С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
3 1 окт 2012, 18:15, 4801 прочитания

Надежда онлайн

Рекламата в интернет отчита 5.8% ръст за първите шест месеца на годината

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
На развитите пазари инвестициите в интернет достигат и задминават вложенията в преса и дори в телевизия. В България засега картината е различна. Макар и с бавни темпове обаче вложенията онлайн отчитат ръст и у нас. Брутните приходи от онлайн реклама по тарифни цени за първите шест месеца на 2012 г. са достигнали 23.52 млн. лв., или с 1.3 млн. лв. повече спрямо същия период на миналата година. Това показват данните от проучване, проведено за трета поредна година по инициатива на IAB  България.

В изследването са участвали 21 компании, сред които преобладаващата част са медии и рекламни агенции. Отчетеният 5.8% годишен ръст се изчислява на базата на обемите от четири типа интернет реклама - дисплей, обяви и справочници, на клик и други. Данните от проучването са обявени по време на събитието на IAB България "Мобилната реклама сега: Инвестиция в бъдещето!" с участието на известния маркетинг консултант Майкъл Леандер и лидера на бранд инициативите на IAB Питър Миниум.


Доминира дисплей рекламата

Дисплей рекламата продължава да бъде водеща на българския пазар, като за първата половина на 2012 г. съставлява 87.4% от него с приходи от над 20 млн. лева. Мобилната дисплей реклама бележи номинален ръст от близо 600% спрямо същия период на миналата година, въпреки че все още съставлява под 1% от приходите в категорията дисплей реклама. Далеч назад с пазарен дял от едва 5% е рекламата на клик. Освен че не включва информация за спечеленото от Facebook и Google, резултатът не отчита работата на дигиталните агенции и насочените към създаване на дигитален криейтив бюджети. Рекламите в обяви и справочници съставляват малко под 3% от приходите за периода.

Купи онлайн

През първите шест месеца на тази година друго проучване за медия потреблението на "Mediascope Европа" 2012 (където България е включена с още 27 страни) показва, че 264 млн. евро в България са похарчени онлайн. Само през юли-август един интернет потребител в България е направил средно 3 покупки на стойност общо 48 евро, показва изследването на Mediascope Европа, разпространено чрез ИАБ. Проучването  цели да покаже тенденциите в електронната търговия. За България онлайн проучването е направено през първата половина на 2012 г. от Global Park/ GMI сред 1000 души, а изследването офлайн е извършено от TNS с 500 участника.
За сравнение - 188 млрд. евро са похарчени в Европа онлайн за последните 6 месеца, средно по 544 евро на човек. Деветдесет и шест процента от интернет потребителите в Европа търсят информация онлайн за бъдещи покупки, докато само 51% от интернет потребителите в България споделят, че интернет им помага да избират по-добрите продукти и услуги.

Интересен е изводът в изследването, според което интернет се превръща в среда, през която се консумират всички останали медии. Осемдесет и пет процента от интернет потребителите в България гледат телевизия през мрежата, 69% слушат радио онлайн, а 95% четат вестници онлайн.



Кога ще порасна

Интернет медия планьорът в Zed digital Cybermark Дилян Величков откроява няколко причини за слабия ръст в сектора на дигиталната реклама. Първата от тях е, че онлайн покритието в България е все още далече от това в голямата част от западноевропейските и скандинавските държави. "Множеството маркетинг експерти гледат на интернет като поддържаща медия и го игнорират напълно в кампании, целящи генериране на познаваемост сред голяма група хора", определя втората причина Величков. И допълва, че обикновено медията се използва предимно в по-нискобюджетни промокампании за събиране на данни или генериране на някакъв разговор около бранда. Повечето представители на агенциите отчитат и факта, че телевизията все още има изключително силни позиции и "поема" огромната част от рекламните бюджети. Косвена причина е също това, че част от медия и рекламните агенции не разполагат с необходимия ресурс да предложат комплексна стратегия за комуникация в интернет и включват канала спорадично или между другото.
Много от хората в агенциите, занимаващи се с дигитални активности, посочват като проблем факта, че част от клиентите все още не са достатъчно образовани, дори чисто на технологично ниво, и не гледат на интернет като подходяща платформа за комуникиране на бизнеса си. Самокритично обаче допълват, че вероятно целият бранш носи колективна вина за това и ще мине време, докато дойде моментът, в който на интернет ще се гледа достатъчно сериозно.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

05 ноември 2019
София Ивент Център

Конференция The Future of Retail


Ранна регистрация до 21 октомври.

Как ще изглежда ритейл секторът през следващите 5 години и какви са възможностите за нови пазари пред местните търговци?
Водещи лектори от България и чужбина ще представят своите отговори по време на ежегодния форум на Капитал, посветен на ритейл бизнеса.

Още акценти в програмата:


  • Нови технологии и дигитализация
  • Тенденции в ритейл маркетинга
  • Клиентско поведение и преживяване
  • Устойчива и екологична търговия
  • Синергия между физическите и онлайн магазини
  • Иновации в търговските пространства

Конференция The Future of Retail Запазете билет

Прочетете и това

"Репортери без граници": България е попаднала в ситуация на "медийна гражданска война" "Репортери без граници": България е попаднала в ситуация на "медийна гражданска война"

Международната организация помоли президента Румен Радев да помогне за преодоляване на кризата със свободата на медиите

18 окт 2019, 2062 прочитания

Максимилиан Калед: Даваме на клиента бърз външен поглед за 48 часа Максимилиан Калед: Даваме на клиента бърз външен поглед за 48 часа

Съоснователят на рекламната агенция Pop Up Agency пред "Капитал"

18 окт 2019, 1433 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Маркетинг и реклама"

Всяка седмица най-интересното от света на маркетинга във вашата поща

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
"Хората обичат да сглобяват истории, трябва им само суров материал..."

...споделя Еду Поу, творчески директор Wieden + Kennedy Амстердам по време на третия панел на конференцията DigitalK

Още от Капитал
В милиардната паяжина на Спайдърмен

Sony и Disney първо се скараха, а после се разбраха за филмовите права върху комиксовия герой

Новите инженери на "Бош"

Германската група направи инженеринг център в София, който разработва технологии за автомобилната индустрия

Германия си иска парите

Започва сагата с приемането на бюджета на ЕС за периода 2021 - 2027

Нобел за икономика: Как да се правят ефективни реформи

Тазгодишните лауреати намират начин да използват полеви изследвания, за да избегнат политиките тип "проба-грешка"

Kалендар и домашно кино

По-интересните събития от уикенда и седмицата

Кино: "Близнакът"

Анг Лий опитва екшън трилър от ново поколение

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10