С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
22 23 сеп 2012, 19:42, 9829 прочитания

Нели Крус: Европа е загрижена за свободата на медиите в България

Вицепрезидентът на Европейската комисия и комисар по цифровите технологии пред "Капитал Daily"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Още по темата

Да убиеш вестоносеца

За БНБ, "Биволъ" и правото на хората да знаят

26 окт 2012

Европейските телекоми настояват за такса интернет

Телекомуникационните компании предлагат сайтовете да им плащат за натрупания трафик

21 окт 2012

Стремежът на Европа към "облачно" бъдеще

ЕК прие стратегия за развитието и регулирането на дистанционните интернет услуги

30 сеп 2012

100 нюанса сиво

Как еврокомисарят Нели Крус видя на живо проблемите в българските медии

21 сеп 2012

А след магистралите ще бъде интернет

Еврокомисията поема курс към подпомагене на широколентовите услуги

21 сеп 2012

Журналисти поискаха Брюксел да е гарант за прозрачността на медиите

Това може да стане със специална мисия на ЕК в България и включване на темата в мониторинга

20 сеп 2012

Нели Крус: Липсата на прозрачност при медиите е голям проблем

Трябва да се знае кой е собственикът на даден вестник или на ТВ канал, заяви еврокомисарят

20 сеп 2012
Планира ли комисията да приеме хармонизирани стандарти за електронно управление и образование?

- Електронното правителство е ключов инструмент в нашите усилия за създаването на единен пазар. Искаме да се изградят безпроблемни, съвместими и устойчиви трансгранични услуги, които да накарат предприемачите да започват и да развиват своя бизнес навсякъде в Европа независимо от географското си положение. Искаме гражданите да могат да учат, да работят, да живеят и да се пенсионират навсякъде в Европейския съюз. Днес бизнесът и гражданите са изправени пред непреодолими препятствия, когато става въпрос за наднационални административни услуги. Това трябва да се промени.

Какви са инструментите, с които разполага ЕК, за да окаже влияние на българското правителство по отношение на проблемите с медиите?

От правна гледна точка зависи от самите държави членки да осигурят свобода на медиите и плурализъм в своите страни. Тези въпроси се регулират на европейско ниво от директивата AVMS. Тя засяга някои аспекти, свързани със съдържанието при аудио-визуалните медийни услуги (например реклама, европейски въпроси, защита на малцинствата и др.).

Но ЕК е наистина загрижена относно ситуацията с медийната свобода и плурализъм в България. Намираме някои от последните развития в сектора за смущаващи. България е на последно място в ЕС в индекса на "Репортери без граница" за свобода на пресата за 2011-2012 г. и това е притеснително. Загриженост предизвиква и увеличеното насилие над журналисти, за което беше съобщено от представителя на ОССЕ за свобода на медиите. Насилието няма място в демокрацията. ЕК призова българското правителство да гарантира, че журналистите могат да работят безопасно.

Свободата на медиите и плурализмът са ключови елементи в свободата на словото, което се счита за основополагащо в ЕС. През октомври 2011 г. аз формирах група на високо ниво за свобода на медиите и плурализъм, която се ръководи от бившия президент на Латвия, професор Вике Фрайберга. Тази група в момента изследва всичките видове рискове за свободата на плурализма на медиите и работи върху евентуални решения и действия, които да бъдат предприети, за да ги защити. Очаквам доклада на групата, който ще бъде представен в края на ноември. Надявам се, че той ще бъде от полза на всички, които искат свобода на медиите в Европа.



Срещу България има активирана съдебна процедура относно начина на дегитализация на телевизионния ефир. Ще се намесите ли и как?

- Мога да потвърдя, че комисията е започнала наказателна процедура срещу България заради евентуални нередности в процедурите по определянето на честоти за цифрово телевизионно разпространение през 2009 г. Преминаването от аналогово към цифрово излъчване е една от целите на политиката на ЕС за осигуряване на по-ефективно използване на радиочестотите и пренареждането на честотния спекър за нови услуги. За комисията тези процедури са от голямо значение, защото преминаването към цифрово излъчване предоставя уникалната възможност на гражданите на ЕС да имат достъп до повече телевизионни канали. Вярваме, че наситеният и конкурентен пазар на мултиплексите ще доведе до по-ниски такси за излъчване, ще позволи вкарването на нови канали и ще допринесе за медийния плурализъм.

През март тази година Европейската комисия изпрати писмо до българското правителство, то е под формата на изразено мнение, което е втората стъпка по наказателните процедури в ЕС. В него комисията представя своите опасения относно съответствията с европейските правила за телекомите и конкуренцията при предоставянето на пет честотни ленти в два търга. ЕК е загрижена, че в тръжната процедура от 2009 г. има ограничаващи условия, което води до изключването на потенциални кандидати. Българските власти едва наскоро отговориха на изразеното мнение. В момента комисията анализира случая и обмисля евентуалното предприемане на следващите стъпки по прцедурата.

Смятате ли, че цифровата телевизия ще остарее като технология заради навлизането на интернет базираното разпространение на съдържание?

- Докато традиционното телевизионно разпространение играе ключова роля, бъдещото му развитие ще е подложено на интензивен дебат. Например във Великобритания има дискусия дали цифровото ТВ излъчване ще може да бъде напълно заменено от предоставяне на съдържанието през интернет. От една страна, кабелното и сателитното разпространение на цифрови ТВ услуги предоставя огромен капацитет и значително намалява разходите за предаването в сравнение с аналоговото разпръскване. От друга страна, 90% от широколентовия капацитет вече се използва за пренос на аудио-визуално съдържание и все повече телевзионни устройства могат да се свържат с интернет. Но традиционната телевизия като начин на разпространение все още расте и е номер едно в пазарната ниша, докато интернет все още прохожда. Поради тази причина тя ще продължи да играе важна роля още известно време.

Следим отблизо развитието на свързаните с интернет телевизори и искаме да знаем как бизнесът, организациите и гражданите мислят за бъдещето на телевизията като цяло. Поради тази причина комисията планира да започне публични консултации по тези въпроси и да изготви политика за интернет телевизорите и свързаните устройства до края на тази година. Надяваме се да се получи конструктивен дебат, който ще помогне да се подобри телевизионният пазар в Европа.
Искам да получавам маркетинг бюлетина
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (17 юли) Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (17 юли)

"Престиж 96" избра Xplora за своя дигитална агенция; Local Planet International основа нова агенция на българския пазар; Facebook спечели правата за излъчване на Висшата лига в четири страни в Азия; ПСЖ подписа рекламен договор за три години с Renault и др.

17 юли 2018, 598 прочитания

Най-голямото притеснение пред Facebook: тийнейджърите Най-голямото притеснение пред Facebook: тийнейджърите

Интернет гигантът вече не е предпочитаната социална мрежа сред младежите

13 юли 2018, 17656 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Топ обявите за работа на Karieri.bg

Преглед на актуалните предложения за работа в областта на маркетинга, финансите, IT сектора, търговията, човешките ресурси

Пет минути с ... Елисавета Белобрадова и Красимира Хаджииванова

На "Кариери" гостуват създателките на сайта maikomila.bg и онлайн платформата olemale.bg, чрез която популяризират продукти на майки на деца с увреждания, за да им осигурят финансова независимост

Стажове, стипендии, конкурси (9 - 15 юли)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Стажове, стипендии, конкурси (25 юни - 1 юли)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
"Мобилтел" сменя тона

С ребрандирането си най-големият телеком в България дава заявка за ново, клиентски ориентирано пазарно поведение

Голямото доплащане за здраве

Или какви идеи за реформи в модела на финансиране обмислят управляващите

Това е новият климат. Как да се справим?

Проливните дъждове и наводненията са едно от лицата на новото време

Индексите на борсата започнаха седмицата с ръст

"Стара планина холд" реализира най-голям ръст след съобщението за дивидент

България изнася все повече машини и авточасти

Увеличението във външната търговия през 2015 г. идва основно от пазарите на ЕС. Спад има при суровините, но той е ценови

Арт пространство: място 167

Едно от най-новите пространства за изкуство в София се помещава в къща, построена от неизвестен архитект през 1897 г.

Рапсодия в зелено

"Неотъпкана пътека" е първият по рода си фестивал в България

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 28

Капитал

Брой 28 // 14.07.2018 Прочетете
Капитал PRO, Вечерни новини: ЕС и Япония ще търгуват без мита от догодина, кабинетът задвижва кандидатурата за банковия съюз

Емисия

DAILY @7PM // 17.07.2018 Прочетете