С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
20 30 ное 2012, 17:24, 20713 прочитания

Double-click for Action

Пет тенденции, които оформят пазара на онлайн реклама, и ефектите от тях

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация

Стари играчи. Нови правила

За най-големите онлайн медии ръстът на пазара не значи по-голяма печалба

"След опиянението дойде махмурлукът." Това е метафората, с която изпълнителният директор на "Дарик уеб" Людмил Кърджилов обяснява състоянието на онлайн медиите в момента. По думите му след бума на интернет рекламата през 2008 г. компаниите в сектора са били принудени да изтрезнеят и да осъзнаят няколко неща. Например, че ръстът от 30-40% на година няма да продължи вечно или поне трябва да бъде забравен за години напред. Също така, че желаещите да спечелят от най-бързо развиващата се медия ще се умножават, а тя може и да не се развива с очакваната скорост. А също така, че зад ъгъла винаги може да дебне някой по-голям, който да ти изяде обяда. 


На пръв поглед игралното поле на онлайн рекламата не се е променяло драстично през последните няколко години. Според мениджъра интернет проекти в "Пиеро 97" Петър Симеонов в десетте най-големи медийни групи и днес продължават да се инвестират около 80% от бюджетите, a дисплей рекламата (интернет банерите) съставлява почти 87% от всички средства, давани за реклама в мрежата. Това би трябвало да са положителни индикатори за онлайн издателите, чийто основен бизнес модел е продажбата на CPM (Cost per mille - цена на хиляда показвания) реклама, подходяща за имиджови кампании на големи клиенти. Въпреки това през октомври трите публични онлайн компании официално декларираха спад на приходите - 6.6% за деветмесечието при "Инвестор.БГ", 20% при "Уеб медиа груп" и 40% в отчета на "Дир.БГ". Повечето медийни групи очакват оборотите през 2012 г. да са много близки до тези от миналата година. Според Людмил Кърджилов обаче в последните две-три години приходите на компаниите успяват да покриват тяхното съществуване, но не им позволяват да се развиват. В медиите, както и във всеки друг бизнес, за да инвестираш в служителите си, да правиш нови продукти и да се развиваш, трябва да си на печалба. 

Facebook срещу всички

При непроменени бюджети от миналата година и растящи очаквания на рекламодателите към интернет средата медийните групи трябва да се справят и с няколко новопоявили се фактора. Фактът, че на пазара има над десет големи онлайн групи, означава силна конкуренция, малки маржове на печалба и затруднен избор от страна на рекламодателите. По-малките сайтове пък се обединяват и продават пространството си в рекламни мрежи като Google AdWords или местните httpool и EasyAds. Макар и да не е алтернатива на банерите, PPC рекламата (цена на клик, рекламодателят заплаща само когато някой кликне върху неговия банер) привлича сериозни инвестиции заради ниската си цена и очакваната висока ефективност. 



Третият фактор е Facebook. PPC позициите не са единственото нещо, което най-голямата социална мрежа в света предлага. "Докато преди някои рекламодатели са давали бюджети за дисплей кампания в български сайтове, сега цялата тази сума може да отиде за една Facebook кампания, която включва приложение", обяснява медия директорът в Publicis Modem Cybermark Дилян Величков. 

Изпълнителният директор на рекламната мрежа HTTPool Венцислав Костов обяснява и друг индиректен ефект, който performance рекламата има върху бизнеса на онлайн медиите. "Начинът на продаване в Google и Facebook - чрез наддаване, се отразява и на онлайн групите, но с обратен знак. Рекламодателят обявява бюджет, звънва пет телефона и който обяви най-ниска цена, печели", споделя той. Така раздробеният местен пазар и тежестта на големите външни играчи като Facebook и Google натискат цената на традиционната онлайн реклама, коментира и Лилия Апостолова, изпълнителен директор на "Икономедиа" (издател на "Капитал" и "Капитал Daily").

Защитна реакция 

Реакцията на онлайн медиите към променящата се среда засега е основно в търговската им политика. Уебмедиите стават по-гъвкави или по-агресивни в продаването на реклама, като това обикновено се изразява в директна връзка с клиенти и предлагане на пакетни и бонусни оферти. Според Любомир Леков, председател на борда на директорите на "Инвестор.БГ", подобно поведение може да се обясни и с позатихналата работа на агенциите, които според него изпълняват с 20 до 40% по-малко поръчки тази година, отколкото през 2011 г. "Българските онлайн групи променят единствено средствата си за продажба, а не и техниките за реклама," пък смята Венцислав Костов. И допълва, че докато компаниите тук инвестират в търговски екипи, Facebook и Google развиват "технология, трикове, оригиналност, а не просто огромни банери, от които не се вижда брандът на медията". 
 
