Едно на нула за Nova
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Едно на нула за Nova

Едно на нула за Nova

На полувремето КЗК определи, че "БТВ медиа груп" злоупотребява с господстващо положение на пазара

Весислава АНТОНОВА
10419 прочитания

© shutterstock


Повече от година двата основни конкурента на телевизионния пазар - bTV и "Нова тв", водят тежка битка за разпределянето на рекламния пазар в Комисията за защита на конкуренцията (КЗК).

Лятото на 2011 (юни) "Нова тв" сезира антимонополната комисия  за нелоялна търговска политика от страна на bTV за привличане на рекламодатели. Няколко месеца по-късно през март 2012 "БТВ медиа груп" също внесе жалба в КЗК срещу "Нова броудкастинг груп" за нарушения на забраната за нелоялна конкуренция.

След дълго затишие КЗК предяви на "БТВ медиа груп" твърдение за извършено нарушение: "злоупотреба с господстващо положение". Определението за това е изготвено още на 25 септември 2012 г., но беше  качено на сайта на комисията на 1 ноември. В документа пише, че злоупотребата с господстващо положение се изразява "посредством прилагане на отстъпки за лоялност за закупуване на рекламно време на пазара на телевизионна реклама... което поведение може да предотврати, ограничи или наруши конкуренцията и да засегне интересите на потребителите и е насочено към: ограничаване на търговията вследствие на обвързване на клиенти посредством предоставяне на отстъпки за лоялност; прилагане на различни условия за един и същ вид договори посредством дискриминационно предлагане на отстъпки".  Определението не подлежи на обжалване. В срок от 30 дни страните имат право да представят писмени възражения по предявените твърдения.

Мотивът на "Нова тв" да подаде жалба в КЗК бе, че bTV прилага "хищническо ценообразуване", което нарушава свободния пазарен избор. От медията посочиха за пример случаи на рекламни кампании, при които за кратко време от bTV са давани големи отстъпки. Някои от промоциите са били обвързани и с условието компаниите да не работят с други телевизии. Тоест, ако някой рекламодател даде целия си бюджет на bTV, ще получи по-голяма отстъпка от цената.

От "БТВ медиа груп" коментираха, че са подали в КЗК подробни писмени възражения и доказателства, с които мотивират липсата на правни и фактически основания за предявените твърдения за злоупотреба с господстващо положение.

"Мотивите ни са базирани както на експертиза, направена от международно признати експерти в областта на икономиката на конкуренцията и конкурентното право, така и на досегашната практика на комисията, която вече е разглеждала рекламната политика на дружеството в предходни свои решения", уточниха от компанията пред "Капитал".

От "Нова тв" логично реагираха положително. "Определението на КЗК съдържа задълбочен и точен анализ на пазара на телевизионна реклама и на фактите, доказващи нарушението... при изготвянето на икономическия анализ комисията е приложила най-модерните и общопризнати методи за оценка на наличието на злоупотреба с господстващо положение и на антиконкурентния ефект от прилаганата от bTV рекламна политика", коментираха от "Нова". Те изразиха надежда, че определението следва да бъде възпроизведено в решение, с което се установяват извършените нарушения и се възстановяват правилата на лоялната конкуренция.

Определението на КЗК не е окончателно. Оттук нататък двете страни по делото ще бъдат изслушвани от комисията. Преди това те трябва да са внесли писмени възражения по констатациите на антимоноплния орган и са задължени да представят всички доказателства, които имат в своя подкрепа.

В досегашната практика на КЗК комисията или е налагала финансова санкция на нарушаващата страна, или е предлагала мерки за отстраняване на нарушението, без да налага глоба.

Как се стигна дотук

От bTV контрираха обвиненията на "Нова" в "хищническо" ценообразуване и заявиха, че в изнесената от телевизията информация има "грубо изопачаване на фактите и разпространяване на неверни сведения", което от своя страна е нелоялна конкуренция и опит да се увреди доброто име на компанията.

После bTV отвърна на удара и внесе в КЗК искане за образуване на производство срещу "Нова тв". То е за провеждане на рекламна политика в противоречие с добросъвестната търговска практика през продължителен период от време (2009 - 2012 г.), при което рекламното време на медията е предлагано на дъмпингови цени на подбрани клиенти. От медията изразиха надежда антимонополната комисия да одитира договорите на "Нова" през посочения доста дълъг период. В отвореното писмо на bTV до медиите тогава се посочваше, че "избирателното предлагане на дъмпингови цени от страна на "Нова броудкастинг груп" на определени клиенти поставя рекламодателите в условия на неравнопоставеност и същевременно застрашава успешното развитие на телевизионния пазар".

"Нова тв" не се забави с отговора: "Подобно действие от страна на bTV Media Group беше очаквано и не ни изненадва. Убедени сме, че жалбата е напълно неоснователна. Всички наши клиенти и рекламни агенции са наясно, че bTV имат господстваща позиция на рекламния пазар и определят едностранно "правилата на играта", бе коментарът на "Нова" тогава. От медията уточниха, че в тези условия "Нова броудкастинг груп" е принудена в търговските си практики спрямо клиентите и рекламните агенции да следва цените, които bTV диктуват, и това са факти, които вече са изложили пред КЗК.

Разпределение на силите

Делът на bTV Media Group (bTV, bTV Cinema, bTV Comedy, bTV Action и Ring BG) от рекламния тв пазар е близо 60%, ако се стъпи на официалните данни на Българската асоциация на комуникационните агенции (БАКА)  посочени в доклада за рекламния пазар през 2011 г. Докато при групата канали на "Нова тв" (Nova, Diema, Diema Family, Kino Nova, Nova Sport) този показател е 31% дял от пазара на тв реклама.

Според официалните данни на Be Media Consultant 2011 г. е била най-успешна за bTV Media Group, която има ръст на оборота от реклама от общо 27%. Повишаването на приходите важи за всички канали на групата, като той е по-малък за лидера bTV (20%) до 298.15 млн. лв. и впечатляващ за нишовите канали bTV Cinema (71%), bTV Comedy (61%), bTV Action (30%). bTV Cinema има най-сериозен ръст в групата, като се издига от седмо (през 2010) на четвърто място по рекламни приходи през 2011.

"Нова тв" запазва втората позиция с почти наполовина по-ниски рекламни приходи от bTV. Приходите на телевизията от реклама за 2011 възлизат на 150.3 млн. лв., а общо ръстът й е 3.97% (само за "Нова тв") спрямо 2010 по данни на Be Media Consultant. А увеличението при каналите на "Нова броудкастинг груп" общо е 11%.

През първите девет месеца на 2012 г. по данни на Be Media Consultant bTV и "Нова тв" са привлекли по-големи рекламни бюджети, съответно с 15 на сто и 32 на сто. Ако за първите девет месеца на 2011 г приходите на bTV от реклама са били 203 585 млн. лв., то през 2012 те са 233 232 млн. лв. За "Нова тв" привлечените рекламни инвестиции през първите девет месеца на 2011 са 100 456 млн. лв., а за същия период на 2012 вече са 132 397.

Все пак трябва да се има предвид, че в официалните приходи на тв каналите не е пресметната цената на отстъпки, бартери и т.н., които те правят, за да привлекат парите на клиентите точно при себе си. Ако сравним декларираните в годишните финансови отчети приходи от реклама на телевизиите, срещу сумите отчетени от Be Media като рекламен приход на тв каналите, стоят в пъти по-малки суми отчетени от самата телевизия. И ако се съпоставят цифрите излиза, че каналите са давали средно около 64% отстъпка от официалните си тарифи.

Борбата между bTV и Nova през последните години е изключително оспорвана, след като телевизиите бяха закупени от международни медийни групи - американската CME и шведската MTG. Плановете и на двете компании да изплатят инвестициите си в България претърпяха сериозни корекции след началото на кризата през 2008 г. Оттогава всяка година рекламният пазар се свива с доста сериозни темпове. Общият спад е трудно да бъде измерен но вероятно за последните четири години е над 50%. Това направи борбата за по-малкото пари много оспорвана и прийомите за привличането им на моменти доста спорни. Дали е мината законовата граница ще се разбере със сигурност след окончателното решение на КЗК, а вероятно и след последващите обжалвания във Върховния административен съд.

Повече от година двата основни конкурента на телевизионния пазар - bTV и "Нова тв", водят тежка битка за разпределянето на рекламния пазар в Комисията за защита на конкуренцията (КЗК).

Лятото на 2011 (юни) "Нова тв" сезира антимонополната комисия  за нелоялна търговска политика от страна на bTV за привличане на рекламодатели. Няколко месеца по-късно през март 2012 "БТВ медиа груп" също внесе жалба в КЗК срещу "Нова броудкастинг груп" за нарушения на забраната за нелоялна конкуренция.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

15 коментара
  • 1
    savov_d.a. avatar :-|
    savov_d.a.

    от бтв почти съм се отказал но не ми харесва и натиска който виждам върху господарите от нова щом една телевизия не задържа конкуренция в предаванията си а налагане водата се мъти и крякат жабета.
    за будителите гледах бнт. хареса ми определението на Диков. преди това търсих в капитал..

  • 2
    savov_d.a. avatar :-|
    savov_d.a.

    най ме дразни че бтв ми искат поща и регистрация за да ги гледам по мрежата. и че забраняват на други да ги излъчват. май им са скъпи рекламите.не е за всеки.
    бтв искат да ги гледат хора без компютър и грамотност.. . като скат и други подобия.

  • 3
    savov_d.a. avatar :-|
    savov_d.a.

    и като съм почнал поздрави на етажната собственост.
    щото..сме съседи. по нашенски а не по хамерикански. да сте здрави и успешни.

  • 4
    mto avatar :-P
    mto

    Лявата ръка води на дясната с едно на нула на полувремето...

  • savov_d.a.

    До коментар [#4] от "mto"
    не знам за лява и дясна но току що погледнах комиците и се отвратих от панаирджийско развращаване на младежта платено с билети от ..фалшиви дипломи и цици.
    колко е далече сем от училището. колко плащаме за училище когато телевизия манипулира сексуално деца.
    колко червени точки показват телевизии на обед. и кои.
    има мяра.
    дори карбовски я знае.
    от подобно творение на слави ..деца убиват баби. а по лошото - убиват себе си. дори диктатурата убиваше без да се хвали.
    и да съм преувеличил живота и на едно дете си струва. всички минуси.


  • 6
    analiziraitova avatar :-|
    analiziraitova

    Ако случайно включа тази телевизия за минута-две отново и отново предизвиква само отвращение.

  • 7
    stoiank avatar :-|
    stoiank

    Че е нелоялна конкуренция тази практика няма съмнение. Въпроса е дали е незаконна. Защото правилата за ексклузивност срещу пари са масова практика на студения пазар и се предлагат от кафетата, през безалкохолни, бири и т. н.
    Най- тъпото е че частните телевизия, са много по-лоялни към правителството от Канал1.
    Те затова и си правят каквото си искат.

  • 8
    geoimg avatar :-|
    Geoimg

    Най-обективни са БНТ и БНР.

  • 9
    2.5 avatar :-P
    2.5

    bTV vs NOVA?
    Нещо като:
    Apple vs SAMSUNG
    Кобрата vs Кличко
    Чорни vs Дерипаска
    Alien vs Predator

    Райски времена за адвокатите!

  • 10
    mistarlupo avatar :-|
    mistarlupo

    Малко гледам телевизия, но когато го правя това определено НЕ е bTV! Откъм новини и предавания Нова ТВ изглеждат обективни и истински, поне засега.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK