С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
20 30 ное 2012, 17:24, 20887 прочитания

Double-click for Action

Пет тенденции, които оформят пазара на онлайн реклама, и ефектите от тях

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация



Отличник в клас на слаби ученици. Така изглежда секторът на онлайн рекламата в общата минорна картина на рекламния пазар. Докато другите се представят все по-неубедително, той изненадва с резултатите си. Но попива и от лошите влияния на общата рекламна среда и не се развива с темпото, което очакват от него, макар и да му чертаят светло бъдеще и очакванията са големи. Така, когато наближи декември и бизнесът започне прави планове за следващите 12 месеца, най-вълнуващият въпрос за всички участници на рекламния пазар е какво ще правят компаниите онлайн.

През последните години интернет е единственият медиен канал, който има ръст на привлечените рекламни инвестиции. И бавно, но последователно, увеличава дела си в бюджетите за маркетинг на компаниите. За разлика от развитите пазари обаче в България интернет все още е просто част от рекламния микс. Той е комуникационният канал с най-малък дял от пазара. Оценява се на около 44 млн. лв. за 2011 г. според официалните данни на агенция "Пиеро 97", които се базират на тарифите на медиите, но не отчитат отстъпките и бонусите, които са закономерност. Тенденцията обаче продължава да е възходяща. Според медия директорите за миналата година реалните (т.е. нетните) вложения в онлайн реклама са били по-големи от тези в радиореклама. А прогнозата им е, че до три години интернет ще бъде вторият по привлечени приходи канал след телевизията.


Не случайно пазарът на онлайн реклама е един от най-конкурентните и динамични сектори в момента. Това е поле, резервирано за иновациите. Към него са насочени голяма част от творческите усилия на всички рекламни, PR и уебагенции. В същото време интернет секторът също е превил гръб под тежестта на общата унилост, обхванала пазара. Компаниите реално не разполагат с повече средства за реклама. Просто ги пренасочват, съкращавайки парите за други канали (предимно радио и преса), за да могат да общуват с потребителите, които са онлайн (почти 50% от българите). За въпросните бюджети пък се борят не само утвърдените онлайн групи, които притежават сайтове за новинарско и друго съдържание, а и постоянно появяващи се нови фирми с апетити към безкрайните възможности, които предлага интернет пространството. Това явление раздробява пазара и намалява приходите на всеки един от играчите.

През последната година местните онлайн играчи все повече се задъхват под натиска на глобални конкуренти от калибъра на Facebook и Google. На ценово ориентиран пазар, какъвто е българският в момента, ключовото предимство на гигантите е, че предлагат по-прецизно насочена и по-евтина реклама. И макар да не е ясно каква част от инвестициите в интернет изтичат към тях (компаниите не подават такава информация), играчите на пазара са категорични, че потокът е значителен и тъкмо това е причината приходите на онлайн издателите да се свиват. Част от медийните групи отговарят на тази тенденция с агресивна търговска политика, в основата на която е практиката на бонусите. Резултатът е постоянен натиск за сваляне на цените, който засяга всички играчи. Същата тази диктатура на временните решения в комбинация с кризата обаче вече тласна останалата част от рекламния пазар към ръба на пропастта. За да се справят със силната конкуренция на глобалните играчи, на онлайн медиите им е нужно друго - да мислят няколко стъпки напред, да експериментират, да инвестират в съдържание и развитие на нови рекламни формати.

Събитие, което подчертава както малките мащаби на пазара, така и неговите особености, е оттеглянето на метриката Nielsen от България. Това е една от двете компании за изследване на интернет пазара. Тя прекрати дейността си в страната в началото на ноември с обяснението, че не е намерила добри партньори в лицето на българските онлайн издатели. Участниците на пазара прогнозират, че отсъствието на Nielsen ще доведе до увеличаване на цените на останалия единствен играч на това поле - полската компания Gemius.



Как Facebook и Google влияят на пазара на онлайн реклама, каква е стратегията на онлайн издателите за справяне с конкуренцията на гигантите, какво търсят рекламодателите от своите инвестиции в интернет, как агенциите се стремят да им отговорят и какви са възможностите за ръст на сектора през следващата година? В следващите няколко текста ще се опитаме да разкажем за тези най-важни процеси, които оформят пазара на интернет реклама и да проследим ефектите от тях. През обяснението им минава отговорът на въпроса как ще бъдат разпределени парите за реклама през 2013 г. и защо.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Критична година за медиите 1 Критична година за медиите

Предстои промяна на собствеността на eдна от двете най-гледани телевизии - bTV, промяна на медийния закон и избор на нов генерален директор за общественото радио

17 яну 2020, 3261 прочитания

Без вода няма индустрия Без вода няма индустрия

Промишленото водоснабдяване засега е осигурено на повечето места в страната, но за някои компании има притеснения

17 яну 2020, 1730 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Маркетинг и реклама"

Всяка седмица най-интересното от света на маркетинга във вашата поща

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
Какво се случи

Въпроси и отговори покрай историята с Алфа банк и издателите на "Капитал"

Още от Капитал
Каратисти в текстилна фабрика

"Албена" продаде бившия завод за памучни прежди "България 29". Купувачът "РС Билд" ползва за целта 9.5 млн. евро кредит от ЦКБ

Сделките на 2019: Малко, малки, местни

Само три са големите продажби - на БТК, bTV и "Нова тв". Типичната сделка е за хотел, а купувачите са все местни

Първи борсов тест за 2020

Интересът към предложените 14% от акциите на "Телелинк" в края на януари, ще е показателен за апетита на инвеститорите

Критична година за медиите

Предстои промяна на собствеността на eдна от двете най-гледани телевизии - bTV, промяна на медийния закон и избор на нов генерален директор за общественото радио

Яж, снимай и споделяй

Изложбата Feast For The Eyes в Лондон проследява историята на фотографията на храна

Зеленият път

Как неизползваните жп линии в София може да се превърнат във велоалеи и пешеходни зони

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10