С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
10 9 ное 2012, 14:36, 7782 прочитания

Маймунски номера

или как някои клубове купиха тв правата за А група с неясен бизнес модел

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


Спомняте ли си как миналата година написахме, че футболните клубове искат да продадат за седем милиона лева нещо, което струва не повече от три. Но в крайна сметка с малко държавна помощ успяха да подпишат договор за пет милиона лева и почти си ги получиха. Е, сега това нещо беше продадено за два милиона. Някои клубове ще вземат част от тези пари, а други се надяват да изкарат повече, но може и да са на загуба. Тази главоблъсканица стана наистина сложна, нали?

Проблемът с математиката и логиката с продажбата на нещото – телевизионните права за А група е, че футболните клубове искат да изкарат много пари. Техният продукт обаче никога не струва толкова, колкото си го представят. Овен това за собствениците на част от 16-те отбора цената е една, за други е друга, а накрая колкото и да получат, ги разделят отново по начин, който не ги задоволява.


На всичкото отгоре държавата е приела, че футболното първенство не е събитие от обществен интерес и то се продава на свободния телевизионен пазар без ангажименти от БНТ. Въпреки това държавата в лицето на премиера спасява излъчването му, като извънредно субсидира националната телевизия, както стана миналата година. По този начин финансира клубовете под предлог, че така се гарантира интересът на феновете (зрителите).

Тъй като въобще не е ясно кой за какво плаща и най-вече защо, вече втора година излъчването на мачовете се намира в една полудържавна-полупазарна ситуация. Преди десетина дни обаче този процес придоби още по-странен завой, тъй като изненадващо след серия от преговори с телевизиите Българският футболен съюз (БФС) съобщи, че е получил извънредно добра оферта за правата. Два дни по-късно (в четвъртък вечерта) вече ги беше продал на фирмата "Футбол Про Медия". "Предложението беше значително по-добро от направеното от телевизионните канали, участвали в наддаването, и удовлетворява напълно интересите на клубовете", се казваше в съобщението на БФС. В петък вече би трябвало да е имало договор, защото още през уикенда бяха показани мачове по БНТ и TV7.

Първо договорът, после фирмата



Собственикът на шампиона "Лудогорец" Кирил Домусчиев разкри, че той и колегата му от "Левски" Тодор Батков стоят зад фирмата. Съюзът им изглежда странен, тъй като само преди няколко седмици от разградския клуб нарекоха президента на "Левски" "Бай Ганьо" и "Поп Кръстю" в декларация с, меко казано, груб тон. Справка в Търговския регистър показа по-точна информация, а именно, че фирмата "Футбол про медия" към датата на подписването на договора с БФС (1 или 2 ноември) все още не е била регистрирана. Документи за нейната регистрация са подадени едва на 1 ноември и до 8 ноември беше в процедура.

Съдружници в компанията с капитал от 1 милион лева са фирми на Домусчиев, Батков и на собствениците на ЦСКА Димитър Борисов и Иво Иванов. "Адванс пропъртис" (Домусчиев) и "Т.Б. консулт" (Батков) получават по 45% от дяловете, а "Титан пауър Ес Пи Ви 2" (Иванов/Борисов) - останалите 10%. Фирмата е регистрирана на столичния адрес ул. "Николай Хайтов" 3А, където са регистрациите на повечето фирми на Домусчиев, включително и някои негови медийни проекти със собственика на интернет сайта Sportal.bg Стилиян Шишков. Неофициално се знае, че Домусчиев финансира и "Спортал ТВ", който е получил регистрация от Съвета за електронни медии (СЕМ) за излъчване по кабел и сателит 24-часова спортно-развлекателна програма. За този канал се смята, че е често лансираният от доста време проект за "собствена платена програма на клубовете".

Особеното е, че по закон всички футболни клубове предоставят безплатно правата си на БФС, а той от своя страна има право да ги продава. С придобиването им от "Футбол про медия" трите водещи клуба купуват правата на всички мачове от А група, включително и своите права. От БФС и от Професионалната футболна лига (организацията, която е призвана да защитава правата на клубовете) отказаха да съобщят сумата на договора за правата, защото била търговска тайна. Управителите на фирмата – Мариана Тодорова (бивш служител на маркетинговия отдел на "Левски") и Атанас Караиванов (мениджър в профилигата) отказаха коментар, защото още "няма какво да се каже". "Когато имаме договори (за продажби), тогава ще коментираме. Сега е много напрегнато", гласеше съобщение на Караиванов до "Капитал".

