Рекламен пъзел

Академично изследване се опитва да обясни ефектите на търговските послания

Само 15% от зрителите и слушателите следят с интерес рекламните блокове по радиото и телевизията. Това става ясно от изследването "Ефект на комерсиалната реклама върху консумативните практики и стилове на живот", което беше представено вчера. То е елемент от първото академично изследване на рекламата в България след 1989 г. Проектът е на катедра "Рекламен дизайн" на Националната художествена академия (НХА) и Факултета по журналистика и масови комуникации (ФЖМК) към Софийския университет. 


Благодарим Ви, че четете Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се
Close
Бюлетин
Бюлетин

Маркетинг и реклама

Получавайте най-важното и интересно от маркетинга: новини, рекламни кампании, обяви за работа


7 коментара
  • 1
    daskal1 avatar :-|
    daskal1

    Много интересно защо проектът не е финансиран от хората /организациите плащащи за рекламата? Явно науката и образованието в България нямат какво да правят с огромните си ресурси.
    Хм, любопитен съм кой е ръководителят на този проект. Бихте ли изяснили?

  • 2
    misho73 avatar :-|
    misho73

    "... Жените и зрителите над 60-годишна възраст, както и жителите на селата и областните градове са най-склонни да обръщат внимание на телевизионните реклами изобщо ..."

    Което обяснява защо тези реклами са толкова тъпи и рекламират продукти на цена до 10 лв. Мога с часове да гледам реклами, и даже го правя понякога в YouTube, но стига да са направени като хората. Рекламата е изкуство и може да я наблюдаваш без грам интерес към продукта, но тъпата реклама може да затрие Мерцедес и Кока Кола за два дни. Хенди имат наистина свежи попадения, за разлика от всички видове Парацетамол, които се надпреварват в тъпотията си. Особено БГ версията - Парацетамакс -уникална тъпотия, ако бях криейтив на това л@йно, щях да съм си прерязал вените отдавна :-) От другата страна - Кольо и Боб да речем, наистина забавно :-)

  • 3
    borabora54 avatar :-P
    borabora54

    До коментар [#1] от "daskal1":

    Това е така, защото "Фондът за научни изследвания" се чуди на кои "правилни другари" да раздаде парите... Така например един проект за участие на България в научни изследвания в една глобална световна мрежа, бе отхвърлен защото... нямало международно участие!!!!!

  • 4
    mimsi avatar :-?
    mimsi

    Не ми стана ясно как е проведено изследването? Защото ако са спирали са хората на улицата и са ги питали "Превключвате ли канала при започване на рекламния блок?" е меко казано смешно да претендират за представитлност.

  • 5
    gost22 avatar :-|
    gost22

    "Само 15% от зрителите и слушателите следят с интерес рекламните блокове по радиото и телевизията.
    ...
    37% от зрителите правят нещо друго, докато тече рекламният блок..."

    Аз виждам едни 50-тина%, на които им действат рекламите. Това, че някой прави нещо друго, не означава, че си запушва ушите, а подсъзнанието си "попива" чутото. Ето защо, звука на рекламите по ТВ-то е доста по-силен — като правиш нещо друго, все пак да чуеш рекламното послание. Тези, които превключват каналите, също често попадат в рекламните блокове на другите канали, та и те си поемат "рекламата доза". Дали, случайно рекламните блокове съвпадат по време на излъчване (в радиото и в телевизията)?

  • 6
    kozhouharov avatar :-|
    kozhouharov

    ТВ бавно, бавно умира, няма как процеса да се спре.
    А рекламата в БГ като цяло е супер пренаситена, особено билбордите и разните плакати които се лепят по улиците са напълно излишни. Ето днес пак е станала катастрофа в билборд. Защо трябва да ги има като се застрашават човешки животи!?

  • 7
    the_ashaman avatar :-|
    the_ashaman

    Рекламите по ТВ са най-дразнещите защото ти налагат да правиш нещо друго, докато свърши блока - нямаш никакъв избор. А усилването на звука просто е отвратително. Освен това са нетаргетирани, назависимо какво казват различните профили на аудиторията, предоставяне от медиите. Зрителите са милиони, а пипълметричните устройства не повече от 500. Не зная точно колко.
    При печатната реклама голяма част от тези проблеми отпадат. Като не ти е във фокуса дадена реклама просто прелистваш. Таргетирането е много по силно - напр. почти е невъзможно да попаднеш на реклама за прах на пране в автомобилно списание, което ги прави по-приемливи, според мен.
    Има доста изследвания по темата, но и без тях позиционирането на брандовете, особено във високия клас не става с ТВ. За целта е нужна прес реклама - точно заради таргетирането и това, което огражда дадената реклама. Ефектът е различен, ако преди и след теб рекламират памперси и зъбни протези (ТВ), съвсем друго е на предната страница да е Ролекс, а след теб - например Мерседес(при списанията).
    Разбира се, че няма един единствен рекламен канал, който да е ефективен за всички стоки, но освен в ако не продаваш нещо супер масово, телевизията не става. Особено в БГ.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход