🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

"Мобилтел" сменя тона

С ребрандирането си най-големият телеком в България дава заявка за ново, клиентски ориентирано пазарно поведение

   ©  Анелия Николова
Бюлетин: Маркетинг и реклама Маркетинг и реклама

Получавайте най-важното и интересно от маркетинга: новини, рекламни кампании, обяви за работа

Конкуренцията

Почти аналогична стъпка, каквато сега предприема "Мобилтел", преди около две години направи БТК: да създаде нов имидж, да привлече симпатиите на клиентите и в крайна сметка да се отърси от наследството на монопола. "Ребрандирането е процес, който не се изчерпва с външната промяна във визията на компанията. Той изисква вътрешна и външна подготовка и често налагането на промяната отнема години. Обичайните стъпки като смяна на лого, слоган, промяна на брандинга на магазинна мрежа при нас бяха допълнени и от смяна на името и пълно репозициониране на оператора от технологичен към клиентски ориентиран", разказа маркетинг директорът на БТК Диана Симеонова. Според нея основната цел е била налагане на ново възприятие за компанията. "Много важно при ребрандинга е промяната на възприятието у човешкия ресурс на компанията и неговата мотивация да бъде проводник на промяната, защото именно служителите в магазините, кол-центъра и т.н. са тези, които оставят трайното впечатление у клиента", твърди тя. По думите й заложeните в ребрандирането на телекома резултати са били оптимизация на процесите, ефективно използване на ресурсите и внедряване на иновативен и динамичен подход спрямо пазара: при продуктите и при отношенията с крайния клиент. "Равносметката след три години показа, че стратегията на новия бранд е била успешна, а целите - изпълнени", смятат в БТК

И да не сте ходили в Китай, със сигурност сте чували, че там хората не толкова говорят, колкото пеят: повечето срички всъщност означават различни неща според това на коя от трите възможни тоналности са произнесени. Чуваш едно и също, но разбираш друго - според тона. Същото е и при ребрандирането на една компания, която продава нещо, без значение какво: основата е да продаде повече, но има значение с какъв тон се произнасят офертите. Точно това се случва и при "Мобилтел": операторът смени корпоративната си идентичност (най-обсъжданата и видима част от която беше логото на компанията) в началото на седмицата. И по-същественото - даде заявка, че това означава нов тип поведение към клиентите, към партньорите, към външния свят изобщо. Факт е, че компанията, която продължава да стои на върха на телеком сектора в България, има нужда от обновление, ако иска да остане там. И също така факт е, че промяната на бранда трябва да е част от по-мащабен процес на смяна на ценностите и начина на работа, за да успее.  


Архивът на "Капитал"

Статията, която искате да прочетете е част от архива на "Капитал", който е достъпен само за абонати. Той включва над 200 000 стати с всичко за бизнеса, политиката и обществото в България от 1993 г. насам.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

2 лв. / седмица за 12 седмици * Към офертата

Всички абонаменти планове

* Aбонамент за Капитал - 2 лв./седмица през първите 12 седмици, а след това - 7.25 лв./седмица. Абонаментът Ви ще бъде подновяван автоматично и таксуван на месечна база. Може да прекратите по всяко време. Само за нови абонати, физически лица.

51 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    georgi345 avatar :-|
    georgi345
    • - 2
    • + 95

    Брандът, далеч не е всичко в съвремения маркетинг.
    В индустрия организирана като картел (с еднакви цени на М-тел и Глобул, накъдето върви и Виваком) няма много иновации на продукта а и цените са вторите най-високи спрямо доходите според Евростат. Раздаването на подкупи и заплахи на регулатори от Телеком Австрия (както направиха и ги хванаха в Австрия), подпомагането на регистрираните в Австрия банки (Уникредит, Райфайзен, ДСК/Унгария/ от ЕЦБ заеми на 0.75% в БГ на 13%) няма как да не навреди на бранда - свързва се с мафия, защото е така.
    Даже и да почнат да се променят с раздути разходи, ниска интелигентност едва ли ще успеят и тук можем иронично да наречем икономиката в България "пазарна". Защото клиентът решава в една нормална икономика и определя бъдещето на компаниите били те и криминални (от наркотиците на Чорни до надписаните сметки от Слим). Бранда се корелира с продукта и допълва с клиените, които вече едва ли са 5 мил както се рекламира, защото всики има над средната сметка от 16 лв, вероятно са 2-3 мил.

    Нередност?
  • 2
    nogica avatar :-|
    nogica
    • - 9
    • + 121

    нов бардак,старите курвенски номера

    Нередност?
  • 3
    datamode avatar :-|
    Boyan Kabakchiev
    • - 83
    • + 16

    Успех им пожелавам на МТЕЛ! Според мен всичко се прави за добро и естествено възвръщането на продажбите им, подобряване на качеството си на обслужване също.

    Нередност?
  • 4
    apent avatar :-|
    apent
    • - 5
    • + 72

    Сетила се Мара да се побара.

    Нередност?
  • 5
    ctrl_del avatar :-|
    бАрни
    • - 5
    • + 32

    Как не се сетиха да изгонят Андреас Маерхофер?
    Всички беди за компанията започнаха от него.

    Нередност?
  • 6
    2.5 avatar :-P
    2.5
    • - 1
    • + 117

    "С ребрандирането си най-големият телеком в България дава заявка за ново, клиентски ориентирано пазарно поведение"
    --------------------------------------------------------------
    Ако досега някой не е бил доволен от услугите да знае: за всичко е виновно старото лого.
    От сега нататък, всичко ще бъде по мед и масло - иначе сменят логото!!!

    Нередност?
  • 7
    diego avatar :-|
    Diego
    • - 4
    • + 45

    Моята класация на досегашни фирмени лога на този GSM оператор:

    №1 - CITRON (първото исторически, но най-свежото)
    №2 - Mtel (третото, но най-дълго задържалото се и успешно)
    №3 - Mobiltel (второто исторически, първо след преименуването на Мобилтел, тривиално, но за времете си добро)
    ...
    №100 - ~ tel (най-новото и с най-катастрофална оценка от всички графични дизайнери, които познавам)

    Нередност?
  • 8
    zamen avatar :-|
    Чарли
    • - 3
    • + 78

    Аз твърде дълго се мъчих с гореспоменатата компания. Техен (бизнес) клиент бях от 1999 г., т.е. 13 г. В началото когато се обадех на *88 или говорех с техни служители - МИ ОБРЪЩАХА ВНИМАНИЕ, но от времето с проблема с билинг системата им имам чуството че съм попаднал на "чуждо място". Всичките им сътрудници се "трепят" да ми предлагат нови СИМ карти или глупави телефони/оферти.
    Преминах на Прима и утре заминавам в Германия да си търся работа - дано ми провърви.

    Нередност?
  • 9
    gospodin avatar :-|
    Г-н D
    • - 1
    • + 23

    Пребрандирането няма да ми помогне отново да започна да си получавам фактурите по пощата на непроменения адрес. Няма да престанат да пристигат на същия адрес и писма с кандърми да мина на нов план.

    Нередност?
  • 10
    ispor avatar :-|
    ispor
    • - 2
    • + 46

    Както се казва в един стар виц-"А дано,ама надали!"

    Нередност?
Нов коментар