Маймунски номера
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Маймунски номера

Shutterstock

Маймунски номера

или как някои клубове купиха тв правата за А група с неясен бизнес модел

Георги Филипов
8243 прочитания

Shutterstock

© Shutterstock


Спомняте ли си как миналата година написахме, че футболните клубове искат да продадат за седем милиона лева нещо, което струва не повече от три. Но в крайна сметка с малко държавна помощ успяха да подпишат договор за пет милиона лева и почти си ги получиха. Е, сега това нещо беше продадено за два милиона. Някои клубове ще вземат част от тези пари, а други се надяват да изкарат повече, но може и да са на загуба. Тази главоблъсканица стана наистина сложна, нали?

Проблемът с математиката и логиката с продажбата на нещото – телевизионните права за А група е, че футболните клубове искат да изкарат много пари. Техният продукт обаче никога не струва толкова, колкото си го представят. Овен това за собствениците на част от 16-те отбора цената е една, за други е друга, а накрая колкото и да получат, ги разделят отново по начин, който не ги задоволява.

На всичкото отгоре държавата е приела, че футболното първенство не е събитие от обществен интерес и то се продава на свободния телевизионен пазар без ангажименти от БНТ. Въпреки това държавата в лицето на премиера спасява излъчването му, като извънредно субсидира националната телевизия, както стана миналата година. По този начин финансира клубовете под предлог, че така се гарантира интересът на феновете (зрителите).

Тъй като въобще не е ясно кой за какво плаща и най-вече защо, вече втора година излъчването на мачовете се намира в една полудържавна-полупазарна ситуация. Преди десетина дни обаче този процес придоби още по-странен завой, тъй като изненадващо след серия от преговори с телевизиите Българският футболен съюз (БФС) съобщи, че е получил извънредно добра оферта за правата. Два дни по-късно (в четвъртък вечерта) вече ги беше продал на фирмата "Футбол Про Медия". "Предложението беше значително по-добро от направеното от телевизионните канали, участвали в наддаването, и удовлетворява напълно интересите на клубовете", се казваше в съобщението на БФС. В петък вече би трябвало да е имало договор, защото още през уикенда бяха показани мачове по БНТ и TV7.

Първо договорът, после фирмата

Собственикът на шампиона "Лудогорец" Кирил Домусчиев разкри, че той и колегата му от "Левски" Тодор Батков стоят зад фирмата. Съюзът им изглежда странен, тъй като само преди няколко седмици от разградския клуб нарекоха президента на "Левски" "Бай Ганьо" и "Поп Кръстю" в декларация с, меко казано, груб тон. Справка в Търговския регистър показа по-точна информация, а именно, че фирмата "Футбол про медия" към датата на подписването на договора с БФС (1 или 2 ноември) все още не е била регистрирана. Документи за нейната регистрация са подадени едва на 1 ноември и до 8 ноември беше в процедура.

Съдружници в компанията с капитал от 1 милион лева са фирми на Домусчиев, Батков и на собствениците на ЦСКА Димитър Борисов и Иво Иванов. "Адванс пропъртис" (Домусчиев) и "Т.Б. консулт" (Батков) получават по 45% от дяловете, а "Титан пауър Ес Пи Ви 2" (Иванов/Борисов) - останалите 10%. Фирмата е регистрирана на столичния адрес ул. "Николай Хайтов" 3А, където са регистрациите на повечето фирми на Домусчиев, включително и някои негови медийни проекти със собственика на интернет сайта Sportal.bg Стилиян Шишков. Неофициално се знае, че Домусчиев финансира и "Спортал ТВ", който е получил регистрация от Съвета за електронни медии (СЕМ) за излъчване по кабел и сателит 24-часова спортно-развлекателна програма. За този канал се смята, че е често лансираният от доста време проект за "собствена платена програма на клубовете".

