С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
2 12 ное 2012, 19:24, 5791 прочитания

Една метрика по-малко

Nielsen Online спря да следи българския интернет пазар

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация

"Може да сте конкуренти, но в момента, когато станете партньори, ще можете да постигнете всичко." Това се казва в последното официално писмо на компанията за изследване на пазара на интернет реклама Nielsen Online до нейните клиенти. В началото на ноември, пет години след стъпването си на българския пазар, агенцията прекрати дейността си тук. 

Партньорството невъзможно

От Nielsen Online обясниха решението с липсата на партньорство с онлайн издателите. Играчите на пазара коментират, че желанието на Nielsen е било да работят с всички издатели, но са се оттеглили, тъй като на този етап това се е оказало невъзможно. 


"Липсата на конкуренция в даден сектор винаги е проблем и може да се отрази негативно," коментираха от "Нетинфо". Според онлайн групата предлаганата от  Nielsen услуга е била на сравнително високи цени. Те намират причината за оттеглянето на Nielsen в липсата на гъвкавост и сравнително трудната работа с тяхната платформа. 

Собственикът на mail.bg Момчил Шумаков пък смята, че Gemius са по-успешни, тъй като са постигнали по-добри договорки с рекламодателите. Той обаче уточни, че Nielsen са работили по стандартите на сдружението на онлайн издателите Interactive Advertising Bureau (IAB) - България. "Рекламодателите предпочитат другата метрика заради простотата в обяснението на единиците. При Nielsen бяха по-сложни, защото са по стандарт", коментира той. Шумаков допълни, че друг външен играч е проявил интерес към измерването на пазара на онлайн реклама в България, но остана скептичен дали това наистина ще се случи.

България не е Ню Йорк

Базираната в Ню Йорк Nielsen Online навлезе на българския онлайн пазар в края на 2007 г., няколко месеца след конкурентната й полска компания Gemius. Двете агенции изследват социо-демографския профил на потребителите на интернет сайтове чрез анкети. Те предлагаха сходни услуги, но използваха различни методологии в изследванията си. Данните на двете агенции са изключително важни за бизнеса, защото от тях зависи как планират бюджетите си. През годините  много от онлайн компаниите купуваха данните и на Nielsen, и на Gemius, за да са по прецизни в преценките си. 



Антония Митрева, Nielsen Online: Напуснахме пазара заради липса на партньорство с онлайн издателите 

Каква е причината Nielsen Online да се оттегли от българския пазар?
Няма еднозначен отговор на този въпрос. Nielsen беше поканен от българския дигитален пазар преди 5 години да започне измерване на трафика и аудиторията на местните онлайн издатели. Стартирането на тази дейност не е инициирана от самата компания доставчик на услугата, но веднъж започнала, тя представлява инвестиция, която Nielsen не е искал да прекрати. Причината за оттеглянето на компанията е резултат както на взети и невзети вътрешни решения, така и на взети и невзети решения от външната пазарна среда. Нужна е винаги осъзната и доставена инвестиция и от двете страни, за да има стратегическо развитие, добавена бизнес стойност и растеж. Nielsen действително взе решение да напусне местния пазар основно поради проточила се липса на консолидирано, обединено и консистентно във времето партньорство с онлайн издателите. Поради спецификата на продукта си, който трябва да достави максимално добро покритие на измервания пазар, липсата на такова партньорство доведе до постепенното обезценяване на иначе качествената услуга на Nielsen. Далеч съм от мисълта, че има идеални продукти, идеални услуги и идеални компании. Но идеята е да растем заедно или да се разделим, ако няма рентабилност. Изключение правят само благотворителните дружества. 

Какви бяха основните трудности в работата ви?
Най-голямата трудност в работата с българския онлайн пазар е липсата на лоялна и градивна комуникация между основните страни - рекламни агенции, онлайн издатели, рекламодатели. Стиковането на работата между тези три звена е най-комплицирано, дефрагментирано и за съжаление неползотворно. Дългогодишната разединеност тук не води до развиването на дигиталната индустрия и искрено се надявам това скоро да се промени. Най-голямата трудност за Nielsen бе запазването на неутралитет и все пак опит да се задоволят различните бизнес нужди, било то от гледна точка рекламодател или да се поставиш в обувките на агенцията или издателя.  

Как се разви компанията за петте години, в които следите онлайн пазара в България?
Крайната цел за българския пазар бе пускането в действие на нови измервателни инструменти, които да увеличат ефективността на онлайн рекламата и нейното измерване. Тези инструменти бяха насочени към видео онлайн измерване, измерване на намерението за покупка и препоръчването на дадена рекламирана стока, както и предоставяне на демографски данни за облъчената от рекламното послание аудитория. За съжаление тогава, когато целият свят се прехвърля от измерване на аудиторията към нови решения, в България се движим с по-бавни темпове. Силно се надявам това скоро да се промени. В крайна сметка не успяхме да заразим пазара с иновациите, с които разполагаме.

Как се промени българският онлайн пазар през последните пет години?
Лично аз не виждам развитие от 3 години насам. Това и доведе до много съкращения на разходи и инвестиции. Все още очаквам да имаме на местно ниво достатъчно богато онлайн видео съдържание. Все още очаквам по-наситена и градивна конкуренция. Ще кажете - пазарът е малък. Стига с това извинение, наистина "човек е толкова голям, колкото големи са мечтите му". Желая на всички участници на пазара скорошен ръст и вълнуващи нови проекти, продукти, играчи.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Агенцията ExpandX и Wness TV започват да предлагат съвместна услуга Агенцията ExpandX и Wness TV започват да предлагат съвместна услуга

През Goldies media group двете компании ще работят върху създаването на видеопродукции

14 ное 2019, 1130 прочитания

ЕК одобри KKR да купи германския издател Axel Springer ЕК одобри KKR да купи германския издател Axel Springer

Според комисията новата структура на компанията няма да доведе до промени на пазара

13 ное 2019, 1068 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Маркетинг и реклама"

Всяка седмица най-интересното от света на маркетинга във вашата поща

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
BBC под натиск да си върне доверието

В устава й е записано, че "ние сме независими, безпристрастни и честни", но това започва да се променя

Още от Капитал
Сбогом, кабели

Първите дошли в автосектора се изнасят първи към по-евтини дестинации

Мениджърът, който удвои гиганта VMware

Пат Гелсингър, изпълнителен директор на американската технологична компания, пред "Капитал"

Внимавай с Aliexpress

Кои са най-честите рискове при покупки от китайската онлайн платформа

Климатично северно сияние

Как Финландия ще стане въглеродно неутрална до 2035 г.

К като "Култура", К като "край"

"К - вестник за критика, дебати и културни удоволствия" спира да излиза в началото на следващата година

Книга: "Истории от 90-те"

Сборникът "Истории от 90-те" дава поглед към размирното десетилетие без излишна сантименталност

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10