Президентът на "Славия" Венцислав Стефанов заяви за "Капитал", че фирмата е купила правата за 2 милиона лева. "Това е наша инвестиция и отсега нататък ще продаваме без посредници", заяви той. Казвайки ние, той уточнява, че "Славия" и "Литекс" са получили гаранции, че ще влязат в собствеността на фирмата на по-късен етап с по 20 процента за сметка на дела на "Левски" и "Лудогорец". "В момента само тези два клуба участват в собствеността, защото трябваше да всичко да стане бързо", коментира още Стефанов.

Излъгани акулчета

По този начин най-големите клубове се ангажират да продадат правата на А група, като в този случай може да спечелят, но може и да загубят. Зависи от това как са пресметнали риска на пазара. Това обаче не изглежда съвсем коректно в очите на някои от останалите клубове, тъй като не е ясно дали те са съгласни на сумата от 2 милиона лева. БФС и фирмата казват, че са доволни и ще има договор, но парите ще се разпределят между 16-те отбори от А група. При евентуална печалба обаче – т.е. "Футбол Про Медия" продаде правата за повече от 2 милиона, тя ще остане само в тези три или пет клуба за сметка на останалите.

"За мен има наличие на конфликт на интереси. Няколко клубове са и участници в първенството, и притежават телевизионните права", заяви за "Капитал" изпълнителният директор на "Черноморец" Пламен Киряков. Бургаският отбор и другите клубове не са питани дали са съгласни на договорената сума. "Нас тази сума не ни удовлетворява. Ние продължаваме да твърдим, че правата трябва да се продадат за сума, която като минимум да покрива фонда работна заплата на футболистите от А група", коментира той.

При досегашната схема за разпределение на средствата малките клубове имаха предимство, защото са повече като гласове в профилигата. Затова част от парите се разпределяха поравно, а друга част - според излъчените мачове и спечелените точки в класирането. Това не се харесваше на големите, защото те смятат, че телевизиите плащат заради техните мачове. Преди месец пред "Капитал" изпълнителният директор на "Левски" Константин Баждеков дори спомена, че е искал от БФС да си продават правата сами и да дадат някаква сума на другите участващи отбори като компенсация. Реален интерес към правата на "Левски" и ЦСКА е имало от "Булсатком". Сегашната схема изглежда като модифициран вариант на тази идея.

Пламен Киряков твърди, че настоящото разпределение ще се запази, въпреки че президентът на ПФЛ Стефан Капралов не беше наясно как ще се делят парите. Но със сигурност вече има поне един ощетен отбор - "Миньор", който изигра мачовете си с ЦСКА и "Левски" като домакин и може негов домакински мач повече да не бъде излъчван.
Искам да получавам маркетинг бюлетина
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

СЕМ отстрани Анета Милкова от конкурса за генерален директор на БНР СЕМ отстрани Анета Милкова от конкурса за генерален директор на БНР

До финалния етап на състезанието са допуснати петима кандидати

17 юни 2019, 949 прочитания

На върха на рекламната стълбица. Отново На върха на рекламната стълбица. Отново

guts&brainsDDB стана агенция на годината за шести път в творческия рекламен конкурс ФАРА

14 юни 2019, 2943 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

"Юбер България" помага на студенти за първата им среща с работодатели

Компанията организира две лекции преди кариерния форум във Факултета по математика и информатика на СУ "Св. Климент Охридски"

Да си изградиш професия

В Института по строителство на Santa Fe College са едни от най-перспективните специалности във Флорида

Студенти от 17 до 71 години

Хора на всякаква възраст сменят професията си в Центъра за ускорено обучение на американския Valencia College

Половината от работните места за IT специалисти във Вашингтон са незаети

Освен различни компютърни специалности Northern Virginia Community College има и стажантска програма с Amazon

Работници по поръчка

Професионалните колежи в САЩ осигуряват на бизнеса точно кадрите, които му трябват, максимално бързо

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
Една метрика по-малко

Nielsen Online спря да следи българския интернет пазар

Евроизбори 2019: Слънце грее, дъжд вали...

...или как гласува Симитли

На върха на рекламната стълбица. Отново

guts&brainsDDB стана агенция на годината за шести път в творческия рекламен конкурс ФАРА

Индексите на борсата започнаха седмицата с ръст

"Стара планина холд" реализира най-голям ръст след съобщението за дивидент

Ново място: "Домашен Магазин"

Деликатесен магазин и кафене в едно

Ядрен резонанс: на какво се дължи безпрецедентният успех на сериала "Чернобил"

Сериалът е смразяващо актуален днес, когато темата за размитите граници между истинно и лъжливо вълнуват обществото