Особеното е, че по закон всички футболни клубове предоставят безплатно правата си на БФС, а той от своя страна има право да ги продава. С придобиването им от "Футбол про медия" трите водещи клуба купуват правата на всички мачове от А група, включително и своите права. От БФС и от Професионалната футболна лига (организацията, която е призвана да защитава правата на клубовете) отказаха да съобщят сумата на договора за правата, защото била търговска тайна. Управителите на фирмата – Мариана Тодорова (бивш служител на маркетинговия отдел на "Левски") и Атанас Караиванов (мениджър в профилигата) отказаха коментар, защото още "няма какво да се каже". "Когато имаме договори (за продажби), тогава ще коментираме. Сега е много напрегнато", гласеше съобщение на Караиванов до "Капитал".

Президентът на "Славия" Венцислав Стефанов заяви за "Капитал", че фирмата е купила правата за 2 милиона лева. "Това е наша инвестиция и отсега нататък ще продаваме без посредници", заяви той. Казвайки ние, той уточнява, че "Славия" и "Литекс" са получили гаранции, че ще влязат в собствеността на фирмата на по-късен етап с по 20 процента за сметка на дела на "Левски" и "Лудогорец". "В момента само тези два клуба участват в собствеността, защото трябваше да всичко да стане бързо", коментира още Стефанов.

Излъгани акулчета

По този начин най-големите клубове се ангажират да продадат правата на А група, като в този случай може да спечелят, но може и да загубят. Зависи от това как са пресметнали риска на пазара. Това обаче не изглежда съвсем коректно в очите на някои от останалите клубове, тъй като не е ясно дали те са съгласни на сумата от 2 милиона лева. БФС и фирмата казват, че са доволни и ще има договор, но парите ще се разпределят между 16-те отбори от А група. При евентуална печалба обаче – т.е. "Футбол Про Медия" продаде правата за повече от 2 милиона, тя ще остане само в тези три или пет клуба за сметка на останалите.

"За мен има наличие на конфликт на интереси. Няколко клубове са и участници в първенството, и притежават телевизионните права", заяви за "Капитал" изпълнителният директор на "Черноморец" Пламен Киряков. Бургаският отбор и другите клубове не са питани дали са съгласни на договорената сума. "Нас тази сума не ни удовлетворява. Ние продължаваме да твърдим, че правата трябва да се продадат за сума, която като минимум да покрива фонда работна заплата на футболистите от А група", коментира той.

При досегашната схема за разпределение на средствата малките клубове имаха предимство, защото са повече като гласове в профилигата. Затова част от парите се разпределяха поравно, а друга част - според излъчените мачове и спечелените точки в класирането. Това не се харесваше на големите, защото те смятат, че телевизиите плащат заради техните мачове. Преди месец пред "Капитал" изпълнителният директор на "Левски" Константин Баждеков дори спомена, че е искал от БФС да си продават правата сами и да дадат някаква сума на другите участващи отбори като компенсация. Реален интерес към правата на "Левски" и ЦСКА е имало от "Булсатком". Сегашната схема изглежда като модифициран вариант на тази идея.

Пламен Киряков твърди, че настоящото разпределение ще се запази, въпреки че президентът на ПФЛ Стефан Капралов не беше наясно как ще се делят парите. Но със сигурност вече има поне един ощетен отбор - "Миньор", който изигра мачовете си с ЦСКА и "Левски" като домакин и може негов домакински мач повече да не бъде излъчван.

Един ГОРД е излишен

Нежеланието на представителите на "Футбол про медия" да коментират не дава отговор на въпроса как си представят бизнес модела. Според Стефанов има потенциал инвестицията поне да се върне, защото "просто някои хора досега не искаха да работят". "Когато някой не иска да свърши работа, тя не се върши", коментира той.

Под този някой се визира Валентин Михов, който в последните години участваше в организацията на продажбата на правата. "Много зависи кой и как представя нещата. Това, което беше досега, свърши", каза Стефанов.

Валентин Михов има обаче друга версия за нещата. Миналата година той се ангажира да купи правата за А група срещу 5 милиона лева без ДДС с пари, гарантирани от КТБ. Впоследствие имаше ангажимента да ги изкара чрез препродажбата им на телевизии, интернет сайтове и чрез продажбата на рекламни пана по стадионите (50% от всички пана). Той твърди, че всички пари са осигурени и клубовете ще си получат обещаните суми. "Аз не съм получил нищо, защото уговорката ми беше да получа пари само над 5.4 милиона лева приходи. Не съм изкарал толкова, за да взема. Напротив – разходите ми са над 183 хиляди лева, което е моя загуба. Нямам една стотинка печалба", коментира той за "Капитал".

Част от сумата трябваше да дойде от БНТ, на която премиерът обеща извънредна субсидия от 1.8 милиона лева. Последният почти 1 милион лева обаче беше преведен едва преди две седмици по личната заръка на Бойко Борисов към финансовия министър Симеон Дянков по време на правителствено заседание. Михов беше заобиколен и парите отидоха директно за БФС. По този повод Михов заяви пред "Дневник": "Нищо не зависи от мен, защото живея в държава, в която договорите нямат никакво значение. Тук дали договорите ще се изпълняват зависи само от един човек." Неофициално се смята, че заобикалянето му е защото Михов беше сред учредителите на партията на Слави Бинев ГОРД. Той не пожела да коментира дали това е причината, но намекна, че има такова усещане.

Какво значи някаква реклама

За момента не е ясно как точно инвестицията от два милиона лева ще се върне. По неофициална информация в началото на сезона двете телевизии с интерес към излъчването на първенството БНТ и TV7 са предлагали сума в рамките на 2.5-3 милиона лева. Оттогава обаче измина една трета от календара на шампионата и цената със сигурност е паднала. На въпрос как ще бъдат изкарани повече пари от това, което са давали БНТ и TV7, Стефанов коментира: "Кой ви каза, че са само двете? А bTV, Blizoo или "Булсатком"?

Отговорът на въпроса му е: ТВ+ (която се разпространява от "Булсатком") и БНТ си осигуриха излъчването. Тв+ ще показва по два двубоя на кръг, докато националната телевизия - по един. Изборът е логичен, той като двата канала са сред малкото, които зависят минимално от приходите на реклама. "До Нова година не може да се изкара и един лев, защото всички рекламни бюджети са отдавна разпределени", заяви за "Капитал" представител на една от двете заинтересувани телевизии, който не желае името му да бъде споменавано. Според него миналия сезон БНТ и TV7 изкарали по 100 хиляди лева от реклама. Реално в TV7 голямата част от излъчваните клипове бяха свързани с компании на неофициалния собственик на медията Цветан Василев. Само разходите за излъчване на един мач се оценяват на 10 хиляди лева, ако се наема външна фирма, което при евентуални 40 мача до края на сезона прави разход от 400 хиляди лева.

Така накрая отговорите в главоблъсканицата не стават повече, отколкото са въпросите. Аритметиката може и да излезе, и то както обикновено - противно на логиката. Тогава няколко "правилни" клуба ще спечелят, а други ще получат по-малко. Излишните ще са извън играта и всичко ще си дойде на мястото.

Спомняте ли си как миналата година написахме, че футболните клубове искат да продадат за седем милиона лева нещо, което струва не повече от три. Но в крайна сметка с малко държавна помощ успяха да подпишат договор за пет милиона лева и почти си ги получиха. Е, сега това нещо беше продадено за два милиона. Някои клубове ще вземат част от тези пари, а други се надяват да изкарат повече, но може и да са на загуба. Тази главоблъсканица стана наистина сложна, нали?

Проблемът с математиката и логиката с продажбата на нещото – телевизионните права за А група е, че футболните клубове искат да изкарат много пари. Техният продукт обаче никога не струва толкова, колкото си го представят. Овен това за собствениците на част от 16-те отбора цената е една, за други е друга, а накрая колкото и да получат, ги разделят отново по начин, който не ги задоволява.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

10 коментара
  • 1
    1024 avatar :-|
    1024

    "За момента не е ясно как точно инвестицията от два милиона лева ще се върне."
    Е как да не е ясно? Има достатъчно време да се изиграят няколко "приятелски" мача, които ще предизвикат интерес в Азиатски регион.