Търговският директор на "Нетинфо" Ирина Поррузян все пак коментира, че засилената конкуренция мотивира тяхната група да "работи усилено по разработването на нови решения и предложения към клиентите и потребителите". Всички онлайн медии регистрират повишен интерес към нови и нестандартни рекламни формати. Според Дилян Величков и Христо Ласков от Publicis Modem Cybermark обаче това крие опасност от прекаляване. Понякога сайтовете са претрупани с агресивни банери, но многото кликове в такива моменти невинаги значат успешна реклама, смятат те. Има трикове като прозрачен фон или трудно затваряне на рекламата, които водят до висока посещаемост и ниска ефективност. "Трябва да се използва софтуер за сервиране, който дава информация например колко време потребителят е взаимодействал с рекламата, дали е пуснал дадено видео и колко време от него е изгледал", обяснява Дилян Величков. 

Людмил Кърджилов от "Дарик уеб" пък предлага трети механизъм, чрез който онлайн групите да защитават бизнеса си. Според него интернет медиите трябва да ограничат споменаването на Facebook и използването на мрежата за контакт с читателите и да върнат комуникацията с потребителите на собствените си интернет страници. "По този начин ще насочим вниманието на тези хора към нашите брандове, а не към бранда Facebook, което не е в наш интерес", коментира той. 

Догодина 

Големите интернет медии не правят възторжени прогнози за 2013 г. Лили Апостолова коментира, че тенденциите от тази година ще се запазят, което означава още по-трудни моменти за компаниите. Според специалистите в отдел "Продажби" на bTV Media Group онлайн издателите ще се стремят да дефинират все по-убедително различната полезност, която те предоставят на рекламодателите. От медията допълват, че очакват размествания сред ключовите играчи на пазара на премиум онлайн реклама през 2013, като вероятно имат предвид продажбата на най-голямата уебгрупа "Нетинфо". "Много е трудно да се гадае как ще се развие сделката", коментира Любомир Леков, но се съгласява, че продажбата може да окаже ключово влияние на бранша.

"Бъдещето според мен е медиите да измислят начин да капитализират по-добре инвентара, който остава празен", смята Петър Симеонов от "Пиеро 97". Именно това може да се окаже основната линия на развитие на групите догодина заедно с факта, че всички групи имат собствени мобилни сайтове и приложения. Най-важно обаче ще остане развиването на техните брандове и качеството на съдържанието, защото именно марките и аудиторията, която стои зад тях, са най-силният им коз.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

31 октомври 2019
София Ивент Център

Конференция HR & Leadership Forum 2019


Кои са ключовите тенденции, които ще трансформират работата на бъдещето?
Включете се във форума на Капитал, за да разберете повече за възможностите от използването на новите технологии на работното място и начините хората да останат ценни в технологичната ера. Ще проследим какви качества ще трябва да притежават на лидерите от бъдещето и кои ще са търсените умения при наемане на служители.

Сред лекторите на събитието ще бъдат:


  • Даниел Съскинд, Balliol College, University of Oxford
  • Джои Прайс, Jumpstart
  • Судир Сасийдаран, LEGO Workplace Design

Конференция HR & Leadership Forum 2019 Запазете билет

Прочетете и това

"Репортери без граници": България е попаднала в ситуация на "медийна гражданска война" "Репортери без граници": България е попаднала в ситуация на "медийна гражданска война"

Международната организация помоли президента Румен Радев да помогне за преодоляване на кризата със свободата на медиите

18 окт 2019, 2068 прочитания

Максимилиан Калед: Даваме на клиента бърз външен поглед за 48 часа Максимилиан Калед: Даваме на клиента бърз външен поглед за 48 часа

Съоснователят на рекламната агенция Pop Up Agency пред "Капитал"

18 окт 2019, 1441 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Маркетинг и реклама"

Всяка седмица най-интересното от света на маркетинга във вашата поща

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
Какво се случи

Въпроси и отговори покрай историята с Алфа банк и издателите на "Капитал"

Още от Капитал
Новите инженери на "Бош"

Германската група направи инженеринг център в София, който разработва технологии за автомобилната индустрия

Максимилиан Калед: Даваме на клиента бърз външен поглед за 48 часа

Съоснователят на рекламната агенция Pop Up Agency пред "Капитал"

Германия си иска парите

Започва сагата с приемането на бюджета на ЕС за периода 2021 - 2027

Нобел за икономика: Как да се правят ефективни реформи

Тазгодишните лауреати намират начин да използват полеви изследвания, за да избегнат политиките тип "проба-грешка"

Шведска маса в гората

Три места в Швеция, където отглеждат и събират храната си сами по устойчивата формула "от земята в чинията"

Kалендар и домашно кино

По-интересните събития от уикенда и седмицата

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10