купуване на крайните устройства (за приемане на цифрова телевизия - set top box - бел. ред.) на социалнослабите. Поръчката включва множество дейности. Разработване на концепция за кампания за информиране на населението за въвеждането на цифрово телевизионно излъчване; изработване на информационни материали за кампанията; разпространение на информационните материали чрез медийни канали (телевизия, радио, интернет, печатни издания и др.). От компанията победител се изисква да създаде и поддържа интернет страница, която да информира потребителите за цифровизацията. Предвидено е още провеждане на социологически проучвания и осигуряване на дейности по информация и публичност в средствата за масово осведомяване, интернет страници, социални мрежи и др.

Сумата от 10 млн. лв. е огромна предвид факта, че има обществени медии и PR отдели на ведомства, които могат да работят по информационната кампания за цифровия преход. А и България няма много с какво да се похвали в дигиталния си преход - срещу страната ни има наказателна процедура в ЕК за начина, по който се осъществява той. Чрез кампанията се прави и реклама на частен монопол - мултиплексите, чрез които ще стане цифровизацията, се управляват от две компании, свързани с мажоритарния собственик на Корпоративна банка Цветан Василев.

За кампанията са предвидени 10 млн. лв. от бюджета, каза преди близо месец зам.-министърът на транспортното министерство Валери Борисов пред "Капитал Daily"
Фотограф: Цветелина Белутова

Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) е образувала производство по жалба срещу изискванията в поръчката за популяризиране на цифровизацията на ефира срещу 10 млн. лв. Това е станало в началото на седмицата. Комисията има едноседмичен срок да се произнесе дали процедурата да бъде замразена, или да продължи въпреки протеста. Сигналът е подаден от "Грейн адвертайзинг", собственост на Мартин Батков. PR агенцията е една от компаниите, закупили конкурсни книжа с намерение да участва в състезанието.

Поръчката за популяризиране на прехода от аналогово към цифрово излъчване бе обявена от Министерство на транспорта, информационните технологии и съобщенията (МТИТС) на 30 юли. Срокът, до който кандидатите могат да подават документи в министерството, не е изтекъл. Той е до 10 септември. Офертите на кандидатите ще бъдат отворени на следващия ден.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

9 коментара
  • 1
    zdra4 avatar :-?
    zdra4

    Да разбираме ли, че въпреки процедурата в ЕК, Корпоративна банка е сигурен собственик на мултиплексите? И каквъв се пада Мартин на Тодор Батков?
    Въобще коригирайте си заглавието в Дневник, 27% искат да напускат България не (само) заради ниските заплатим ами и заради - прочети горната статия, да ти се додрайфа

  • 2
    vesi_antonova avatar :-|
    Весислава Антонова

    До коментар [#1] от "zdra4": Мартин Батков е брат на Тодор Батков

  • 3
    zdra4 avatar :-|
    zdra4

    Благодаря

  • 4
    convince avatar :-|
    convince

    Днес все по-малко е важно кой ще управлява, основното и важното е дали може да извършва тази дейност, за която получава заплата по ведомост.

    66-та ГОДИНА НИКОЙ НЕ ПОКАЗА ТАКИВА СПОСОБНОСТИ, това е един доста дълъг период от време, което води и до наблюдаваните резултати.

    Меко казано, това е национален позор!

  • 5
    mondiana avatar :-|
    Мондиана

    До коментар [#4] от "convince":
    Абсолютно точен коментар, но към неспособността за управлеие бих добавила и организирането и извършването на грабежи и кражби в тези 66 години.

  • 6
    nochkopenev avatar :-|
    nochkopenev

    До коментар [1] от "zdra4":

    Ама ти ако вярваш на спекулациите, които пускат Капитал що се отнася до Цветан Василев и КТБ - отдавна са го изкарали президент на света. Глупости на колела. Аз лично като чуя неща от рода на това, че нещо било "свързано" с нещо друго, изобщо ги прескачам. Няма ли факти в едно твърдение - аз не мога да го приема за вярно. Само си чешат езиците според мен, а и Дянков каза, че на този етап 300 милиона няма от къде да ги извади, нищо, че сме поели ангажимент към ЕС по този въпрос.

  • 7
    easy_money avatar :-?
    easy_money

    До коментар [#2] от "Весислава Антонова":

    Имам няколко простички въпроса на които се надявам да ми отговорите.Рекламата на цифровизацията не се ли извършва с европейски средства и не ни ли задължава Европейската комисия да извършим такава информационна кампания? Търговете за мултиплексите не ги ли спечелиха словашка и латвийска фирма и не се ли очаква да има още един търг и къде тук виждате монопол? Как си представяте конкуренцията между мултиплексите? Защо пишете за хипотетични неща,като както се знае не се знае от къде ще се вземат парите,за да се плати на военните да освободят честотите си и дали изобщо ще се извършва цифровизацията на телевизионния сигнал по тази технология?

  • 8
    hellwitch avatar :-|
    hellwitch

    Е очевадни нагласена поръчка. 60% субективизъм с избора. Пълно безумие като допълнителното орязване на кандидати даже намалява потенциалния кръг на подкупвачи за комисията, която ще избира.

    За мен ако въобще има някаква дейност, с която би трябвало да се занимава ДАНС е да спира подобни простотии. Разбира се "свързването" с определени хора рядко може да се определи с факти поради липсата на публични регистри у нас.(никак не случаен пропуск).
    А и по принцип в ЗОП въпроса с това кой решава какви ще са критериите и кой ще ги оценява търговите оферти се пропуска момента, че двете дейности водят до конфликт на интереси. По принцип техническото изпълнение ако е наистина важно би трябвало да е в задължителните у-вия и/или да носи фиксирани точки при избора.

  • 9
    iwailofil avatar :-|
    iwailofil

    и какво не е наред при Баткови - брата Тодор е недоволен от сделката, или не бендисва на Майкъл Чорни?


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK