Новият епизод на сериалите

shutterstock

Новият епизод на сериалите

ТВ-поредиците остават най-привлекателни за рекламодателите

Весислава Антонова
11302 прочитания

shutterstock

© shutterstock


Къде е Маги? А коя е Маги? Какво ще стане с Мартин? Ще осъдят ли Джаро? За да получите отговора не тези въпроси, се наместете удобно пред телевизора. Започва новата вълна на сериалите!

От две години основните инвестиции на големите ефирни телевизии в  България са фокусирани в създаването на телевизионни поредици. На развитите международни пазари това много отдавна е тренд и те са във фазата, в която вече говорят за смяна на бизнес модела им (виж текста "Игра на телевизионни тронове").

След като тестваха зрителския интерес през турските сериали, българските телевизии успешно пробваха създаването на свои продукти.

Два от водещите канали у нас - bTV и БНТ, този сезон освен в нови епизоди на вече утвърдените си продукции ще инвестират и в нови сериали. Първата започва снимките на "Къде е Маги?", а втората ще надникне зад завесата на "Четвърта власт"- медиите.

Ако преди просто казвахме, че 2011 е годината на сериалите, и предричахме, че тенденцията ще се прехвърли през следващите години, вече можем да се опитаме да анализираме как тази тенденция промени не просто тв екрана, но и начина по който се рекламира.

Създаването на сериали вече близо две години е новото поле за конкуренция между телевизиите. С тях те отговарят на очакванията на зрителите за разнообразие и българско съдържание, в което хората да се разпознават. Сериалите местно производство дадоха възможност чисто маркетингово да се разработи проект, от който телевизията да спечелиш повече. "Сериалите успяват да си върнат направената инвестиция през рекламата", потвърди управляващият директор на медия агенция Initiative Media Club Катерина Буюклиева, която следи пазара отблизо.

Масовото снимане на телевизионни филми, освен че създаде повече работа за продуцентските къщи, допълнително ги разви. Има продукции, които вече мерят сили на международни фестивали или пък се продават на чужди пазари. Пример за това са "Под прикритие" (БНТ) и "Стъклен дом" (bTV).

В навечерието на новия тв сезон в програмните схеми на националните телевизии bTV, "Нова тв" и БНТ ще се излъчват общо шест български сериала. Някои нови, други продължение на вече наложили се.

Желанието на телевизионния бизнес да ги произвежда е мотивирано не само от интереса на аудиторията, но и от промените в медийното законодателство. От януари 2010 г. то изравни продуцентския и телевизионния пазар с европейския и световния, като позволи т.нар. продуктово позициониране. Това е вид тв реклама, при която марките стават част от действието на програмата. Новият комуникационен канал даде възможност на медийния бизнес да привлича свежи инвестиции за реализация на проектите си.

Рекламна промяна

Според данните от телевизионния мониторинг на GARB сериалите са най-гледаната програма. А според управляващия директор на медия агенция Initiative Media Club Катерина Буюклиева "това нямаше как да не повлияе на рекламодателите в избора им къде да вложат парите си".

От отдел продажби в bTV коментираха обаче, че производството на сериали променя поведението на рекламодателите в посока все по-голяма взискателнност към качеството на телевизионните продукти.

"Рекламодателите активно търсят възможности за ефективно присъствие в телевизионното пространство и успехът на българските сериали беше оценен като добра възможност за позициониране на брандовете", коментира пред "Капитал" медия директор на рекламна агенция Carat - България, Мария Миланова.

Според нея освен медийния ефект от присъствие във високорейтингови предавания българските продукции носят и "добавената стойност" от асоцииране на продуктите с националните ценности и специфики. "Така информационният контекст е много по-въздействащ и благоприятен за възприемането на посланието на марката", уточни Миланова.

Производството на сериали кара играчите на пазара да коментират с пораснало самочувствие, че те дава възможност на рекламодателите да общуват със зрителите в много качествена среда не само чрез стандартни, а и чрез разнообразни иновативни форми на реклама.