  • 2
    brizeidas48 avatar :-|
    Nataliya

    Медията ТВ7 е собственост на Alegro Capital от лятото на тази година, не се свързва с Цветан Василев . През 2009 година ТВ7 бяха закупени от офшорната компания Crown Media. Тогава само се говореше че Василев има участие, което се свежда само до консултиране на инвеститорите. Банкерът няма връзка с никакви медии. Колкото до Алегро Капитал - това е независима консултантска компания, която предлага финансови съвети. Дейността ѝ е съсредоточена върху клиенти на територията на Европа. Има за цел да изготвя компетентни анализи и препоръки по основните стратегически проблеми, пред които се изправя една бизнес фирма.

  • 3
    the_core avatar :-P
    The Core

    Седят двама чукчи на една пряспа сняг и съзерцават бялата далечина.
    Единият нещо дъвче....
    - Какво ядеш? пита първият.
    - Шоколад!
    - А защо така лошо мирише?
    - Ами защото го ям за втори път....

    ПП: Всяка прилика на нашите нашите футболни отбори/собственици с чукчите да се счита за случайна!

  • 4
    bestbuy avatar :-P
    За да останат ХОРА в България.

    "искат да продадат за седем милиона лева нещо, което струва не повече от три. "

    Искате да кажете - 3 хиляди, нали.. ?

  • 5
    linderoth avatar :-|
    linderoth

    До коментар [#2] от "Gabriel":

    ако продължаваш да се изразяваш толкова некомпетентно и ако си повярваш за миг на това,което пишеш предполагам ще спечелиш рекорден брой минусчета!

  • 6
    kozhouharov avatar :-|
    kozhouharov

    Ако ТВ7 и БНТ са изкарали общо миналата година 200 хил. лв. от реклама, значи толкова е реалната цена. За какви милиони мечтаят след като рекламодателите не искат да рекламират? Кой ще им ги даде на тях тия милиони?
    100-те човека които се събират на мач ли?
    Само телевизии които искат да се харесат на властта дават, никой друг.

  • 7
    brizeidas48 avatar :-|
    Nataliya

    До коментар [#5] от "linderoth":

    Първо, аз не съм дете, че да ме радват плюсове и минуси. Не очаквам да получа шоколадче, ако напиша коментар, който да спечели десетки плюсове. Второ, теб кое те притеснява? Позаинтересувай се от дейността на Алегро Капитал и сравни дали съм написала нещо грешно.

  • 8
    bobi_rz avatar :-|
    bobi_rz

    Има достатъчно хора, които гледат български футбол.
    Тук чета, че предаването на един мач струвало 10 хил.лв., ми даже е малко, защото телевизиите в България искат без инвестиции да печелят.
    Всички се учудиха когато Диема купи правата за Европейското по футбол през 2008 и излезе на печалба.
    Просто липсата на професионализъм в спортните редакции на повечето телевизии е отчайваща, като се започне от коментаторите(Петър Василев на първо място :) ) и се стигне да студията преди и след мачовете.

  • 9
    geoimg avatar :-P
    Geoimg

    [quote#7:"Gabriel"]Позаинтереувай се от дейността на Алегро Капитал и сравни дали съм написала нещо грешно. [/quote]
    А кой стои зад "дейността на Алегро Капитал" !?

  • 10
    ventsy avatar :-|
    ventsy

    2 милиона, но за 2/3 от първенството, първите 10 кръга минаха на тъмно. Реално, цената за цялото първество е 3 милиона.
    Което, ако се вярва на медиите е близо до цената която клубовете искаха от телевизиите, но спънката беше изплащането на старите задължения.

    Друг е въпроса дали има конфликт на интереси.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK