Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
56 5 сеп 2012, 14:05, 18497 прочитания

"Труд"-ен изход

Огнян Донев и Любомир Павлов подготвят оттеглянето си от медийния бизнес

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


Преди време изпатил от медийния бизнес в България бизнесмен обясни изтеглянето си от него с доста вярното наблюдение, че на този пазар съотношението шум-пари е изключително неблагоприятно. Парите са малко, а шумът и неприятностите, свързани с него – много. Това беше преди поне десет години, а днес наблюдението е дори по-вярно. Парите са много по-малко, а неприятностите – много по-сериозни. Ако преди десет години вестникарските войни бяха забавно публицистично упражнение, сега те са борба на живот и смърт. Залогът в тях често е оцеляването на цели бизнес структури. Този урок очевидно са научили собствениците на "Труд" и "24 часа" Огнян Донев и Любомир Павлов. През последните седмици стана ясно, че те търсят активно изход от сделката за някогашната пресгрупа, която купиха от германската WAZ през декември 2010 г. Официална информация за смяната на собствеността на етапа няма. Всички основни участници в тази история категорично отказват коментар.

Бъдещата сделка обаче заслужава внимание дори преди да се осъществи, защото е изключително важна по няколко причини. От няколко години насам българският вестникарски пазар се намира в сериозна криза. Тя идва не само от намаляващите рекламни приходи, а и от опитите за  пълзяща монополизация, която преследва "Нова българска медийна група" (НБМГ) на Ирена Кръстева - бивша шефка на тотото и майка на депутата от ДПС Делян Пеевски, която изкупи дузина вестници и телевизии с финансиране от Корпоративна търговска банка на Цветан Василев. През последните години групата около Ирена Кръстева и Делян Пеевски закупи най-тиражния всекидневник "Телеграф", както и вестниците "Монитор", "Политика" и "Меридиан мач". Неофициално същата група най-вероятно стои зад покупката на най-тиражния седмичник "Уикенд", както и зад голяма част от разпространителите на вестници в цялата страна.


Опитите на Цветан Василев да купи "24 часа" и "Труд" датират още откакто се разбра, че WAZ се разделят с медийната си собственост в България. Едно от категоричните условия на германската компания тогава беше продажбата на притежаваните от тях вестници да не допринесе за монополизирането на пазара, тоест да няма сделка с тандема Пеевски-Цветан Василев. Част от огромния интерес към бъдещата сделка сега е именно заради опасността "Труд" и "24 часа" да станат част от монопола. Проблемите от подобно развитие на ситуацията са в две посоки. От бизнес гледна точка това би доубило вестникарския пазар – монополът ще задуши и малката останала нормална конкуренция. Моделът на тази група не стъпва толкова на нормални търговски практики, колкото на търговия с влияние. Именно редакционната политика на изданията около "Нова българска медийна група" е и най-големият проблем, погледнато откъм хората. В техния модел вестниците не съществуват, за да дават обективна информация на читателите си, а за да защитават силово интересите на собствениците си. Това означава безусловна подкрепа за управляващите (които и да са те), както и безмилостна атака към конкурентите в различните бизнеси, където конгломератът има интереси. А те напоследък стават все повече.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Весела Апостолова: По-мобилизирани сме от всякога Весела Апостолова: По-мобилизирани сме от всякога

Изпълнителният директор на комуникационния бизнес и оперативен директор на групата "Publicis Groupe България" пред "Капитал"

5 апр 2020, 602 прочитания

Брандовете и вируса Брандовете и вируса

Тези, които не успеят ясно да (пре)дефинират мястото си в живота на хората, имат мрачно бъдеще

4 апр 2020, 1636 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Маркетинг и реклама"

Всяка седмица най-интересното от света на маркетинга във вашата поща

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
Поръчка за избрани

Транспортното министерство не обяви колко и кои са кандидатите за реклама на цифровизацията на тв ефира

Още от Капитал
В енергетиката всичко върви надолу

Блокирането на икономиката заради COVID-19 доведе до най-драстичния спад в цените на електроенергията и природния газ

Жилищният пазар е в ступор

Плановете за покупка на дом масово се отлагат. Банките леко затягат кредитирането. Строителството зависи от банките

Може ли България да надбяга вируса

България използва времето, спечелено от социалната изолация, за минимални подобрения в здравната система и планира да въведе софтуер за следене на заразени и нарушители на карантини. Засиленото тестване все още не се случва

Глобалната рецесия изглежда неизбежна

Коронавирусът инфектира както търсенето, така и предлагането по света

Инстатерапията на Беловски

Художникът Станислав Беловски смесва световната история и българските теми на деня в колажите си

Всички в кухнята

Как да пазаруваме, какво да готвим и откъде да черпим кулинарно вдъхновение

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10