Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
28 30 окт 2012, 18:36, 9570 прочитания

Какво тук значи някаква си свобода

Посланикът на Германия сигнализира, че в. "Монитор" цензурира интервю с него

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
В рамките само на месец посланикът на република Германия Матиас Хьопфнер за втори път цитира на българските медии Джордж Оруел: "Ако изобщо свободата означава нещо, то тя означава правото да кажеш на хората нещо, което те не искат да чуят."  Този път цитатът е част от отворено писмо с остра критика към ръководството на вестник "Монитор", публикувано на интернет страницата на посолството на Федерална република Германия.

Писмото, подписано от посланик Хьопфнер, дава критична оценка на редакционната политика на медията, а повод за него е публикуваното на 23 октомври в "Монитор" интервю с дипломата. В писмото се казва, че публикуваното интервю е цензурирано и съкратено в частта, в която Хьопфнер говори за медийната свобода в България. Така посланикът, който преди няколко седмици публично заяви, че според неговата преценка медиите в страната изпълняват само частично своята задача, изпита на гърба си недостатъците на българските медии.


Избирателно

Прави впечатление, че в интервюто акцентът е поставен върху похвалите на посланика към правителството и върху въпросите, съдържащи положителни оценки към кабинета от страна на интервюиращия. Мнението на дипломата за състоянието на медийната среда в България обаче не намира място на страниците. Вероятно, защото е остро критично.

"В интервюто посланикът изрази еднозначна критика към проблематичните структури в българския медиен пейзаж, която обаче не се появи в отпечатаната версия. Съществува подозрението, че в случая това съкращение е целенасочено, за да се избегне дискусия по темата", се казва в официалното становище на германското посолство, придружаващо писмото на посланика.

В обръщението на дипломата се посочва директива, залегнала в германския Медиен кодекс, който е приет от Германския медиен съвет в сътрудничество с отделните медийни съюзи. Текстът гласи: "Устно интервю е журналистически коректно, ако предава вярно казаното. Съкращения, които променят смисъла, не са допустими според моралното самозадължение на германските медии."
За жалост в българския Етичен кодекс подобен текст няма. А и вестниците на "Нова българска медийна група" не са подписали кодекса.



Гледната точка на посланика

Посланик Хьопфнер описва срещата си с журналистката: "Миналия четвъртък Вашата кореспондентка г-жа Тодорова ми постави въпроса в кои области България се развива положително и къде са необходими още подобрения. Когато в отговора си засегнах проблематичните структури в българския медиен пейзаж и споменах, че тези проблеми дори са се задълбочили след присъединяването на България към Европейския съюз, госпожа Тодорова ми зададе допълнителен въпрос - как да се разбира това. Отвърнах, че концентрацията на собственост от медийни фирми в ръцете на няколко човека е много проблематично. Трябва да има прозрачност в отношенията на собственост. Трябва да е ясно какви икономически интереси стоят зад една медия. Много журналисти сами биха цензурирали леко своите статии, за да удовлетворят интересите на собствениците. Голям проблем е и скритата реклама и платените статии. Скритата реклама е един от пунктовете, който е категорично забранен в германското медийно право."

"В отпечатаното интервю липсва не само описаният по-горе допълнителен въпрос на госпожа Тодорова, а също и споменатата само в половин изречение критика към медийния ландшафт във въпроса за положителните и негативните политически развития в България. Това несъгласувано съкращение събужда подозрението, че редакцията нарочно е заличила тази тематика от интервюто", продължава дипломатът. "Като гражданин на ЕС и с това член на ценностна общност, която категорично се застъпва и ангажира за свобода на медиите, не мога да толерирам опити за потискане на критика", коментира посланикът и допълва, че "за известно време" няма да дава интервюта на медията.
До редакционното приключване на "Капитал Daily" не получихме коментара на "Монитор" за случката.

Според вятъра на властта

Вестниците "Монитор", "Телеграф", "Политика" и "Меридиан мач" са част от "Нова българска медийна група", собственост на бившия шеф на Българския спортен тотализатор и майка на депутата от ДПС Делян Пеевски Ирена Кръстева. Неофициално същата група най-вероятно стои зад покупката на най-тиражния седмичник "Уикенд", както и зад голяма част от разпространителите на вестници в цялата страна. Собственик е и на печатницата ИПК "Родина"

Преди ГЕРБ да дойде на власт, изданията на "Нова българска медийна група" яростно критикуваха Бойко Борисов. След като политическата сила спечели изборите, политиката на изданията се смени буквално за една нощ и те започнаха да хвалят премиера.

Една от работите на свободните и професионални медии е да дават обективна картина на случващото се, така че властта да през тях да коригира грешките и проблемите си. Всяко друго поведение носи вреди както на властта, така и на обществото и подкопава и без това крехкия авторитет на медиите.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Ваксина срещу комуникационна криза Ваксина срещу комуникационна криза

6 съвета как компаниите да адаптират комуникационните си стратегии към новата реалност

27 мар 2020, 2264 прочитания

Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (24 март) Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (24 март)

Рекламните фестивали ФАРА и Cannes Lions се отлагат; Telenor лансира кампания с домашни видеа; Призивите за дистанциране на компаниите и др.

24 мар 2020, 1587 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Маркетинг и реклама"

Всяка седмица най-интересното от света на маркетинга във вашата поща

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
Нели Крус: Призовавам ви да вземете всички мерки, за да гарантирате разнообразна медийна среда

В писмо до Бойко Борисов еврокомисарят отново обръща внимание на проблемите на българските медии

Още от Капитал
Какво правят другите държави за бизнеса

Какви мерки са предприели правителствата на Гърция, Румъния, Северна Македония и Унгария, за да се справят с икономическото въздействие от разпространението на коронавируса

Ваксина срещу комуникационна криза

6 съвета как компаниите да адаптират комуникационните си стратегии към новата реалност

Съвети при борсова зараза

"Капитал" разговаря с мениджърите на няколко от най-големите управляващи дружества в България

Ваксината срещу COVID-19: В надпревара с вируса

Пандемията вероятно ще е достигнала своя пик и ще върви към овладяване, преди ваксината да е налице, но това не я прави непотребна

Кино: "Двамата папи"

Дуел на възгледи за ценностите във време на изпитание

Голямото гледане 2

Отлични адаптации, талантлива актьорска игра, увлекателни сюжети и великолепно чувство за хумор – някои от сериалите, които си струва да изгледате (ако сте пропуснали)

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10