"Екипът на телевизията поддържа гъвкава търговска политика, като се стреми да генерира допълнителен приход от спонсорство, продуктово позициониране и други алтернативни форми на реклама, които привличат все по-голям интерес от страна на рекламодателите", допълниха от БНТ.

Директорът продажби в MediaPro Entertainment Ася Маджарова подчертава, че производството на сериали на локално нивo "отключи вратата към съдържанието за българските рекламодатели". Според нея обвързването на търговската марка със съдържанието, със звездите на телевизионното кино, както и възможността за участие в кампаниите за популяризиране на сериалите, са форми, които вече се утвърждават на пазара. "Създаването на локално съдържание засили интереса на рекламодателите към форми, различни от традиционния 30-секунден спот", допълни Маджарова.

Неизползвани възможности

Медия директорът на Carat - България, Мария Миланова сподели наблюдението си, че има засилен интерес от страна на рекламодателите и увеличен брой осъществени сделки за рекламни инвестиции в продуктово позициониране. Тя подчерта обаче, че има няколко предизвикателства, които екипите, реализиращи този нов формат, трябва да преодолеят, за да успеят да обхванат пълния му потенциал. "Нашият екип е изправен пред предизвикателството да убеди рекламодателите в ефективността и позитивните качества на продуктовото позициониране, както и да инвестират бюджети в тази рекламна форма в контекста на икономическата криза, която ограничава свободата им при вземането на решения", коментира Миланова.

Управляващият директор на Initiative Media Club Катерина Буюклиева обаче навлиза по детайлно в проблема. Според нея, когато правиш продуктово позициониране, трябва да съобразиш всичко предварително, което означава целият работен цикъл, в който участват агенция, рекламодател, продуцент и телевизия, да бъде съгласуван поне пет месеца по рано. "Този работен процес е много хаотичен. Рекламодателя иска да знае часа и времето от седмицата, в което ще се излъчва сериалът, защото те показват каква е аудиторията, която ще гледа филма. Трябва да има схема с основните персонажи. Например мъж на 18 години, жена на 25 и оттук се преценява чисто маркетингово какви продукти могат да се рекламират като дрехи, марка кола и т.н.", обяснява Буюклиева. Тя коментира, че е важно да се знае, за да прецени съответната марка освен във филмовото съдържание как да участва в спотовата реклама в основните блокове или да прецени как и кога да си започне кампанията за нов продукт например. Според Буюклиева телевизиите все още не могат да използват ефективно най-силния си инструмент - продуктовото позициониране.

Факт е обаче, че зрителите вече добре знаят къде пазарува Сияна от "Стъклен дом", каква кола кара Джаро от "Под прикритие" или пък Милото от "Седем часа разлика". Не е трудно да се забележи, че сред големите рекламодатели в сериалите се виждат Lidl, Vivacom, Nokia, Nescafe, Technopolis, "Каменица" и др.

Потенциалът на продуктовото позициониране се използва от БНТ, "но той е ограничен от гледна точка на това, че при голямо насищане ефектът се намалява", коментираха от медията.

От bTV се похвалиха, че са развили в голяма степен и тази категория рекламни форми.  "Разбира се, като при всяко ново начало, бяхме свидетели и на някои доста абсурдни представяния на продукти. За да не ги допуснем и в нашите продукции, винаги работим тясно с рекламодателя и продукционните екипи – за да сме сигурни, че марката е вплетена в съдържанието на предаването по най-добрия начин, аргументираха се от bTV.

Пазарът е този, който диктува телевизионната мода, и той има основно правило – конкуренцията за зрителя и рекламодателя. Телевизиите обаче си дават сметка , че дадена продукция пада от излъчване и производство, когато не може повече да издържи състезанието за любовта на зрителя и съответно не изплаща обратно инвестицията си. Засега сериалите успешно се борят и за двете. И дават знак, че ще останат на гребена на тв вълната.

Къде е Маги? А коя е Маги? Какво ще стане с Мартин? Ще осъдят ли Джаро? За да получите отговора не тези въпроси, се наместете удобно пред телевизора. Започва новата вълна на сериалите!

От две години основните инвестиции на големите ефирни телевизии в  България са фокусирани в създаването на телевизионни поредици. На развитите международни пазари това много отдавна е тренд и те са във фазата, в която вече говорят за смяна на бизнес модела им (виж текста "Игра на телевизионни тронове").


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

Влезте в профила си

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Маркетинг и реклама

Получавайте най-важното и интересно от маркетинга: новини, рекламни кампании, обяви за работа


13 коментара
  • 1
    tatkoruso avatar :-|
    tatkoruso

    Не може да си представите, колко съм доволен че, не гледам Фъобще сериали. Противна помия, особено търските, да ме простят сантименталните бабишкери.

  • 2
    tatkoruso avatar :-|
    tatkoruso

    турските/ неволно/

  • 3
    bogry avatar :-|
    BoGry

    Initiative Media Club, MediaPro Entertainment, Carat... Мислех, че живея в България, но нещо не ми се връзва! Нямаше ли закон за българския език, в който да се споменава, че всички търговски дружества, работещи на територията на България, трябва да имат наименования на кирилица - повтарям: кирилица, не чърчилица, джоница, цезарица или някаквица! Може би директорите на Initiative Media Club, MediaPro Entertainment, Carat и тям подобни свободно боравят с английския, но съм сигурен, че на български са като в небрано лозе, защото са медиуми и нищо повече! Вижте само субтитрите на "Нова ТВ", да речем! Другите телевизии поне се стараят, а тези са пълни пердета! За тях правописът е кауза пердута!

  • 4
    marin avatar :-|
    Марин

    Създателите на сериалите измислят цели истории около продуктите, които "позиционират". Това не знам дали е иновативност или е простотия, ама винаги изглежда присадено към действителния сюжет. Накрая вероятно и тези, които плащат за позиционирането, не са доволни от представянето на продуктите им.

  • 5
    a_lizzard avatar :-|
    a_lizzard

    До коментар [#4] от "Марин": Ами учат се още...

  • 6
    borabora54 avatar :-P
    borabora54

    "...Трябва да има схема с основните персонажи. Например мъж на 18 години, жена на 25 и оттук се преценява чисто маркетингово какви продукти могат да се рекламират...."
    "..... важно да се знае, за да прецени съответната марка освен във филмовото съдържание как да участва в спотовата реклама ..."
    Някакво объркване настъпва тука... Значи, няма никакво значение сюжетът, отношения между герои и пр.... важно е единствено какво пият, ядат, какви дрехи носят и какви коли карат... Това е на път да превърне сериалите в някаква своеобразна "филмова" реклама... Ето защо и българските сеИРали ще си останат ограничени в тематиката и бедни по съдържание... С изключение на "Под прикритие", разбира се... Където "продуктовото позициониране" няма голямо "влияние"...

  • 7
    karini avatar :-|
    karini

    [quote#6:"borabora54"]Където "продуктовото позициониране" няма голямо "влияние"... [/quote]

    е точно в под приктирите има толкова много позициониране. Поне не развиват сюжети около него :)

  • 8
    e_mil avatar :-|
    tamada

    [quote#6:"borabora54"]"Значи, няма никакво значение сюжетът, отношения между герои и пр.... Това е на път да превърне сериалите в някаква своеобразна "филмова" реклама..."[/quote]

    Че в кино филмите е пълно с продуктово позициониране без от това да страда сюжетът.

  • 9
    e_mil avatar :-|
    tamada

    "Наблюдатели на поп културата говорят за златния век на тв сериалите..."

    И не само те. Дъстин Хофман заяви, че напоследък интересните роли са само в телевизията.

  • 10
    e_mil avatar :-|
    tamada

    Оп, грешка. Това беше за друга статия. :)


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал