Надежда онлайн
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Надежда онлайн

Надежда онлайн

Рекламата в интернет отчита 5.8% ръст за първите шест месеца на годината

Весислава Антонова
5207 прочитания

На развитите пазари инвестициите в интернет достигат и задминават вложенията в преса и дори в телевизия. В България засега картината е различна. Макар и с бавни темпове обаче вложенията онлайн отчитат ръст и у нас. Брутните приходи от онлайн реклама по тарифни цени за първите шест месеца на 2012 г. са достигнали 23.52 млн. лв., или с 1.3 млн. лв. повече спрямо същия период на миналата година. Това показват данните от проучване, проведено за трета поредна година по инициатива на IAB  България.

В изследването са участвали 21 компании, сред които преобладаващата част са медии и рекламни агенции. Отчетеният 5.8% годишен ръст се изчислява на базата на обемите от четири типа интернет реклама - дисплей, обяви и справочници, на клик и други. Данните от проучването са обявени по време на събитието на IAB България "Мобилната реклама сега: Инвестиция в бъдещето!" с участието на известния маркетинг консултант Майкъл Леандер и лидера на бранд инициативите на IAB Питър Миниум.

Доминира дисплей рекламата

Дисплей рекламата продължава да бъде водеща на българския пазар, като за първата половина на 2012 г. съставлява 87.4% от него с приходи от над 20 млн. лева. Мобилната дисплей реклама бележи номинален ръст от близо 600% спрямо същия период на миналата година, въпреки че все още съставлява под 1% от приходите в категорията дисплей реклама. Далеч назад с пазарен дял от едва 5% е рекламата на клик. Освен че не включва информация за спечеленото от Facebook и Google, резултатът не отчита работата на дигиталните агенции и насочените към създаване на дигитален криейтив бюджети. Рекламите в обяви и справочници съставляват малко под 3% от приходите за периода.

Купи онлайн

През първите шест месеца на тази година друго проучване за медия потреблението на "Mediascope Европа" 2012 (където България е включена с още 27 страни) показва, че 264 млн. евро в България са похарчени онлайн. Само през юли-август един интернет потребител в България е направил средно 3 покупки на стойност общо 48 евро, показва изследването на Mediascope Европа, разпространено чрез ИАБ. Проучването  цели да покаже тенденциите в електронната търговия. За България онлайн проучването е направено през първата половина на 2012 г. от Global Park/ GMI сред 1000 души, а изследването офлайн е извършено от TNS с 500 участника.

За сравнение - 188 млрд. евро са похарчени в Европа онлайн за последните 6 месеца, средно по 544 евро на човек. Деветдесет и шест процента от интернет потребителите в Европа търсят информация онлайн за бъдещи покупки, докато само 51% от интернет потребителите в България споделят, че интернет им помага да избират по-добрите продукти и услуги.

Интересен е изводът в изследването, според което интернет се превръща в среда, през която се консумират всички останали медии. Осемдесет и пет процента от интернет потребителите в България гледат телевизия през мрежата, 69% слушат радио онлайн, а 95% четат вестници онлайн.

Кога ще порасна

Интернет медия планьорът в Zed digital Cybermark Дилян Величков откроява няколко причини за слабия ръст в сектора на дигиталната реклама. Първата от тях е, че онлайн покритието в България е все още далече от това в голямата част от западноевропейските и скандинавските държави. "Множеството маркетинг експерти гледат на интернет като поддържаща медия и го игнорират напълно в кампании, целящи генериране на познаваемост сред голяма група хора", определя втората причина Величков. И допълва, че обикновено медията се използва предимно в по-нискобюджетни промокампании за събиране на данни или генериране на някакъв разговор около бранда. Повечето представители на агенциите отчитат и факта, че телевизията все още има изключително силни позиции и "поема" огромната част от рекламните бюджети. Косвена причина е също това, че част от медия и рекламните агенции не разполагат с необходимия ресурс да предложат комплексна стратегия за комуникация в интернет и включват канала спорадично или между другото.

Много от хората в агенциите, занимаващи се с дигитални активности, посочват като проблем факта, че част от клиентите все още не са достатъчно образовани, дори чисто на технологично ниво, и не гледат на интернет като подходяща платформа за комуникиране на бизнеса си. Самокритично обаче допълват, че вероятно целият бранш носи колективна вина за това и ще мине време, докато дойде моментът, в който на интернет ще се гледа достатъчно сериозно.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

3 коментара
  • 1
    marin avatar :-|
    Марин

    Доста странен ръст по средата на кризата, да не би девойките на Найденов да са го предизвикали :)

  • 2
    ivanhoe avatar :-|
    Ivanhoe

    Он-лайн покритието не било дотатъчно... така е, над 2 млн българи има регистирани във Фейсбук. Ако продаваш места в старчески дом, не рекламирай в Интернет, няма ти я таргет групата там!

    ...медия и рекламните агенции не разполагат с необходимия ресурс...
    Разполагат, ама нали са на процент. Защо да похарчим 20 бона в оналйн реклама, като може да издумкаме 200 за ТВ и да постигнем същия ефект.

  • katroto

    "Осемдесет и пет процента от интернет потребителите в България гледат телевизия през мрежата"
    Много ми е интересно кой е източникът на тези данни?!?!?!? И според този източник какво е Интернет потреблението в България?!?!?


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.