Бранд България: Опит за намиране

През януари ще е готова стратегията за марката "България" в туризма, но какво от това?

Бюлетин Маркетинг и реклама Маркетинг и реклама

Получавайте най-важното и интересно от маркетинга: новини, рекламни кампании, обяви за работа

Малко под 24 млн. лв. Това е сумата, която България ще даде догодина, за да се рекламира като туристическа дестинация пред света. През 2013 г. за първи път, чрез рекламна кампания на стойност 7 млн. лв. ще се опитаме да привлечем посетители от Румъния, Полша, Украйна и Швеция. Ще "повторим" и състояли се през 2012 и 2011 г. кампании в Германия и Русия.

Важното този път е, че разнородните активности на Министерството на икономиката, енергетиката и туризма (МИЕТ) най-накрая ще бъдат обединени от стратегия. Проектът за създаване на бранд "България", "регионални и продуктови брандове" и въвеждане на "интегриран бранд мениджмънт" ще бъде готов през януари 2013 г. В последната година от програмния период по ОП "Регионално развитие" МИЕТ ще изгради концепция за това как използва за маркетинг парите от програмата.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

2 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
4 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    bbs avatar :-|
    Lord
    • - 3
    • + 7

    Добър анализ, но доста преднамерен. В България за миналата година имаше рекорден брой чуждестранни туристи (около 7 млн. ако не се лъжа). Надали те са дошли заради видените реклами, но и надали са дошли без все от някъде да са чули за България. А сумата от парите по-горе далеч не стига до 90-те милиона, които се твърди че са изхарчени дотук.

    Изречението "Ефектът от маркетинговите усилия не се измерваше в брой привлечени туристи, а в броя на завъртените по телевизията реклами." звучи добре, но е трудно да се изпълни. Няма начин да се направи обществена поръчка, която да казва "Ако дойдат Х туристи ще ви платим парите за рекламата, иначе - няма".

    Освен това е много трудно да се каже колко точно човека са дошли в резултат на рекламата. Нали се сещате, че не може на летище Варна да седи една кака и да раздава листовки, където да пише "сложете 'Х' ако сте видели реклама на България". А ако някой е дошъл в България защото приятелите са му я препоръчали, а освен това е видял клипа по телевизията и това е затвърдило идеята да дойде тук на туризъм, тогава какво да запише като причина за посещението си в България?

    Нередност?
  • 2
    vladimirkarolev avatar :-|
    Vladimir Karolev
    • - 1
    • + 7

    [quote#1:"Lord"] Няма начин да се направи обществена поръчка, която да казва "Ако дойдат Х туристи ще ви платим парите за рекламата, иначе - няма". [/quote]

    Има начин министърът да му се даде бюджет с цел да се привлекат Х туристи, които да изхарчат Х пари, и ако той не го изпълни две години подред, да му се вземе оставката. Съответно, министърът да разпредели целите надолу по стълбичката. Нарича се програмно бюджетиране (или целево, или ориентирано към целите, зависи от превода от английски).


    [quote#1:"Lord"]Освен това е много трудно да се каже колко точно човека са дошли в резултат на рекламата.[/quote]

    Затова на министъра трябва да бъдат заложени цели спрямо съвкупния бюджет, който получава.


    [quote#1:"Lord"] Надали те са дошли заради видените реклами, но и надали са дошли без все от някъде да са чули за България.[/quote]

    Въпреки анализа, БГ има изграден бранд - евтина дестинация от ЕС за алкохол, жени и леки наркотици, в който законността на определени места липсва. Въпреки че на нас, българите, този бранд не ни харесва, той работи чудесно.

    Нередност?
  • 3
    gospodin avatar :-|
    Г-н D
    • + 3

    Ходехме на ски на Банско като всички. Оказа се по-скъпо и кофти отколкото същото, ама в Алпите. Ходехме и на Черноморието - бетон, чалга, пре--аване. От години летуваме в Гърция.
    Не се интересувам от туристическата стратегия на правителството. Аз имам своя стратегия как и за какво да си харча парите.

    Нередност?
  • 4
    slu4aenminuvach avatar :-|
    Случаен минувач
    • + 1

    До коментар [#1] от "Lord":

    Привет,

    Има как да се измери ефект от такава кампания ако са поставени ясни цели. Има метрики и за тв, и за интернет. Този път проектът е отишъл в ръцете на сериозна рекламна агенция, така че аз имам вяра. Драмата е, че наистина няма стратегическо управление на туризма. И като няма стратегия в индустрията няма как да има точна стратегия в комуникацията...

    Нередност?
Нов коментар