С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
20 30 ное 2012, 17:24, 20708 прочитания

Double-click for Action

Пет тенденции, които оформят пазара на онлайн реклама, и ефектите от тях

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация



Отличник в клас на слаби ученици. Така изглежда секторът на онлайн рекламата в общата минорна картина на рекламния пазар. Докато другите се представят все по-неубедително, той изненадва с резултатите си. Но попива и от лошите влияния на общата рекламна среда и не се развива с темпото, което очакват от него, макар и да му чертаят светло бъдеще и очакванията са големи. Така, когато наближи декември и бизнесът започне прави планове за следващите 12 месеца, най-вълнуващият въпрос за всички участници на рекламния пазар е какво ще правят компаниите онлайн.

През последните години интернет е единственият медиен канал, който има ръст на привлечените рекламни инвестиции. И бавно, но последователно, увеличава дела си в бюджетите за маркетинг на компаниите. За разлика от развитите пазари обаче в България интернет все още е просто част от рекламния микс. Той е комуникационният канал с най-малък дял от пазара. Оценява се на около 44 млн. лв. за 2011 г. според официалните данни на агенция "Пиеро 97", които се базират на тарифите на медиите, но не отчитат отстъпките и бонусите, които са закономерност. Тенденцията обаче продължава да е възходяща. Според медия директорите за миналата година реалните (т.е. нетните) вложения в онлайн реклама са били по-големи от тези в радиореклама. А прогнозата им е, че до три години интернет ще бъде вторият по привлечени приходи канал след телевизията.


Не случайно пазарът на онлайн реклама е един от най-конкурентните и динамични сектори в момента. Това е поле, резервирано за иновациите. Към него са насочени голяма част от творческите усилия на всички рекламни, PR и уебагенции. В същото време интернет секторът също е превил гръб под тежестта на общата унилост, обхванала пазара. Компаниите реално не разполагат с повече средства за реклама. Просто ги пренасочват, съкращавайки парите за други канали (предимно радио и преса), за да могат да общуват с потребителите, които са онлайн (почти 50% от българите). За въпросните бюджети пък се борят не само утвърдените онлайн групи, които притежават сайтове за новинарско и друго съдържание, а и постоянно появяващи се нови фирми с апетити към безкрайните възможности, които предлага интернет пространството. Това явление раздробява пазара и намалява приходите на всеки един от играчите.

През последната година местните онлайн играчи все повече се задъхват под натиска на глобални конкуренти от калибъра на Facebook и Google. На ценово ориентиран пазар, какъвто е българският в момента, ключовото предимство на гигантите е, че предлагат по-прецизно насочена и по-евтина реклама. И макар да не е ясно каква част от инвестициите в интернет изтичат към тях (компаниите не подават такава информация), играчите на пазара са категорични, че потокът е значителен и тъкмо това е причината приходите на онлайн издателите да се свиват. Част от медийните групи отговарят на тази тенденция с агресивна търговска политика, в основата на която е практиката на бонусите. Резултатът е постоянен натиск за сваляне на цените, който засяга всички играчи. Същата тази диктатура на временните решения в комбинация с кризата обаче вече тласна останалата част от рекламния пазар към ръба на пропастта. За да се справят със силната конкуренция на глобалните играчи, на онлайн медиите им е нужно друго - да мислят няколко стъпки напред, да експериментират, да инвестират в съдържание и развитие на нови рекламни формати.

Събитие, което подчертава както малките мащаби на пазара, така и неговите особености, е оттеглянето на метриката Nielsen от България. Това е една от двете компании за изследване на интернет пазара. Тя прекрати дейността си в страната в началото на ноември с обяснението, че не е намерила добри партньори в лицето на българските онлайн издатели. Участниците на пазара прогнозират, че отсъствието на Nielsen ще доведе до увеличаване на цените на останалия единствен играч на това поле - полската компания Gemius.



Как Facebook и Google влияят на пазара на онлайн реклама, каква е стратегията на онлайн издателите за справяне с конкуренцията на гигантите, какво търсят рекламодателите от своите инвестиции в интернет, как агенциите се стремят да им отговорят и какви са възможностите за ръст на сектора през следващата година? В следващите няколко текста ще се опитаме да разкажем за тези най-важни процеси, които оформят пазара на интернет реклама и да проследим ефектите от тях. През обяснението им минава отговорът на въпроса как ще бъдат разпределени парите за реклама през 2013 г. и защо.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

31 октомври 2019
София Ивент Център

Конференция HR & Leadership Forum 2019


Кои са ключовите тенденции, които ще трансформират работата на бъдещето?
Включете се във форума на Капитал, за да разберете повече за възможностите от използването на новите технологии на работното място и начините хората да останат ценни в технологичната ера. Ще проследим какви качества ще трябва да притежават на лидерите от бъдещето и кои ще са търсените умения при наемане на служители.

Сред лекторите на събитието ще бъдат:


  • Даниел Съскинд, Balliol College, University of Oxford
  • Джои Прайс, Jumpstart
  • Судир Сасийдаран, LEGO Workplace Design

Конференция HR & Leadership Forum 2019 Запазете билет

Прочетете и това

"Репортери без граници": България е попаднала в ситуация на "медийна гражданска война" "Репортери без граници": България е попаднала в ситуация на "медийна гражданска война"

Международната организация помоли президента Румен Радев да помогне за преодоляване на кризата със свободата на медиите

18 окт 2019, 349 прочитания

Максимилиан Калед: Даваме на клиента бърз външен поглед за 48 часа Максимилиан Калед: Даваме на клиента бърз външен поглед за 48 часа

Съоснователят на рекламната агенция Pop Up Agency пред "Капитал"

18 окт 2019, 501 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Маркетинг и реклама"

Всяка седмица най-интересното от света на маркетинга във вашата поща

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
Какво се случи

Въпроси и отговори покрай историята с Алфа банк и издателите на "Капитал"

Още от Капитал
Втори живот за старата техника

Къде се приемат електроуредите и как става рециклирането им

Земеделецът, който не оре

Александър Китев си поставя за цел да образова земеделците за ползите от нулева обработка на почвата с "Агримат БГ"

Германия си иска парите

Започва сагата с приемането на бюджета на ЕС за периода 2021 - 2027

Нобел за икономика: Как да се правят ефективни реформи

Тазгодишните лауреати намират начин да използват полеви изследвания, за да избегнат политиките тип "проба-грешка"

Джазменът като блусар

Китаристът Джон Скофийлд за това какво наистина има значение в музиката

Книга: Олга Токарчук - "Бегуни"

Една от ключовите книги на полската писателка, която получи Нобелова награда за литература

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10