Най-скъпият дигитален урок
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Най-скъпият дигитален урок

Рупърт Мърдок инвестира 30 млн. долара в The Daily

Най-скъпият дигитален урок

Или защо първият таблетен вестник The Daily се провали

Весислава Антонова
13423 прочитания

Рупърт Мърдок инвестира 30 млн. долара в The Daily

© Reuters


Главният изпълнителен директор на News Corp. Рупърт Мърдок постави висока летва. В началото на 2011 г. създаде издание с претенцията да е "вестникът на бъдещето" - дигиталният The Daily, който излизаше под формата на приложение за iPad. В амбициозния проект Мърдок инвестира близо 30 млн. долара.

Редакционното съдържание на всекидневния дигитален вестник бе изцяло авторско. Той имаше и подкрепата на Apple, които съдействаха при визуалното му оформление. По-малко от две години по-късно обаче този експеримент официално приключва. Вестникът ще бъде затворен на 15 декември т.г., а служителите и всички ресурси ще бъдат пренасочени към всекидневника The New York Post.

Идеята за развиване на изцяло дигитално издание не е нова. Вече има много медии, които не излизат на хартия, а само в онлайн версии и те работят. Към тях има интерес от страна на читателите и те реализират приходи. Какво е по-различното в концепцията на The Daily?

Изданието се опита да смеси елементи от традиционните вестници с предимствата на набиращите все по-голяма популярност таблети. Дигиталното издание не страдаше от липса на интерес от страна на хората, но допусна грешки, които впоследствие му струваха живота.

Международни медийни анализатори, цитирани от New York Times, Associated Press и други, се надпреварваха да изреждат недостатъците в бизнес модела на The Daily. Липса на редакционен фокус, неясен читателски профил, ограничение само в една платформа за разпространение на съдържанието, което не е достатъчно.  За цифрова апликация The Daily бе странно откъсната от интернет. Това са част от мненията на анализаторите. Критиците твърдят, че ден за ден The Daily публикува микс от новини, мнения и инфографики, които не са по-различни от останалото съдържание в интернет, което на всичкото отгоре е достъпно безплатно. Всичко това го превърна в неразпознаваема марка.

Скъп урок

Негативните прогнози за бъдещето на първия таблетен вестник са отпреди той да започне да излиза. Един от първите критици на The Daily Рекс Хамок, основател на компанията за медиен маркетинг Hammock Inc., коментира, че идеята на News Corp. е била обречена още в зародиш. "Причината, поради която той се провали, е, че никой от аудиторията не го интересува дали всъщност може да успее. The Daily не беше от значение за хората. Няма значение колко оригинална изглежда една идея, колко са дълбоки джобовете на инвеститорите или дори колко талантливи са хората, които я осъществяват. Ако аудиторията не смята проекта, какъвто и да е той, за важен, просто няма как да успее", пише Хамок в своя личен блог.

Директорът на лабораторията по журналистика Нийман в Харвардския университет Джошуа Бентън е категоричен, че ако The Daily започва да излиза отново днес, първото в което трябва да инвестира най-много е налагане на марката, така че тя да е разпознаваема за потребителите .

Според коментатора на Associated Press Раян Накашима проблемите на изданието са основно от практическо естество. Според него проблемът на The Daily е липсата на ясна редакционна политика, скучното съдържание, високите цени на абонаментите (99 цента на седмица, 40 долара на година) и липсата на пряка връзка с интернет.

Слабост на The Daily е фактът, че  стоеше в морето на безплатната онлайн журналистиката, платен. Дори големи утвърдени вестници като New York Times и The Wall Street Journal, които анализират сложни и важни теми (които са добавената стойност и качеството на марките) предоставят на цифровите си абонати ограничен брой безплатни статии онлайн.

The Daily де факто беше обикновен вестник, който вместо на хартия излизаше ежедневно в цифров вид. За потребителите на таблети това е безсмислено, тъй като по-голямата част от тях са постоянно свързани с интернет. За тях новините пристигат в реално време. За да се конкурира с това, дигиталният вестник трябваше да предлага първокласно и ексклузивно съдържание, както и по-голяма доза интерактивност.

Приложението на The Daily нямаше функция за споделяне на интересни статии и снимки с приятели. Не предлага и възможност за откриването на още полезни материали чрез хиперлинкове или препоръки. Дори търсенето на текст по ключова дума в статиите е трудно. Все неща, с които потребителите на новини в интернет са свикнали.

"Още от самото си начало The Daily бе смел експеримент в дигиталните издания и невероятен инструмент за иновации", коментира Мърдок. За 30 млн. долара всъщност News Corp. демонстрира нагледно някои неща, които са важни за бъдещето на журналистиката и връзката й с технологиите. Най-скъпият урок досега. Журналистиката е принудена да се съобразява с технологиите, а не обратното. За жалост вестникът The Daily просто се опитваше да използва екрана на iPad вместо хартия. То дори изискваше броят да се изтегли изцяло, преди да може да бъде отворена дори и една страница от него. Много от потребителите се оплакваха, че файловете са прекалено големи.

Смъртта на The Daily даде урок на всичк ииздатели, че успешното електронно издание трябва да е бързо, достъпно, интерактивно, безплатно или поне много евтино. Продуктът на News Corp. не беше нито едно от тези неща и краят му не изглежда изненадващ.

Въпреки краха на първото цифрово издание все пак в дългосрочен план дигиталните издания са бъдещето, но зад създаването им трябва да има силна идея и работещ бизнес модел. Необмислените действия не развиват пазара, а само преповтарят стари идеи на нов носител.

Само амбиции

Рупърт Мърдок, изпълнителен директор на News Corp., определяше проекта си като "незаменим източник на новини" за потребителите на таблети. Според него "новите времена изискват и нова журналистика" и The Daily трябваше да е точният отговор на това. На теория изглеждаше, че идеята е с почти гарантиран успех. News Corp. разчиташе основно на десетките милиони собственици на iPad в САЩ. Първоначално имаше интерес, но той, изглежда, не е бил чак толкова голям, колкото са били очакванията на News Corp.

Империята на Мърдок вложи много усилия в създаването на дигиталния вестник. Тя нае малко над 100 журналисти, които да работят само и единствено за това издание. Професионални дизайнери се грижеха за атрактивната визия на приложението. Идеята беше The Daily да бъде напълно конкурентен на всяка друга медия независимо от вида й. В изданието, което впоследствие се появи и във версии за Kindle Fire на Amazon и Android таблети, активно участие е взимал и самият Мърдок, твърди бивш служител на The Daily пред онлайн изданието Gizmodo. Но News Corp. явно е пропуснала един важен елемент от новата ера. А той е, че масовият потребител не е склонен да дава пари за цифрово съдържание, особено след като в интернет има безброй безплатни и легални алтернативи.

По данни на CNN медийният гигант News Corp. е вложила около $30 млн. в създаването на електронния вестник. Освен това компанията е трябвало да харчи по поне $26 млн. всяка година, за да поддържа вестника. Слуховете за края на The Daily витаят от известно време, но неговият главен редактор Джеси Анджело редовно ги отхвърляше категорично. В отворено писмо той дори изтъква, че изданието има над 100 хил. абонати и 98% от тях подновяват абонаментите си. При цени от 99 цента до 40 долара в зависимост от устройството и абонамента обаче приходите далеч не достигат необходимите нива, за да покриват разходите на изданието, дори и когато към това се прибавят и рекламите.

Популярността на The Daily далеч не е очакваната от News Corp. поне по отношение на генерираните абонаменти, въпреки че по данни на анализаторската компания Statista само през 2011 г. са били продадени около 19 млн. iPad-а в САЩ. Самият Рупърт Мърдок също признава провала в официалното прессъобщение. "Не успяхме да намерим достатъчно бързо голяма аудитория, която да ни убеди, че бизнес моделът ще издържи в дългосрочен план", казва той.

The Daily все пак изигра важна роля за медиите. В хаотичните времена, когато почти никой още не е намерил стабилен бизнес модел за журналистически продукти, експериментите са много важни. Провалът на изданието помага на всички останали в търсенето на правилния път. Сега вече знаем, че точно този модел не работи. Остава по-трудното - да се намери успешният.

Главният изпълнителен директор на News Corp. Рупърт Мърдок постави висока летва. В началото на 2011 г. създаде издание с претенцията да е "вестникът на бъдещето" - дигиталният The Daily, който излизаше под формата на приложение за iPad. В амбициозния проект Мърдок инвестира близо 30 млн. долара.

Редакционното съдържание на всекидневния дигитален вестник бе изцяло авторско. Той имаше и подкрепата на Apple, които съдействаха при визуалното му оформление. По-малко от две години по-късно обаче този експеримент официално приключва. Вестникът ще бъде затворен на 15 декември т.г., а служителите и всички ресурси ще бъдат пренасочени към всекидневника The New York Post.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

27 коментара
  • 1
    contxt avatar :-|
    conTXT

    Хубав и смислен материал. Поздравления!
    А въпросът за успешния модел изглежда като дълъг път през минно поле. При наистина необозримият обем безплатна информация в Интернет, просто започвам да се съмнявам, че има верен отговор на задачата. Дали единственият начин не е в трансформиране на изначалната потребителска нагласа в посока на проява на повече отговоност към нещата които наистина харесваме, ценим и може би трябва да подпомагане.

  • 2
    marin avatar :-|
    Марин

    Прочитайки статията си мисля, че The Daily се е провалил основно заради сгрешена технология - без връзка с Интернет, без връзка със социалните сайтове, без възможност за мигновено обновяване. Не видях в статията да пише нещо за интернет форум към медията - обратната връзка е изключително важна за всяко (онлайн или офлайн) издание.

    А относно финансовия модел бих казал, че платено издание може да бъде само такова без реклами, прикрити реклами и ПР публикации. Това, разбира се, ще намали сериозно приходите и би направило изданието доста скъпо.

  • 3
    eezyloop avatar :-|
    Poli Karpos

    хм... а защо сега не мога да споделя този материал, който прочетох на апликацията на мобилното си устройство, но за съжаление липсата на бутон "сподели" ми пречи лесно и бързо да препратя статията

    Публикувано през m.capital.bg

  • 4
    stoiank avatar :-|
    stoiank

    Големите могат да си позволят "скъпи уроци", но какво да правят по-малките в това време на неограничено предлагане на безплатно съдържание и усещане в нас, че цена от .99 е скъпа.
    Един от основателите на Сони казва, че съжалява за решението си да спре разработките на калкулатори, не защото би спечелил от това, а защото в дългосрочен план Сони би навлязла по-лесно в ерата на компютрите. Така че, за Нюс корпорейшън урока е необходим. Всеки вижда че времето на хартиените издания е на привършване и само този, който яхне новата вълна ще оцелее.

  • 5
    diego avatar :-?
    Diego

    Като се обърне колата - пътища много!
    Сигурен съм, че дори Мърдок да отчете всички причини за неуспеха и да направи отново електронно издание, съобразявайки се с гореописаните кусури на маститите коментатори - пак няма да успее!
    Бизнес моделите в интернет са тера инкогнита, а някои умни глави дори са на мнение, че е до чист късмет.
    В интернет журналистиката има много фактори, обратни на традиционната хартиена журналистика:
    - малки инвестиции за навлизане на пазара
    - безплатно съдържание
    - интерактивност
    - променящи се технологии
    - хлъзгав и нечетящ масов потребител
    - неутвърден и променлив рекламев модел
    И дали изобщо имат бъдеще електронните вестници, ако всичко е на обратно? Ами ако бъдещето е в някакъв хибрид на вестник (статии) видео (тв емисии), портал, сайт, социална мрежа !?!
    На всичко това накрая (обединяващо) стои една интернет връзка, дисплей и ... ааа, забравих и читател.

  • 6
    dimhristov avatar :-|
    dreamer

    На първо място нека се замислим какво са различните информационни емисии или вестниците освен говорене и споделяне?

    След това нека осъзнаем, че различни фактори спомогнаха интернет да превърне говоренето и споделянето в безплатно за потребителя (не за говорещия и споделящия а за потребителя!). В реалния свят, ако аз съм чул някоя новина бих могъл да я споделя с много хора около себе си вербално. Дали те ще ми повярват или не зависи от моя авторитет. Чрез интернет, благодарение на технологиите мога да я споделя (при определени условия) с целия свят.

    В следствие благодарение на интернет печеливши по-скоро могат да бъдат модели, които печелят от безплатно говорене и споделяне.

  • 7
    vesko_dechev avatar :-|
    Веселин Дечев

    В ерата на интернет за да платиш за едно издание (хартиено или електронно) то трябва да казва нещо различно!
    вижте ежедневниците!Всички са се абонирфали за Ройтес, Франспрес, ИТАР-ТАСС и препечатват 1:1 новините, даже със запетайките!Ама като казвам със запетайките-разбирайте в най-буквалния смисъл!
    Аз лично си купувам Капитал, защото има аналитични статии.Мен новини не ми трябват-тях си ги чета от един куп сайтове.На мен ми трябва професионален анализ от подготвен по темата журналист.За това аз плащам.
    И според мен това е модела.

  • 8
    vesko_dechev avatar :-|
    Веселин Дечев

    [quote#4:"stoiank"]Всеки вижда че времето на хартиените издания е на привършване[/quote]
    Не е така!
    Аз като се тръшна на дивана в кафето искам да си чета хартиения брой, защото с един поглед обгръщам много информация, много повече отколкото едно дребно екранче показва.Да не говорим, че е по-удобно за бързо прелистване.
    Електронният вариант го сваляхме само на кораба, когато хващахме хубав нет един път на месец-два и си сваляхме накуп брпевете за няколко седмици назад.

  • 9
    vesko_dechev avatar :-P
    Веселин Дечев

    [quote#5:"Diego"] неутвърден и променлив рекламев модел [/quote]
    да бе!
    Всеки път като си взема Капитал и първата ми работа е да изхвърля рекламните притурки.Добре, че умната редакция ги е отделила :)

  • 10
    vesko_dechev avatar :-|
    Веселин Дечев

    [quote#2:"Марин"]Това, разбира се, ще намали сериозно приходите и би направило изданието доста скъпо. [/quote]
    Сериозните издания не се четат от хора, чувствителни към цената.
    Дали Капитал ще е 2.50 или 5 лева, това няма значение ако има стойностни анализи.
    Пенсионерите и лелките гледащи турски сериали са тези дето ги събарят 10 стотинки, но те така или иначе не са аудитория на Капитал.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK