Довиждане и благодаря за новините

Кризата в медиите помете и Financial Times Deutschland. В началото на декември вестникът ще бъде закрит

На ъгъла на Friedrichstrasse и Leipziger Strasse в Берлин, една пресечка по-надолу от "Чекпойнт Чарли", има симпатичен виетнамски ресторант. За разлика от повечето заведения в това има две менюта. Едното е стандартно за всички клиенти, а другото е за журналистите от вестника на съседния ъгъл.

Всеки ден десетки репортери и редактори на Financial Times Deutschland (FTD) минават набързо през виетнамците, дори не им трябва да четат менюто, защото го знаят наизуст. Хапват, без да губят много време, подписват се в едни специални списъци и плащат една трета от това, което иначе биха оставили като нормални клиенти. Разликата се покрива от вестника.

От първите дни на декември "специалното" меню във виетнамския ресторант ще изчезне. Както и вестникът, който от създаването му преди 12 години до ден днешен се мъчи за своето оцеляване.

Винаги на червено

Съвсем скоро редакцията от другата страна на Friedrichstrasse и Leipziger Strasse ще започва да се изпразва. Същото ще се случи и с бюрата в Хамбург и Франкфурт. През следващите месеци близо 350 репортери, редактори и административен персонал ще бъдат освобождавани. FTD спира да излиза.

Информацията съобщи в началото на седмицата германското издание Frankfurter Allgemeine Zeitung, позовавайки се на източници от компанията - издател на вестника, Gruner + Jahr. По-късно информацията беше потвърдена и официално от издателите. Редактори от вестника разказаха, че закриването е в ход и за него се знае от няколко седмици.

Базираното в Хамбург Gruner + Jahr (2.3 млрд. евро оборот) планира почти напълно излизане от бизнеса си с икономически медии. Това засяга както FTD, така и някои други марки на медийната компания. Списанията Impulse и Börse Online са обявени за продажба. Засега остава месечното издание Capital, което ще продължи да се прави от Берлин.

За да се стигне дотук, FTD премина през много трансформации. Вестникът беше създаден преди 12 години като смесено дружество между собственика на британския Financial Times - Pearson Publishing Group, и германския издател Gruner + Jahr. През 2008 г. Pearson искаха да излязат от партньорството и след няколко неслучили се сделки с конкурентни вестници FTD премина 100% към Gruner + Jahr. Базираната в Хамбург компания от своя страна е със 74.9% собственост на медийния концерн Bertelsmann, към който принадлежи още RTL Group. Останалите 25.1% са на фамилията Яр.

От първия момент досега FTD никога не е излизал на печалба. Това е и една от причините за спиране. Според предварителните очаквания през тази година компанията ще завърши със загуба от 15 млн. евро, като приносът на FTD е 10 млн. евро. Натрупаната загуба за всички тези години достига 250 млн. евро.

Под нещастлива звезда

"Първите слухове, че FTD ще бъде закрит, се появиха още през 2002 г. Оттогава въпросът винаги е бил на дневен ред с различна сила. Сега това се случва", разказа пред "Капитал" от редакцията на FTD. През цялото това време са се мислили и прилагали различни стратегии, които да извадят медията от въртележката на непрекъсната загуба: промени в подредбата и непрекъснато рязане на разходи – отначало от бюджети за пътуване, после и от работни места.

В края на 2008 г. беше предприета поредна голяма стъпка уж в посока на спасяване. Икономическите издания на групата – FTD и три списания, бяха събрани в една мегаредакция и в една обща управленска структура. "Оттогава нещата необратимо тръгнаха надолу", разказват от редакцията.

В началото на тази година беше направен последен опит за спасяване на кораба, който всъщност от бизнес гледна точка никога не е изплувал над водата. Ръководството на медията разработи така наречената дигитална стратегия, която трябваше да подобни онлайн продукта на вестника. Без резултат.

Приказки за хартията

Въпреки че всички знаят за закриването на FTD, виетнамският ресторант продължава да е пълен с журналисти. И ще е така до последния ден, преди да излезе последният брой.

Close
Бюлетин
Бюлетин

Маркетинг и реклама

Получавайте най-важното и интересно от маркетинга: новини, рекламни кампании, обяви за работа


13 коментара
  • 1
    right avatar :-|
    Десен

    За съжаление същата съдба ще последват доста и от българските издания.

  • 2
    nedyalkodonev avatar :-|
    nedyalkodonev

    Истината е, че без силно дигитално присъствие, всяка вестникарска медия е като човек с един крак, няма как да догонваш останалите.

  • 3
    kardinalat avatar :-?
    kardinalat

    До коментар [#1] от "Десен": Последното не е чак толкова зле. Да се надяваме,че ще се появат нови,с позиция и добро перо.

  • 4
    kofko avatar :-|
    kofko

    Даже и не знам как може да е съществувало 12 години на загуба?! Не вярвам причината да е в липсата на опит! По-скоро е в лошият мениджмънт.

  • 5
    valentin.milanov avatar :-|
    valentin.milanov

    Професионалната журналистика е в страхотна криза откакто интернет предостави възможност всички да списват.

    Качествените текстове са скъпи, а за огромно съжаление не са популярни колкото жълтата преса.

    В крайна сметка, това е информация, за която се плаща скъпо и тези, които имат нужда от нея ще си плащат, но няма да е публично достъпна.

  • 6
    bz avatar :-|
    bz

    Няма опасност за Българските вестници.
    И те винаги са били на загуба която не можеше да се покрие и в най-добрите години с реклама.
    Винаги и сега зад вестниците стои олигарх или група и плаща вестника да му лъска имиджа и да залива конкуренцията с помия.
    Да сте видели в Капитал гледната точка на Меричлери ?
    Затова пък всеки ден четем статии колко лошо било правителството че секнало далаверата на собственика ...

  • 7
    epoc avatar :-|
    epoc

    До коментар [#1] от "Десен":

    Никога няма да се случи, докато се продават на цената, за която стават за подпалки и селския кенеф. За 40-80 ст. са като junk food за нискообразованата маса - четеш, бършеш се отзад и гласуваш правилно....

  • 8
    bogry avatar :-|
    BoGry

    До коментар [#6] от "bz":
    Така е! Няма опасност! Нещата рано или късно си идват по местата! Рекламата в България винаги е означавала зависимост от рекламодателите! Не може да сложиш логото на някого под главата на вестника на първа страница, и евентуално на втора да напишеш материал срещу него, ако и всичко написано да е самата истина! Който плаща, поръчва музиката, казва народът!
    Тогава защо да очакваме нещо друго от КАПИТАЛ!? Просто защото очаквахме! И защото не очаквахме, че ще се вкара в "нормалната практика" на българските вестници, че ще позволи личните материални и морални интереси на собственика да повлияят на облика на вестника, че няма да остане такъв, какъвто беше в първите броеве, та доскоро, преди веитата да се превърнат в ябълка на раздора!
    Някой от редакцията вероятно ще попита: "Защо в такъв случай пишете във форума на КАПИТАЛ?" Ами... защото все пак се надяваме...! Да дочакаме българския Financial Times! А бяхме го намерили!!

  • 9
    diego avatar :-P
    Diego

    Да не го закриват вестника, а да извикат Любо Пъпката ... Той е специалист по немски закъсали вестници.

  • 10
    lol avatar :-|
    lol

    това е лошо, виетнамските ресторанти по принцип са много добри... :(


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал