Една метрика по-малко
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Една метрика по-малко

Shutterstock

Една метрика по-малко

Nielsen Online спря да следи българския интернет пазар

Мария Манолова
6048 прочитания

Shutterstock

© Shutterstock


"Може да сте конкуренти, но в момента, когато станете партньори, ще можете да постигнете всичко." Това се казва в последното официално писмо на компанията за изследване на пазара на интернет реклама Nielsen Online до нейните клиенти. В началото на ноември, пет години след стъпването си на българския пазар, агенцията прекрати дейността си тук. 

Партньорството невъзможно

От Nielsen Online обясниха решението с липсата на партньорство с онлайн издателите. Играчите на пазара коментират, че желанието на Nielsen е било да работят с всички издатели, но са се оттеглили, тъй като на този етап това се е оказало невъзможно. 

"Липсата на конкуренция в даден сектор винаги е проблем и може да се отрази негативно," коментираха от "Нетинфо". Според онлайн групата предлаганата от  Nielsen услуга е била на сравнително високи цени. Те намират причината за оттеглянето на Nielsen в липсата на гъвкавост и сравнително трудната работа с тяхната платформа. 

Собственикът на mail.bg Момчил Шумаков пък смята, че Gemius са по-успешни, тъй като са постигнали по-добри договорки с рекламодателите. Той обаче уточни, че Nielsen са работили по стандартите на сдружението на онлайн издателите Interactive Advertising Bureau (IAB) - България. "Рекламодателите предпочитат другата метрика заради простотата в обяснението на единиците. При Nielsen бяха по-сложни, защото са по стандарт", коментира той. Шумаков допълни, че друг външен играч е проявил интерес към измерването на пазара на онлайн реклама в България, но остана скептичен дали това наистина ще се случи.

България не е Ню Йорк

Базираната в Ню Йорк Nielsen Online навлезе на българския онлайн пазар в края на 2007 г., няколко месеца след конкурентната й полска компания Gemius. Двете агенции изследват социо-демографския профил на потребителите на интернет сайтове чрез анкети. Те предлагаха сходни услуги, но използваха различни методологии в изследванията си. Данните на двете агенции са изключително важни за бизнеса, защото от тях зависи как планират бюджетите си. През годините  много от онлайн компаниите купуваха данните и на Nielsen, и на Gemius, за да са по прецизни в преценките си. 

Антония Митрева, Nielsen Online:

Напуснахме пазара заради липса на партньорство с онлайн издателите 

Каква е причината Nielsen Online да се оттегли от българския пазар?

Няма еднозначен отговор на този въпрос. Nielsen беше поканен от българския дигитален пазар преди 5 години да започне измерване на трафика и аудиторията на местните онлайн издатели. Стартирането на тази дейност не е инициирана от самата компания доставчик на услугата, но веднъж започнала, тя представлява инвестиция, която Nielsen не е искал да прекрати. Причината за оттеглянето на компанията е резултат както на взети и невзети вътрешни решения, така и на взети и невзети решения от външната пазарна среда. Нужна е винаги осъзната и доставена инвестиция и от двете страни, за да има стратегическо развитие, добавена бизнес стойност и растеж. Nielsen действително взе решение да напусне местния пазар основно поради проточила се липса на консолидирано, обединено и консистентно във времето партньорство с онлайн издателите. Поради спецификата на продукта си, който трябва да достави максимално добро покритие на измервания пазар, липсата на такова партньорство доведе до постепенното обезценяване на иначе качествената услуга на Nielsen. Далеч съм от мисълта, че има идеални продукти, идеални услуги и идеални компании. Но идеята е да растем заедно или да се разделим, ако няма рентабилност. Изключение правят само благотворителните дружества. 

Какви бяха основните трудности в работата ви?

Най-голямата трудност в работата с българския онлайн пазар е липсата на лоялна и градивна комуникация между основните страни - рекламни агенции, онлайн издатели, рекламодатели. Стиковането на работата между тези три звена е най-комплицирано, дефрагментирано и за съжаление неползотворно. Дългогодишната разединеност тук не води до развиването на дигиталната индустрия и искрено се надявам това скоро да се промени. Най-голямата трудност за Nielsen бе запазването на неутралитет и все пак опит да се задоволят различните бизнес нужди, било то от гледна точка рекламодател или да се поставиш в обувките на агенцията или издателя.  

Как се разви компанията за петте години, в които следите онлайн пазара в България?

Крайната цел за българския пазар бе пускането в действие на нови измервателни инструменти, които да увеличат ефективността на онлайн рекламата и нейното измерване. Тези инструменти бяха насочени към видео онлайн измерване, измерване на намерението за покупка и препоръчването на дадена рекламирана стока, както и предоставяне на демографски данни за облъчената от рекламното послание аудитория. За съжаление тогава, когато целият свят се прехвърля от измерване на аудиторията към нови решения, в България се движим с по-бавни темпове. Силно се надявам това скоро да се промени. В крайна сметка не успяхме да заразим пазара с иновациите, с които разполагаме.

Как се промени българският онлайн пазар през последните пет години?

Лично аз не виждам развитие от 3 години насам. Това и доведе до много съкращения на разходи и инвестиции. Все още очаквам да имаме на местно ниво достатъчно богато онлайн видео съдържание. Все още очаквам по-наситена и градивна конкуренция. Ще кажете - пазарът е малък. Стига с това извинение, наистина "човек е толкова голям, колкото големи са мечтите му". Желая на всички участници на пазара скорошен ръст и вълнуващи нови проекти, продукти, играчи.

"Може да сте конкуренти, но в момента, когато станете партньори, ще можете да постигнете всичко." Това се казва в последното официално писмо на компанията за изследване на пазара на интернет реклама Nielsen Online до нейните клиенти. В началото на ноември, пет години след стъпването си на българския пазар, агенцията прекрати дейността си тук. 


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    qwerty avatar :-|
    Ало, Ваньо?

    Ураа! Това са онези досадници с рекламата върху цяла страница, която не ти дава да прочетеш статията.

  • 2
    cipisec avatar :-|
    cipisec

    Абе какъв е тоя гАмиус? Компанията се нарича Gemius: https://www.gemius.com/


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK