С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
20 30 ное 2012, 17:24, 20707 прочитания

Double-click for Action

Пет тенденции, които оформят пазара на онлайн реклама, и ефектите от тях

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация

Предимството на големите

Facebook и Google стремглаво увеличават своето влияние на онлайн пазара в България

Ако има нещо, около което всички участници в онлайн бранша се обединяват, това е твърдението, че Facebook е на мода в българската реклама през 2012 г. "Всички рекламни агенции са влюбени във Facebook", коментира Любомир Леков, председател на борда на директорите на "Инвестор.БГ", една от водещите онлайн групи на българския пазар. Самите агенции пък казват, че почти няма рекламодател, който да не иска "нещо във Facebook".


Ключът към атрактивността на социалната мрежа е, че в нея присъстват повече от 2.2 млн. българи, като немалка част от тях я посещават всеки ден, и то по няколко пъти. В допълнение цената на рекламата там се определя на принципа на аукциона и обикновено е значително по-ниска от тази при традиционните играчи онлайн. 

"Делът на Facebook тази година ще порасне спрямо миналата, като ще намали бюджетите за останалите медии, защото нямаме впечатления рекламодателите да са вдигнали като цяло инвестициите си", прогнозира Лилия Апостолова, изпълнителен директор на "Икономедиа" (издател на "Капитал" и "Капитал Daily"). И действително агенциите разказват, че често се случва изработването на едно Facebook приложение да изяжда почти целия медиен бюджет, заделен от рекламодателите за реклама в интернет. И вече все по-често банерните кампании в сайтовете не водят към корпоративен сайт, а към Facebook страницата на марката или компанията.

Въпреки че браншът се обединява около позицията, че през тази година все повече рекламни пари се пренасочват към социалната мрежа, към момента няма официална информация относно техния точен обем. Това важи с пълна сила и за Google.Според различни изчисления, ако пазарът на реклама онлайн, който се разделя между българските компании, възлиза на около 44 млн. лв. годишно в брутни обеми, във Facebook и Google отиват още между 20% и 40% от тази сума, или между 8 млн. лв. и 16 млн. лв. Това обаче са изцяло косвени данни. 



Facebook е предпочитан канал за реклама от малките и средни бизнеси, като причина за това са достъпността, ниската цена и широката аудитория. Към Google проявяват интерес рекламодатели, които преследват конкретни резултати (като брой регистрации например) или целят директни продажби. "Достигаш до хора, които активно търсят твоя продукт или нещо в твоята ниша. Показваш рекламата на хора, които вече проявяват интерес към нея. Съответно загубите са много по-малко, защото щом човек търси това, е много по-вероятно да кликне, а после и да купи нещо", обяснява предимствата на рекламата в Google и партньорските им мрежи Дилян Величков, медиа директор в Publicis Modem. Той допълва, че за определени категории рекламодатели това е и най-ефективният модел в ценово отношение. Най-активни при инвестициите в този тип реклама са електронните магазини за продажба на техника и финансовите компании, предлагащи бързи кредити.

Големите онлайн медийни групи в България смятат (или се надяват), че засиленият интерес към Facebook в момента е временно явление, което още от следващата година ще започне да отшумява и преливането на пари в тази посока ще е значително по-малко спрямо тази година. "Според мен пренасочването на бюджети към Facebook няма да продължи със същите темпове като сега", коментира изпълнителният директор на "Дарик Уеб" Людмил Кърджилов и настоява, че тепърва ще се направи анализ дали влагането на всички усилия там са били ефективни.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

05 ноември 2019
София Ивент Център

Конференция The Future of Retail


Ранна регистрация до 21 октомври.

Как ще изглежда ритейл секторът през следващите 5 години и какви са възможностите за нови пазари пред местните търговци?
Водещи лектори от България и чужбина ще представят своите отговори по време на ежегодния форум на Капитал, посветен на ритейл бизнеса.

Още акценти в програмата:


  • Нови технологии и дигитализация
  • Тенденции в ритейл маркетинга
  • Клиентско поведение и преживяване
  • Устойчива и екологична търговия
  • Синергия между физическите и онлайн магазини
  • Иновации в търговските пространства

Конференция The Future of Retail Запазете билет

Прочетете и това

Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (15 октомври) Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (15 октомври)

СЕМ започна процедура за отстраняване на директора на БНР Светослав Костов; Колко инвестират партиите в политическа реклама за местните избори; Interpartners основа група от агенции на Балканите; TikTok забрани политически реклами в платформата си и др.

15 окт 2019, 288 прочитания

Най-важните бизнес новини: всяка сутрин и вечер в мобилното приложение "Kапитал PRO" Най-важните бизнес новини: всяка сутрин и вечер в мобилното приложение "Kапитал PRO"

Четете бизнес, икономическа, международна и политическа информация в нов удобен формат на своя телефон

10 окт 2019, 1430 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Маркетинг и реклама"

Всяка седмица най-интересното от света на маркетинга във вашата поща

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
Какво се случи

Въпроси и отговори покрай историята с Алфа банк и издателите на "Капитал"

Доктор Ружа и пътят на милиардите

Само до есента на 2016 г. схемата OneCoin е събрала над 3.3 млрд. eвро, а печалбата е над 2 млрд. евро

Сметка за основни операции - струва ли си

Всеки, който ползва рядко банкови услуги, може да се възползва от опцията, но и не само той

Формулата на Манолова: кмет-омбудсман

Обещанието за допитване до хората по всички важни въпроси носи предизборни дивиденти, но и рискове от прекомерни очаквания и блокажи

Кеч с корупцията

За близо две години съществуване антикорупционната комисия не само не постигна резултати, но и създаде корупция

Другари срещу "хулигани"

Изложба изследва хомосексуалността в България по време на комунизма