С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
20 30 ное 2012, 17:24, 20892 прочитания

Double-click for Action

Пет тенденции, които оформят пазара на онлайн реклама, и ефектите от тях

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация

Предимството на големите

Facebook и Google стремглаво увеличават своето влияние на онлайн пазара в България

Ако има нещо, около което всички участници в онлайн бранша се обединяват, това е твърдението, че Facebook е на мода в българската реклама през 2012 г. "Всички рекламни агенции са влюбени във Facebook", коментира Любомир Леков, председател на борда на директорите на "Инвестор.БГ", една от водещите онлайн групи на българския пазар. Самите агенции пък казват, че почти няма рекламодател, който да не иска "нещо във Facebook".


Ключът към атрактивността на социалната мрежа е, че в нея присъстват повече от 2.2 млн. българи, като немалка част от тях я посещават всеки ден, и то по няколко пъти. В допълнение цената на рекламата там се определя на принципа на аукциона и обикновено е значително по-ниска от тази при традиционните играчи онлайн. 

"Делът на Facebook тази година ще порасне спрямо миналата, като ще намали бюджетите за останалите медии, защото нямаме впечатления рекламодателите да са вдигнали като цяло инвестициите си", прогнозира Лилия Апостолова, изпълнителен директор на "Икономедиа" (издател на "Капитал" и "Капитал Daily"). И действително агенциите разказват, че често се случва изработването на едно Facebook приложение да изяжда почти целия медиен бюджет, заделен от рекламодателите за реклама в интернет. И вече все по-често банерните кампании в сайтовете не водят към корпоративен сайт, а към Facebook страницата на марката или компанията.

Въпреки че браншът се обединява около позицията, че през тази година все повече рекламни пари се пренасочват към социалната мрежа, към момента няма официална информация относно техния точен обем. Това важи с пълна сила и за Google.Според различни изчисления, ако пазарът на реклама онлайн, който се разделя между българските компании, възлиза на около 44 млн. лв. годишно в брутни обеми, във Facebook и Google отиват още между 20% и 40% от тази сума, или между 8 млн. лв. и 16 млн. лв. Това обаче са изцяло косвени данни. 



Facebook е предпочитан канал за реклама от малките и средни бизнеси, като причина за това са достъпността, ниската цена и широката аудитория. Към Google проявяват интерес рекламодатели, които преследват конкретни резултати (като брой регистрации например) или целят директни продажби. "Достигаш до хора, които активно търсят твоя продукт или нещо в твоята ниша. Показваш рекламата на хора, които вече проявяват интерес към нея. Съответно загубите са много по-малко, защото щом човек търси това, е много по-вероятно да кликне, а после и да купи нещо", обяснява предимствата на рекламата в Google и партньорските им мрежи Дилян Величков, медиа директор в Publicis Modem. Той допълва, че за определени категории рекламодатели това е и най-ефективният модел в ценово отношение. Най-активни при инвестициите в този тип реклама са електронните магазини за продажба на техника и финансовите компании, предлагащи бързи кредити.

Големите онлайн медийни групи в България смятат (или се надяват), че засиленият интерес към Facebook в момента е временно явление, което още от следващата година ще започне да отшумява и преливането на пари в тази посока ще е значително по-малко спрямо тази година. "Според мен пренасочването на бюджети към Facebook няма да продължи със същите темпове като сега", коментира изпълнителният директор на "Дарик Уеб" Людмил Кърджилов и настоява, че тепърва ще се направи анализ дали влагането на всички усилия там са били ефективни.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Критична година за медиите 1 Критична година за медиите

Предстои промяна на собствеността на eдна от двете най-гледани телевизии - bTV, промяна на медийния закон и избор на нов генерален директор за общественото радио

17 яну 2020, 3321 прочитания

Без вода няма индустрия Без вода няма индустрия

Промишленото водоснабдяване засега е осигурено на повечето места в страната, но за някои компании има притеснения

17 яну 2020, 1756 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Маркетинг и реклама"

Всяка седмица най-интересното от света на маркетинга във вашата поща

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
Какво се случи

Въпроси и отговори покрай историята с Алфа банк и издателите на "Капитал"

Още от Капитал
Два милиарда евро бонус за енергийния преход

България ще получи субсидия от ЕС, за да се справи с последиците от закриването на въглищните централи

Сделките на 2019: Малко, малки, местни

Само три са големите продажби - на БТК, bTV и "Нова тв". Типичната сделка е за хотел, а купувачите са все местни

Критична година за медиите

Предстои промяна на собствеността на eдна от двете най-гледани телевизии - bTV, промяна на медийния закон и избор на нов генерален директор за общественото радио

Защо свърши водата

ВиК дружествата в България дълги години се управляват безотговорно, зад това вероятно стои корупция и некомпетентност на места, затова и се стига до кризи

Яж, снимай и споделяй

Изложбата Feast For The Eyes в Лондон проследява историята на фотографията на храна

Кино: "Бомба със закъснител"

Сексизъм, мълчание и опълчване във Fox News

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10