Дидие Щосел: MTG търсят възможности за нови инвестиции

Дидие Щосел е изпълнителен директор на "Нова броудкастинг груп" от август 2012г.

Дидие Щосел: MTG търсят възможности за нови инвестиции

Изпълнителният директор на "Нова тв" пред "Капитал"

Мария Манолова
13705 прочитания

Дидие Щосел е изпълнителен директор на "Нова броудкастинг груп" от август 2012г.

© Цветелина Белутова


Профил

Дидие Щосел е изпълнителен директор на "Нова тв" от август 2012 г. Преди това е заместник-председател на борда на директорите на "Нова броудкастинг груп" от 2009 г. Между 2007 и 2009 г. е председател на борда на директорите на "Болкан медиа груп" (издател на списанията "Жената днес", "Наш дом" и "Голф & SPA"). През 2005 г. управляваната от него британската медийна компания Apace Media купува 66% от "Телевизия ММ" ООД (телевизионните канали ММ и М2 и продуцентската къща ММ Records) - сделката, с която той стъпва на българския пазар. Месец по-късно придобива и 50% от медия холдинга "Диема вижън". През 2007 г. Apace Media, мажоритарен собственик на "Диема вижън" и "Телевизия ММ", подписа договор за покупката на 50% от ново смесено дружество - Balkan Media Group Limited (BMGL), с шведската радио-телевизионната група Modern Times Group Broadcasting (MTG).

Как се промени виждането ви за телевизионния пазар, откакто дойдохте тук за пръв път през 2005 г.?

Пристигнах в България през юли 2005 г., когато моята компания купи ММ. Промените на пазара оттогава са драстични. Основно са в това, че сега има 30 или 40 нови канала. Тогава самата "Нова ТВ" имаше само един канал, също както bTV и БНТ. Fox Life и AXN още не съществуваха, или тъкмо навлизаха на пазара, имаше няколко музикални канала. Сега имате "Нова тв" и четири собствени канала, bTV плюс пет други канала, Fox с Fox Life, Fox Crime и National Geographic, Discovery с техните канали. Очевидно е, че тенденцията за мултиканално съдържание е много по-разпространена.

Това, което остава непроменено от 2005 г., е размерът на рекламния пазар. Той растеше с по 20% на година от 2005 до 2008 г., но оттогава се срина драстично. Днес сме на нивата от 2005 или 2006 г. Другата промяна са дигиталните технологии. През 2005 г. пенетрацията на широколентовия интернет в България беше 20%, а днес е около 50%. Развитието на интернет и възможността да гледаш видеосъдържание онлайн е много по-разпространена.

Размерът на телевизионните оператори като Bulsatcom или Blizoo също е различен, броят на клиентите им се увеличи драстично през последните седем години. Видяхме същото и при кабелните оператори. Получи се сериозна концентрация и докато преди имаше изключително много малки оператори, сега има няколко големи и силни.

Друга промяна е дигитализацията, преминаваме от аналогово към цифрово ефирно излъчване. Цифровизацията изглеждаше като далечен план, сега ще бъде реалност в рамките на няколко месеца. Мобилните технологии също са огромна промяна. Преди седем години никой не си е представял да гледа финала на VIP Brother на мобилен телефон или таблет. Сега това е възможно. В приложението за мобилни устройства на Nova има бутон "на живо", който ви позволява да гледате телевизия на мобилното си устройство в реално време. 

Сега конкуренцията е много по-голяма. По-лесно ли се прави медиен бизнес или по-трудно?

Концентрацията на канали е много по-голяма, но голяма част от тях са в ръцете на същите хора. Не мисля, че конкурентната среда се е променила драстично. Ако погледнете дяловете от рекламния пазар на bTV Media Group и Nova Broadcasting Group, да, те са се увеличили, особено за Нова, но на пазара все още има само два основни играча, които държат по-голяма част от него. По същия начин работят и повечето европейски пазари.

Но вече се конкурирате на много повече нива - в различните канали, в digital, в мобилните устройства?

Така е, но ако се конкурираш в повече платформи и можеш да ги монетизираш, това са и повече източници на приходи. Бюджетите, които преди се вливаха в аутдор реклама, сега се инвестират онлайн. Преди нямахме достъп до парите, заделени за печатна реклама. Сега те се инвестират и в онлайн и ние имаме достъп до тях благодарение на Nova Play. С развитието на пазара имаме достъп до повече източници на приходи, като например интернет бюджетите на рекламодатели, с които не можехме да работим преди.

Как ще оцените резултатите на Nova Play две години след създаването на сайта?

Когато правиш стратегия за дигитално присъствие имаш два избора - да затвориш съдържанието и приходите да са не от реклама, а от абонамент. Вторият модел е безплатният - всеки има достъп до цялото съдържание, а ти правиш пари, продавайки реклама. Това е нашият модел с Nova Play. Миналата седмица беше най-успешната до този момент за Nova Play - общо един милион гледания в сайта. Дори преди година не можехме да си представим този резултат.

Опитваме се да използваме и модела на платения абонамент. За английската Висша лига стартирахме мултиплекс, който е достъпен чрез компютър, мобилен телефон и таблет. Услугата позволява на зрителите да "купят" който поискат мач и да го гледат в HD в движение. Мисля, че бъдещето ще бъде комбинация от двата модела - безплатна платформа за цялото излъчено съдържание и платен модел за ексклузивното съдържание - най-големите филми и мачове.

Как се променя отношението на рекламодателите към онлайн рекламата? Склонни ли са да инвестират в рекламата във видеосъдържание в интернет?

Тази рекламна форма ще се развива. Форматът е много гъвкав и позволява креативност. Популярен ли е днес? Не, не е. Но не беше популярен и на западните пазари преди няколко години. Мисля, че ще бъде растяща част от интернет бюджетите за напред.

Погледнете какво се случва в останалите държави. Там първоначално проблемът беше, че много клипове нямаха уредени авторски права. Ако си голям рекламодател, би ли искал да рекламираш, ако знаеш, че видеото е пиратско или може да има неподходящо съдържание или ниско качество? В последните 2-3 години catch-up услугите се подобряват все повече и трафикът им се увеличава значително. Хората знаят, че на Nova Play, на BBC iPlayer, на iTV Player ще получат легално съдържание с добро качество. Това е много добра реклама, защото си сигурен, че зрителите са видели тези една-две preroll (преди началото на клипа - бел.ред.) реклами.

Предстои търг за правата на английското първенство, за които има интерес от няколко различни канала. Какво планирате да направите, ако Нова Спорт загуби правата?

Държим тези права от 10 години и ще ги спечелим отново. Хората подценяват факта, че тези федерации искат да имат стабилни дългосрочни партньори, подкрепени от мултинационални медийни компании, каквато е MTG. Ние си партнираме с Висшата лига в много държави, където държим правата за излъчване. Стабилността на това партньорство е от изключителна важност.

Смятате ли, че покупката на ММ беше грешка?

Стратегията беше проста - аз влязох на пазара с цел да консолидирам кабелни телевизионни канали. Тогава те имаха 1-2% от аудиторията, планът беше да ги обединя, да увелича аудиторията и да създам трети истински комерсиален играч на този пазар. Това успя. Когато MTG стъпиха в България през 2007 г., ние имахме три или четири канала, а те имаха каналите Viasat. След това се случи придобиването на "Нова ТВ" и създаването на медийната група, която имаме днес - Нова, Диема, Диема Фемили, Нова Спорт, Кино Нова, Нова Premier League HD, Viasat History, Viasat Nature,Viasat Explorer, TV1000 - това е огромно присъствие.

Смятате ли, че през последните няколко години "Нова тв" страдаше от липса на ясна профилираност и идентичност?

Телевизията е креативен процес - трябва непрекъснато да преосмисляш кой си и да търсиш нови идеи. И понякога грешиш. Ясно е, че преди две-три години сгрешихме и сме първите, които го признават. Но твърдим, че отново намерихме правилната формула. Случващото се тази есен е пример за това, че когато намериш формулата, тя работи чудесно.

Стратегията ни е проста - ние сме независима телевизия, това е изключително важно за MTG, тъй като това е международна компания и медиите са единственият й бизнес. Имаме независима система за мониторинг, която всяка седмица следи дали публицистичните ни предавания са балансирани или нещо трябва да се коригира, ако сме били субективни по дадена тема. В 99% от времето резултатите показват, че сме били балансирани и сме представяли двете страни на аргумента.

Как планирате да задържите високите рейтинги, постигнати от VIP Brother?

Мотото ни е просто - да има локален привкус и да е на живо. Всичко, което правим да включва местни хора и да бъде релевантно на нашата действителност. Зрителите знаят, че това, което гледат, се случва в реално време. Не ми харесват предавания, които се снимат три месеца по-рано и са "произведени".

Другото нещо, което искаме да постигнем, е, да сме интересни на хората - когато отиват на работа, да говорят за това какво се е случило предишната вечер по телевизията. Това може да бъде постигнато единствено чрез риалити предаване.

Догодина ни очаква нещо подобно на това, което видяхме досега - консолидиране на новинарските и актуалните предавания, ще се опитаме да ги направим по-добри. Предстоят референдум и избори и зрителите ще искат да бъдат информирани по най-добрия възможен начин. През пролетта и есента ще пуснем поредица от предавания с локален привкус и са на живо - local and live. Спокоен съм, че тази формула работи.

Това значи ли, че няма да инвестирате в собствени сериали?

Имаме един сериал - "Етажна собственост," който работи добре. Ние първи, дори ако не включваме "Хотел България", направихме български сериал - "Забранена любов" през 2007 г., който беше успешен. После изпуснахме следващото стъпало през 2009 г., когато bTV имаха успех.

Не планираме създаването на друг сериал през 2013 г. Ако взема това решение, то ще бъде дългосрочен проект, тъй като изисква сериозна подготовка. В момента не сме идентифицирали такава нужда. Не искаме да копираме конкурентите. Ние сме различна телевизия и имаме различна аудитория - искаме да им предложим това, което харесват, и изглежда, че те харесват това, което им даваме в момента.

Свършва ли периодът, в който двата основни телевизионни канала излъчваха много сходни предавания по едно и също време?

Надявам се. Не ние започнахме тази игра. Обявихме X Factor и три седмици по-късно разбрахме, че bTV правят The Voice of Bulgaria. Ако си лидер, контрапрограмирането е изключително ефективна тактика. Единственият проблем е, че е обидна за зрителя. От бизнес гледна точка разбирам защо bTV го правят. "Нова ТВ" се опитва да бъде алтернатива на bTV. Ако погледнем цифрите - всеки път, когато са се опитвали да правят същото като нас, общият брой на зрителите на двата канала е намалявал. По-добре е да правим различни неща и повече хора да ни гледат.

Казахте, че в краткосрочен план не бихте инвестирали в собствени сериали. Смятате ли обаче, че моделът на готовите чуждестранни формати е устойчив?

Какво е VIP Brother - събирането на местни звезди в една къща и проверка на отношенията между тях. Това се случва, откакто свят светува. Причината тези предавания да се наричат формати е, защото са били изключително успешни в други държави. Но всичко е локално. Единственото, което използваме, когато правим например X Factor, е, че когато купим името и лиценза, веднага става ясно, че това ще е нещо голямо, защото си чувал за американската или британската версия. Преди време "Нова тв" направи "Пей с мен," а bTV - Music Idol. Винаги ще има музикални "формати". Но не подценявайте креативносттта на местните продуценти. Купуването на формат не значи нищо - дава ти само правилата и рамката. След това идват качествата на продуцента, който прави предаването успешно или не.

Ще се опитате ли да концентрирате по-голяма част от продуцентската дейност в рамките на телевизията?

Вярвам, че не можеш да имаш монопол над креативността. Ако се опиташ да правиш всичко с вътрешен ресурс, ще я убиеш. Ако погледнете успешните модели в Европа или Великобритания като BBC или iTV- да, те имат огромни собствени продуцентски ресурси, но използват и много независими продуценти, защото креативността не е просто нещо, което купуваш и задържаш в твоята компания. Тези хора често искат да работят по независим начин и не можеш да ги накараш да работят за огромна международна компания като MTG, Time Warner, BBC. Те искат да имат своя компания, да правят каквото искат, да направят едно предаване и след това да си почиват три месеца. Това не може да се случи в телевизията. Винаги ще има независими продуценти.

Какви рейтинги има "Нова тв" в момента?

В момента сме лидери в София, и то с немалка преднина, което е и една от целите ни. В големите и малките градове растем и се доближаваме до bTV, а ако вземем предвид и кабелните ни канали, разликата става много по-малка. Това дали сме номер едно или две не е от толкова голямо значение. Важното, когато работиш в сектор, свързан с реклама, е, да привлечеш аудиторията, която може и иска да си купи продуктите на рекламодателите.

Какви са най-големите проблеми на телевизионния пазар? Има ли прекалено много канали на фона на размера на рекламния пазар и очаквате ли нови консолидации?

На повечето европейски пазари има два големи комерсиални играча. В България е същото и не смятам, че това ще се промени. Много хора имат амбиции да казват, че може да се намери място за три. Опитът на останалите държави показва, че това просто не работи. Дори на пазари като Великобритания iTV е лидер с голяма преднина, във Франция има TF1 и M6, в Германия са ProSieben и RTL. Смятам, че в България "Нова ТВ" и bTV ще останат основните играчи във free-to-air сегмента или единствено разчитащи на реклама.

Нишовите канали също имат добър модел на генериране на приходи. За тях рекламата е важна, но абонаментът е сериозна част от бизнес модела им. Хората ще продължават да плащат за съдържание с добро качество. За 13 - 15 лв. получаваш 80 канала, някои от които в HD, а понякога и интернет. Това изобщо не е скъпо. Това ще продължава и ще имаме балансиран модел с двете големи телевизионни групи, които се издържат от реклами, и нишовите канали, с огромна част от приходите от абонамент.

Как цифровизацията ще се отрази на бизнеса ви?

Преминавали сме през този процес в много държави - скандинавските държави бяха едни от първите, които въведоха технологията. Отговорът ми е: няма да има никаква разлика. Днес едва 12 до 15% от населението гледа ефирна телевизия. С преминаването към цифров сигнал някои ще решат да използват сателитна чиния или кабелен оператор, а останалите ще получават същите канали, както днес. Това няма да промени бизнеса ни. Пенетрацията на кабелната телевизия в момента е изключително висока и достига до 85% от населението. В Чехия например едва 50% от населението използва кабелна и сателитна телевизия, останалите 50% гледат ефирна телевизия. Когато там преминат през цифровизация, промяната ще е голяма. Ние гледаме на цифровизацията като на предимство. За съжаление има някои региони в страната, където зрителите не получават много добър сигнал за нашата телевизия. Скоро те ще могат да гледат и нашата телевизия със същото качество, както и останалите. Това ще повиши нашата пенетрация.

Смятате ли, че пийпълметричната система трябва да бъде одитирана?

Във всяка европейска държава пийпълметричната система се одитира на всеки три или пет години. Има ли нужда от редовен одит - разбира се. Въпросът в България е трябва ли одитът да се осъществи веднага или по-късно. В нашата индустрия имаше много промени - TNS се превърна в GARB, и по-важно, от аналоговото предаване на сигнала преминахме към дигитално. Тук имам предвид кабелните и DTH операторите. Доскоро много от кабелните оператори предлагаха аналогов сигнал, а сега повечето услуги са дигитални - с декодиращо устройство и електронен справочник за програмите. Това води до нуждата от нова и различна технология за измерване на телевизионната аудитория.

Досега пийпълметричната система измерваше по следния начин - ако съм на втори канал, значи гледам bTV, ако съм на трети, значи гледам "Нова". Днес с дигиталните оператори зрителите подреждат каналите по свой вкус, копчетата 1, 2, 3 на дистанционното не значат нищо. GARB ще въведе ново измерване, защото осъзнават, че са много далеч от най-новите технологии за проучване. Ще трябва да направят голяма инвестиция. Въпросът е трябва ли одитът да се случи преди промените в технологията или след това. Нека им дадем време, с уточнени крайни срокове, и одитът да се случи догодина. Нашата гледна точка не се е променяла от години - вярваме, че сме слабо представени в изследването в сравнение с реалната ни аудитория. Много от нашите зрители използват услугите на дигитални оператори. Така че очаквам с нетърпение новата технология за проучване, за да видим каква е реалната ни позиция.

Планират ли MTG да останат на този пазар дългосрочно?

Със сигурност. Те никога не са продавали телевизионен канал. Това е семейна компания, а не просто търговец на активи. Тук са, за да останат и да се развиват. Дори искаме да се разширяваме и ако намерим подходящ проект, в който да инвестираме - ще го направим.

Профил

Дидие Щосел е изпълнителен директор на "Нова тв" от август 2012 г. Преди това е заместник-председател на борда на директорите на "Нова броудкастинг груп" от 2009 г. Между 2007 и 2009 г. е председател на борда на директорите на "Болкан медиа груп" (издател на списанията "Жената днес", "Наш дом" и "Голф & SPA"). През 2005 г. управляваната от него британската медийна компания Apace Media купува 66% от "Телевизия ММ" ООД (телевизионните канали ММ и М2 и продуцентската къща ММ Records) - сделката, с която той стъпва на българския пазар. Месец по-късно придобива и 50% от медия холдинга "Диема вижън". През 2007 г. Apace Media, мажоритарен собственик на "Диема вижън" и "Телевизия ММ", подписа договор за покупката на 50% от ново смесено дружество - Balkan Media Group Limited (BMGL), с шведската радио-телевизионната група Modern Times Group Broadcasting (MTG).

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

Влезте в профила си

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Маркетинг и реклама

Получавайте най-важното и интересно от маркетинга: новини, рекламни кампании, обяви за работа


0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход