С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
10 3 окт 2012, 19:05, 6872 прочитания

Година преди крайния срок за цифровизация на телевизиите: Мъгла в кристален ефир

По-важно от технологията все пак е съдържанието в медиите, подчерта президентът Росен Плевнелиев

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


По-малко от година преди да изтече крайния срок за цифровизация на телевизионния ефир в България, натоварените с процеса институции все още нямат отговор на основните въпроси как той ще се случи. И ако изобщо нещо е ясно по тази тема, то единственото е, че нищо не е ясно. Камо ли пък на крайните потребители на телевизионната услуга.

Това са основните изводи от дискусията за цифровизацията, озаглавена "Година преди старта: дигитална България", организирана от Съвета за електронни медии (СЕМ) в сряда. Целта на мероприятието бе да се срещнат гледните точки на всички участници в процеса: държавните институции, доставчиците на съдържание и операторите на мултиплексите. Сред може би най-важните неща, които трябваше да разберем по темата, са: готова ли е България за прехода, ще приключи ли той навреме, колко ще струва на държавата, ще има ли прозрачност при харченето на тези пари, какво ще е поведението ни под стриктния надзор на Брюксел.

Може би да, а може би не



Според Закона за електронните съобщения (ЗЕС) на 1 септември 2013 г. аналоговият телевизионен сигнал ще спре окончателно и ще се премине към цифров. Шест месеца преди тази дата ще има едновременно и аналогово, и цифрово излъчване, за да може гражданите по-лесно да се адаптират към промяната. Стартът на този преход бе отлаган няколко пъти и ако се наложи нова промяна, България много вероятно я очакват глоби. А и по пътя към дигиталния си преход няма много с какво да се похвалим - срещу страната ни има наказателна процедура в Европейската комисия за начина, по който бяха дадени лицензите на мултиплексите. При посещението си в София преди две седмици ресорният по медиите комисар Нели Крус потвърди това, добавяйки, че в момента комисията обмисля как да продължи процедурата.

Единадесет месеца преди същинския преход трябваше да стане ясно има ли готовност страната ни да проведе дигитализацията безпрепятствено и съобразено с всички важни страни на пазара. Вместо това обаче по-скоро стана очевидна несигурността по тази тема.

Главният експерт в Министерството на транспорта, информационните технологи и съобщенията Никола Манчев беше категоричен, че не очаква ново отлагане на датата за преход към цифрово излъчване. Председателя на СЕМ Георги Лозанов обаче далеч не изглежда толкова сигурен. На въпроса ще има ли цифровизация той отговори лаконично "Дай Боже!". И очевидно той е по-голям реалист. Особено на фона на изявлението на вицепремиера и финансов министър Симеон Дянков, че държавата няма пари за дигитализацията. Макар че то беше преди близо два месеца, нова информация по темата няма.



"Дойде последният момент и ако се чувстваме европейска държава и част от ЕС, догодина по това време, трябва да гледаме цифрова телевизия. Процесът трябва да завърши през септември 2013 г.", коментира председателят на СЕМ.

Ако все пак цифровизацията не бъде въведена на 1 септември 2013 г., тогава страната ни остава встрани от международното развитие. "Честотната политика в България и около страната ще бъде трудна, защото всички съседни държави ще са въвели цифровия ефир и когато една държава остава назад, спира развитието на съседките си", каза Валтер Бернер, технически директор на медийния съвет в Баден-Вюртемберг.

По германски или по български

СЕМ вече е издал цифрови лицензи на 20 предприятия (медии - бел. ред.), които имат право да разпространяват 27 програми. За да приемат новия тип сигнал, по-старите телевизори ще имат нужда от монтирането на специални set top box устройства, за които държавата е отделила 7.5 млн. лв. За да се постигне обаче крайният ефект от цифровизацията (по-добро използване на наличните честоти и по-добро качество и разнообразие на програмите), има да се свърши много работа. А на този етап като че ли никой не иска да признае това.

Именно за да се ползва чужд опит по темата, като специален гост на събитието бе поканен Валтер Бернер, технически директор на медийния съвет в Баден-Вюртемберг и експерт по цифровизация. И ако се проследи изложението му, факт е, че процесът може да бъде проведен доста организирано, професионално и в диалог със заинтересованите страни. Както и да се установят фундаменталните разлики с хода на събитията в България.

"Дигиталната телевизия носи предимства не само за гражданите, но и за медиите, които ще плащат по-ниски такси на собственика на цифровата мрежа от тези, които сега плаща за аналогово излъчване. Ще спечели и държавата, която ще има предимства, защото чрез дигитализацията ще се освободят честоти, които тя да пусне на пазара за по-съвременни технологии, коментира Бернер. По думите му дълго преди старта на дигитализацията в Германия темата се е дискутирала, за да може още в началото да бъдат минимизирани съпротивите.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Критична година за медиите Критична година за медиите

Предстои промяна на собствеността на eдна от двете най-гледани телевизии - bTV, промяна на медийния закон и избор на нов генерален директор за общественото радио

17 яну 2020, 1217 прочитания

Без вода няма индустрия Без вода няма индустрия

Промишленото водоснабдяване засега е осигурено на повечето места в страната, но за някои компании има притеснения

17 яну 2020, 956 прочитания

24 часа 7 дни

17 яну 2020, 2523 прочитания

17 яну 2020, 2452 прочитания

17 яну 2020, 2185 прочитания

17 яну 2020, 2136 прочитания

17 яну 2020, 2114 прочитания

Всички новини
Бюлетин

Бюлетин "Маркетинг и реклама"

Всяка седмица най-интересното от света на маркетинга във вашата поща

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
"Капитал" на 19 години

На 4 октомври 1993 г. излиза първият брой на вестник "Капитал"

Още от Капитал
Първи борсов тест за 2020

Интересът към предложените 14% от акциите на "Телелинк" в края на януари, ще е показателен за апетита на инвеститорите

Най-печелившите взаимни фондове за 2019 г.

Българските инвестиционни схеми реализираха много успешна година, а чуждите борси са основният източник на печалби

В търсене на новия FAANG

Технологичните гиганти ще останат доминантен фактор на пазарите, но наред с тях в потенциални кандидати за фаворити на инвесторите могат да се превърнат и редица зелени компании

Скритите мащаби на водната криза

Водният режим в Перник е най-строгият от години насам, но това далеч не е единственото място, където има подобен проблем

Кино: "Бомба със закъснител"

Сексизъм, мълчание и опълчване във Fox News

Зеленият път

Как неизползваните жп линии в София може да се превърнат във велоалеи и пешеходни зони

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10